Mam zadane:
1. Opisz przystosowanie liścia do fotosyntezy
2.Zaprojektuj doświadczenie wykazujące udział chlofofilu w fotosyntezie
3.Zaprojektuj doświadczenie dowodzące ze fotosynteza zaleŻy od natęŻenia światła i obecność dwutlenku węgla
4.Jak wpływa tempertatura na fotosynteze
5.Jakie są kolory potrzebne do fotosyntezy
Na innym forum teŻ było to zadanie, ale bez odpowiedzi.
zadanie z biologii - fotosynteza
Re: zadanie z biologii - fotosynteza
ad.3
Swieza, scieta galazke moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis dlugosci okolo 5-10 cm umieszczasz w cylindrze: z woda wodociagowa oraz z woda wodociagowa wzbogacona w CO2 przez dodanie do niej NaHCO3 w ilosci oklo 0,2g na 100 cm3 wody.
Kazda w probowek kolejna umiesc w odleglosci 10,20,40,80 cm od zrodla swiatla i licz wydzielajace sie pecherzyki tlenu w ciagu minuty. Roslina na swietle powinna znajdowac sie kilka minut, dopiero po tym czasie mozesz liczyc. wyniki najlepiej zestawic sobie w tabeli.
ad.4
Temperatura wyraznie wplywa na fotosynteze, optimum wynosi 20-30C, po jego przekroczeniu zaobserwowac mozna spadek intensywnosci fotosyntezy. Zakres temperatur waha sie miedzy gatunkami roslin, a takze zalezy od natezenia swiatla.
ad.5
masz na mysli potrzebne barwniki? jest to chlorofil, karotenoidy i fikobiliny.
Swieza, scieta galazke moczarki kanadyjskiej Elodea canadensis dlugosci okolo 5-10 cm umieszczasz w cylindrze: z woda wodociagowa oraz z woda wodociagowa wzbogacona w CO2 przez dodanie do niej NaHCO3 w ilosci oklo 0,2g na 100 cm3 wody.
Kazda w probowek kolejna umiesc w odleglosci 10,20,40,80 cm od zrodla swiatla i licz wydzielajace sie pecherzyki tlenu w ciagu minuty. Roslina na swietle powinna znajdowac sie kilka minut, dopiero po tym czasie mozesz liczyc. wyniki najlepiej zestawic sobie w tabeli.
ad.4
Temperatura wyraznie wplywa na fotosynteze, optimum wynosi 20-30C, po jego przekroczeniu zaobserwowac mozna spadek intensywnosci fotosyntezy. Zakres temperatur waha sie miedzy gatunkami roslin, a takze zalezy od natezenia swiatla.
ad.5
masz na mysli potrzebne barwniki? jest to chlorofil, karotenoidy i fikobiliny.
Re: zadanie z biologii - fotosynteza
2. moze doswiadczenie z roslinami etiolowanymi
(rosliny etiolowane to takie które rosna sobie w ciemnosciach i charakteryzują sie specyficznym wygladem ,a mianowicie mają długa wiotka łodyge, delikatne liscie i maja barwe Żółtawą ,gdyz nie przeprowadzaja procesu fotosyntezy-brak jest barwnika zielonego ,a Żyją dzieki substancjom zmagazynowanym)
np nasiono grochu albo fasoli owijasz w lignine i wkładasz do kubeczka po jogurcie(takiego duzego kubeczka),tylko zrób to tak ,zeby fasola była ułoŻona pionowo,podlej woda ,wstaw do pólki ,co jakis czas podlewaj woda ,zeby nie zwiędła i gotowe
smacznego
(rosliny etiolowane to takie które rosna sobie w ciemnosciach i charakteryzują sie specyficznym wygladem ,a mianowicie mają długa wiotka łodyge, delikatne liscie i maja barwe Żółtawą ,gdyz nie przeprowadzaja procesu fotosyntezy-brak jest barwnika zielonego ,a Żyją dzieki substancjom zmagazynowanym)
np nasiono grochu albo fasoli owijasz w lignine i wkładasz do kubeczka po jogurcie(takiego duzego kubeczka),tylko zrób to tak ,zeby fasola była ułoŻona pionowo,podlej woda ,wstaw do pólki ,co jakis czas podlewaj woda ,zeby nie zwiędła i gotowe
smacznego
Re: zadanie z biologii - fotosynteza
Ja proponuj to doświadczenie zrobić tak:
•roslinę umieścić w ciemnym miejscu,
•po upływie 48 godzin zasłonić połowę liścia folią aluminiową ( z góry i z dółu)
•wystawić roślinę na nałoneczniony parapet
•po 2 godzinach zerwać załonięty liść, zdiąć folię
•wyekstrahować z niego barwniki asymilacyjne: wrzucic liśc na kilka minut do wrzącej wody, a
potem do 96 % etanolu (stanie sie prawie biały)
•zalać liść płynem Lugola (tu moze bycproblem jesli to doświadczenie ma byc •przeprowadzone w warunkach domowych), a następnie przepłukać czysta wodą •zaobserwujemy niebieskie zabarwienie w tej polowie która nie byla przysłonięta
wyjaśnienie: obecność skrobi w nieosłonietej cześci liścia (barwi sie na niebiesko z Lugolem) świadeczy o jego aktywnośći fotosyntetycznej, osłonieta cześć jest białą nie ma chlorofilu nie ma fotosyntezy(brak skrobi)
•roslinę umieścić w ciemnym miejscu,
•po upływie 48 godzin zasłonić połowę liścia folią aluminiową ( z góry i z dółu)
•wystawić roślinę na nałoneczniony parapet
•po 2 godzinach zerwać załonięty liść, zdiąć folię
•wyekstrahować z niego barwniki asymilacyjne: wrzucic liśc na kilka minut do wrzącej wody, a
potem do 96 % etanolu (stanie sie prawie biały)
•zalać liść płynem Lugola (tu moze bycproblem jesli to doświadczenie ma byc •przeprowadzone w warunkach domowych), a następnie przepłukać czysta wodą •zaobserwujemy niebieskie zabarwienie w tej polowie która nie byla przysłonięta
wyjaśnienie: obecność skrobi w nieosłonietej cześci liścia (barwi sie na niebiesko z Lugolem) świadeczy o jego aktywnośći fotosyntetycznej, osłonieta cześć jest białą nie ma chlorofilu nie ma fotosyntezy(brak skrobi)
doświadxczenie fotosynteza
:) mam problem z wykonaniem tego dośwaidczenia: / (powyŻej ) robiłem je juŻ kilkakrotnie i jakoś nie wychodzi :
problem badawczy Czy światło jest niezbędnym czynnikiem fotosyntezy ? :?:
1. narysować przebieg
2. wskazać próbę doświadczalną i kontrolną
3. postawić hipoteze
4. zamieścic wyjaśnienie procesu
za wszelką pomoc będę wdzięczny :P
problem badawczy Czy światło jest niezbędnym czynnikiem fotosyntezy ? :?:
1. narysować przebieg
2. wskazać próbę doświadczalną i kontrolną
3. postawić hipoteze
4. zamieścic wyjaśnienie procesu
za wszelką pomoc będę wdzięczny :P
-
- Posty: 159
- Rejestracja: 29 paź 2006, o 12:19
Re: zadanie z biologii - fotosynteza
Dlaczego należy wyodrębnić z niego barwniki asymilacyjne. Co to da Czy wtedy łatwiej będzie zobaczyć zabarwienie skrobi przez płyn Lugola I po co dawać liść do etanolu
[ Dodano: Wto Lut 27, 2007 16:59 ]
W jaki sposób pokazuje to udział chlorofilu w fotosyntezie
[ Dodano: Wto Lut 27, 2007 16:59 ]
W jaki sposób pokazuje to udział chlorofilu w fotosyntezie
Re: zadanie z biologii - fotosynteza
Proces zamiany energii świetlnej na chemiczną wiązań asymilatów dzielimy na dwie wyraźne fazy:
1. Fazę Jasną
- przebiega on w gronach chloroplastów i polega na wytwarzaniu siły asymilacyjnej czyli ATP i NADPH2. Fotony światła padając na chlorofil powodują wybicie z niego elektronu. Chlorofil przechodzi w stan wzbudzenia, a wybite elektrony, które mają zapas energii z pochłoniętych kwantów światła przechodzą przez układ przenośników, tracąc energię, która gromadzona jest w ATP (fosforylacja fotosyntetyczna). W zaleŻności od losu wybitych elektronów i ukł przenośników wyróŻniamy 2 typy fosforylacji: cykliczną i niecykliczną. W czasie fazy jasnej zachodzi rozkład wody, wydziela się tlen, powstaje zredukowany NADPH2
- zaleŻną bezpośrednio od światła, podczas której dochodzi do wytworzenia tzw. siły asymilacyjnej umoŻliwiającej zachodzenie dalszych etapów. Przemiany zachodzące w tej fazie zapisuje się uproszczonym równaniem:
12H2O + ENERGIA ¦WIETLNA + 18 ADP + 18 Pi 12(H2) + 18 ATP + 6O2
2. Fazę Ciemną
- zachodzącą w stromie chloroplastów i niezaleŻną bezpośrednio od światła, co oznacza, Że odcięcie dopływu światła nie zatrzymuje od razu tejczęści fotosyntezy, dopiero wyczerpanie siły asymilacyjnej wywołuje taki skutek. W fazie ciemnej dochodzi do asymilacji CO2 i powstania związków organicznych, czyli produktów fotosyntezy, które mogą słuŻyć jako substancje wyjściowe do dalszych przemian. W tej części fotosyntezy dochodzi do przemiany substancji. Reakcję ogólną tego procesu moŻna przedstawić równaniem:
6CO2 + 12(H2) + 18 ATP C6H12O6 + 6H2O + 18 ADP + 18 Pi
12(H2) = 12 cząsteczek zredukowanego NADPH + H+
Praktycznie cała energia swobodna, z której korzystają układy Żywe pochodzi ze słońca. Aby rośliny mogły pochłaniać kwanty światła i ich energię zamieniać na energię uŻyteczną biologicznie, potrzebne są cząsteczki zdolne do pochłaniania, czyli absorpcji światła. Są nimi fotoreceptory, czyli barwniki fotosyntetyczne, a wśród nich chlorofile, które są magnezoporfirynami (o czym świadczy budowa chlorofilu: w środku czterech pierścieni węglowo-azotowych, czyli pirolowych ułoŻonych w czworokąt połoŻony jest atom magnezu).
W procesie świetlnym następuje pochłanianie energii świetlnej przez chlorofil, w następstwie czego tworzy się ATP, czyli fosforylacja fotosyntetyczna, a u roślin wyŻszych równieŻ fotoliza wody i redukcja NADP+.
W bakteriach, w których substancją redukującą jest wodór lub pewne związki, główną funkcją procesu świetlnego jest wytwarzanie ATP, natomiast redukcja NADP+ zachodzi w ciemnej reakcji enzymatycznej.
W procesie ciemnym następuje wbudowywanie CO2 do związków organicznych przy wykorzystaniu zredukowanych nukleotydów pirydynowych oraz energii zawartej w ATP.
1. Fazę Jasną
- przebiega on w gronach chloroplastów i polega na wytwarzaniu siły asymilacyjnej czyli ATP i NADPH2. Fotony światła padając na chlorofil powodują wybicie z niego elektronu. Chlorofil przechodzi w stan wzbudzenia, a wybite elektrony, które mają zapas energii z pochłoniętych kwantów światła przechodzą przez układ przenośników, tracąc energię, która gromadzona jest w ATP (fosforylacja fotosyntetyczna). W zaleŻności od losu wybitych elektronów i ukł przenośników wyróŻniamy 2 typy fosforylacji: cykliczną i niecykliczną. W czasie fazy jasnej zachodzi rozkład wody, wydziela się tlen, powstaje zredukowany NADPH2
- zaleŻną bezpośrednio od światła, podczas której dochodzi do wytworzenia tzw. siły asymilacyjnej umoŻliwiającej zachodzenie dalszych etapów. Przemiany zachodzące w tej fazie zapisuje się uproszczonym równaniem:
12H2O + ENERGIA ¦WIETLNA + 18 ADP + 18 Pi 12(H2) + 18 ATP + 6O2
2. Fazę Ciemną
- zachodzącą w stromie chloroplastów i niezaleŻną bezpośrednio od światła, co oznacza, Że odcięcie dopływu światła nie zatrzymuje od razu tejczęści fotosyntezy, dopiero wyczerpanie siły asymilacyjnej wywołuje taki skutek. W fazie ciemnej dochodzi do asymilacji CO2 i powstania związków organicznych, czyli produktów fotosyntezy, które mogą słuŻyć jako substancje wyjściowe do dalszych przemian. W tej części fotosyntezy dochodzi do przemiany substancji. Reakcję ogólną tego procesu moŻna przedstawić równaniem:
6CO2 + 12(H2) + 18 ATP C6H12O6 + 6H2O + 18 ADP + 18 Pi
12(H2) = 12 cząsteczek zredukowanego NADPH + H+
Praktycznie cała energia swobodna, z której korzystają układy Żywe pochodzi ze słońca. Aby rośliny mogły pochłaniać kwanty światła i ich energię zamieniać na energię uŻyteczną biologicznie, potrzebne są cząsteczki zdolne do pochłaniania, czyli absorpcji światła. Są nimi fotoreceptory, czyli barwniki fotosyntetyczne, a wśród nich chlorofile, które są magnezoporfirynami (o czym świadczy budowa chlorofilu: w środku czterech pierścieni węglowo-azotowych, czyli pirolowych ułoŻonych w czworokąt połoŻony jest atom magnezu).
W procesie świetlnym następuje pochłanianie energii świetlnej przez chlorofil, w następstwie czego tworzy się ATP, czyli fosforylacja fotosyntetyczna, a u roślin wyŻszych równieŻ fotoliza wody i redukcja NADP+.
W bakteriach, w których substancją redukującą jest wodór lub pewne związki, główną funkcją procesu świetlnego jest wytwarzanie ATP, natomiast redukcja NADP+ zachodzi w ciemnej reakcji enzymatycznej.
W procesie ciemnym następuje wbudowywanie CO2 do związków organicznych przy wykorzystaniu zredukowanych nukleotydów pirydynowych oraz energii zawartej w ATP.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 2037 Odsłony
-
Ostatni post autor: Karol__
18 mar 2019, o 18:08
-
- 5 Odpowiedzi
- 12426 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
25 maja 2016, o 11:35
-
- 0 Odpowiedzi
- 8021 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asia09091996
7 cze 2014, o 12:05
-
- 4 Odpowiedzi
- 11586 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asia09091996
22 cze 2014, o 09:12
-
- 5 Odpowiedzi
- 10750 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asia09091996
26 cze 2014, o 18:51
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość