Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.b

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
adamantan
Posty: 1489
Rejestracja: 2 wrz 2009, o 13:00

Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.b

Post autor: adamantan »

Własnie przeczytałem na stronie głównej jednego z portali oficjalne przyznanie się CKE do błędu na maturze z informatyki. Myślę sobie a co z maturzystami z chemii, którzy na tegorocznej maturze wpisali w zadaniu 19.b Mechanizm nukleofilowy? Mają być gorsi? Nie było przecież do wyboru prawidłowej odpowiedzi? Co mają stracić punkt?
Wziąłem i napisałem maila do głównej kwatery CKE z zapytaniem o poniższej treści:

Szanowni Państwo!
Mając na uwadze dobro przyszłej Młodzieży zdającej tegoroczny egzamin maturalny z Chemii (poziom rozszerzony) pragnę poinformować o błędzie merytorycznym w podpunkcie b.) Zadania 19 tegorocznej Matury Rozszerzonej z Chemii.
Cytuję:
„Określ, według jakiego mechanizmu, nukleofilowego czy elektrofilowego, przebiega reakcja uwodornienia każdego z opisanych izomerów, w wyniku, której powstaje 2,2,4-trimetylopentan.”
Korekta:
Uwodornienie alkenów, alkinów czy węglowodorów aromatycznych z punktu widzenia wiedzy matury rozszerzonej z chemii jest reakcją katalizy heterogenicznej (powszechne katalizatory to metale z bloku d takie jak Ni, Pd, Pt, Ru, Rh). Centra aktywne powierzchni takiego katalizatora chemisorbują oba substraty, rozluźniają wiązania i ułatwiają przyłączenie atomów wodoru (cząsteczki wodoru z rozluźnionymi wiązaniami przyjmują praktycznie charakter wolnych, rodnikowych atomów wodoru) do pobliskiej, chemisorbowanej cząsteczki alkenu, o czym (w znacznym uproszczeniu) wie przeciętny maturzysta. Mechanizmu tej reakcji nie można w żaden sposób zaklasyfikować, jako elektrofilowy bądź nukleofilowy. Najbardziej jest on zbliżony (z punktu widzenia wiedzy maturzysty) do mechanizmu rodnikowego, ale to również nie to. Wśród wielu nieoficjalnych odpowiedzi w Internecie (autorami są nauczyciele będący również egzaminatorami OKE jak się tytułują) jedyną prawidłową, wskazywaną odpowiedzią jest – elektrofilowy mechanizm. Co w takim razie z maturzystami, którzy w odpowiedzi wpisali: mechanizm nukleofilowy? Przecież oba stwierdzenia są błędne. Ponieważ nie uzyskałem odpowiedzi od żadnego nauczyciela okręgowych komisji, a sam jestem orędownikiem rzetelnej wiedzy wśród maturzystów, zwracam się z pytaniem jak będą traktowane obie (w świetle wiedzy błędne) odpowiedzi, tj:
1.) mechanizm nukleofilowy
2.) mechanizm elektrofilowy
Pozwoli mi to rozwiać wątpliwości przejętych maturzystów, którzy w zaistniałej sytuacji nie są pewni, co do jednego punktu, mogącego rzutować na ich dalszą przyszłość edukacyjną.

Z poważaniem
Dr Waldemar Grzesiak

PS. Proszę się nie śmiać z powagi treści tego maila

O ewentualnym komentarzu ze strony CKE będę informował w tym temacie.
Awatar użytkownika
moorisett
Posty: 571
Rejestracja: 26 lip 2012, o 09:56

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: moorisett »

Czapki z głów i w sumie dzięki.

Awatar użytkownika
washable_blue
Posty: 82
Rejestracja: 12 maja 2013, o 18:21

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: washable_blue »

CKE nie ma szczęścia do zadań z mechanizmami- podobny błąd był na maturze w 2011 roku- uznawali mechanizm elektrofilowy i nukleofilowy.
Awatar użytkownika
Ósemka8
Posty: 312
Rejestracja: 12 sty 2013, o 21:23

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: Ósemka8 »

W imieniu swoim i innych maturzystów, co udzielili odpowiedzi nukleofilowy, bardzo dziękuję za starania
adamantan
Posty: 1489
Rejestracja: 2 wrz 2009, o 13:00

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: adamantan »

Pracownik sekretariatu CKE odczytał wiadomość. Oto potwierdzenie:

Twoja wiadomoœć

Do: [at].edu.pl
Temat: błšd merytoryczny na Maturze z Chemii (poziom rozszerzony)
Wysłano: 2013-05-22 18:46

odczytano w dniu 2013-05-23 08:48.

Trwa rozkminianie błędu .
(dziwne znaczki to błąd w kodowaniu polskich znaków)
anusia1994
Posty: 329
Rejestracja: 13 wrz 2011, o 16:17

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: anusia1994 »

Dzięki ! ja napisałam nukleofilowy, dobrze że są ludzie, którzy potrafią zrobić coś dla dobra całej Polski
Slowik
Posty: 133
Rejestracja: 9 sie 2012, o 20:48

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: Slowik »

Ale miło z Twojej strony!
trzecieokokota
Posty: 3
Rejestracja: 23 maja 2013, o 20:31

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: trzecieokokota »

Szanowny Panie Doktorze,
ciężko mi zrozumieć cel walki o punkt dla tych, którzy podali jako odpowiedź do tego zadania mechanizm nukleofilowy.
Co do dokładnego mechanizmu uwodornienia katalitycznego - ma Pan całkowitą rację, nie wyróżnia się ani tego, że jest to mechanizm elektrofilowy ani nukleofilowy. Jednak proszę zauważyć, że:
1) w treści zadania nie było słowa o katalizatorze
2) na poziomie liceum omawia się jedynie addycje elektrofilowe, i naucza się, że wszystkie addycje są elektrofilowe
3) ogólny mechanizm addycji związków H-X do alkenów jest elektrofilowy (mechanizm z przejściowym karbokationem)
Matura powinna sprawdzać wiedzę licealną, ale nie karać za wiedzę ponadprogramową, dlatego według mnie: CKE powinno uznawać jako jedyne prawidłowe odpowiedzi: mechanizm elektrofilowy (zgodnie z punktami 2. i 3., które wyżej przytoczyłem) i - jeśli ktoś faktycznie wykazuje się tak bogatą wiedzą - mechanizm katalizy heterogenicznej/uwodornienia katalitycznego.
Stąd, odpowiedź wskazująca na nukleofilowy mechanizm tej reakcji jest odpowiedzią zupełnie niepoprawną i nie chciałbym, by była uznawana przez CKE - nie ma żadnych argumentów za poprawnością tego stwierdzenia.
Na koniec muszę się jednak zgodzić, że pytania/polecenia stawiane przez CKE na arkuszach maturalnych (zarówno mówiąc o biologii jak i o chemii) powinny być w stu procentach jasne. Jednak, z drugiej strony medalu, CKE zawsze rozstrzygało sporne kwestie na korzyść ucznia. Zatem, jeśli ktoś się uczył, nie ma mowy, by niesłusznie stracił punkt

Łączę wyrazy uznania za poświęcenie dla sprawy!
Pozdrawiam
adamantan
Posty: 1489
Rejestracja: 2 wrz 2009, o 13:00

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: adamantan »

.ciężko mi zrozumieć cel walki o punkt dla tych, którzy podali, jako odpowiedź do tego zadania mechanizm nukleofilowy.
Pracuję w Centrum Edukacyjnym przygotowując co roku młodzież do matury. Przychodzące do nas osoby płacą konkretne pieniądze za konkretną wiedzę, która ma im zapewnić najwyższy wynik na maturze. Nie 80%, 90% tylko najwyższy. Dlatego też ten jeden punkt ma znaczenie.
Nie jestem jedyną osobą, która wychwyciła ten błąd. Dodatkowo są inne osoby - nauczyciele szkół średnich, którzy jakoś nie uczą, że wszystkie addycje w szkole średniej są elektrofilowe. Niestety oni są związani z publicznymi placówkami, dyrekcją i raczej nie chcą się wychylać, aby przez to nie stracić pracę, która w wielu przypadkach jest ich powołaniem.
Jeśli autorzy zadań maturalnych z CKE sami nie radzą sobie z mechanizmami, to niech nie pytają o nie na egzaminie maturalnym. Jest tyle ciekawszych zagadnień.
trzecieokokota
Posty: 3
Rejestracja: 23 maja 2013, o 20:31

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: trzecieokokota »

Panie Doktorze,
100% zgody z tymi słowami. Trudno się pod tym nie podpisać.
Jedyne moje zastrzeżenie jest o to, żeby zaliczać odpowiedź mechanizm nukleofilowy", bo nie pasuje to ani do ogólnego schematu addycji do alkenów ani do przestawionej przez Pana addycji z użyciem katalizatora.
A co do CKE - sama prawda, tym bardziej, że egzamin maturalny powinien być na najwyższym poziomie jakości.

Najlepsze pozdrowienia!
adamantan
Posty: 1489
Rejestracja: 2 wrz 2009, o 13:00

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: adamantan »

I żeby nie było, że wieszam psy na CKE.
Jednogłośnie ogół społeczeństwa (w tym ja) przyznaje CKE dużego plusa za małą (w porównaniu do ubiegłego roku) liczbę zadań, oraz rozsądną czasochłonność zadań. Nawet „powolny” uczeń był w stanie napisać i ostatecznie sprawdzić przed oddaniem swój arkusz.
Awatar użytkownika
egocentryk
Posty: 192
Rejestracja: 20 mar 2013, o 15:24

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: egocentryk »

Jak w końcu z zaliczaniem tego zadania?
Awatar użytkownika
Ósemka8
Posty: 312
Rejestracja: 12 sty 2013, o 21:23

Re: Dialog z CKE na temat błędu merytorycznego w zadaniu 19.

Post autor: Ósemka8 »

Ja jeszcze dodam w tym temacie, że nam nauczyciele mówili, że nie ma sensu się uczyć jaki jest mechanizm addycji, bo i tak o nie jest na poziomie liceum. Ja wprawdzie przed maturą przeczytałam gdzieś na forum, o tym, że wszystkie przebiegają według mechanizmu elektrofilowego, ale stwierdziłam, że na pewno CKE nie zapyta o coś takiego. widać myliłam się
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość