Przyrodnicze forum dyskusyjne Biolog.pl



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 868 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 54, 55, 56, 57, 58  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 lip 2014, o 15:26 
Moderator w spoczynku
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 cze 2012, o 21:19
Posty: 3272
Lokalizacja: Komórki nabłonkowe jelita
Płeć: Mężczyzna
pogodynka13 napisał(a):
Stosowanie nowej metody uprawiania ryżu pozwala na oszczędzenie dużej ilości wody, gdyż pole nie wymaga zalania, tak jak w przypadku starej metody, co chroni środowisko naturalne przed wysuszeniem.


Zalanie pola ryżowego wodą nie sprawi, że "środowisko naturalne" się "wysuszy". Nie ma za bardzo czego tłumaczyć...

Tam, gdzie uprawia się ryż, na brak wody nie narzekają.


Góra
  
 
PostNapisane: 9 lip 2014, o 18:05 

Dołączył(a): 18 lut 2012, o 22:00
Posty: 2
Płeć: brak
Cześć!
Piszę z prośbą, czy ktoś mógłby rzucić okiem na moje rozwiązanie jednego zadania maturalnego z biologii. Oglądałam wczoraj swoją pracę w OKE i mam wątpliwości co do zadania 24, punktu b. Fajnie by było, gdyby ktoś trzeci spojrzał na to chłodno i ocenił, czy zadanie słusznie ocenione jest na 0, czy nastąpiła jakaś pomyłka.

Pytanie było:
Wyjaśnij, dlaczego duża zmienność genetyczna wirusów grypy przyczynia się do występowania epidemii tej choroby.

Moja odpowiedź jest dokładnie taka:
Ponieważ powstają coraz to nowe szczepy i istniejące szczepionki oraz nabyta odporność po przebytej grypie nie są skuteczne przeciwko nowym szczepom (wytworzone komórki pamięci są skuteczne przeciwko konkretnemu antygenowi).


Zdaję sobie sprawę, że zdanie może nie jest zbyt ładnie sformułowane... ;) Zaczyna się od "ponieważ", bo miała to być kontynuacja pytania tzn. chodziło mi o to, że "duża zmienność genetyczna wirusów grypy przyczynia się do występowania epidemii tej choroby, ponieważ powstają coraz to nowe szczepy itd...".

Jakie jest Wasze zdanie? Czy słusznie dostałam 0 punktów? Pytam, bo sama już nie wiem, co o tym myśleć, a każdy punkt się liczy.

Pozdrawiam


Góra
  
 
PostNapisane: 9 lip 2014, o 20:08 
Moderator w spoczynku
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 cze 2012, o 21:19
Posty: 3272
Lokalizacja: Komórki nabłonkowe jelita
Płeć: Mężczyzna
Wcale nie musi być składnie, nie o to chodzi.

Nie zakończyłaś ciągu przyczynowo-skutkowego.

Zakończyłaś na wyjaśnieniu przyczyny (zmienność genetyczna wirusów i odporność), natomiast nie dodałaś skutku (zwiększona zapadalność na grypę).

Cytuj:
0 p. – za odpowiedź niepoprawną, która nie odnosi się do sytuacji epidemiologicznej lub brak odpowiedzi


Ponieważ powstają coraz to nowe szczepy i istniejące szczepionki oraz nabyta odporność po przebytej grypie nie są skuteczne przeciwko nowym szczepom (wytworzone komórki pamięci są skuteczne przeciwko konkretnemu antygenowi). Dlatego w efekcie zapadalność na grypę jest duża i przybiera charakter epidemii.

Lub tak jak w kluczu, o łatwości rozprzestrzeniania się grypy między ludźmi.


Góra
  
 
PostNapisane: 9 lip 2014, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2014, o 15:12
Posty: 114
Płeć: Kobieta
A co do zadania z moczarka kanadyjska.. Ja napisalam, ze tkanka wzmacniajaca zapobiega zlamaniu rosliny pod naporem wody. I tu mi ucieli za to, ze nie napisalam, ze ta tkanka jest w czesci centralnej. Serio to jest takie oczywiste, ze trzeba bylo to umiejscowienie uwzglednic w odpowiedzi?

