Rafinacja chemiczna

Dyskusje dotyczące szerokiego spektrum zagadnień z dziedziny chemii, a w szczególności jej podstaw, zmierzających do zrozumienia prostych relacji chemicznych
nan12
Posty: 1
Rejestracja: 31 lip 2013, o 17:50

Rafinacja chemiczna

Post autor: nan12 »

Witam

Wydaje mi się iż jest to odpowiedni dział do zadania niniejszego pytania. Mianowicie posiadam bardzo skromne własne labolatorium w którym odzyskuję złoto, srebro, platynę i pallad z zużytej elektroniki za pomocą wody któlewskiej. Jednakże zaczołem się ostatnio zastanawiać czy jest jakiś sposób na roztwonienie stopów cyny. Pytam ponieważ jestem dość początkującym chemikiem a w google nie ma nic o takowej metodzie. Wiem jedynie że cyna reaguje z kwasem solnym i twoży Chlorek cyny(II) który jest dość mocno drażniący. Prosił bym o pomoc w tej kwesti.

Pozdrawiam Adrian
Awatar użytkownika
plontaj
Posty: 80
Rejestracja: 1 sie 2013, o 22:09

Re: Rafinacja chemiczna

Post autor: plontaj »

Do roztworzenia cyny może posłóżyć elektroliza. W przypadku elektrorafinacji miedzi, zanieczyszczony stop jest anodą a na katodzie jest miedź oczyszczona, zanieczyszczenia (złoto, srebro, pallad, platyna, ren i nietylko) opadają w postaci szlamu elektrolitycznego.

Tylko pytanie, czy będziesz umiał odzyskać złoto ze szlamu elektrolitycznego?
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Rafinacja chemiczna

Post autor: DMchemik »

Elektroliza jest procesem bardzo kosztownym, zwłaszcza w domowych warunkach. Natomiast cyna reaguje z kwasem solnym owszem, ale dość powoli się roztwarza. Dodatek szlachetniejszych metali typu Cu, Ag kilkukrotnie przyśpiesza proces roztwarzania. Jeśli użyjesz HNO3 to otrzymasz uwodniony SnO2 (Czyli SnO2*xH2O lub H2SnO3*(x-1)H2O) który jest nierozpuszczalnym osadem. Nie miałem natomiast okazji sprawdzić jak cyna reaguje w praktyce z wodą królewską, ale powinien powstać SnCl4 wtedy.