Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

Cześć, proszę o wytłumaczenie łopatologicznie lub poprawienie mojego toku myślenia:

1. Kierunek przepływu prądu w elektrolizie- skoro na anodzie zachodzi utlenianie (np. CuCu2+ + 2e-), czyli wydzielane są elektrony, a prąd to nieuporządkowany ruch elektronów, to czy można wyciągnąć wniosek, że prąd płynie od anody do katody? ze szkoły pamiętam, że było chyba odwrotnie.

2. Odnośnie mechanizmów reakcji w chemii organicznej, wiem że rodniki tworzą się pod wpływem światła (np. z chlorem który pod wpływem świata tworzy rodniki) i jest to sub. wolnorodnikowa. Nie umiem odróżnić nukleofilowej od elektrofilowej, a czasami o to pytają.

3. Jak na inteligencję porównywać promienie jonów tych samych i różnych pierwiastków?

4. Czy zadania ze stanem wzbudzonym, np. określanie które pierwiastki mogą w tym stanie występować, można rozwiązywać rozpisując powłokę walencyjną kratkowo i szukać który elektron ze sparowanej pary może ewentualnie wyskoczyć do pustej kratki?

To chyba teraz na tyle, dzięki za odpowiedzi!
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: Giardia Lamblia »

szymur pisze:1. Kierunek przepływu prądu w elektrolizie- skoro na anodzie zachodzi utlenianie (np. CuCu2+ + 2e-), czyli wydzielane są elektrony, a prąd to nieuporządkowany ruch elektronów, to czy można wyciągnąć wniosek, że prąd płynie od anody do katody? ze szkoły pamiętam, że było chyba odwrotnie.
Zostało umownie przyjęte, że prąd płynie w przeciwnym kierunku (właściwie zwrocie) co ruch elektronów.
szymur pisze:2. Odnośnie mechanizmów reakcji w chemii organicznej, wiem że rodniki tworzą się pod wpływem światła (np. z chlorem który pod wpływem świata tworzy rodniki) i jest to sub. wolnorodnikowa. Nie umiem odróżnić nukleofilowej od elektrofilowej, a czasami o to pytają.
Nukleofilowa - czynnikiem atakującym jest nukleofil (nadmiar elektronów, np. ma wolne pary elektronowe/ma ładunek ujemny)
Elektrofilowa - czynnikiem atakującym jest elektrofil (niedomiar elektronów, np. ma ładunek dodatni)

W internecie masz mnóstwo różnych informacji na ten temat.
szymur pisze:3. Jak na inteligencję porównywać promienie jonów tych samych i różnych pierwiastków?
Protony i elektrony się przyciągają.

Jeżeli atom ma 20 protonów i 20 elektronów - nie jest zjonizowany, do niego będziemy się odnosić
Jeżeli atom ma 20 protonów i 19 elektronów - jest kationem, te 19 elektronów będzie mocniej się przyciągać do jądra, więc promień maleje
Jeżeli atom ma 20 protonów i 18 elektronów - pogłębienie efektu z powyższego wytłumaczenia

Jeżeli atom ma 17 protonów i 17 elektronów - nie jest zjonizowany, do niego będziemy się odnosić. Do tego dochodzi atom posiadający 20 elektronów i 20 protonów. Jądra są tak małe, że są praktycznie identyczne.
Po zjonizowaniu atomy będą miały:
(pierwszy) 17 protonów i 18 elektronów
(drugi) 20 protonów i 18 elektronów
te 18 elektronów od drugiego atomu będą mocniej przyciągane w stronę jądra, niż 18 elektronów z atomu pierwszego (które dodatkowo mocniej się wzajemnie odpychają).

Dlatego Cl- ma większy promień niż Ca2+

Tak łopatologicznie
szymur pisze:4. Czy zadania ze stanem wzbudzonym, np. określanie które pierwiastki mogą w tym stanie występować, można rozwiązywać rozpisując powłokę walencyjną kratkowo i szukać który elektron ze sparowanej pary może ewentualnie wyskoczyć do pustej kratki?
Klatkowo, nie kratkowo. To są klatki Koszula może być w kratkę.
Tak. Tylko należy pamiętać o podpowłokach, które nawet w stanie podstawowym są puste. Pomimo tego, że należą do tej samej powłoki. Np. chlor, który ma pustą podpowłokę d (3d) na 3 powłoce. Nie będzie zapełniania zgodnie z regułą Hunda (zapełnienie 4s) tylko zostanie zapełniony w pierwszej kolejności orbital 3d.

Tak swoją drogą, to można wzbudzić atom nawet do tego stopnia, że zostanie zapełniona powłoka o n=350. Tzw. atomy rydbergowskie.
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

Okej, dzięki za wytłumaczenie

1. Robię maturę z któregoś tam roku i przypomniało mi się przy okazji robienia zadania z entalpii, że myli mi się kiedy pisać jednostkę kJ, a kiedy kJ/mol. Czy mogę pisać zawsze kJ/mol pod warunkiem, że dopiszę na mol produktu? np. deltaH= -500kJ/mol Al2(SO4)3?


2. Chodzi o zachodzenie/niezachodzenie reakcji, np. jaki węglan należy dodać co CaCl2, żeby powstał węglan wapnia? Czy metal w węglanie ma być aktywniejszy od wapnia (w CaCl2)? Ze szkoły pamiętam pytania czy metal wypchnie inny metal z jego soli", ale z tego wychodzi, że każda reakcja zachodzi, bo jeśli w moim przypadku:
-Ca będzie aktywniejsze od metalu z węglanu- wywali ten metal i będzie węglan wapnia
-Ca będzie mniej aktywne od metalu z węglanu- metal z węglanu wywali Ca i też będzie węglan wapnia
wszystko na zasadzie podwójnej wymiany"


3. Na którejś maturze pytali jak wykryć białko w kostce białego sera, a w kluczu była TYLKO odpowiedź, że z użyciem HNO3. Czemu niby nie można przy pomocy Cu(OH)2 wykryć wiązań peptydowych, co wiązałoby się z przyjęciem fioletowego zabarwienia?

Proszę o pomoc
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

odświeżam
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

[Link] Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: Giardia Lamblia »

szymur pisze:1. Robię maturę z któregoś tam roku i przypomniało mi się przy okazji robienia zadania z entalpii, że myli mi się kiedy pisać jednostkę kJ, a kiedy kJ/mol. Czy mogę pisać zawsze kJ/mol pod warunkiem, że dopiszę na mol produktu? np. deltaH= -500kJ/mol Al2(SO4)3?
entalpia-reakcji-vt56396.htm#p732070
szymur pisze:2. Chodzi o zachodzenie/niezachodzenie reakcji, np. jaki węglan należy dodać co CaCl2, żeby powstał węglan wapnia? Czy metal w węglanie ma być aktywniejszy od wapnia (w CaCl2)? Ze szkoły pamiętam pytania czy metal wypchnie inny metal z jego soli", ale z tego wychodzi, że każda reakcja zachodzi, bo jeśli w moim przypadku:
-Ca będzie aktywniejsze od metalu z węglanu- wywali ten metal i będzie węglan wapnia
-Ca będzie mniej aktywne od metalu z węglanu- metal z węglanu wywali Ca i też będzie węglan wapnia
wszystko na zasadzie podwójnej wymiany"
Aktywność metalu to do redoksów (w tym reakcje metali z wodą), tutaj mamy zwyczajną reakcję strącania - bez procesów utleniania/redukcji.

Węglan ma być dobrze rozpuszczalny i najlepiej, jakby nam powstał tylko osad węglanu wapnia, a nie węglan wapnia i jakaś inna sól w osadzie.

A o wypychaniu to się mówi a propos reszt kwasowych - mocniejszy kwas wypiera słabszy z jego soli.
szymur pisze:3. Na którejś maturze pytali jak wykryć białko w kostce białego sera, a w kluczu była TYLKO odpowiedź, że z użyciem HNO3. Czemu niby nie można przy pomocy Cu(OH)2 wykryć wiązań peptydowych, co wiązałoby się z przyjęciem fioletowego zabarwienia?
To białko musiałoby być rozpuszczone - wtedy dopiero wolna para elektronowa azotu w wiązaniach peptydowych byłaby dostępna dla miedzi(II).

Pytają się o kostkę sera, więc z przyczyn praktycznych wodorotlenek miedzi(II) odpada.
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

1.jpg
Wytłumaczycie?
2.jpg
4,8*10^-4g Mg(OH)2 - 100g H2O
n - 1000g H2O (bo d wody= 1g/cm^3)

1mol Mg(OH)2 - 58g
m - n

wynik: iloczyn rozpuszczalności Mg(OH)2= m moli/dm^3

tak trzeba zrobić to zadanie?


i jeszcze jedno- jak reakcji estryfikacji ulega kwas R1-COOH i alkohol R2-OH i powstaje ester R1-COO-R2, to od kwasu odrywa się wodór z grupy hydroksylowej, a cała grupa hydroksylowa od alkoholu. czy odwrotnie?
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

odświeżam
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: Giardia Lamblia »

1. Rozumiem, że informacja wstępna do zadania 15, to wartość Ir dla PbCl2?

Tak nam ta sól dysocjuje:
PbCl2 Pb2+ + 2Cl-

Założenia wynikające z rozpuszczania tylko PbCl2 (bez żadnych innych dodatkowych soli):
2[Pb2+] = [Cl-]

Tak więc z definicji Ir:
1.gif
(1.78 KiB) Nie pobierany
2.gif
2.gif (529 Bajtów) Przejrzano 800 razy
3.gif
3.gif (675 Bajtów) Przejrzano 800 razy
Ir = 1,6*10-5, więc:
4.gif
4.gif (1.15 KiB) Przejrzano 800 razy
[Pb2+] ≈ 1,59*10-2 w tej temperaturze. To jest stężenie jonów Pb2+ w roztworze nasyconym - każde inne stężenie będące mniejszym od wyliczonego też będzie możliwe. Roztwór będzie wtedy nienasycony.

Podkreślam po raz drugi - obliczenia dotyczą roztworu samej soli PbCl2. Sprawa wyglądałaby inaczej, gdyby to był roztwór z mieszaniną soli zawierających jon wspólny.
szymur pisze:iloczyn rozpuszczalności Mg(OH)2= m moli/dm^3
Mylisz iloczyn rozpuszczalności z molową rozpuszczalnością. Iloczyn rozpuszczalności nie ma jednostki (tutaj wyglądałaby tak:
1.gif
1.gif (426 Bajtów) Przejrzano 799 razy
Ir = [Mg2+]*[OH-]2

Oblicz stężenie jonów Mg2+ w roztworze nasyconym (załóż, że gęstość roztworu jest równa 1 - przy takich stężeniach spokojnie można tak robić), oraz stężenie [OH-] (zależność identyczna jak w 1 zadaniu, które robiłem) i podstaw do wzoru na Ir.

Powinieneś jeszcze poczytać o iloczynie rozpuszczalności - nie do końca go rozumiesz.
szymur pisze:i jeszcze jedno- jak reakcji estryfikacji ulega kwas R1-COOH i alkohol R2-OH i powstaje ester R1-COO-R2, to od kwasu odrywa się wodór z grupy hydroksylowej, a cała grupa hydroksylowa od alkoholu. czy odwrotnie?
Tlen biorący udział w tworzeniu wiązania estrowego pochodzi od alkoholu. Wynika to z mechanizmu reakcji estryfikacji:
1.png
1.png (7.4 KiB) Przejrzano 798 razy
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

Poniżej przedstawiono równania reakcji całkowitego spalania metanu i propanu.
CH4 + 2O2 → CO2 + 2H2O
C3H8 + 5O2 → 3CO2 + 4H2O
Po całkowitym spaleniu 16,80 dm3
mieszaniny gazów składającej się z metanu i propanu,
zmierzonej w warunkach normalnych (p = 1013,25 hPa, T = 273,15 K) otrzymano 38,28 dm3

tlenku węgla(IV) zmierzonego w temperaturze 373,15 K i pod ciśnieniem normalnym.
Oblicz zawartość procentową (w % objętościowych) propanu w mieszaninie gazów.
Stała gazowa R = 83,14 dm3 · hPa · mol ^-1· K^-1
Wynik podaj z dokładnością
do drugiego miejsca po przecinku.

matura z 2012



Przygotowano 200 gramów wodnego roztworu maltozy o stężeniu 25,65% masowych. Po
częściowej hydrolizie maltozy zachodzącej zgodnie z równaniem:
C12H22O11 + H2O = 2C6H12O6

sumaryczna liczba moli cukrów redukujących (glukozy i maltozy) w roztworze wynosiła 0,28 mola.

Oblicz stężenie glukozy, wyrażone w procentach masowych, w roztworze powstałym po częściowej hydrolizie maltozy

klucz mówi, że jak oznaczę przez x liczbę moli glukozy w roztworze po hydrolizie, to liczba moli maltozy w roztworze po hydrolizie= 0,15-0,5x. może ktoś to omówić? o czymś zapominam. czemu 0,5x?
bialaroza
Posty: 274
Rejestracja: 26 wrz 2008, o 15:54

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: bialaroza »

Szymur mógłbyś podać odpowiedzi do zadań z iloczynu rozpuszczalności, które dodałeś? Chodzi mi głównie o zadanie z Ir Mg(OH)2
A co do twojego pytania i zadania z maltozą, dlatego jest 0,15- 0,5x, bo
1 mol maltozy-2 mole glukozy, wobec tego:
0,5x mola maltozy- x moli glukozy
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

Sory, że dopiero odpisuję, ale nie siedziałem na forum- potem poszukam książki z tym zadaniem i napiszę odpowiedź


Moje kolejne pytanie jest odnośnie Cu(OH)2 jako związku do odróżniania substancji w chemii organicznej- napiszę co wiem, a wy mnie poprawcie/dopowiedzcie:

- na zimno niebieski osad Cu(OH)2 reaguje tylko ze związkami polihydroksylowymi roztwarzając się, a zawartość probówki przyjmuje szafirowe zabarwienie (roztwór)

- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
p.s. w próbie Trommera aldehydy przechodzą w k. karboksylowe, a żeby alkohol przeszedł w k. karboksylowy potrzeba mocniejszego utleniacza np. KMnO4?

- można nim wykrywać wiązania peptydowe w białkach w reakcji biuretowej", gdzie można zaobserwować fioletowe zabarwienie

o czymś zapomniałem? coś mi się kojarzy ze szkoły, że był jeszcze czarny CuO, ale nie pamiętam skąd on się brał/do czego był używany. czytałem o tym na wikipedii, ale tam nie jest napisane typowo pod maturę na czym mi zależy.

dzieki
13112015

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: 13112015 »

szymur pisze:- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
Pod wpływem temperatury Cu(OH)2 rozkłada się do CuO, który następnie redukuje się do Cu2O.
szymur pisze:p.s. w próbie Trommera aldehydy przechodzą w k. karboksylowe, a żeby alkohol przeszedł w k. karboksylowy potrzeba mocniejszego utleniacza np. KMnO4?
Używa się dichromianu(VI) potasu.
szymur pisze:coś mi się kojarzy ze szkoły, że był jeszcze czarny CuO, ale nie pamiętam skąd on się brał/do czego był używany.
Utleniacz alkoholi do aldehydów.
Awatar użytkownika
iSzymur
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2012, o 20:28

Re: Kilka pytań maturalnych- przekrojowo

Post autor: iSzymur »

Antymateria pisze:
szymur pisze:- podgrzany niebieski osad Cu(OH)2 rozkłada się na czerwony Cu2O i taka reakcja to próba Trommera"
Pod wpływem temperatury Cu(OH)2 rozkłada się do CuO, który następnie redukuje się do Cu2O.
Ale w próbie Trommera można pisać: aldehyd + Cu(OH)2 kwas + Cu2O + H2O?
Antymateria pisze:Pod wpływem temperatury Cu(OH)2 rozkłada się do CuO,który następnie redukuje się do Cu2O.
ta redukcja to taka sama z siebie?

Jak związek, np. sacharoza, nie ma właściwości redukcyjnych i dodamy do niej Cu(OH)2 to na zimno nie ma objawów reakcji, a po podgrzaniu Cu(OH)2 rozkłada się na CuO i H2O- czyli obserwacja to czarny osad w probówce z sacharozą? Ceglastoczerwony osad jest przejściowy"?



A jeśli do związki polihydroksylowego dodamy Cu(OH)2 i podgrzejemy to zanim zdąrzy się wytworzyć jakikolwiek szafirowy kompleks to wcześniej niebieski osad Cu(OH)2 rozpada się na ceglastoczerwony osad Cu2O i nic poza ceglastoczerwonym osadem nie zaobserwujemy?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości