hej mógłby mi ktoś pomóc z zadaniem:
skrzyzowano groszek o kwiatach czerwonych i nasionach zielonych z groszkiem o kwiatach białych i nasionach zółtych, podaj fenotyp i enotym w pokoleniu f1 i f2
krzyzowanie groszków
Re: krzyzowanie groszków
A-czerwone
a-białe
B-żółte
b-zielone
skrzyzowano groszek o kwiatach czerwonych i nasionach zielonych: czyli A_bbAAbb lub Aabb
z groszkiem o kwiatach białych i nasionach zółtych czyli: aaB_ aaBB lub aaBb.
W tego typu zadaniach mówi się o liniach czystych czyli o homozygotach.
Czyli
AAbb*aaBB
F1- AaBb
F2
AB.Ab.aBab
AB
Ab
aB
ab
szahownicę wypałnij sam/a.
Rozszczepeienie: 9:3:3:1 (czer,żół: czer.ziel: biał,żół: biał,ziel)_
a-białe
B-żółte
b-zielone
skrzyzowano groszek o kwiatach czerwonych i nasionach zielonych: czyli A_bbAAbb lub Aabb
z groszkiem o kwiatach białych i nasionach zółtych czyli: aaB_ aaBB lub aaBb.
W tego typu zadaniach mówi się o liniach czystych czyli o homozygotach.
Czyli
AAbb*aaBB
F1- AaBb
F2
AB.Ab.aBab
AB
Ab
aB
ab
szahownicę wypałnij sam/a.
Rozszczepeienie: 9:3:3:1 (czer,żół: czer.ziel: biał,żół: biał,ziel)_
Re: krzyzowanie groszków
czyli A_bbAAbb lub Aabb
z groszkiem o kwiatach białych i nasionach zółtych czyli: aaB_ aaBB lub aaBb.
W tego typu zadaniach mówi się o liniach czystych czyli o homozygotach.
kurcze tego to w ogóle nie rozumiem, dlaczego to lub to, mam sobie wybrac co mi bardziej odpowiada? wybrałam jedna wersje i wyszły mi jakies kompletne głupoty, nie zgadza mi sie to z tym co napisałas
z groszkiem o kwiatach białych i nasionach zółtych czyli: aaB_ aaBB lub aaBb.
W tego typu zadaniach mówi się o liniach czystych czyli o homozygotach.
kurcze tego to w ogóle nie rozumiem, dlaczego to lub to, mam sobie wybrac co mi bardziej odpowiada? wybrałam jedna wersje i wyszły mi jakies kompletne głupoty, nie zgadza mi sie to z tym co napisałas
Re: krzyzowanie groszków
To jest zadanie typu domyśl się co autor miał na myśli.W tego typu zadaniach mówi się o liniach czystych czyli o homozygotach.
Czyli
AAbb*aaBB
Brak jest istotnych wskazówek. No może taka że masz otrzymać F2.
Jako rodziców wybieram więc homozygotyczne formy AAbb i aaBB by F1 było jednolite: AaBb.
Jeśli wybiorę inne np. Aabb*aaBb to otrzymam w F1 kilka różnych osobników w kilka różnych krzyżówek do wykonania na F2. A to już dłuższa zabawa i trochę bez sesnu.
Re: krzyzowanie groszków
Poprostu chciałam napisać, że (zależnie od poziomu nauczania)jeśli jest to zadanie na proste dziedziczenie dwóch cech to jest to zadanie metodycznie źle ułożone. Zbyt dużo domyślania się, brak wskazówek, wiele rozwiązań.
Dlatego z pozycji belfra, który trochę zadań rozwiązał radzę wziąć formy homozygotyczne.
jednocześnie trochę ci namieszałam, bo pokazałam,że nie tylko formy homozygotyczne w takim zadaniu można wziąć pod uwagę.
Zrobiłam to celowo bo osoby zaczynające przygodę z genetyką - jeśli nastawią się na homozygoty to później trudno ich tego oduczyć i niezależnie od treści zadania zawsze homozygoty krzyżują.
Dlatego z pozycji belfra, który trochę zadań rozwiązał radzę wziąć formy homozygotyczne.
jednocześnie trochę ci namieszałam, bo pokazałam,że nie tylko formy homozygotyczne w takim zadaniu można wziąć pod uwagę.
Zrobiłam to celowo bo osoby zaczynające przygodę z genetyką - jeśli nastawią się na homozygoty to później trudno ich tego oduczyć i niezależnie od treści zadania zawsze homozygoty krzyżują.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości