I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 14 mar 2017, o 11:42
I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Arkusz z 11 marca 2017
- Załączniki
-
- I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ-odpowiedzi.pdf
- (1.01 MiB) Pobrany 2842 razy
-
- I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ-arkusz.pdf
- (920.06 KiB) Pobrany 1524 razy
Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Teraz już we wszystkich arkuszach w Polsce będzie pytanie o trwałość chromianów/dichromianów w zależności od środowiska. To chyba echo zeszłorocznej matury (maj) z CKE.
Wiem, że to nie matura z polskiego ale w 5. "Oblicz ile gramów otrzymano alkoholu nasyconego?" nie brzmi dobrze (dla mojego ucha).
W 6. w kluczu pierwsza reakcja nieuzgodniona.
W rozwiązaniu 14. z klucza dużo się dzieje. Nie trzeba wyliczać stężeń przy liczeniu alfa1. Można dzielić liczby cząsteczek. W wyliczeniu alfa2 zamienione znaki. To x1 był dodatni, a x2 ujemny. Alfa2=16%, a nie 19%. Wystarczy podstawić do wyrażenia na stałą 3 linijki wyżej i sprawdzić co się dziej dla 19%.
-
W tym zadaniu (tak literalnie) polecenie brzmi: Wykorzystując odpowiednie obliczenia udowodnij, że stopień dysocjacji elektrolitycznej zależy od stężenia roztworu.". Nie pytają ile będzie wynosiło alfa dla dwóch roztworów z zadania, nie pytają czy alfa rośnie czy maleje ze wzrostem stężenie. Tylko czy zależy. Skoro w proponowanym rozwiązaniu używamy prawa rozcieńczeń to już sama postać tych równań mówi, że zależy. Mówiąc inaczej, mieliśmy wykazać, że alfa zależy od stężenia zakładając, że właśnie tak jest.
-
W 15.2 reakcja nie zachodzi to wg mnie wniosek z obserwacji, a nie obserwacja. Gdyby być konsekwentnym to w tym pierwszym można by dać obserwację, że reakcja zachodzi.
Na jakiej podstawie stwierdzono w 16.3 Dichromiany (VI) są trwałe w środowisku kwasowym"?
To tylko informacja, że zadanie 18. to zadanie 4.151 z Pazdro". Nie wiem dlaczego też w pierwszej części mamy "I etap", a w drugiej "Etap I".
Do 19. w kluczu zły zapis w pierwszej linijce. To x=0.1 mol/dm3, a nie prawa strona tego równania.
W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).
Tak z ciekawości. Dlaczego w 24. trzeba wstawiać akurat literki C i G? Mam swoją teoryjkę ale to nie może być prawda.
W 29.c reakcja nieuzgodniona.
w 33. tylko sobie zakładamy, że taka była masa utworzonego dipeptydu. Ja bym napisał, że jak powstało (146*X)g dipeptydu, to użyto (164*X)g aminokwasów.
Skąd w 34. wiadomo, że największym nie będzie stężenie jonów obojnaczych?
W 36. polecenie Spośród podanych substancji wybierz te, które mogą uczestniczyć jako substrat w probówkach I i II. można zrozumieć (ja tak zrozumiałem ale zawsze mam z tym kłopot), że zarówno w I jak i II.
-
Moim zdaniem arkusz jest stanowczo za łatwy jak na rozszerzenie.
Wiem, że to nie matura z polskiego ale w 5. "Oblicz ile gramów otrzymano alkoholu nasyconego?" nie brzmi dobrze (dla mojego ucha).
W 6. w kluczu pierwsza reakcja nieuzgodniona.
W rozwiązaniu 14. z klucza dużo się dzieje. Nie trzeba wyliczać stężeń przy liczeniu alfa1. Można dzielić liczby cząsteczek. W wyliczeniu alfa2 zamienione znaki. To x1 był dodatni, a x2 ujemny. Alfa2=16%, a nie 19%. Wystarczy podstawić do wyrażenia na stałą 3 linijki wyżej i sprawdzić co się dziej dla 19%.
-
W tym zadaniu (tak literalnie) polecenie brzmi: Wykorzystując odpowiednie obliczenia udowodnij, że stopień dysocjacji elektrolitycznej zależy od stężenia roztworu.". Nie pytają ile będzie wynosiło alfa dla dwóch roztworów z zadania, nie pytają czy alfa rośnie czy maleje ze wzrostem stężenie. Tylko czy zależy. Skoro w proponowanym rozwiązaniu używamy prawa rozcieńczeń to już sama postać tych równań mówi, że zależy. Mówiąc inaczej, mieliśmy wykazać, że alfa zależy od stężenia zakładając, że właśnie tak jest.
-
W 15.2 reakcja nie zachodzi to wg mnie wniosek z obserwacji, a nie obserwacja. Gdyby być konsekwentnym to w tym pierwszym można by dać obserwację, że reakcja zachodzi.
Na jakiej podstawie stwierdzono w 16.3 Dichromiany (VI) są trwałe w środowisku kwasowym"?
To tylko informacja, że zadanie 18. to zadanie 4.151 z Pazdro". Nie wiem dlaczego też w pierwszej części mamy "I etap", a w drugiej "Etap I".
Do 19. w kluczu zły zapis w pierwszej linijce. To x=0.1 mol/dm3, a nie prawa strona tego równania.
W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).
Tak z ciekawości. Dlaczego w 24. trzeba wstawiać akurat literki C i G? Mam swoją teoryjkę ale to nie może być prawda.
W 29.c reakcja nieuzgodniona.
w 33. tylko sobie zakładamy, że taka była masa utworzonego dipeptydu. Ja bym napisał, że jak powstało (146*X)g dipeptydu, to użyto (164*X)g aminokwasów.
Skąd w 34. wiadomo, że największym nie będzie stężenie jonów obojnaczych?
W 36. polecenie Spośród podanych substancji wybierz te, które mogą uczestniczyć jako substrat w probówkach I i II. można zrozumieć (ja tak zrozumiałem ale zawsze mam z tym kłopot), że zarówno w I jak i II.
-
Moim zdaniem arkusz jest stanowczo za łatwy jak na rozszerzenie.
Ostatnio zmieniony 14 mar 2017, o 16:09 przez pesel, łącznie zmieniany 19 razy.
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 14 mar 2017, o 11:42
Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Za 19 dziękujemy.
W 20 który węgiel jest 5-cio wartościowy?
W 20 który węgiel jest 5-cio wartościowy?
Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Przez chwilkę go widziałem.3ECH EDUKACJA pisze:W 20 który węgiel jest 5-cio wartościowy?
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 14 mar 2017, o 11:42
Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Dziękujemy za konstruktywne uwagi. znaczenia C i G miały jedynie zmusić do uważnego czytania -)
Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Tak, istnieje system nazewnictwa trójpodstawionych w którym wyznacza się grupę odniesienia -rel i potem cis / trans pozostałych grup.pesel pisze: W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).
Czy przewidujecie Państwo opublikowanie wyników typu średni wynik tak żeby uczniowie mogli sobie porównać się do ogółu?
Re: I Ogólnopolska Matura z Chemii z 3ECH EDUKACJĄ
Tak, istnieje system nazewnictwa trójpodstawionych w którym wyznacza się grupę odniesienia -rel i potem cis / trans pozostałych grup.pesel pisze: W 21. wydaje mi się , że skoro dla trójpodstawionych cyklopentanów możliwych ułożeń trzech podstawników względem płaszczyzny cząsteczki jest więcej to trzeba to w nazwie jakoś uwzględniać (ale muszę to sprawdzić).
Czy przewidujecie Państwo opublikowanie wyników typu średni wynik tak żeby uczniowie mogli sobie porównać się do ogółu?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 4 Odpowiedzi
- 15307 Odsłony
-
Ostatni post autor: KatarzynaZSDM
4 maja 2015, o 23:52
-
-
matura z chemii w 1,5 miesiąca?
autor: wwwwww » 27 mar 2017, o 17:10 » w Matura i egzaminy na uczelnie - 10 Odpowiedzi
- 16750 Odsłony
-
Ostatni post autor: maka05
18 kwie 2017, o 13:00
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 5186 Odsłony
-
Ostatni post autor: czarkopieczarko
17 maja 2016, o 14:18
-
- 0 Odpowiedzi
- 2179 Odsłony
-
Ostatni post autor: jmoriarty1
22 mar 2020, o 02:33
-
- 0 Odpowiedzi
- 2411 Odsłony
-
Ostatni post autor: hnatman
21 gru 2014, o 12:52
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości