Przyrodniczy serwis edukacyjny Biolog.pl
Ogólnopolski Dziennik BIOLOG - strona główna Największe polskie forum przyrodnicze i naukowe Korepetycje Matura 2014 Studia 2014 Ściągi Baza konkursów Festiwale naukowe Książki Księgarnia Fotografia przyrodnicza Multimedia Praca forum przyrodnicze
   Bądź na bieżąco z wydarzeniami, subskrybuj kanały RSS
     Zobacz inne kanały tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Aktualności naukowe Biotechnologia Botanika Nauka w Polsce i na świecie Ekologia Leśnictwo Medycyna Zoologia Encyklopedia naukowa GMO - Organizmy modyfikowane genetycznie Świńska grypa forum naukowe



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 lut 2007, o 20:14 
Mam problem z formułowaniem problemów badawczych i wogóle z rozwiązywaniem zadan z doświadczeniami...nie wiem jak sobie z nimi radzić...Jeśli ktoś wie jak je rozwiązywac to proszę o pomoc i z góry dziękuję :)

Zadanie1
Uczniowie szkoły średniej przeprowadzili eksperyment biologiczny. W oświetlonym miejscu umieścili 3 probówki, w których zanurzone były moczarki kanadyjskie. Pierwsza moczarka została zanurzona w probówce z 10% wodnym roztworem Pb(NO3)2. Druga w 2,5% wodnym roztworze Pb(NO3)2. Trzecia w wodzie. Moczarki wydzielają pęcherzyki tlenu dostrzegalne dla obserwatora.
a)Sformułuj problem, do rozwiązania którego skonstruowano powyŻszy zestaw badawczy badawczy.
b)Postaw hipotezę do problemu badawczego.

Zadanie 2
Podano hipotezę : "Liczba mitochondriów w komórce zaleŻy od jej zapotrzebowania na energię".
Przedstaw główne załoŻenia obserwacji, która umoŻliwiłaby ci weryfikację postawionej hipotezy.

Zadanie 3
Postanowiono doświadczalnie zweryfikowac hipotezę : wzrost natęŻenia światła prowadzi do zwiększenia intensywności fotosyntezy.
Uczeń ma do dyspozycji :
1. moczarke kanadyjską.
2.probówki.
3.cylinder miarowy.
4.lampki z Żarówkami o mocy: 15W,25W,40W,60W.
5.stoper.
Przedstaw plan doświadczenia (opis zestawu doświadczalnego i sposobu zbierania wyników), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy. Do projektu naleŻy wykorzystać wszystkie wymienione przedmioty i uwzględnić fakt wydzielania przez moczarkę pęcherzyków tlenu dostrzegalnych dla obserwatora.

Zadanie 4
W roku 1881 wykonano serię doświadczeń, poczas których umieszczano nici glonów(zielenic) pod mikroskopem i oświetlano je światłem o róŻnych barwach(czerwonej, pomarańczowej, niebieskiej i fioletowej). W środowisku otaczającym glony umieszczono ruch;iwe, aerobowe(tlenowe) bakterie. Po kilku minutach naświetlania zaobserwowano największe zgromadzenie bakterii wokół tych nici glonów, które były poddane działaniu światła o barwie czerwonej oraz niebieskiej. W częściach nici naświetlanych światłem o innych barwach zaobserwowano jedynie niewielkie ilości tych bakterii.
a)Przedstaw problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Wyjaśnij dlaczego największe skupisko bakterii zaobserwowano w tych częsciach nici glonów, które były naświetlane światłem o barwach: niebieskiej i czerwonej.

Zadanie 5
W doświadczeniu wykorzystano jako materiał badawczy równej wielkości fragmenty moczarki kanadyjskiej. Doświadczenie wykonano przy zachowaniu jednakowych warunków oświetlenia i temperatury.
a)Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Zaproponuj hipotezę badawczą.


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lut 2007, o 20:45 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2006, o 22:46
Posty: 3221
Lokalizacja: Univ of Dundee
Płeć: brak
To sa bardzo proste doswiadczenia od strony teoretycznej. Wystarczy sie zastanowic, co moze byc powodem, co skutkiem i co z tego wszystkiego wynika. Jesli zupelnie nie wiesz jak sie do tego zabrac, podam ci odpowiedzi na pierwsze 2 zadania. Na tej zasadzie sprobuj roziwazac pozostale i napisz, do czego doszedles.

1. Pb(NO3)2 jest ziwazkiem metalu ciezkiego, wiec trucizna. Powstawanie pecherzykow powietrza jest oznaka dobrego zdrowia rosliny. Wkladamy roslinke do a) proby zerowej bez trucizny, b) do niskiego stezenia trucizny, c) do wysokiego stezenia trucizny.
Zazwyczaj jak cos sie truje, to oznaki zycia maleja.
Zatem:
Problem badawczy:
Czy wzrastajace stezenie Pb(NO3)2 wplywa na wydzielanie gazu przez Moczarke?
Hipoteza zerowa:
Pb(NO3)2 poprzez wplyw toksyczny na moczarke wraz ze zwiekszeniem stezenia Pb(NO3)2 bedzie zmniejszal zywotnosc rosliny i wydzielanie sie babli powietrza.

zad 2. Zakladasz, ze podana hipoteza (hipoteza zerowa) jest prawdziwa.
Zatem potrzebne sa komorki o roznym zapotrzebowaniu na energie, gdzie roznice zapotrzebowania sa znane.
Obserwowac nalezy ilosc mitochondriow w poszczegolnych rodzajach komorek.
Hipoteza potwierdzi sie, jesli w komorkach o mniejszym zapotrzebowaniu na energie mitochondriow bedzie znaczaco mniej, zostanie odrzucona jesli w komorkach o mniejszym zapotrzebowaniu na energie mitochondriow bedzie znaczaco wiecej, nie bedzie mozliwa do rozstrzygniecia jesli miedzy rodzajami komorek nie bedzie znaczacej roznicy w ilosci mitochondriow.

Teraz przeanalizuj pozostale zadania i napisz do czego doszedles.


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 21:30 
Spróbowałam rozwiązać kolejne zadanie. nie wiem czy dobrze.
Zad. 3
Plan doświadczenia:
1.Przygotować probówki z moczarką kanadyjską.
2.Pęd moczarki umieścić w pierwszej probówce z wodą w oświetlonym pomieszczeniu.
3.W ciągu dwóch minut liczyć pęcherzyki tlenu utleniające się z moczarki.Wynik zanotować.
4.Dalszą częsć doświadczenia przeprowadzic w ciemnym pomieszczeniu, oświetlając probówkę zarówką 15W.Ponownie liczyć pęcherzyki tlenu utleniające się w ciągu dwóch minut.Wynik zanotować.
5. Wykonać te same czynności pozostawiając kolejne probówki z moczarka przy oświetleniu Żarówek o mocy 25W, 40W i 60W.
6.Wyniki doświadczenia przedstawic w formie wykresu zaleŻności intensywności fotosyntezy od natęŻenia oświetlenia.

Nie bardzo wiem do czego wykorzystac w tym planie cylinder miarowy...


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 21:50 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2006, o 22:46
Posty: 3221
Lokalizacja: Univ of Dundee
Płeć: brak
prawie dobrze. proba z oswietlonym pomieszczeniem to tzw proba dodatnia. bardzo przydatna przy takich doswiadczeniach, bo daje odniesienie jak to jest "normalnie", poza ukladem badawczym.
Ale tez niezbedna jest proba slepa, czyli pomiar w zaciemnionym pomieszczeniu. Wynik tej proby odejmuje sie od wynikow doswiadczen.
Proba zerowa mowi ile tlenu moczarka produkuje bez swiatla. Jak odejmiesz to od wynikow doswiadczen dostaniesz konkretna ilosc powietrza wyprodukowana pod wplywem zarowek.

Cylinder miarowy ma sluzyc do pomiaru ilosci tlenu jaki powstanie. Jesli napelnisz cylinder do pelna woda i wstawisz do gory nogami do miski z woda, a do niego wprowadzisz przewod doprowadzajacy tlen z probowki z moczarka wtedy tlen wypchnie ilosc wody rowna swojej objetosci.

innego zastosowania narazie nie wymyslilem. Ale nie zawsze wiem co autor mial na mysli ;)

Poza tym wszystko dobrze, widzisz, to nie takie trudne ;)


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 22:22 
Zad.4
a) Problem badawczy: Wpływ barwy światła na intensywność wydzielania tlenu przez oświetlane zielenice.
lub : Czy rodzaj barwy światła wpływa na intensywność fotosyntezy u organizmów fotoautotroficznych?
b)Bakterie tlenowe są fotoautotrofami.Energię potrzebną do przeprowadzenia fotosyntezy uzyskują ze światła.Najwięcej tych organizmów zgromadziło się wokół glonów poddanych działaniu światła o barwie niebieskiej i czerwonej,poniewaŻ są to barwy najlepiej absorbowane przez bakterie tlenowe.Takie oświetlenie jest najkorzystniejsze dla fotosyntezy przeprowadzanej przez te organizmy.


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 22:32 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2006, o 22:46
Posty: 3221
Lokalizacja: Univ of Dundee
Płeć: brak
a) bardzo dobrze

b) ujales problem ze zlej strony. Zauwaz, ze nie ma nigdzie podanej informacji, ze sa to autotrofy, ale tylko ze sa to aeorby. Nie wszystkie aeroby sa autotrfami. Np Bacillus subtilis w zadnym wypadku nie jest ;)
Maja byc wskaznikiem fotosyntezy przeprowadzanej przez zielenice.
Pomysl jeszcze raz.


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 22:50 
i ostatnie zadanko :) Zapomniałam w nim dopisać, Że moczarki były kolejno zanurzone w: wodzie mineralnej gazowanej, w wodzie wodociągowej i w wodzie przegotowanej.
Zad.5
a) Problem badawczy: Badanie wpływu dostępności pierwiastków rozpuszczonych w wodzie na rozwój roślin(moczarki kanadyjskiej).
b) Hipoteza: Większa dostepność pierwiastków i soli mineralnych warunkuje lepszy rozwój roślin.

Dziękuję serdecznie za wszelkie wskazówki i udzieloną pomoc :wink: :idea:


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 22:54 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2006, o 22:46
Posty: 3221
Lokalizacja: Univ of Dundee
Płeć: brak
ostatnie jest ok,
popraw jeszcze hipoteze w 4 i bedzie ok


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 23:15 
poprawiona odpowiedz do zad.4
b)Bakteriom tlenowym niezbędny jest tlen do przeprowadzania procesów Życiowych, dlatego najliczniej gromadzą sie wokół zielenic, które absorbując światło barwy niebieskiej i czerwonej osiągaja największą wydajność procesu fotosyntezy.


Góra
  
 
PostNapisane: 14 lut 2007, o 23:20 
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2006, o 22:46
Posty: 3221
Lokalizacja: Univ of Dundee
Płeć: brak
zgadza sie, a wzmozona fotosynteza wynika to z tego, ze wlasnie te barwy odpowiadaja dlugosciom fali, ktore wzbudzaja chlorofil :)


Góra
  
 
PostNapisane: 15 kwi 2008, o 17:45 

Dołączył(a): 15 kwi 2008, o 17:37
Posty: 2
Lokalizacja: warszawa
Płeć: brak
mam narysowane 4 probówki, w każdej z nich jest umieszczony niezdrewniały pęd lilaka o jednakowej liczbie liści. w 1., 2. i 3. probówce jest NaCl a w 4. jest woda. Należy sformułować problem badawczy.. Nie mam pojęcia jak mam go sformułować..
może być: Wpływ róźnych roztworów na rozwój lilaka?


Góra
  
 
PostNapisane: 16 kwi 2008, o 07:20 

Dołączył(a): 5 lip 2007, o 16:36
Posty: 2893
Lokalizacja: Gdansk
Płeć: brak
A jakie masz stężenie NaCl? Chodzi raczej o wpływ zasolenia na zdolność pobierania wody przez rośliny.


Góra
  
 
PostNapisane: 18 kwi 2008, o 07:27 

Dołączył(a): 15 kwi 2008, o 17:37
Posty: 2
Lokalizacja: warszawa
Płeć: brak
stężenie NaCl nie jest podane, więc raczej jest równe.


Góra
  
 
PostNapisane: 18 kwi 2008, o 16:46 

Dołączył(a): 5 lip 2007, o 16:36
Posty: 2893
Lokalizacja: Gdansk
Płeć: brak
Nie chodzi czy równe, tylko jak wysokie? Czy może mieć wpływ na pobieranie wody przez wiązki przewodzące;P. Poczytaj sobie o sile ssącej liści, ciśnieniu osmotycznym itp.


Góra
  
 
PostNapisane: 8 paź 2008, o 17:26 

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 17:06
Posty: 35
Lokalizacja: Polska
Płeć: Kobieta
Jadnak to doświadczenie nie będzie wiarygodne, gdyż jeśli będziesz zmieniać moc żarówki będzie ona mocniej świecić przez co wzrośnie temperatura! A chyba wiesz że temperatura bierze udział w procesie fotosyntezy? Dlatego też twoje doświadczenie podważy każdy nauczyciel biologii. Można powiedzieć że to temperatura wpływa na intensywność procesu fotosyntezy, a nie światło. I jak teraz udowodnisz że jest odwrotnie? Jesli ktoś sie dowiedzieć jak zrobić to doświadczenie, niech pisze na pw. Pozdrawiam wszystkich miłośników biologii

[ Dodano: Sro Paź 08, 2008 18:31 ]
nie napisałam że chodzi o zadanie 3. savok chyba zbyt pochopnie napisałes że jest prawie dobrze :P
:) :) :)


Góra
  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

cron
Poznaj kierunki studiów, opinie studentów, pytania i odpowiedzi maturzystów na studia.biolog.pl
(informator na temat kierunków: biologia, biotechnologia, medycyna, weterynaria, ochrona środowiska, mikrobiologia...)


W naszym portalu:  Zoologia i zwierzęta | olimpiada ekologiczna | Mikroskopy
Matura 2014: matura z biologii, arkusze maturalne z biologii, testy maturalne z biologii, testy z biologii, Wyniki próbnej matury z matematyki, Kursy przygotowawcze na studia medyczne, Kursy przygotowawcze do matury 2014
Aktualne na forum: jak zrobić zielnik, świńska grypa w Polsce, Zadania domowe z biologii, Edukacja ekologiczna

Na bazie phpBB
© Platforma edukacyjna BIOAREA | Ogólnopolski Dziennik BIOLOG
Redakcja | REKLAMA | Regulamin, ochrona prywatności
Letnia Szkoła Mikroskopii Optycznej 2014
AKTUALNOŚCI

Cena: 5,00 zł
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Gdański Uniwersytet Medyczny
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Warszawski Uniwersytet Medyczny
Pomorski Uniwersytet Medyczny
Akademia Medyczna we Wrocławiu
Collegium Medicum w Bydgoszczy
Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
 Oferty pracy
 w biolog.pl
 Znajdź pracę (350328 ofert pracy)

  

  

  
 
  Praca dla biologa, praca dla biotechnologa, praca dla nauczyciela
Na skróty: matura 2014, progi, limity, arkusze maturalne, przecieki



przewodnik dla maturzystów - kierunki studiów studia biologia studia biotechnologia leśnictwo studia medycyna studia ochrona środowiska studia weterynaria studia studia