[ Post via Android ] Obrazek


Góra
  
 
PostNapisane: 9 lip 2014, o 23:34 
Moderator w spoczynku

Dołączył(a): 2 sie 2011, o 12:33
Posty: 1131
Płeć: Mężczyzna
Sama funkcja tkanki wzmacniającej też jest oczywista, więc wg mnie to ważne żeby napisać, że to dzięki temu, że jest w centralnej części może dobrze spełniać swoją funkcję (ważne u wodnych).


Góra
  
 
PostNapisane: 9 lip 2014, o 23:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 kwi 2014, o 15:12
Posty: 114
Płeć: Kobieta
Dzieki ;-)

[ Post via Android ] Obrazek


Góra
  
 
PostNapisane: 10 lip 2014, o 13:28 

Dołączył(a): 18 lut 2012, o 22:00
Posty: 2
Płeć: brak
Giardia Lamblia, dziękuję za odpowiedź. :)
Strasznie jestem zła na siebie za punkt stracony w taki sposób... Wiedziałam przecież, o co chodzi.


Góra
  
 
PostNapisane: 11 lip 2014, o 21:47 

Dołączył(a): 11 lip 2014, o 21:32
Posty: 3
Płeć: Kobieta
Hej!
Miałabym ogromną prośbę żeby jakaś dobra dusza zaanalizowała moją odpowiedź do zadania 23b. Samej ciężko mi obiektywnie ocenić poza tym bio była zawsze moją piętą Achillesa. Wgląd do pracy maturalnej miałam 2.07. Moja odpowiedź do zadania to : ,, Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa,,
byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś mi to wytłumaczył :)


Góra
  
 
PostNapisane: 11 lip 2014, o 22:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 cze 2014, o 17:10
Posty: 86
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Kobieta
Dariaa napisał(a):
,, Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa,,


Napisałaś tak jakby to glikoproteina posiadała receptory.. :( a oprócz tego.. Niestety to zdanie jest wg mnie całkiem niepoprawne. :(


Góra
  
 
PostNapisane: 11 lip 2014, o 22:22 

Dołączył(a): 11 lip 2014, o 21:32
Posty: 3
Płeć: Kobieta
kalcytonina, dzięki za odpowiedź, a jakbyś jeszcze mogła się wypowiedzieć co do tego jakbym np. napisała tak jak w Bukale ,,bakterie, rośliny, grzyby,, że glikoproteiny rozpoznają receptory-specjalne miejsca na błonie komórkowej komórki zwierzęcej to jak uważasz też by było źle? Bo pisząc tą odpowiedź chyba moim zamysłem było to że jak wirus wniknie do komórki zwierzęcej to nie będzie w ogóle odpowiedzi układu immunologicznego. I jeszcze jedno jakby uwzględnić te elementy co napisałam wyżej to myślisz, że wtedy zostałoby to uwzględnione?


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lip 2014, o 00:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 cze 2014, o 17:10
Posty: 86
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Kobieta
Dariaa napisał(a):
glikoproteiny rozpoznają receptory-specjalne miejsca na błonie komórkowej komórki zwierzęcej

Glikoproteiny wiążą/łączą się z receptorami komórki i dzięki temu mogą wniknąć do komórki. Słowo "rozpoznają" jest trochę dziwne(tak jakby była inteligentna), ja unikam takich sformułowań, tylko przy bardziej rozbudowanych/skomplikowanych strukturach bym taki zapis stosowała np. użyłabym, że receptor rozpoznaje, ale, że glikoproteina.. ale jak tak jest w podręczniku.. ;) (chociaż znam z autopsji, że rzeczy z podręcznika nie uznawali - i to nawet pod względem merytorycznym).
Tylko tutaj i tak odbiegamy od samego zadania, bo tam pytanie brzmiało: Podaj, który element w budowie wirionu HIV [color=#BF0000]odpowiada za utrudnione
rozpoznawanie
tego wirusa przez układ odpornościowy zainfekowanej osoby.
Odpowiedź uzasadnij.[/color]
więc sam mechanizm wnikania do komórki będzie właśnie taki, ale utrudnione rozpoznawanie jest przez te czynniki opisane i uzasadnione, które są zawarte w kluczu - np. duża zmienność glikoprotein -> trudniejsze rozpoznawanie ich przez przeciwciała. A tutaj to, że są glikoproteiny i łączą się z receptorami komórki i do niej wnikają oznacza, że wirus może wniknąć do niej zanim zostanie rozpoznany przez układ odpornościowy. - ale nie wiem, czy to nie jest zbyt naciągany jak na maturę argument, bo właściwie glikoproteiny wirusa potem znajdą się chyba na błonie komórki i też mogłyby być tam rozpoznane(chyba, że wszystkie się połączą z receptorami czy jakoś inaczej się "ukryją") - nie chcę się zbytnio wymądrzać, pewnie ktoś inny będzie wiedział :P ale w każdym razie nawet jakby tak było to trzeba zawrzeć ten argument w odpowiedzi, bo sam mechanizm nie odpowiada na pytanie.
:wink:


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lip 2014, o 00:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 cze 2014, o 17:10
Posty: 86
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Kobieta
kalcytonina napisał(a):
A tutaj to, że są glikoproteiny i łączą się z receptorami komórki i do niej wnikają oznacza, że wirus może wniknąć do niej zanim zostanie rozpoznany przez układ odpornościowy.


Trzeba by napisać, że umożliwia SZYBKIE wniknięcie - bo wtedy ma przewagę nad innymi wirusami właśnie dzięki obecności glikoproteiny. Przez to układ odpornościowy ma "mniej czasu" na wychwycenie wirusa.(ale przy założeniu jak w poprzednim poście - nie wiem czy na pewno dobrym, ale chyba jakby było złe to zwalczenie choroby byłoby znacznie łatwiejsze niż jest)


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lip 2014, o 01:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 cze 2014, o 17:10
Posty: 86
Lokalizacja: Warszawa
Płeć: Kobieta
kalcytonina napisał(a):
zwalczenie choroby byłoby znacznie łatwiejsze

- co oczywiście nie oznacza łatwe, bo w dalszym ciągu atakowane są przede wszystkim lifocyty T.


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lip 2014, o 10:39 

Dołączył(a): 11 lip 2014, o 21:32
Posty: 3
Płeć: Kobieta
Dziękuję za odpowiedź i w ogóle za czas, który poświęciłaś żeby mi to wytłumaczyć :)


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lip 2014, o 21:16 

Dołączył(a): 14 lip 2014, o 21:13
Posty: 4
Płeć: brak
Cześć! :)
Piszę z prośbą, czy ktoś mógłby ocenić kilka moich odpowiedzi z matury z biologii rozszerzonej z 2014 roku. Oglądałam swoją maturę w OKE i mam kilka wątpliwości, nie rozumiem, dlaczego nie dostałam w tych zadaniach punktu:
Zadanie 8
Na dwóch grupach roślin (1 i 2) przeprowadzono doświadczenie, mające na celu wykazanie,
że CO2 jest konieczny do procesu fotosyntezy. Przebieg doświadczenia przedstawiono
na rysunku (zaprezentowano tylko pojedyncze rośliny z każdej grupy).
b) Wyjaśnij, w jakim celu rośliny na początku doświadczenia zostały umieszczone
na kilka dni w miejscu bez dostępu światła.
Napisałam, że bez dostępu światła nie zachodziła fotosynteza, więc nie była syntetyzowana skrobia, co skutkowało obniżeniem jej poziomu tak, że był on podobny w obu grupach. Punktu nie dostałam – dlaczego?

Zadanie 10
Współczynnik oddechowy WO (RQ) to iloraz objętości dwutlenku węgla wydalonego przez
organizm i objętości zużytego tlenu. W przypadku zużywania węglowodanów jako źródła
energii współczynnik przyjmuje wartość równą jedności, dla białek – około 0,9,
a dla tłuszczów – około 0,7. U pewnego gatunku owada, którego larwy są roślinożerne,
mierzono zmiany wartości WO podczas procesu przeobrażania. Stwierdzono, że przed
przejściem w stadium poczwarki, kiedy larwy stały się nieruchliwe i nie pobierały pokarmu,
ich współczynnik oddechowy zmniejszył się z 0,99 do 0,85.
Na podstawie przedstawionych informacji podaj przypuszczalne wyjaśnienie spadku
wartości współczynnika WO u badanego owada. Tutaj napisałam, że jako larwy pobierające pokarm roślinny=węglowodany WO wynosił 0,99, ale kiedy larwy nie pobierały pokarmu ich źródłem energii stały się częściowo białka i tłuszcze i dlatego WO spadł. Również bez punktu.
Zadanie 18
W tabeli przedstawiono dane dotyczące średniej zawartości mioglobiny w mięśniach
szkieletowych wybranych ssaków lądowych oraz tych ssaków wodnych, które całe życie lub
jego większość spędzają w toni wodnej, aktywnie pływając i nurkując. Wyjaśnij, uwzględniając rolę mioglobiny, związek dużej zawartości mioglobiny
w mięśniach wymienionych ssaków wodnych ze środowiskiem i trybem ich życia. Napisałam, że ssaki wodne aktywnie nurkujące i pływające potrzebują dużo energii, w związku z czym ich mięśnie szkieletowe zawierają dużą ilość mioglobiny w mięśniach szkieletowych, która dostarcza im tlen. Nie wspomniałam o tym, że okresowo pobierają powietrze – to błąd? Dlatego nie mam punktu?

Oto link do klucza odpowiedzi CKE: http://cke.edu.pl/images/files/matura/a ... ia_PR_.pdf
Bardzo proszę o wyjaśnienia i z góry dziękuję.

A co do glikoprotein w zadaniu 23b) też napisałam, że mogą się one połaczyć z receptorami błony limfocytu T i zostać rozpoznane jako komórki organizmu i myślałam, że to dobrze :(


Góra
  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 868 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 54, 55, 56, 57, 58  Następna strona


Podobne wątki
 Wątki   Autor   Odpowiedzi   Wyświetlone   Ostatni post 
Nie ma nieprzeczytanych postów w tym dziale. matura 2008

axsi

13

5900

25 sty 2008, o 23:10

Korczaszko Zobacz najnowszy post

Nie ma nieprzeczytanych postów w tym dziale. matura podstawowa

agniesssia

1

3798

1 mar 2009, o 16:50

Batha Zobacz najnowszy post

Nie ma nieprzeczytanych postów w tym dziale. matura 2013

halidor

0

702

30 lip 2012, o 12:44

halidor Zobacz najnowszy post

Nie ma nieprzeczytanych postów w tym dziale. matura marzec OKE

anusia1994

1

806

21 mar 2013, o 22:17

adosia Zobacz najnowszy post

Nie ma nieprzeczytanych postów w tym dziale. Zbliżająca się matura

creamecarmel

4

1632

26 mar 2014, o 02:45

creamecarmel Zobacz najnowszy post

 

Poznaj kierunki studiów, opinie studentów, pytania i odpowiedzi maturzystów na studia.biolog.pl
(informator na temat kierunków: biologia, biotechnologia, medycyna, weterynaria, ochrona środowiska, mikrobiologia...)


W naszym portalu:  Zoologia i zwierzęta | olimpiada ekologiczna | Mikroskopy
Matura 2014: matura z biologii, arkusze maturalne z biologii, testy maturalne z biologii, testy z biologii, Wyniki próbnej matury z matematyki, Kursy przygotowawcze na studia medyczne, Kursy przygotowawcze do matury 2014
Aktualne na forum: jak zrobić zielnik, świńska grypa w Polsce, Zadania domowe z biologii, Edukacja ekologiczna

Na bazie phpBB
© Platforma edukacyjna BIOAREA | Ogólnopolski Dziennik BIOLOG
Redakcja | REKLAMA | Regulamin, ochrona prywatności