Zadania z I i II prawa Mendla
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Zadania z I i II prawa Mendla
Wiem, że podobne tematy pojawiają się bardzo często, ale zawsze zawierają konkretne zadania i rozwiązania, a ja chciałbym, żeby ktoś mi wytłumaczył jak się robi zadania z genetyki.
Otóż, nie mam pojęcia jak się rozwiązuje zadania z I i II prawa Mendla, kiedy co się podstawia i jak i co się krzyżuje w tabelce w II prawie.
Jeżeli ktoś byłby tak dobry i napisał mi w punktach co trzeba zrobić, żeby to rozwiązać to byłbym bardzo wdzieczny.
P.S.
To, że nie umiem tych zadań nie wynika z mojego lenistwa i nie uważania na lekcjach biologii lecz z tej prostej przyczyny, że byłem na konkursie z biologii o ściśle wyznaczonym temacie i kiedy cała klasa robiła zadania, ja z panią i paroma osobami uczyliśmy się do konkursu
Otóż, nie mam pojęcia jak się rozwiązuje zadania z I i II prawa Mendla, kiedy co się podstawia i jak i co się krzyżuje w tabelce w II prawie.
Jeżeli ktoś byłby tak dobry i napisał mi w punktach co trzeba zrobić, żeby to rozwiązać to byłbym bardzo wdzieczny.
P.S.
To, że nie umiem tych zadań nie wynika z mojego lenistwa i nie uważania na lekcjach biologii lecz z tej prostej przyczyny, że byłem na konkursie z biologii o ściśle wyznaczonym temacie i kiedy cała klasa robiła zadania, ja z panią i paroma osobami uczyliśmy się do konkursu
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
To bardzo trudne zadanie - nauczyć zadań przez forum.
Musisz poznać: mejoza, chromosomy homologiczne, geny, allele, gameta, cechy dominujące i recesywne, genom, gentyp, fenotyp, homozygota, heterozygota.
I prawo mendla
W gametach alele tej samej pary wzajemnie się wykluczają i wystepują zawsze pojedyńczo.
Osobniki diploidane, a o takich na tym etepie mówimy, mają w komórkach somatycznych (ciała) po dwa chromosomy homologiczne każdego rodzaju (np. człowiek ma 2n=46 chromosomów, czyli 23 pary homologiczne). Allele tej samej pary mają swoje miejsce (locus) w dwuch chromosomach homologicznych.
weźmy np. cechę barwa kwiatów.
Mamy dwa rodzaje genów (alleli) na tą cechę:
A - czerwone
a- białe.
Mogą one połączyć się w organizmie w układach AA, Aa, lub aa w zależności jakie allele przekazali rodzice.
Osobnik AA produkuje gamety jednego rodzaju -A
.Aa - produkuje gamety z A i a
aa - gamety z a
W zalączniku masz dwa sposoby dzidziczenia cech: pisum i zea. Pisum jest przy pełnej dominacja i a w genotypie Aa nie ujawnia się. Przy zea a jest na tyle silne że w heterozygocie Aa ujawnia swoją obecność i kwiaty są różowe a nie czerwone jak przy pisum .
Ta tzw tabelka to szachownica Punneta, a stosuje się ją po to by było łatwiej i przejżyściej i czegoś nie zgubić. W pierwszy wiersz i kolumnę wpisujemy gamety rodziców, w kratkach wpisujemy ich możliew połączenia a więc genotypy potomstwa.
Spróbuj rozwiazać kilka zadań z I prawa Mendla. To jest podstwa do dalszej pracy. Jak tego nie zrozumiesz to II prawo Mendla możesz sobie darować.
Dalsze pytania mile widziane.
Rysunki w załączniku: Prawa autorskie zastrzeżone.
Musisz poznać: mejoza, chromosomy homologiczne, geny, allele, gameta, cechy dominujące i recesywne, genom, gentyp, fenotyp, homozygota, heterozygota.
I prawo mendla
W gametach alele tej samej pary wzajemnie się wykluczają i wystepują zawsze pojedyńczo.
Osobniki diploidane, a o takich na tym etepie mówimy, mają w komórkach somatycznych (ciała) po dwa chromosomy homologiczne każdego rodzaju (np. człowiek ma 2n=46 chromosomów, czyli 23 pary homologiczne). Allele tej samej pary mają swoje miejsce (locus) w dwuch chromosomach homologicznych.
weźmy np. cechę barwa kwiatów.
Mamy dwa rodzaje genów (alleli) na tą cechę:
A - czerwone
a- białe.
Mogą one połączyć się w organizmie w układach AA, Aa, lub aa w zależności jakie allele przekazali rodzice.
Osobnik AA produkuje gamety jednego rodzaju -A
.Aa - produkuje gamety z A i a
aa - gamety z a
W zalączniku masz dwa sposoby dzidziczenia cech: pisum i zea. Pisum jest przy pełnej dominacja i a w genotypie Aa nie ujawnia się. Przy zea a jest na tyle silne że w heterozygocie Aa ujawnia swoją obecność i kwiaty są różowe a nie czerwone jak przy pisum .
Ta tzw tabelka to szachownica Punneta, a stosuje się ją po to by było łatwiej i przejżyściej i czegoś nie zgubić. W pierwszy wiersz i kolumnę wpisujemy gamety rodziców, w kratkach wpisujemy ich możliew połączenia a więc genotypy potomstwa.
Spróbuj rozwiazać kilka zadań z I prawa Mendla. To jest podstwa do dalszej pracy. Jak tego nie zrozumiesz to II prawo Mendla możesz sobie darować.
Dalsze pytania mile widziane.
Rysunki w załączniku: Prawa autorskie zastrzeżone.
- Załączniki
-
- Pisumzea.doc
- (158.5 KiB) Pobrany 3758 razy
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Dzięki wielkie, oczywiście te wszystkie pojęcia znam i rozumiem.
Chciałem się dowiedzieć jak to jest z tymi gametami i Ty mi to wytłumaczyłaś, wielkie dzięki, ale mam jedno pytanie: jeżeli matka jest homozygotą Aa, a ojciec AA to produkują takie gamety: matka A i a, a ojciec A i A ?
I jeszcze jedno pytanko: w II prawie zapisujemy zawsze AAbb - AA oznacza np. barwę, a bb - kształt kwiatów i produkowane sa takie gamety: AA, Ab, Ab, bb ? Czy jakieś inne
[ Dodano: Sob Lis 03, 2007 10:38 ]
Tak dla upewniena się spytałem
Chciałem się dowiedzieć jak to jest z tymi gametami i Ty mi to wytłumaczyłaś, wielkie dzięki, ale mam jedno pytanie: jeżeli matka jest homozygotą Aa, a ojciec AA to produkują takie gamety: matka A i a, a ojciec A i A ?
I jeszcze jedno pytanko: w II prawie zapisujemy zawsze AAbb - AA oznacza np. barwę, a bb - kształt kwiatów i produkowane sa takie gamety: AA, Ab, Ab, bb ? Czy jakieś inne
[ Dodano: Sob Lis 03, 2007 10:38 ]
Tak dla upewniena się spytałem
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Nie, gameta zawiera zawsze po jednym genie z cechy, nie moze byc gamety AA lub bb, no chyba ze cecha jest kodowana przez 4 geny, ale to wtedy AABB z osobnika AAAAbbbb
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Czyli jakie powinny być gamety dla drugiego pytania ?
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Tylko Ab.
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
To jeszcze jedno pytanie czy dobrze zrozumiałem:
skrzyżowano świnki morskie (homozygoty)
samiec - sierśc czarna i krótka (dominujące)
samica - brązowa i długa (recesywne)
A - kolor czarny a - kolor brązowy
B- krótka b - długa
AABB x aabb
=
(gamety) AB ab
=
F1 ABab (sierść czarna, krótka)
=
(gamety) AB ab Ab aB
=
tabelka
i jak teraz dobrze ?
skrzyżowano świnki morskie (homozygoty)
samiec - sierśc czarna i krótka (dominujące)
samica - brązowa i długa (recesywne)
A - kolor czarny a - kolor brązowy
B- krótka b - długa
AABB x aabb
=
(gamety) AB ab
=
F1 ABab (sierść czarna, krótka)
=
(gamety) AB ab Ab aB
=
tabelka
i jak teraz dobrze ?
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Bardzo dobrze
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Hurrra, ale mam jeszcze jedno pytanie, raczej czegoś takiego na sprawdzianie nie będzie, bo pewnie nasza pani sama nie potrafiłaby tego rozwiązać, ale:
jeżeli
A- drzewo wysokie B- drzewo z grubą kora
a-drzewo niskie b- drzewo z korą cienką
czy możliwe jest, aby jedno z drzew miało:
AaBB
a drugie
aabb
czyli
AaBB x aabb
i co by z tego powstało ?
Czy możliwy jest taki zapis ? Wtedy jedno drzewo by było, biorąc pod uwagę wzrost, heterozygotą wysoką z grubą korą, a drugie homozygotą niską z cienka korą?
Jeżeli jest to poprawne ta jakie powstaną gamety ?
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 11:30 ]
Z tą panią, to mimo całej mojej sympatii do niej to czasami nas rozwala tekstami typu : a czy Wy sądzicie, że ja cały materiał na pamięć pamiętam?.
jeżeli
A- drzewo wysokie B- drzewo z grubą kora
a-drzewo niskie b- drzewo z korą cienką
czy możliwe jest, aby jedno z drzew miało:
AaBB
a drugie
aabb
czyli
AaBB x aabb
i co by z tego powstało ?
Czy możliwy jest taki zapis ? Wtedy jedno drzewo by było, biorąc pod uwagę wzrost, heterozygotą wysoką z grubą korą, a drugie homozygotą niską z cienka korą?
Jeżeli jest to poprawne ta jakie powstaną gamety ?
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 11:30 ]
Z tą panią, to mimo całej mojej sympatii do niej to czasami nas rozwala tekstami typu : a czy Wy sądzicie, że ja cały materiał na pamięć pamiętam?.
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Oczywiście można przeprowadzić taką krzyżówkę i fenotypy wyglądają tak jak napisałeś. Rozwiązuje się ją identycznie jak poprzednie, tzn wypisuje gamety (AB i aB z pierwszego drzewa oraz ab z drugiego) i tworzy tabelkę.
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Acha, po prostu nie wiedziałem jakie gamety powinno się wypisać. Dzięki
A jakie gamety bedą z :
AaBb ?
AaBb = AB ab Ab aB , czy jakieś inne ?
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 14:58 ]
A i jeszcze jedno pytanie do poprzedniego:
wtedy będziemy mieli gamet: AB aB oraz ab
i w tabelce będzie to wyglądało następująco (sama zawartość tabelki)
ABab
aBab
ABab
aBab
Czyli fenotypowo wysokie, grube
niskie grube
wysokie grube
niskie grube
czy taka tabelka jest dobra i które pokolenie pokazuje ?
F1
A jakie gamety bedą z :
AaBb ?
AaBb = AB ab Ab aB , czy jakieś inne ?
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 14:58 ]
A i jeszcze jedno pytanie do poprzedniego:
wtedy będziemy mieli gamet: AB aB oraz ab
i w tabelce będzie to wyglądało następująco (sama zawartość tabelki)
ABab
aBab
ABab
aBab
Czyli fenotypowo wysokie, grube
niskie grube
wysokie grube
niskie grube
czy taka tabelka jest dobra i które pokolenie pokazuje ?
F1
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Dokładnie takie:)emotikonek pisze:A jakie gamety bedą z: AaBb ?
AaBb = AB ab Ab aB , czy jakieś inne ?
Owszem, choć dla porządku lepiej jest zapisywać allele tego samego genu obok siebie (wówczas jest czytelniej). Czyli: AaBb, aaBb, AaBb i aaBb. Jest to pokolenie F1.emotikonek pisze:w tabelce będzie to wyglądało następująco (sama zawartość tabelki)
ABab
aBab
ABab
aBab
Będą tu drzewa wysokie z grubą korą i niskie z grubą korą w rozkładzie 1:1 (zarówno fenotypowo jak i genotypowo), czyli znów odpowiedziałeś poprawnie:).
- Sucharki z Myszkami
- Posty: 413
- Rejestracja: 16 lip 2007, o 20:42
Re: Zadania z I i II prawa Mendla
Dzięki, wiem, że te moje pytania są uciążliwe, ale mnie to intryguje
Miałem wątpliwości jak wypisywać gamety, ale teraz się już upewniłem
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 19:38 ]
Acha jeszcze jedno pytanie:
Jeżeli rodzice są AABB i aabb
to gamety są AB i ab
czyli pokolenie F1 będzie ABab
to gamety będą AB ab Ab aB
czyli F2 obliczamy z tabelki
natomiast jeżeli rodzice są AaBB aabb
to gamety są AB aB i ab ab
i teraz pierwsze pokolenie tableką i wychodzi:ABab ABab aBab aBab
ale jak zrobić z tego drugie pokolenie ?
Oraz podobne pytanie:
Jeżeli rodzice są Aa i aa
to gamety A a i a a
i krzyżówką wychodzi Aa Aa aa aa - jest to pokolenie F1
ale jak zrobić F2 ?
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 19:40 ]
Do pytania drugiego:
czy wtedy robimy to tabelką i wychodzi
A
A
A
A
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 19:42 ]
Do pytania pierwszego:
czy też robimy to tabelką i wtedy mamy:
F2
ABab
ABab
aBab
aBab
Miałem wątpliwości jak wypisywać gamety, ale teraz się już upewniłem
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 19:38 ]
Acha jeszcze jedno pytanie:
Jeżeli rodzice są AABB i aabb
to gamety są AB i ab
czyli pokolenie F1 będzie ABab
to gamety będą AB ab Ab aB
czyli F2 obliczamy z tabelki
natomiast jeżeli rodzice są AaBB aabb
to gamety są AB aB i ab ab
i teraz pierwsze pokolenie tableką i wychodzi:ABab ABab aBab aBab
ale jak zrobić z tego drugie pokolenie ?
Oraz podobne pytanie:
Jeżeli rodzice są Aa i aa
to gamety A a i a a
i krzyżówką wychodzi Aa Aa aa aa - jest to pokolenie F1
ale jak zrobić F2 ?
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 19:40 ]
Do pytania drugiego:
czy wtedy robimy to tabelką i wychodzi
A
A
A
A
[ Dodano: Nie Lis 04, 2007 19:42 ]
Do pytania pierwszego:
czy też robimy to tabelką i wtedy mamy:
F2
ABab
ABab
aBab
aBab
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości