I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
3ECH EDUKACJA
Posty: 3
Rejestracja: 14 mar 2017, o 11:42

I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: 3ECH EDUKACJA »

Arkusz z 11 marca 2017
Załączniki
I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ-odpowiedzi.pdf
(1.01 MiB) Pobrany 2842 razy
I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ-arkusz.pdf
(920.06 KiB) Pobrany 1524 razy
pesel

Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: pesel »

Teraz już we wszystkich arkuszach w Polsce będzie pytanie o trwałość chromianów/dichromianów w zależności od środowiska. To chyba echo zeszłorocznej matury (maj) z CKE.

Wiem, że to nie matura z polskiego ale w 5. "Oblicz ile gramów otrzymano alkoholu nasyconego?" nie brzmi dobrze (dla mojego ucha).

W 6. w kluczu pierwsza reakcja nieuzgodniona.

W rozwiązaniu 14. z klucza dużo się dzieje. Nie trzeba wyliczać stężeń przy liczeniu alfa1. Można dzielić liczby cząsteczek. W wyliczeniu alfa2 zamienione znaki. To x1 był dodatni, a x2 ujemny. Alfa2=16%, a nie 19%. Wystarczy podstawić do wyrażenia na stałą 3 linijki wyżej i sprawdzić co się dziej dla 19%.
-
W tym zadaniu (tak literalnie) polecenie brzmi: Wykorzystując odpowiednie obliczenia udowodnij, że stopień dysocjacji elektrolitycznej zależy od stężenia roztworu.". Nie pytają ile będzie wynosiło alfa dla dwóch roztworów z zadania, nie pytają czy alfa rośnie czy maleje ze wzrostem stężenie. Tylko czy zależy. Skoro w proponowanym rozwiązaniu używamy prawa rozcieńczeń to już sama postać tych równań mówi, że zależy. Mówiąc inaczej, mieliśmy wykazać, że alfa zależy od stężenia zakładając, że właśnie tak jest.
-

W 15.2 reakcja nie zachodzi to wg mnie wniosek z obserwacji, a nie obserwacja. Gdyby być konsekwentnym to w tym pierwszym można by dać obserwację, że reakcja zachodzi.

Na jakiej podstawie stwierdzono w 16.3 Dichromiany (VI) są trwałe w środowisku kwasowym"?

To tylko informacja, że zadanie 18. to zadanie 4.151 z Pazdro". Nie wiem dlaczego też w pierwszej części mamy "I etap", a w drugiej "Etap I".

Do 19. w kluczu zły zapis w pierwszej linijce. To x=0.1 mol/dm3, a nie prawa strona tego równania.

W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).

Tak z ciekawości. Dlaczego w 24. trzeba wstawiać akurat literki C i G? Mam swoją teoryjkę ale to nie może być prawda.

W 29.c reakcja nieuzgodniona.

w 33. tylko sobie zakładamy, że taka była masa utworzonego dipeptydu. Ja bym napisał, że jak powstało (146*X)g dipeptydu, to użyto (164*X)g aminokwasów.

Skąd w 34. wiadomo, że największym nie będzie stężenie jonów obojnaczych?

W 36. polecenie Spośród podanych substancji wybierz te, które mogą uczestniczyć jako substrat w probówkach I i II. można zrozumieć (ja tak zrozumiałem ale zawsze mam z tym kłopot), że zarówno w I jak i II.

-

Moim zdaniem arkusz jest stanowczo za łatwy jak na rozszerzenie.
Ostatnio zmieniony 14 mar 2017, o 16:09 przez pesel, łącznie zmieniany 19 razy.
3ECH EDUKACJA
Posty: 3
Rejestracja: 14 mar 2017, o 11:42

Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: 3ECH EDUKACJA »

Za 19 dziękujemy.
W 20 który węgiel jest 5-cio wartościowy?
pesel

Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: pesel »

3ECH EDUKACJA pisze:W 20 który węgiel jest 5-cio wartościowy?
Przez chwilkę go widziałem.
3ECH EDUKACJA
Posty: 3
Rejestracja: 14 mar 2017, o 11:42

Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: 3ECH EDUKACJA »

Dziękujemy za konstruktywne uwagi. znaczenia C i G miały jedynie zmusić do uważnego czytania -)
Awatar użytkownika
Bell Ferr
Posty: 100
Rejestracja: 8 lut 2016, o 18:01

Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: Bell Ferr »

pesel pisze: W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).
Tak, istnieje system nazewnictwa trójpodstawionych w którym wyznacza się grupę odniesienia -rel i potem cis / trans pozostałych grup.
Czy przewidujecie Państwo opublikowanie wyników typu średni wynik tak żeby uczniowie mogli sobie porównać się do ogółu?
Awatar użytkownika
Bell Ferr
Posty: 100
Rejestracja: 8 lut 2016, o 18:01

Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ

Post autor: Bell Ferr »

pesel pisze: W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).
Tak, istnieje system nazewnictwa trójpodstawionych w którym wyznacza się grupę odniesienia -rel i potem cis / trans pozostałych grup.
Czy przewidujecie Państwo opublikowanie wyników typu średni wynik tak żeby uczniowie mogli sobie porównać się do ogółu?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości