Problem badawczy - zadania.

Przepisy na proste doświadczenia z biologii. Pomoc w zrozumieniu podstaw biologii i zachodzących zjawisk biologicznych.
kesi

Problem badawczy - zadania.

Post autor: kesi »

Mam problem z formułowaniem problemów badawczych i wogóle z rozwiązywaniem zadan z doświadczeniami.nie wiem jak sobie z nimi radzić.Jeśli ktoś wie jak je rozwiązywac to proszę o pomoc i z góry dziękuję :)

Zadanie1
Uczniowie szkoły średniej przeprowadzili eksperyment biologiczny. W oświetlonym miejscu umieścili 3 probówki, w których zanurzone były moczarki kanadyjskie. Pierwsza moczarka została zanurzona w probówce z 10% wodnym roztworem Pb(NO3)2. Druga w 2,5% wodnym roztworze Pb(NO3)2. Trzecia w wodzie. Moczarki wydzielają pęcherzyki tlenu dostrzegalne dla obserwatora.
a)Sformułuj problem, do rozwiązania którego skonstruowano powyŻszy zestaw badawczy badawczy.
b)Postaw hipotezę do problemu badawczego.

Zadanie 2
Podano hipotezę :Liczba mitochondriów w komórce zaleŻy od jej zapotrzebowania na energię".
Przedstaw główne załoŻenia obserwacji, która umoŻliwiłaby ci weryfikację postawionej hipotezy.

Zadanie 3
Postanowiono doświadczalnie zweryfikowac hipotezę : wzrost natęŻenia światła prowadzi do zwiększenia intensywności fotosyntezy.
Uczeń ma do dyspozycji :
1. moczarke kanadyjską.
2.probówki.
3.cylinder miarowy.
4.lampki z Żarówkami o mocy: 15W,25W,40W,60W.
5.stoper.
Przedstaw plan doświadczenia (opis zestawu doświadczalnego i sposobu zbierania wyników), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy. Do projektu naleŻy wykorzystać wszystkie wymienione przedmioty i uwzględnić fakt wydzielania przez moczarkę pęcherzyków tlenu dostrzegalnych dla obserwatora.

Zadanie 4
W roku 1881 wykonano serię doświadczeń, poczas których umieszczano nici glonów(zielenic) pod mikroskopem i oświetlano je światłem o róŻnych barwach(czerwonej, pomarańczowej, niebieskiej i fioletowej). W środowisku otaczającym glony umieszczono ruchiwe, aerobowe(tlenowe) bakterie. Po kilku minutach naświetlania zaobserwowano największe zgromadzenie bakterii wokół tych nici glonów, które były poddane działaniu światła o barwie czerwonej oraz niebieskiej. W częściach nici naświetlanych światłem o innych barwach zaobserwowano jedynie niewielkie ilości tych bakterii.
a)Przedstaw problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Wyjaśnij dlaczego największe skupisko bakterii zaobserwowano w tych częsciach nici glonów, które były naświetlane światłem o barwach: niebieskiej i czerwonej.

Zadanie 5
W doświadczeniu wykorzystano jako materiał badawczy równej wielkości fragmenty moczarki kanadyjskiej. Doświadczenie wykonano przy zachowaniu jednakowych warunków oświetlenia i temperatury.
a)Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Zaproponuj hipotezę badawczą.
Awatar użytkownika
Savok
Posty: 2903
Rejestracja: 15 gru 2006, o 21:46

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: Savok »

To sa bardzo proste doswiadczenia od strony teoretycznej. Wystarczy sie zastanowic, co moze byc powodem, co skutkiem i co z tego wszystkiego wynika. Jesli zupelnie nie wiesz jak sie do tego zabrac, podam ci odpowiedzi na pierwsze 2 zadania. Na tej zasadzie sprobuj roziwazac pozostale i napisz, do czego doszedles.

1. Pb(NO3)2 jest ziwazkiem metalu ciezkiego, wiec trucizna. Powstawanie pecherzykow powietrza jest oznaka dobrego zdrowia rosliny. Wkladamy roslinke do a) proby zerowej bez trucizny, b) do niskiego stezenia trucizny, c) do wysokiego stezenia trucizny.
Zazwyczaj jak cos sie truje, to oznaki zycia maleja.
Zatem:
Problem badawczy:
Czy wzrastajace stezenie Pb(NO3)2 wplywa na wydzielanie gazu przez Moczarke?
Hipoteza zerowa:
Pb(NO3)2 poprzez wplyw toksyczny na moczarke wraz ze zwiekszeniem stezenia Pb(NO3)2 bedzie zmniejszal zywotnosc rosliny i wydzielanie sie babli powietrza.

zad 2. Zakladasz, ze podana hipoteza (hipoteza zerowa) jest prawdziwa.
Zatem potrzebne sa komorki o roznym zapotrzebowaniu na energie, gdzie roznice zapotrzebowania sa znane.
Obserwowac nalezy ilosc mitochondriow w poszczegolnych rodzajach komorek.
Hipoteza potwierdzi sie, jesli w komorkach o mniejszym zapotrzebowaniu na energie mitochondriow bedzie znaczaco mniej, zostanie odrzucona jesli w komorkach o mniejszym zapotrzebowaniu na energie mitochondriow bedzie znaczaco wiecej, nie bedzie mozliwa do rozstrzygniecia jesli miedzy rodzajami komorek nie bedzie znaczacej roznicy w ilosci mitochondriow.

Teraz przeanalizuj pozostale zadania i napisz do czego doszedles.
kesi

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: kesi »

Spróbowałam rozwiązać kolejne zadanie. nie wiem czy dobrze.
Zad. 3
Plan doświadczenia:
1.Przygotować probówki z moczarką kanadyjską.
2.Pęd moczarki umieścić w pierwszej probówce z wodą w oświetlonym pomieszczeniu.
3.W ciągu dwóch minut liczyć pęcherzyki tlenu utleniające się z moczarki.Wynik zanotować.
4.Dalszą częsć doświadczenia przeprowadzic w ciemnym pomieszczeniu, oświetlając probówkę zarówką 15W.Ponownie liczyć pęcherzyki tlenu utleniające się w ciągu dwóch minut.Wynik zanotować.
5. Wykonać te same czynności pozostawiając kolejne probówki z moczarka przy oświetleniu Żarówek o mocy 25W, 40W i 60W.
6.Wyniki doświadczenia przedstawic w formie wykresu zaleŻności intensywności fotosyntezy od natęŻenia oświetlenia.

Nie bardzo wiem do czego wykorzystac w tym planie cylinder miarowy.
Awatar użytkownika
Savok
Posty: 2903
Rejestracja: 15 gru 2006, o 21:46

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: Savok »

prawie dobrze. proba z oswietlonym pomieszczeniem to tzw proba dodatnia. bardzo przydatna przy takich doswiadczeniach, bo daje odniesienie jak to jestnormalnie", poza ukladem badawczym.
Ale tez niezbedna jest proba slepa, czyli pomiar w zaciemnionym pomieszczeniu. Wynik tej proby odejmuje sie od wynikow doswiadczen.
Proba zerowa mowi ile tlenu moczarka produkuje bez swiatla. Jak odejmiesz to od wynikow doswiadczen dostaniesz konkretna ilosc powietrza wyprodukowana pod wplywem zarowek.

Cylinder miarowy ma sluzyc do pomiaru ilosci tlenu jaki powstanie. Jesli napelnisz cylinder do pelna woda i wstawisz do gory nogami do miski z woda, a do niego wprowadzisz przewod doprowadzajacy tlen z probowki z moczarka wtedy tlen wypchnie ilosc wody rowna swojej objetosci.

innego zastosowania narazie nie wymyslilem. Ale nie zawsze wiem co autor mial na mysli

Poza tym wszystko dobrze, widzisz, to nie takie trudne
kesi

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: kesi »

Zad.4
a) Problem badawczy: Wpływ barwy światła na intensywność wydzielania tlenu przez oświetlane zielenice.
lub : Czy rodzaj barwy światła wpływa na intensywność fotosyntezy u organizmów fotoautotroficznych?
b)Bakterie tlenowe są fotoautotrofami.Energię potrzebną do przeprowadzenia fotosyntezy uzyskują ze światła.Najwięcej tych organizmów zgromadziło się wokół glonów poddanych działaniu światła o barwie niebieskiej i czerwonej,poniewaŻ są to barwy najlepiej absorbowane przez bakterie tlenowe.Takie oświetlenie jest najkorzystniejsze dla fotosyntezy przeprowadzanej przez te organizmy.
Awatar użytkownika
Savok
Posty: 2903
Rejestracja: 15 gru 2006, o 21:46

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: Savok »

a) bardzo dobrze

b) ujales problem ze zlej strony. Zauwaz, ze nie ma nigdzie podanej informacji, ze sa to autotrofy, ale tylko ze sa to aeorby. Nie wszystkie aeroby sa autotrfami. Np Bacillus subtilis w zadnym wypadku nie jest
Maja byc wskaznikiem fotosyntezy przeprowadzanej przez zielenice.
Pomysl jeszcze raz.
kesi

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: kesi »

i ostatnie zadanko :) Zapomniałam w nim dopisać, Że moczarki były kolejno zanurzone w: wodzie mineralnej gazowanej, w wodzie wodociągowej i w wodzie przegotowanej.
Zad.5
a) Problem badawczy: Badanie wpływu dostępności pierwiastków rozpuszczonych w wodzie na rozwój roślin(moczarki kanadyjskiej).
b) Hipoteza: Większa dostepność pierwiastków i soli mineralnych warunkuje lepszy rozwój roślin.

Dziękuję serdecznie za wszelkie wskazówki i udzieloną pomoc :wink: :idea:
Awatar użytkownika
Savok
Posty: 2903
Rejestracja: 15 gru 2006, o 21:46

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: Savok »

ostatnie jest ok,
popraw jeszcze hipoteze w 4 i bedzie ok
kesi

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: kesi »

poprawiona odpowiedz do zad.4
b)Bakteriom tlenowym niezbędny jest tlen do przeprowadzania procesów Życiowych, dlatego najliczniej gromadzą sie wokół zielenic, które absorbując światło barwy niebieskiej i czerwonej osiągaja największą wydajność procesu fotosyntezy.
Awatar użytkownika
Savok
Posty: 2903
Rejestracja: 15 gru 2006, o 21:46

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: Savok »

zgadza sie, a wzmozona fotosynteza wynika to z tego, ze wlasnie te barwy odpowiadaja dlugosciom fali, ktore wzbudzaja chlorofil
karlajn
Posty: 2
Rejestracja: 15 kwie 2008, o 17:37

kolejne zadanie..

Post autor: karlajn »

mam narysowane 4 probówki, w każdej z nich jest umieszczony niezdrewniały pęd lilaka o jednakowej liczbie liści. w 1., 2. i 3. probówce jest NaCl a w 4. jest woda. Należy sformułować problem badawczy Nie mam pojęcia jak mam go sformułować
może być: Wpływ róźnych roztworów na rozwój lilaka?
yeast
Posty: 2248
Rejestracja: 5 lip 2007, o 16:36

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: yeast »

A jakie masz stężenie NaCl? Chodzi raczej o wpływ zasolenia na zdolność pobierania wody przez rośliny.
karlajn
Posty: 2
Rejestracja: 15 kwie 2008, o 17:37

Re: Problem badawczy - zadania.

Post autor: karlajn »

stężenie NaCl nie jest podane, więc raczej jest równe.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości