Problematyczne zadania

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Giardia Lamblia »

Marcella, spróbuj się dokładnie wczytać w zalinkowany przeze mnie post. Jeżeli dalej nic, to spróbuję to jakoś sparafrazować. Dodam:

Całość dotyczy równowagi reakcji dysocjacji:

CH3COOH + H2O ↔ CH3COO- + H3O+

Dodając wodę (rozcieńczając) przesuwasz równowagę w prawo, czyli zwiększasz stopień dysocjacji (alfa rośnie). Natomiast pamiętaj, że dolewając wody masz coraz więcej rozpuszczalnika, a stężenie substancji rozpuszczonej maleje. W zalinkowanym poście matematycznie wykazałem, że wbrew pierwszym skojarzeniom pH nam nie zmaleje, a wzrośnie (ten x to stężenie cząstek zdysocjowanych, w tym [H3O+).
Awatar użytkownika
Marcella
Posty: 247
Rejestracja: 3 wrz 2013, o 19:37

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Marcella »

black-cat,

1)
Dodajemy 2 objętości V1 i V2 = 0,4 dm3
obliczamy liczbę moli substancji = wychodzi 0.8 mola
obliczamy stężenie molowe Cm= 2mol/dm3
czyli v=k*[2]^2 * [2]

teraz obliczamy stężenie po dodaniu H2O= 1.6mol/dm3
v2=k* [1.6]^2*[1.6]

teraz dzielimy v2/v1 i wychodzi 0.512 czyli szybkość spadnie około 2-krotnie.

Nie jestem pewna czy dobrze, jak coś to proszę o korektę.
Awatar użytkownika
Marcella
Posty: 247
Rejestracja: 3 wrz 2013, o 19:37

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Marcella »

Wydaję mi się, że w 2 zadaniu stężenie jonów H+, zwiększy się 100-krotnie, bo przy ph=3 [h+] = 0.001mol/dm3 a przy ph =1 [h+] = 0.1 mol/dm3 czyli 0.1/0.001 = 100.

tylko nie wiem jak teraz ułożyć wzór na szybkość, bo wychodzi mi że reakcja bd zachodziła szybciej 10 000 razy, co chyba jest nieprawdą
Awatar użytkownika
Reptilia
Posty: 685
Rejestracja: 4 lis 2013, o 20:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Reptilia »

Mam prośbę o weryfikacje klasyfikacji tlenków. W kilku źródłach różnie piszę i już mam mętlik w głowie. Czy poniższa klasyfikacja jest dobra i czy tyle wystarczy znać na poziomie matury R? I jeszcze jedno jakie sole z manganem, chromem i żelazem musze znać na poziomie matury?
Dziękuje z góry za pomoc.

Tlenki zasadowe
CrO, FeO, MnO ( I i II grupa, oprócz BeO )
UWAGA – z wodą nie reagują: CrO, FeO, MnO

Tlenki kwasowe to np.:
B2O3, CO2, SiO2, N­2O3, N2O5, SO2, SO3, Cl2O, Cl2O3, Cl2O5, Cl2O7, CrO3, P2O3, P2O5 (w przyrodzie występujący jako P4O10), Mn2O7
UWAGA – z wodą nie reagują: B2O3, SiO2

Tlenki obojętne: NO, CO, SiO, N2O

Tlenki amfoteryczne:
BeO, Al2O3, As2O3, PbO, PbO2, SnO, SnO2, Cr2O3, MnO2, Fe2O3, CuO, ZnO
sunset
Posty: 294
Rejestracja: 18 lut 2014, o 12:55

Re: Problematyczne zadania

Post autor: sunset »

Wiem, że to prawdopodobnie najprostsze zadanie na świecie, ale nie jest do końca pewna jak to zapisać.

W związku organicznym CxHyOz stosunek współczynników x:y=1:3, zaś stosunek y:z=6:1 Masa cząsteczkowa tego związku wynosi 46 u. Ustal:
a)wzór elementarny b) wzór rzeczywisty tego związku

I jestem w momencie, gdy już mam y=3x=6z i x=2z.
Widzę, że stosunek powinien wyjść x:y:z=2:6:1. Tylko czy wystarczy jak napiszę te równości i później stosunek? Czy powinnam zapisać jeszcze jakieś działanie, aby lepiej zobrazować mój tok myślenia?
Adax82
Posty: 1519
Rejestracja: 2 lis 2013, o 19:42

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Adax82 »

sunset,

Wzór empiryczny ( elementarny ) podaje ilościowy stosunek atomów danego rodzaju w związku wyrażony najmniejszymi liczbami całkowitymi.
Wzór rzeczywisty jest n-krotnością masy wzoru empirycznego

Równania masz poprawne ale tak przedstawione, że zaciemniają ci całość. Może zatem inaczej:
Już wiesz, że y = 3x i z = 0,5 x zatem we wzorze tego związku możesz wyeliminować „y” i „z” zastępując je zależnościami związanymi x:

CxH3xO0,5x oczywiście nie ma mowy o współczynnikach ułamkowych więc po pomnożeniu wszystkiego przez 2 otrzymamy:
C2xH6xO co stanowi wzór empiryczny
ustalimy masę cząsteczkową: 12*2x + 1*6x + 16*x = 46
46x= 46 zatem x = 1
co daje wzór empiryczny: C2H6O
oraz wzór rzeczywisty tego związku to C2H5OH
Awatar użytkownika
Reptilia
Posty: 685
Rejestracja: 4 lis 2013, o 20:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Reptilia »

Ktoś? coś? Moje pytanie 2 posty wyżej

I jeszcze : czy Au, Ag i Pt reagują z kwasami utleniającymi?

*Czy ta reakcja jest prawidłowa: 2Al + 6NaOH +6 H20 2Na [Al(OH)6 ] + 3H2

Czy podczas pasywacji reakcja zachodzi tak? ( nie uzgadniałam współczynników )

Al + HNO3(steż) Al(NO3)3 + NO2 + H20
czy
Al + HNO3(stęz) Al2O3 + NO2 + H2O
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Problematyczne zadania

Post autor: DMchemik »

Reptilia,

W czym roztwarza się złoto i platynę, a w czym srebro?


*Czy ta reakcja jest prawidłowa: 2Al + 6NaOH +6 H20 2Na [Al(OH)6 ] + 3H2 TAK



Al + HNO3(steż) Al(NO3)3 + NO2 + H20 - czy to jest pasywacja czy roztwarzanie?
Awatar użytkownika
Reptilia
Posty: 685
Rejestracja: 4 lis 2013, o 20:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Reptilia »

DMchemik pisze:Reptilia,

W czym roztwarza się złoto i platynę, a w czym srebro?


*Czy ta reakcja jest prawidłowa: 2Al + 6NaOH +6 H20 2Na [Al(OH)6 ] + 3H2 TAK



Al + HNO3(steż) Al(NO3)3 + NO2 + H20 - czy to jest pasywacja czy roztwarzanie?
Złoto i platyna roztwarza sie w wodzie królewskiej. Czyli metale nieaktywne ktore roztwarzaja sie pod wpływem kwasów utleniajacych to tylko srebro i miedź?

To roztwarzanie, czyli pasywacja to ten drugi przykład bo powstaje przecież tlenek czyli ta powłoka pasywacyjna Dziekuje!
A czy ta klasyfikacja tlenkow 3 posty wyżej jest dobra i czy tyle wystarczy na mature?

Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Problematyczne zadania

Post autor: DMchemik »

Czy na maturę, to nie wiem, ale zastanawia mnie, dlaczego ty i Gardzia piszecie, że B2O3 nie reaguje z wodą. Aż musiałem do mądrych książek zajrzeć, bo od czasów studiów pamiętam, ze używa się go jako środka suszącego.

Może to kolejna maturalna/szkolna herezja.

A ponadto, gdyby B2O3 nie reagował z wodą, to taki H3BO3 by ulegał dehydratacji do B2O3, podobnie jak kwasy krzemowe.
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Giardia Lamblia »

Kod: Zaznacz cały

docbrown.info/page07/ASA2ptable4b.htm
Myślałem, że źródło jest dobre, patrząc teraz do wikipedii angielskiej widzę, że nie.

Reptilia, przecież jest na stronie CKE spis wymagań zarówno do starej, jak i nowej matury. Lista tlenków sporo za długa, jeżeli o maturę chodzi.
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Problematyczne zadania

Post autor: DMchemik »

Properties
Boron oxide obtained from pure crystallized boric acid by
this procedure is a snow-white, porous, slightly sintered
substance. It can be powdered easily, but atmospheric
moisture must be excluded during this operation. The
sintered material is highly reactive and, when wet with
water, evolves heat and hisses, like phosphorus(V) oxide
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Problematyczne zadania

Post autor: DMchemik »

Properties
Boron oxide obtained from pure crystallized boric acid by
this procedure is a snow-white, porous, slightly sintered
substance. It can be powdered easily, but atmospheric
moisture must be excluded during this operation. The
sintered material is highly reactive and, when wet with
water, evolves heat and hisses, like phosphorus(V) oxide
No a na dodatek awet w karcie charakterystyki tego tlenku jest, że reaguje z wodą z wydzieleniem ciepła. Skąd Reptilia wzięła informację, że nie reaguje?
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości