Olimpiada 2014/2015 - zadania
Olimpiada 2014/2015 - zadania
Witam wszystkich
Mam problem z zadaniem A3. Nie wiem co robię źle i czy w ogóle dobrze się za to zabieram. Już na początku nic nie wychodzi. Ze wzoru na stałą ciśnieniową reakcji chciałem wyznaczyć ciśnienia cząstkowe i wychodzi mi jakieś równanie kwadratowe, którego nie da się rozwiązać. Mógłby mi ktoś to wytłumaczyć, jakaś sugestia?
A i jeszcze jedno pytanie, czy robicie zadania teraz na wakacje, czy raczej z pomocą nauczyciela w roku szkolnym?
Mam problem z zadaniem A3. Nie wiem co robię źle i czy w ogóle dobrze się za to zabieram. Już na początku nic nie wychodzi. Ze wzoru na stałą ciśnieniową reakcji chciałem wyznaczyć ciśnienia cząstkowe i wychodzi mi jakieś równanie kwadratowe, którego nie da się rozwiązać. Mógłby mi ktoś to wytłumaczyć, jakaś sugestia?
A i jeszcze jedno pytanie, czy robicie zadania teraz na wakacje, czy raczej z pomocą nauczyciela w roku szkolnym?
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Zadania już zrobione! Z pomocą nauczyciela? Te wstępne są tak łatwe (a przynajmniej powinny być jeżeli chcesz coś osiągnąć w tej olimpiadzie) że trzeba je zrobić samemu, można zrobić źle, ale samemu Równanie kwadratowe, którego nie da się rozwiązać? Chemiczne równania kwadratowe mają to do siebie, że są bardziej skomplikowane niż te matematyczne, przede wszystkim próbuj jak najmniej zaokrąglać i liczyć mimo kosmicznych liczb, na końcu powinno wyjść ok. Swoją drogą, czy oni biorą pod uwagę błąd wynikający z zaokrągleń? Bo przy zadaniach olchemowskich ten błąd jest bardzo duży, czasami nawet ponad 5%.
- Nitrogenium32
- Posty: 1875
- Rejestracja: 7 lip 2013, o 13:51
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Nie zgodzę się z tym. Przy chemii fizycznej na lekcjach w szkole jak wychodziło często równanie kwadratowe, to było takie banalne, że nie wiem. Czasami nawet można było doprowadzić do takiej postaci, że wystarczyło spierwiastkować obydwie strony równania i pozostaje najprostsze równanie liniowe.Olafek pisze:Równanie kwadratowe, którego nie da się rozwiązać? Chemiczne równania kwadratowe mają to do siebie, że są bardziej skomplikowane niż te matematyczne
Ja osobiście nie cierpię osób, które nie potrafią rozwiązywać prostych równań kwadratowych i innych zadań obliczeniowych na chemii. Zwykle takie osoby na matematyce myślą: ale po co mi to?". Otóż po to, żebyś np. na chemii wykorzystał. Nieraz mi pokazuje chemiczka (siedzę w pierwszej ławce naprzeciwko biurka, więc ma blisko) sprawdziany osób z równoległego biol-chem-fizu (gorszego pod każdym względem) i się mnie np. pyta: Spójrz tutaj, bo ja nie rozumiem, o co tutaj chodzi". Ja patrzę, a tutaj jakieś niepełnosprawne rozwiązanie równania kwadratowego, to mnie od razu krew zalewa i mówię głośno: Bosz, co za herezje! Wytępić to tylko!".
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Chodziło mi o to, że równania są skomplikowane, że np. mamy
x2 + 1,6532 * 10-5x - 2,7473 * 10-10= 0
nie jest matematycznie pod żadnym względem trudniejsze tylko bardzo męczące w rozwiązywaniu. Co innego równania na lekcjach w szkole bo tam są inne liczby, zazwyczaj można uprościć i zostaje tylko x2 = cośtam i tego nawet kwadratowym bym nie nazwał.
Nitrogenium32, więcej zrozumienia Niektórzy nie mają tak wybitnych zdolności jak my Też czasami załamuję się, jak widzę problematyczne zadania kolegów z równoległej podstawy z matmy (żeby jeszcze human, ale biol-chem!) typu oblicz pole trapezu mając podane obie podstawy i jakiśtam kąt. Albo jak koleżanka z niepewnością do mnie jak mam podane a1 i q, to żeby policzyć a2 to ja muszę pomnożyć to a1 razy to q, nie?", za chwilę a jak mam obliczyć to q jak mam podane a1 i a2? Ludzie mają problemy
x2 + 1,6532 * 10-5x - 2,7473 * 10-10= 0
nie jest matematycznie pod żadnym względem trudniejsze tylko bardzo męczące w rozwiązywaniu. Co innego równania na lekcjach w szkole bo tam są inne liczby, zazwyczaj można uprościć i zostaje tylko x2 = cośtam i tego nawet kwadratowym bym nie nazwał.
Nitrogenium32, więcej zrozumienia Niektórzy nie mają tak wybitnych zdolności jak my Też czasami załamuję się, jak widzę problematyczne zadania kolegów z równoległej podstawy z matmy (żeby jeszcze human, ale biol-chem!) typu oblicz pole trapezu mając podane obie podstawy i jakiśtam kąt. Albo jak koleżanka z niepewnością do mnie jak mam podane a1 i q, to żeby policzyć a2 to ja muszę pomnożyć to a1 razy to q, nie?", za chwilę a jak mam obliczyć to q jak mam podane a1 i a2? Ludzie mają problemy
- Nitrogenium32
- Posty: 1875
- Rejestracja: 7 lip 2013, o 13:51
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Olafek, ludzie mają problemy, bo przedmiot mają w d. Przynajmniej tak jest u mnie w klasie. Nikt do matematyki szczególnej uwagi nie przywiązuje, ludzie traktują ją oraz polski jak religię.
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Ale w tym roku na maturze z chemii zrobili trochę chamsko że dali równanie kwadratowe, bo jednak wzór na deltę powinien być podany skoro jest na maturze z matematyki, wiem że to banał, ale jednak jak ktoś załóżmy powtarzał 2 raz chemie i z matmy nic nie robił tyle czasu to te deltę mógł zapomnieć.
- Nitrogenium32
- Posty: 1875
- Rejestracja: 7 lip 2013, o 13:51
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Patrykowo, delty raczej nie powinno się zapominać, bo to jeden z podstawowych wzorów w liceum.
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Patrykowo, nie zgadzam się, umiejętność rozwiązywania równań kwadratowych to poziom podstawy z matmy i każdy ma obowiązek to umieć, jak nie to ma pecha i parę punktów poleci. Tak samo np. logarytmy. Pół biedy z tą matmą na chemii, na fizyce wymaga się znacznie wyższej matematyki niż równania kwadratowe i nikt nie ma pretensji, że nie dają tablic matematycznych. Tak z ciekawości sprawdziłem i w nowych tablicach (nie wiem czy w starych było) są wzory trygonometryczne np. na sinus sumy Delty nie ma niestety
- Nitrogenium32
- Posty: 1875
- Rejestracja: 7 lip 2013, o 13:51
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Niestety? Przecież jesteś na rozszerzeniu z matmy, więc deltę powinieneś pamiętać obudzony w środku nocy!Olafek pisze:Delty nie ma niestety
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Witam.
Mógłby mi ktoś powiedzieć kto rozwiązał zadania z olimpiady tegorocznej, czy w pierwszym przykładzie w zadaniu A1 wyszedł mi dobry wynik?
Wyszło mi, że stopień dysocjacji wynosi 32%, a pH = 3. Jeśli wyszło źle to prosiłbym o jakieś nakierowanie. Nie chcę gotowych odpowiedzi.
Pozdrawiam.
Mógłby mi ktoś powiedzieć kto rozwiązał zadania z olimpiady tegorocznej, czy w pierwszym przykładzie w zadaniu A1 wyszedł mi dobry wynik?
Wyszło mi, że stopień dysocjacji wynosi 32%, a pH = 3. Jeśli wyszło źle to prosiłbym o jakieś nakierowanie. Nie chcę gotowych odpowiedzi.
Pozdrawiam.
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Dla mocnych kwasów/zasad pH=stezenie molowe jesli nie jest bardziej rozcienczone niz 10^-6,5 (okolo tej wartości). Jeżeli pH= stezenie to alfa(stopien dysocjacji=100% lub 1 jednostkę. Czyli pH=- log stezenia molowego.
Jeśli masz podaną stałą kwasową kwasu to rozpisujesz reakcje
kwas slaby + wodalt== anion kwasu słabego (czyli sprzezona zasada Bronsteda) + H3O+
Polecam dokładnie przeanalizować 4 dział z Galusa, jednak są tam znacznie użyte skróty co utrudnia pracę, warto przeanalizować ową książkę z nauczycielem.
Jeśli masz podaną stałą kwasową kwasu to rozpisujesz reakcje
kwas slaby + wodalt== anion kwasu słabego (czyli sprzezona zasada Bronsteda) + H3O+
Polecam dokładnie przeanalizować 4 dział z Galusa, jednak są tam znacznie użyte skróty co utrudnia pracę, warto przeanalizować ową książkę z nauczycielem.
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Cześć,
Jest to mój pierwszy post na tym forum. Jak łatwo się z nicku domyślić mam na imię Marysia. Chodzę do 1 klasy w liceum i chciałabym w tym roku wziąć udział w Olimpiadzie Chemicznej. Czy ktokolwiek z Was jest w stanie mi polecić zbiory zadań i podręczniki skupione na zaawansowanej chemii nieorganicznej i chemii organicznej. Byłabym wdzięczna.
Jeszcze jedno. Mianowicie policzyłam arkusz i chcę się upewnić, czy ogarniam pH (samouk).
Zad A1, a, I
roztwór HCl o stężeniu 0,1 mol/dm3.
DYS=0,1/1=0,1
pH=-log(0,1)=1
Dobrze?
Z resztą sobie poradzę, muszę tylko wiedzieć, czy moja nitka pracuje jak należy -)
Jest to mój pierwszy post na tym forum. Jak łatwo się z nicku domyślić mam na imię Marysia. Chodzę do 1 klasy w liceum i chciałabym w tym roku wziąć udział w Olimpiadzie Chemicznej. Czy ktokolwiek z Was jest w stanie mi polecić zbiory zadań i podręczniki skupione na zaawansowanej chemii nieorganicznej i chemii organicznej. Byłabym wdzięczna.
Jeszcze jedno. Mianowicie policzyłam arkusz i chcę się upewnić, czy ogarniam pH (samouk).
Zad A1, a, I
roztwór HCl o stężeniu 0,1 mol/dm3.
DYS=0,1/1=0,1
pH=-log(0,1)=1
Dobrze?
Z resztą sobie poradzę, muszę tylko wiedzieć, czy moja nitka pracuje jak należy -)
Re: Olimpiada 2014/2015 - zadania
Skoro zadanie polega tylko na podstawieniu do wzoru pH=-log[H+] to jakim cudem mogłabyś popełnić błąd? Oczywiście, że dobrze -)
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 0 Odpowiedzi
- 4460 Odsłony
-
Ostatni post autor: guniaaa-a
10 lip 2014, o 14:32
-
- 5 Odpowiedzi
- 4951 Odsłony
-
Ostatni post autor: Fryta1992
23 lip 2014, o 09:02
-
- 13 Odpowiedzi
- 7666 Odsłony
-
Ostatni post autor: majeczkaa18
28 wrz 2014, o 17:22
-
- 8 Odpowiedzi
- 14155 Odsłony
-
Ostatni post autor: insane95
29 cze 2014, o 14:20
-
- 3 Odpowiedzi
- 5540 Odsłony
-
Ostatni post autor: swatch
18 lip 2015, o 16:31
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości