Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Cześć, proszę o wytłumaczenie łopatologicznie lub poprawienie mojego toku myślenia:
1. Kierunek przepływu prądu w elektrolizie- skoro na anodzie zachodzi utlenianie (np. CuCu2+ + 2e-), czyli wydzielane są elektrony, a prąd to nieuporządkowany ruch elektronów, to czy można wyciągnąć wniosek, że prąd płynie od anody do katody? ze szkoły pamiętam, że było chyba odwrotnie.
2. Odnośnie mechanizmów reakcji w chemii organicznej, wiem że rodniki tworzą się pod wpływem światła (np. z chlorem który pod wpływem świata tworzy rodniki) i jest to sub. wolnorodnikowa. Nie umiem odróżnić nukleofilowej od elektrofilowej, a czasami o to pytają.
3. Jak na inteligencję porównywać promienie jonów tych samych i różnych pierwiastków?
4. Czy zadania ze stanem wzbudzonym, np. określanie które pierwiastki mogą w tym stanie występować, można rozwiązywać rozpisując powłokę walencyjną kratkowo i szukać który elektron ze sparowanej pary może ewentualnie wyskoczyć do pustej kratki?
To chyba teraz na tyle, dzięki za odpowiedzi!
1. Kierunek przepływu prądu w elektrolizie- skoro na anodzie zachodzi utlenianie (np. CuCu2+ + 2e-), czyli wydzielane są elektrony, a prąd to nieuporządkowany ruch elektronów, to czy można wyciągnąć wniosek, że prąd płynie od anody do katody? ze szkoły pamiętam, że było chyba odwrotnie.
2. Odnośnie mechanizmów reakcji w chemii organicznej, wiem że rodniki tworzą się pod wpływem światła (np. z chlorem który pod wpływem świata tworzy rodniki) i jest to sub. wolnorodnikowa. Nie umiem odróżnić nukleofilowej od elektrofilowej, a czasami o to pytają.
3. Jak na inteligencję porównywać promienie jonów tych samych i różnych pierwiastków?
4. Czy zadania ze stanem wzbudzonym, np. określanie które pierwiastki mogą w tym stanie występować, można rozwiązywać rozpisując powłokę walencyjną kratkowo i szukać który elektron ze sparowanej pary może ewentualnie wyskoczyć do pustej kratki?
To chyba teraz na tyle, dzięki za odpowiedzi!
- Giardia Lamblia
- Posty: 3156
- Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Zostało umownie przyjęte, że prąd płynie w przeciwnym kierunku (właściwie zwrocie) co ruch elektronów.szymur pisze:1. Kierunek przepływu prądu w elektrolizie- skoro na anodzie zachodzi utlenianie (np. CuCu2+ + 2e-), czyli wydzielane są elektrony, a prąd to nieuporządkowany ruch elektronów, to czy można wyciągnąć wniosek, że prąd płynie od anody do katody? ze szkoły pamiętam, że było chyba odwrotnie.
Nukleofilowa - czynnikiem atakującym jest nukleofil (nadmiar elektronów, np. ma wolne pary elektronowe/ma ładunek ujemny)szymur pisze:2. Odnośnie mechanizmów reakcji w chemii organicznej, wiem że rodniki tworzą się pod wpływem światła (np. z chlorem który pod wpływem świata tworzy rodniki) i jest to sub. wolnorodnikowa. Nie umiem odróżnić nukleofilowej od elektrofilowej, a czasami o to pytają.
Elektrofilowa - czynnikiem atakującym jest elektrofil (niedomiar elektronów, np. ma ładunek dodatni)
W internecie masz mnóstwo różnych informacji na ten temat.
Protony i elektrony się przyciągają.szymur pisze:3. Jak na inteligencję porównywać promienie jonów tych samych i różnych pierwiastków?
Jeżeli atom ma 20 protonów i 20 elektronów - nie jest zjonizowany, do niego będziemy się odnosić
Jeżeli atom ma 20 protonów i 19 elektronów - jest kationem, te 19 elektronów będzie mocniej się przyciągać do jądra, więc promień maleje
Jeżeli atom ma 20 protonów i 18 elektronów - pogłębienie efektu z powyższego wytłumaczenia
Jeżeli atom ma 17 protonów i 17 elektronów - nie jest zjonizowany, do niego będziemy się odnosić. Do tego dochodzi atom posiadający 20 elektronów i 20 protonów. Jądra są tak małe, że są praktycznie identyczne.
Po zjonizowaniu atomy będą miały:
(pierwszy) 17 protonów i 18 elektronów
(drugi) 20 protonów i 18 elektronów
te 18 elektronów od drugiego atomu będą mocniej przyciągane w stronę jądra, niż 18 elektronów z atomu pierwszego (które dodatkowo mocniej się wzajemnie odpychają).
Dlatego Cl- ma większy promień niż Ca2+
Tak łopatologicznie
Klatkowo, nie kratkowo. To są klatki Koszula może być w kratkę.szymur pisze:4. Czy zadania ze stanem wzbudzonym, np. określanie które pierwiastki mogą w tym stanie występować, można rozwiązywać rozpisując powłokę walencyjną kratkowo i szukać który elektron ze sparowanej pary może ewentualnie wyskoczyć do pustej kratki?
Tak. Tylko należy pamiętać o podpowłokach, które nawet w stanie podstawowym są puste. Pomimo tego, że należą do tej samej powłoki. Np. chlor, który ma pustą podpowłokę d (3d) na 3 powłoce. Nie będzie zapełniania zgodnie z regułą Hunda (zapełnienie 4s) tylko zostanie zapełniony w pierwszej kolejności orbital 3d.
Tak swoją drogą, to można wzbudzić atom nawet do tego stopnia, że zostanie zapełniona powłoka o n=350. Tzw. atomy rydbergowskie.
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Okej, dzięki za wytłumaczenie
1. Robię maturę z któregoś tam roku i przypomniało mi się przy okazji robienia zadania z entalpii, że myli mi się kiedy pisać jednostkę kJ, a kiedy kJ/mol. Czy mogę pisać zawsze kJ/mol pod warunkiem, że dopiszę na mol produktu? np. deltaH= -500kJ/mol Al2(SO4)3?
2. Chodzi o zachodzenie/niezachodzenie reakcji, np. jaki węglan należy dodać co CaCl2, żeby powstał węglan wapnia? Czy metal w węglanie ma być aktywniejszy od wapnia (w CaCl2)? Ze szkoły pamiętam pytania czy metal wypchnie inny metal z jego soli", ale z tego wychodzi, że każda reakcja zachodzi, bo jeśli w moim przypadku:
-Ca będzie aktywniejsze od metalu z węglanu- wywali ten metal i będzie węglan wapnia
-Ca będzie mniej aktywne od metalu z węglanu- metal z węglanu wywali Ca i też będzie węglan wapnia
wszystko na zasadzie podwójnej wymiany"
3. Na którejś maturze pytali jak wykryć białko w kostce białego sera, a w kluczu była TYLKO odpowiedź, że z użyciem HNO3. Czemu niby nie można przy pomocy Cu(OH)2 wykryć wiązań peptydowych, co wiązałoby się z przyjęciem fioletowego zabarwienia?
Proszę o pomoc
1. Robię maturę z któregoś tam roku i przypomniało mi się przy okazji robienia zadania z entalpii, że myli mi się kiedy pisać jednostkę kJ, a kiedy kJ/mol. Czy mogę pisać zawsze kJ/mol pod warunkiem, że dopiszę na mol produktu? np. deltaH= -500kJ/mol Al2(SO4)3?
2. Chodzi o zachodzenie/niezachodzenie reakcji, np. jaki węglan należy dodać co CaCl2, żeby powstał węglan wapnia? Czy metal w węglanie ma być aktywniejszy od wapnia (w CaCl2)? Ze szkoły pamiętam pytania czy metal wypchnie inny metal z jego soli", ale z tego wychodzi, że każda reakcja zachodzi, bo jeśli w moim przypadku:
-Ca będzie aktywniejsze od metalu z węglanu- wywali ten metal i będzie węglan wapnia
-Ca będzie mniej aktywne od metalu z węglanu- metal z węglanu wywali Ca i też będzie węglan wapnia
wszystko na zasadzie podwójnej wymiany"
3. Na którejś maturze pytali jak wykryć białko w kostce białego sera, a w kluczu była TYLKO odpowiedź, że z użyciem HNO3. Czemu niby nie można przy pomocy Cu(OH)2 wykryć wiązań peptydowych, co wiązałoby się z przyjęciem fioletowego zabarwienia?
Proszę o pomoc
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
odświeżam
- Giardia Lamblia
- Posty: 3156
- Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19
[Link] Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
entalpia-reakcji-vt56396.htm#p732070szymur pisze:1. Robię maturę z któregoś tam roku i przypomniało mi się przy okazji robienia zadania z entalpii, że myli mi się kiedy pisać jednostkę kJ, a kiedy kJ/mol. Czy mogę pisać zawsze kJ/mol pod warunkiem, że dopiszę na mol produktu? np. deltaH= -500kJ/mol Al2(SO4)3?
Aktywność metalu to do redoksów (w tym reakcje metali z wodą), tutaj mamy zwyczajną reakcję strącania - bez procesów utleniania/redukcji.szymur pisze:2. Chodzi o zachodzenie/niezachodzenie reakcji, np. jaki węglan należy dodać co CaCl2, żeby powstał węglan wapnia? Czy metal w węglanie ma być aktywniejszy od wapnia (w CaCl2)? Ze szkoły pamiętam pytania czy metal wypchnie inny metal z jego soli", ale z tego wychodzi, że każda reakcja zachodzi, bo jeśli w moim przypadku:
-Ca będzie aktywniejsze od metalu z węglanu- wywali ten metal i będzie węglan wapnia
-Ca będzie mniej aktywne od metalu z węglanu- metal z węglanu wywali Ca i też będzie węglan wapnia
wszystko na zasadzie podwójnej wymiany"
Węglan ma być dobrze rozpuszczalny i najlepiej, jakby nam powstał tylko osad węglanu wapnia, a nie węglan wapnia i jakaś inna sól w osadzie.
A o wypychaniu to się mówi a propos reszt kwasowych - mocniejszy kwas wypiera słabszy z jego soli.
To białko musiałoby być rozpuszczone - wtedy dopiero wolna para elektronowa azotu w wiązaniach peptydowych byłaby dostępna dla miedzi(II).szymur pisze:3. Na którejś maturze pytali jak wykryć białko w kostce białego sera, a w kluczu była TYLKO odpowiedź, że z użyciem HNO3. Czemu niby nie można przy pomocy Cu(OH)2 wykryć wiązań peptydowych, co wiązałoby się z przyjęciem fioletowego zabarwienia?
Pytają się o kostkę sera, więc z przyczyn praktycznych wodorotlenek miedzi(II) odpada.
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
n - 1000g H2O (bo d wody= 1g/cm^3)
1mol Mg(OH)2 - 58g
m - n
wynik: iloczyn rozpuszczalności Mg(OH)2= m moli/dm^3
tak trzeba zrobić to zadanie?
i jeszcze jedno- jak reakcji estryfikacji ulega kwas R1-COOH i alkohol R2-OH i powstaje ester R1-COO-R2, to od kwasu odrywa się wodór z grupy hydroksylowej, a cała grupa hydroksylowa od alkoholu. czy odwrotnie?
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
odświeżam
- Giardia Lamblia
- Posty: 3156
- Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
1. Rozumiem, że informacja wstępna do zadania 15, to wartość Ir dla PbCl2?
Tak nam ta sól dysocjuje:
PbCl2 Pb2+ + 2Cl-
Założenia wynikające z rozpuszczania tylko PbCl2 (bez żadnych innych dodatkowych soli):
2[Pb2+] = [Cl-]
Tak więc z definicji Ir: Ir = 1,6*10-5, więc: [Pb2+] ≈ 1,59*10-2 w tej temperaturze. To jest stężenie jonów Pb2+ w roztworze nasyconym - każde inne stężenie będące mniejszym od wyliczonego też będzie możliwe. Roztwór będzie wtedy nienasycony.
Podkreślam po raz drugi - obliczenia dotyczą roztworu samej soli PbCl2. Sprawa wyglądałaby inaczej, gdyby to był roztwór z mieszaniną soli zawierających jon wspólny.
Oblicz stężenie jonów Mg2+ w roztworze nasyconym (załóż, że gęstość roztworu jest równa 1 - przy takich stężeniach spokojnie można tak robić), oraz stężenie [OH-] (zależność identyczna jak w 1 zadaniu, które robiłem) i podstaw do wzoru na Ir.
Powinieneś jeszcze poczytać o iloczynie rozpuszczalności - nie do końca go rozumiesz.
Tak nam ta sól dysocjuje:
PbCl2 Pb2+ + 2Cl-
Założenia wynikające z rozpuszczania tylko PbCl2 (bez żadnych innych dodatkowych soli):
2[Pb2+] = [Cl-]
Tak więc z definicji Ir: Ir = 1,6*10-5, więc: [Pb2+] ≈ 1,59*10-2 w tej temperaturze. To jest stężenie jonów Pb2+ w roztworze nasyconym - każde inne stężenie będące mniejszym od wyliczonego też będzie możliwe. Roztwór będzie wtedy nienasycony.
Podkreślam po raz drugi - obliczenia dotyczą roztworu samej soli PbCl2. Sprawa wyglądałaby inaczej, gdyby to był roztwór z mieszaniną soli zawierających jon wspólny.
Mylisz iloczyn rozpuszczalności z molową rozpuszczalnością. Iloczyn rozpuszczalności nie ma jednostki (tutaj wyglądałaby tak: Ir = [Mg2+]*[OH-]2szymur pisze:iloczyn rozpuszczalności Mg(OH)2= m moli/dm^3
Oblicz stężenie jonów Mg2+ w roztworze nasyconym (załóż, że gęstość roztworu jest równa 1 - przy takich stężeniach spokojnie można tak robić), oraz stężenie [OH-] (zależność identyczna jak w 1 zadaniu, które robiłem) i podstaw do wzoru na Ir.
Powinieneś jeszcze poczytać o iloczynie rozpuszczalności - nie do końca go rozumiesz.
Tlen biorący udział w tworzeniu wiązania estrowego pochodzi od alkoholu. Wynika to z mechanizmu reakcji estryfikacji:szymur pisze:i jeszcze jedno- jak reakcji estryfikacji ulega kwas R1-COOH i alkohol R2-OH i powstaje ester R1-COO-R2, to od kwasu odrywa się wodór z grupy hydroksylowej, a cała grupa hydroksylowa od alkoholu. czy odwrotnie?
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Poniżej przedstawiono równania reakcji całkowitego spalania metanu i propanu.
CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O
C3H8 + 5O2 → 3CO2 + 4H2O
Po całkowitym spaleniu 16,80 dm3
mieszaniny gazów składającej się z metanu i propanu,
zmierzonej w warunkach normalnych (p = 1013,25 hPa, T = 273,15 K) otrzymano 38,28 dm3
tlenku węgla(IV) zmierzonego w temperaturze 373,15 K i pod ciśnieniem normalnym.
Oblicz zawartość procentową (w % objętościowych) propanu w mieszaninie gazów.
Stała gazowa R = 83,14 dm3 · hPa · mol ^-1· K^-1
Wynik podaj z dokładnością
do drugiego miejsca po przecinku.
matura z 2012
Przygotowano 200 gramów wodnego roztworu maltozy o stężeniu 25,65% masowych. Po
częściowej hydrolizie maltozy zachodzącej zgodnie z równaniem:
C12H22O11 + H2O = 2C6H12O6
sumaryczna liczba moli cukrów redukujących (glukozy i maltozy) w roztworze wynosiła 0,28 mola.
Oblicz stężenie glukozy, wyrażone w procentach masowych, w roztworze powstałym po częściowej hydrolizie maltozy
klucz mówi, że jak oznaczę przez x liczbę moli glukozy w roztworze po hydrolizie, to liczba moli maltozy w roztworze po hydrolizie= 0,15-0,5x. może ktoś to omówić? o czymś zapominam. czemu 0,5x?
CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O
C3H8 + 5O2 → 3CO2 + 4H2O
Po całkowitym spaleniu 16,80 dm3
mieszaniny gazów składającej się z metanu i propanu,
zmierzonej w warunkach normalnych (p = 1013,25 hPa, T = 273,15 K) otrzymano 38,28 dm3
tlenku węgla(IV) zmierzonego w temperaturze 373,15 K i pod ciśnieniem normalnym.
Oblicz zawartość procentową (w % objętościowych) propanu w mieszaninie gazów.
Stała gazowa R = 83,14 dm3 · hPa · mol ^-1· K^-1
Wynik podaj z dokładnością
do drugiego miejsca po przecinku.
matura z 2012
Przygotowano 200 gramów wodnego roztworu maltozy o stężeniu 25,65% masowych. Po
częściowej hydrolizie maltozy zachodzącej zgodnie z równaniem:
C12H22O11 + H2O = 2C6H12O6
sumaryczna liczba moli cukrów redukujących (glukozy i maltozy) w roztworze wynosiła 0,28 mola.
Oblicz stężenie glukozy, wyrażone w procentach masowych, w roztworze powstałym po częściowej hydrolizie maltozy
klucz mówi, że jak oznaczę przez x liczbę moli glukozy w roztworze po hydrolizie, to liczba moli maltozy w roztworze po hydrolizie= 0,15-0,5x. może ktoś to omówić? o czymś zapominam. czemu 0,5x?
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Szymur mógłbyś podać odpowiedzi do zadań z iloczynu rozpuszczalności, które dodałeś? Chodzi mi głównie o zadanie z Ir Mg(OH)2
A co do twojego pytania i zadania z maltozą, dlatego jest 0,15- 0,5x, bo
1 mol maltozy-2 mole glukozy, wobec tego:
0,5x mola maltozy- x moli glukozy
A co do twojego pytania i zadania z maltozą, dlatego jest 0,15- 0,5x, bo
1 mol maltozy-2 mole glukozy, wobec tego:
0,5x mola maltozy- x moli glukozy
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Sory, że dopiero odpisuję, ale nie siedziałem na forum- potem poszukam książki z tym zadaniem i napiszę odpowiedź
Moje kolejne pytanie jest odnośnie Cu(OH)2 jako związku do odróżniania substancji w chemii organicznej- napiszę co wiem, a wy mnie poprawcie/dopowiedzcie:
- na zimno niebieski osad Cu(OH)2 reaguje tylko ze związkami polihydroksylowymi roztwarzając się, a zawartość probówki przyjmuje szafirowe zabarwienie (roztwór)
- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
p.s. w próbie Trommera aldehydy przechodzą w k. karboksylowe, a żeby alkohol przeszedł w k. karboksylowy potrzeba mocniejszego utleniacza np. KMnO4?
- można nim wykrywać wiązania peptydowe w białkach w reakcji biuretowej", gdzie można zaobserwować fioletowe zabarwienie
o czymś zapomniałem? coś mi się kojarzy ze szkoły, że był jeszcze czarny CuO, ale nie pamiętam skąd on się brał/do czego był używany. czytałem o tym na wikipedii, ale tam nie jest napisane typowo pod maturę na czym mi zależy.
dzieki
Moje kolejne pytanie jest odnośnie Cu(OH)2 jako związku do odróżniania substancji w chemii organicznej- napiszę co wiem, a wy mnie poprawcie/dopowiedzcie:
- na zimno niebieski osad Cu(OH)2 reaguje tylko ze związkami polihydroksylowymi roztwarzając się, a zawartość probówki przyjmuje szafirowe zabarwienie (roztwór)
- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
p.s. w próbie Trommera aldehydy przechodzą w k. karboksylowe, a żeby alkohol przeszedł w k. karboksylowy potrzeba mocniejszego utleniacza np. KMnO4?
- można nim wykrywać wiązania peptydowe w białkach w reakcji biuretowej", gdzie można zaobserwować fioletowe zabarwienie
o czymś zapomniałem? coś mi się kojarzy ze szkoły, że był jeszcze czarny CuO, ale nie pamiętam skąd on się brał/do czego był używany. czytałem o tym na wikipedii, ale tam nie jest napisane typowo pod maturę na czym mi zależy.
dzieki
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Pod wpływem temperatury Cu(OH)2 rozkłada się do CuO, który następnie redukuje się do Cu2O.szymur pisze:- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
Używa się dichromianu(VI) potasu.szymur pisze:p.s. w próbie Trommera aldehydy przechodzą w k. karboksylowe, a żeby alkohol przeszedł w k. karboksylowy potrzeba mocniejszego utleniacza np. KMnO4?
Utleniacz alkoholi do aldehydów.szymur pisze:coś mi się kojarzy ze szkoły, że był jeszcze czarny CuO, ale nie pamiętam skąd on się brał/do czego był używany.
Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo
Ale w próbie Trommera można pisać: aldehyd + Cu(OH)2 kwas + Cu2O + H2O?Antymateria pisze:Pod wpływem temperatury Cu(OH)2 rozkłada się do CuO, który następnie redukuje się do Cu2O.szymur pisze:- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
ta redukcja to taka sama z siebie?Antymateria pisze:Pod wpływem temperatury Cu(OH)2 rozkłada się do CuO,który następnie redukuje się do Cu2O.
Jak związek, np. sacharoza, nie ma właściwości redukcyjnych i dodamy do niej Cu(OH)2 to na zimno nie ma objawów reakcji, a po podgrzaniu Cu(OH)2 rozkłada się na CuO i H2O- czyli obserwacja to czarny osad w probówce z sacharozą? Ceglastoczerwony osad jest przejściowy"?
A jeśli do związki polihydroksylowego dodamy Cu(OH)2 i podgrzejemy to zanim zdąrzy się wytworzyć jakikolwiek szafirowy kompleks to wcześniej niebieski osad Cu(OH)2 rozpada się na ceglastoczerwony osad Cu2O i nic poza ceglastoczerwonym osadem nie zaobserwujemy?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 1086 Odsłony
-
Ostatni post autor: cordis
8 maja 2014, o 23:02
-
- 9 Odpowiedzi
- 2403 Odsłony
-
Ostatni post autor: koniczynka727
11 maja 2014, o 11:42
-
-
Zbiór orginalnych zadań maturalnych
autor: honoratusia99999 » 28 kwie 2014, o 18:46 » w Matura z Biologii - 1 Odpowiedzi
- 2087 Odsłony
-
Ostatni post autor: Ilendil
29 kwie 2014, o 06:57
-
-
-
Pisanie odpowiedzi w arkuszu maturalnych
autor: Blade7 » 10 maja 2014, o 14:20 » w Matura z Biologii - 8 Odpowiedzi
- 5094 Odsłony
-
Ostatni post autor: Giardia Lamblia
11 maja 2014, o 13:39
-
-
- 0 Odpowiedzi
- 6502 Odsłony
-
Ostatni post autor: soczka
27 sie 2017, o 18:16
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości