Bardzo trudne maturalne zadania

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
Rosaline
Posty: 172
Rejestracja: 5 kwie 2011, o 15:58

Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: Rosaline »

Witam, mam problemy z bardzo trudnymi zadaniami z matur.
Może podjąłby się ktoś wytłumaczenia mi ich?

Styczeń 2012: Tutaj odpowiedź jest taka, że siewki będą miały dłuższe łodygi bez dostępu do światła. Dlaczego?
dfsdfsdfsd.JPG
Styczeń 2012: Poprawne odpowiedzi: C, D, B, A. Dlaczego drugi od lewej obrazek, któremu podporządkowano odpowiedź D (chromosomy.) ma narysowane chromatydy?
Załączniki
groch.JPG
do wyjasnienia.JPG
cernentia
Posty: 82
Rejestracja: 12 kwie 2014, o 13:22

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: cernentia »

27 zadanie odpowiedź jak najbardziej poprawna. dzieje się tak dlatego, że za wzrost wydłużeniowy odpowiedzialne są auksyny, których większe stężenie jest w warunkach nieoświetlania.
cernentia
Posty: 82
Rejestracja: 12 kwie 2014, o 13:22

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: cernentia »

najpierw musisz poznać dokładnie definicje genów i enzymów żeby zrozumieć zadanko.

rodzic 1 -biały produkt
rodzic 2 -biały substrat
F1 - czerwony produkt

rodzic 3 - czerowny produkt
rodzic 4 -biały substrat
F1 - purpurowy produkt
cernentia
Posty: 82
Rejestracja: 12 kwie 2014, o 13:22

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: cernentia »

w podziale mitotycznym jak i II mejotycznym podczas anafazy pękają centromery i do przeciwległych biegunów rozchodzą się chromatydy siostrzane nazywane już chromosomami potomnymi. w mejozie I rozchodzą się tylko biwalenty.
Rosaline
Posty: 172
Rejestracja: 5 kwie 2011, o 15:58

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: Rosaline »

cernentia pisze:najpierw musisz poznać dokładnie definicje genów i enzymów żeby zrozumieć zadanko.
jestem już po genetyce, ale w tym zadaniu najzwyczajniej nie rozumiem, o co im chodzi z tymi schematami i jak to odczytać.
I nadal nie rozumiem, dlaczego na obrazku są chromatydy, a podpisano to jako chromosomy.
cernentia
Posty: 82
Rejestracja: 12 kwie 2014, o 13:22

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: cernentia »

Mówiłam, w tym przypadku chromosom = chromatyda. Tak to już jest stworzone, że masz cykl komórkowy, który składa się z interfazy i podziału właściwego komórki. W czasie mitozy licznba n się nie zmienia, ale w fazie S masz podwojenie c, tak więc z 1n1c przzechodzisz do 1n2c i potem w anafazie z 1n2c znów musi się zrobić 1n1c więc centromery pękają, do biegunów rozchodzą się chromatydy, które stają się tym samym chromosamami potomnymi komórki. czego nadal nie rozumiesz? myślisz, że chromosom musi wyglądać jak X? Oglądnij sobie kariotypy.
cernentia
Posty: 82
Rejestracja: 12 kwie 2014, o 13:22

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: cernentia »

gen A warunkuje powstanie enzymu A który katalizuje reakcje z białego substratu do białego produktu, jeśli przy okazji będzie gen B - to fajnie - bo ona warunkuje powstanie enzymu B który katalizuje 2 rekacje, z białego PRODUKTU do czerwonego substratu. Ale jeśli zdarzy się tak, że w genotypie mamy gen B, ale nie mamy genu A, to nic się nie wydarzy, bo żeby powstał CZERWONY substart musi powstać wcześniej biały PRODUKT, z białego SUBSTRATU nie powstanie CZERWONY produkt. Rozumiesz już?
Rosaline
Posty: 172
Rejestracja: 5 kwie 2011, o 15:58

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: Rosaline »

Tak, już rozumiem. Dziękuję
Awatar użytkownika
19devil94
Posty: 119
Rejestracja: 8 gru 2011, o 15:58

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: 19devil94 »

W tym zadanku 27 z roślinkami chodzi o to, że w warunkach ciemności powstają rośliny etiolowane, które charakteryzuje intensywny wzrost na długość, a poza tym są bezzieleniowe
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: Aksolotl »

A jest to uzasadnione tym, że w warunkach niedoboru oświetlenia roślina rośnie intensywnie na długość, bo jest spora szansa że w końcu wyrośnie z cienia roślin w pobliżu których rośnie i gdzieś tam w górze będzie miała światło taka rywalizacja o światło, dlatego sosna rosnąca samotnie jest niższa i bardziej rozłożysta niż sosna w lesie.
mroudnes
Posty: 5
Rejestracja: 22 sie 2013, o 20:08

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

Post autor: mroudnes »

zadanie 6 (matura czerwcowa 2013)

Korzystając ze schematu budowy HIV wyjaśnij zasadę działania jednego z testów służących do wykrycia tego wirusa we krwi człowieka.

Bardzo proszę o pomoc (wydaje mi się że klucz też nie jest zbyt poprawny)
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości