Rośliny-zadania z matury 1998

Masz problem z biologią na lekcjach? Czegoś nie rozumiesz? Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu zadań? Napisz o tym na forum!
ColdTurkey
Posty: 3
Rejestracja: 29 gru 2008, o 18:41

Rośliny-zadania z matury 1998

Post autor: ColdTurkey »

Proszę o pomoc w rozwiązniu i/lub sprawdzenie moich odpowiedzi.I dziękuję.

Zad.3.
Narysowana budowa anatomiczna korzenia rośliny okrytonasiennej, miałam podpisać drewno pierwotne, łyko pierwotne, kambium, ryzodermę itp. Następne polecenie jest takie: Przypuścmy, że fragment przedstawiony na schemacie pochodzi z rośliny, której korzenie przynajmniej 12 godzin znajdowały się w wodzie zawierającej czerwony barwnik. Zacieniuj na schemacie obszar, na którym pojawi się ten kolor.

Który obszar? Drewno pierwotne, bo przewodzi wodę?

I jeszcze: podaj praktyczne zastosowanie umieszczania roślin w roztworach barwnych.

Zad.4.
Wyjaśnij przyczyny zmian, jakie stwierdzisz u rośliny, gdy doniczkę, w której ona rośnie obłożysz lodem.

Nie mam pojęcia…

Zad.10.
Przygotowano trzy wysuszone papierki wysycane chlorkiem kobaltu. Pierwszy papierek przymocowano do dolnej powierzchni liścia, drugi do górnej powierzchni liścia, trzeci zawieszono w powietrzu.
Papierki zmieniły barwę z niebieskiej na różową: pierwszy po 4 minutach, drugi po 8, trzeci po 12.
a)Sformułuj hipotezę badawczą do przedstawionego doświadczenia.
Transpiracja u roślin zachodzi najintensywniej na dolnej powierzchni liścia.

b) Sformułuj wniosek na podstawie wyników uzyskanych w tym doświadczeniu.
Chlorek kobaltu jest higroskopijny i zmienia zabarwienie z niebieskiego na różowe pod wpływem wysycenia wodą, transpiracja najintensywniej zachodzi więc na dolnej powierzchni liścia, bo papierek odbarwia się już po 4 minutach. Transpiracja u roślin zachodzi zarówno na dolnej, jak i górnej powierzchni liścia.

Zad.12.
Podaj jedną zaletę i jedną wadę rozmnażania wegetatywnego dla a) rośliny b) hodowcy
a)plusy: mały nakład energii minusy: brak zróżnicowania materiału genetycznego, podatność na choroby b)plusy: tanio (?) i szybko minusy: podatność na choroby (znowu?)

Zad.13.
Wymień dwie metody klonowania roślin, inne niż metoda kultur tkankowych i opisz jedną z nich.

Pączkowanie? Sadzonki? W niektórych źródłach piszą, że jest to naturalna forma klonowania… Ale czy o to chodzi?


Wyjaśnij , dlaczego marchew produkuje się metodą kultur tkankowych.

Czytałam, że tak otrzymane rośliny są zdrowsze i dają lepsze plony. Dlaczego pytają akurat marchew? dla marchwi jest jeszcze jakiś inny powód, czy po prostu chodzi o to samo?


Zad.16.

Przygotowano trzy porcje nasion fasoli po 10 do 15 sztuk każda.
I-nasiona całkowicie zakryte wodą
II-nasiona zwilżone i przełożone kulkami wilgotnej waty
III-nasiona suche
Każdą z prób umieszczono w osobnym pojemniku i przykryto szklaną płytką.
a) podaj wynik obserwacji- wykiełkowały te zwilżone, suche nie wykiełkowały, a te zupełnie zanurzone? Też nie?
b) Zaproponuj wnioski dotyczące warunków kiełkowania-Aby nasiona wykiełkowały, potrzebna jest odpowiednia wilgotność. Wystarczy? Bo na podstawie tego doświadczenia to chyba nic więcej się nie wywnioskuje…

agaa05
Posty: 6
Rejestracja: 16 wrz 2014, o 21:17

Re: Rośliny-zadania z matury 1998

Post autor: agaa05 »

Cześć , masz jeszcze dostęp do tego arkusza ?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości