Przyrodniczy serwis edukacyjny Biolog.pl
Ogólnopolski Dziennik BIOLOG - strona główna Największe polskie forum przyrodnicze i naukowe Korepetycje Matura 2014 Studia 2014 Ściągi Baza konkursów Festiwale naukowe Książki Księgarnia Fotografia przyrodnicza Multimedia Praca forum przyrodnicze
   Bądź na bieżąco z wydarzeniami, subskrybuj kanały RSS
     Zobacz inne kanały tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Aktualności naukowe Biotechnologia Botanika Nauka w Polsce i na świecie Ekologia Leśnictwo Medycyna Zoologia Encyklopedia naukowa GMO - Organizmy modyfikowane genetycznie Świńska grypa forum naukowe



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 sty 2008, o 23:08 

Dołączył(a): 28 sty 2008, o 22:55
Posty: 2
Lokalizacja: Opalenica
Płeć: brak
jestem studentką pedagogiki- nie mam zielonego pojęcia na temat biologii
dlatego proszę Was o pomoc w odpowiedzi na pytania:
1) co to są cechy jakościowe
2) "ich dziedziczenie w układzie grupowym AB0 i Rh" (teraz zacytowałam, bo nie rozumiem w ogóle o co w tym chodzi)

3) co to są cechy ilościowe
4)rodzaje cech ilościowych
5) "rozkład normalny cech ilościowych i jego interpretacja" (tu znów nie mam pojęcia o co chodzi)

proszę jeszcze raz o pomoc. wystarczą podstawowe informacje- krótkie definicje, żadnych długich rozpraw. muszę po prostu mieć jakiekolwiek pojęcie o co w tym chodzi.
bardzo na was licze!

z poważaniem


Góra
  
 
PostNapisane: 28 sty 2008, o 23:43 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2007, o 14:01
Posty: 3857
Lokalizacja: Siedlce
Płeć: Kobieta
Jakość- białe<-> czerwone
Gładkie-pomarszczone
lewoskrętne-prawoskrętne
czerwone-różowe-białe

Konkretne jakości które wizualnie lub innymi metodami można oznaczyć. Ich rozkład ma charakter skokowy - 1:2:1 (1*czerowne:2*różowe:1*białe); 3:1 (3*czerowone: 1*białe); 9:7, 9:3:3:1 czyli albo:albo:albo :-)

Cechy ilościowe nie mają wyraźnych klas. są to najczęściej cechy mierzalne.
np. Wzrost: w przedziale np. od 1,6m do 2m (zależnie od czułości skali) możemy wyznaczyć klas nieskończenie wiele. Oczywiście w praktyce kierujemy się rozsądkiem np. co 5 cm.
Takimi cechami są : liczba liści tytoniu, kolor oczu u człoweka, wydokośc, długość wielkość róznych części ciała roślin i zwierzą
Rozkład cechy jakościowej ma charakter ciągły a opisuje go krzywa gausa
wykres masz tu http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozk%C5%82ad_normalny

[ Dodano: Pon Sty 28, 2008 23:51 ]
czikaloka napisał(a):
5) "rozkład normalny cech ilościowych i jego interpretacja" (tu znów nie mam pojęcia o co chodzi)


na osi X mamy warości cechy; na Y ich częstość w badanej populacji
Weżmy pod uwagę wzrost ludzi.
,,mali'' ludzie są dość rzadkim zjawiskie (statystycznie) najwięcej jest (najczęstrze są osoby) osób o śrenim wzroście; Osoby wysokie są rzadkie a bardzo wyskie bardzo rzadkie. Dałam tu mało klas i nadałam im jakości (mały, średni, wysoki....) więc nie sugeruj się tym, bo w tej chwili nie mam wykresu z wartościami liczbowymi.
Ganeralnie osobniki skrajne pod względem wartości cech są rzadkie w populacji. Im bliżej dosredniej wartości cechy w populacji tym są one częstrze.
Krzywa Gausa-krzywa rozkładu normalnego opisuje większość zjawiski przyrodniczych. Odchylenia od jej prawidłowego kształtu, informują nas o tym że w populacji zachodzą zmiany i jaki jest kierunek tych zmiean.

[ Dodano: Pon Sty 28, 2008 23:55 ]
czikaloka napisał(a):
2) "ich dziedziczenie w układzie grupowym AB0 i Rh" (teraz zacytowałam, bo nie rozumiem w ogóle o co w tym chodzi)

Poczytaj na forum:
http://www.forum.biolog.pl/tematy3/5975.htm

Tu madia ładnie tłumaczy układ ABO:
http://www.forum.biolog.pl/tematy3/9472.htm .......... dziesiąty post od góry


Góra
  
 
PostNapisane: 29 sty 2008, o 00:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2006, o 14:47
Posty: 1575
Lokalizacja: Katowice
Płeć: brak
1) cechy o których decyduje obecność danego allelu genu, np. allel czerwonego kwiatu i allel białego kwiatu dziedziczone mogą być jednogenowo. I albo jest efekt albo go brak.

2)układ ABO:
grupy krwi są dziedziczone w wyniku współdziałania 3 alleli genu:
A / B / i - 0.
A i B są kodominacyjne, i obecność każdego widać, na zasadzie: AA - grupa A, AB - grupa AB, BB - grupa B.
A i B względem i są dominacyjne, bo jeżeli Ai to grupa A, Bi - grupa B.

[ Dodano: Wto Sty 29, 2008 00:03 ]
1) cechy o których decyduje obecność danego allelu genu, np. allel czerwonego kwiatu i allel białego kwiatu dziedziczone mogą być jednogenowo. I albo jest efekt albo go brak.

2)układ ABO:
grupy krwi są dziedziczone w wyniku współdziałania 3 alleli genu:
A / B / i - 0.
A i B są kodominacyjne, i obecność każdego widać, na zasadzie: AA - grupa A, AB - grupa AB, BB - grupa B.
A i B względem i są dominacyjne, bo jeżeli Ai to grupa A, Bi - grupa B.

reszta rano


Góra
  
 
PostNapisane: 29 sty 2008, o 19:02 

Dołączył(a): 28 sty 2008, o 22:55
Posty: 2
Lokalizacja: Opalenica
Płeć: brak
jeszcze tylko brakuje mi odpowiedzi, jakie są rodzaje cech ilościowych.
i może ktoś potrafił ująć ogólną różnicę między obiema cechami?
dziękuję za pomoc.


Góra
  
 
PostNapisane: 29 sty 2008, o 19:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2006, o 14:47
Posty: 1575
Lokalizacja: Katowice
Płeć: brak
przykłady ilościowych:
inteligencja, wzrost, kolor skóry, wysokość kolby kukurydzy itd.

Są to cechy które nie są 0/1 ale stanowią cały przekrój możliwości.

Ten rozkład normalny to właśnie to. Weź grupę 100 osób.
kilku będzie bardzo niskich, trochę będzie niskich, sporo średnich, trochę wysokich i kilku bardzo wysokich. Tak samo jest z każdą cechą. Krzywa która to rysuje nazywa się krzywą Gaussa.


Góra
  
 
 Tytuł: cechy
PostNapisane: 6 lut 2008, o 15:34 

Dołączył(a): 6 lut 2008, o 15:11
Posty: 3
Lokalizacja: szczecin
Płeć: brak
Masz juz prawie całkowitą odpowiedź ale w celu dopowiedzenia

Cecha ilościowa - czyli taka którą można obliczyć bądź zmierzyć i tu wyróżniamy:
- cecha skokowa - przyjmuje wartości liczb całkowitych 1,2,3,4,..... np ilość osób, ilość młodych w stadzie, ilość znoszonych jaj itd.
- cecha ciągła - przyjmuje również watrości pośrednie pomiędzy całkowitymi np wzrosc, masa ciała itd.

Na cechę ilościową dość duży wpław ma środowisko i dlatego wsp. odziedziczalności jest z regóły niski.

Cecha jakościowa - czyli ta której nie możemy zapisać za pomoca liczb np. kolor oczu, skóry itd, na tą cechę głównie wpływają czynniki genetyczne i wsp odziedzicz. jest bliski 1.


pozdrawiam


Góra
  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Poznaj kierunki studiów, opinie studentów, pytania i odpowiedzi maturzystów na studia.biolog.pl
(informator na temat kierunków: biologia, biotechnologia, medycyna, weterynaria, ochrona środowiska, mikrobiologia...)


W naszym portalu:  Zoologia i zwierzęta | olimpiada ekologiczna | Mikroskopy
Matura 2014: matura z biologii, arkusze maturalne z biologii, testy maturalne z biologii, testy z biologii, Wyniki próbnej matury z matematyki, Kursy przygotowawcze na studia medyczne, Kursy przygotowawcze do matury 2014
Aktualne na forum: jak zrobić zielnik, świńska grypa w Polsce, Zadania domowe z biologii, Edukacja ekologiczna

Na bazie phpBB
© Platforma edukacyjna BIOAREA | Ogólnopolski Dziennik BIOLOG
Redakcja | REKLAMA | Regulamin, ochrona prywatności
Letnia Szkoła Mikroskopii Optycznej 2014
AKTUALNOŚCI

Cena: 5,00 zł
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Gdański Uniwersytet Medyczny
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Warszawski Uniwersytet Medyczny
Pomorski Uniwersytet Medyczny
Akademia Medyczna we Wrocławiu
Collegium Medicum w Bydgoszczy
Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
 Oferty pracy
 w biolog.pl
 Znajdź pracę (350328 ofert pracy)

  

  

  
 
  Praca dla biologa, praca dla biotechnologa, praca dla nauczyciela
Na skróty: matura 2014, progi, limity, arkusze maturalne, przecieki



przewodnik dla maturzystów - kierunki studiów studia biologia studia biotechnologia leśnictwo studia medycyna studia ochrona środowiska studia weterynaria studia studia