Problematyczne zadania
Re: Problematyczne zadania
Zadanie 4.136, Chemia 1 zbiór zadań Operonu
Przygotowano roztwór zawierający NaCl i CuCl2. Z roztworu tego pobrano próbkę o objętości 50 cm3 i dodawano do niej wodny roztwór AgNO3 do momentu, aż przestał wytrącać się osad. Osad po wysuszeniu miał masę 3,588 g. Kolejną próbkę roztworu o objętości 50 cm3 odparowano otrzymując 1,638g suchej pozostałości. Oblicz stężenia molowe obu soli w wyjściowym roztworze.
Nie mogę dojść do rozwiązania chyba, dlatego że niepoprawnie zapisuję przebieg reakcji. Mógłby ktoś skorygować?
NaCl + CuCl2 + 3AgNO3 3AgCl + NaNO3 + Cu(NO3)2
Przygotowano roztwór zawierający NaCl i CuCl2. Z roztworu tego pobrano próbkę o objętości 50 cm3 i dodawano do niej wodny roztwór AgNO3 do momentu, aż przestał wytrącać się osad. Osad po wysuszeniu miał masę 3,588 g. Kolejną próbkę roztworu o objętości 50 cm3 odparowano otrzymując 1,638g suchej pozostałości. Oblicz stężenia molowe obu soli w wyjściowym roztworze.
Nie mogę dojść do rozwiązania chyba, dlatego że niepoprawnie zapisuję przebieg reakcji. Mógłby ktoś skorygować?
NaCl + CuCl2 + 3AgNO3 3AgCl + NaNO3 + Cu(NO3)2
Re: Problematyczne zadania
Mikolai, mógłbyś podać wyniki?
Re: Problematyczne zadania
Powinno wyjść 0,1 mola/dm3 NaCl i 0,2 mola/dm3 CuCl2
Re: Problematyczne zadania
Więc, po pierwsze - moim zdaniem nie można pisać takiego równania reakcji jak ty napisałeś, bo to sugerowałoby że NaCl bez CuCl2 nie przereaguje (i odwrotnie), a tak nie jest - dla obu potrzebny jest tylko AgNO3 do zajścia reakcji. Reakcje te zachodzą osobno:
AgNO3 + NaCl AgCl↓ + NaNO3
2AgNO3 + CuCl2 2AgCl↓ + Cu(NO3)2
Teraz tak. Powstało 3,588g AgCl (osadu po wysuszeniu), co daje nam 0,025 mola AgCl (3,588g:143g/mol).
Wiemy też, że:
1 mol NaCl - 1 mol AgCl
1 mol CuCl2 2 mole AgCl
Cały NaCl przereagował z AgNO3, dając tyle samo moli AgCl, ile sam miał przed reakcją.
Cały CuCl2 przereagował z AgNO3, dając dwa razy tyle moli AgCl, ile sam miał przed reakcją.
Zatem prawdziwe będzie (tu matematycznie ):
nNaCl+ 2*nCuCl2=nAgCl
Czyli:
nNaCl + 2*nCuCl2=0,025 mola
będzie nam to potrzebne później.
Wiemy też, że po odparowaniu 0,05dm3 roztworu otrzymaliśmy 1,638g suchej pozostałości. Jest to mieszanina NaCl oraz CuCl2. Stąd:
mNaCl + mCuCl2 = 1,638g
Więc także:
MNaCl*nNaCl + MCuCl2*nCuCl2=1,638g
Teraz przekształcamy równanie wcześniejsze (które miało nam się przydać później) do takiej formy, by można je było łatwo wstawić:
nNaCl=0,025 mola-2*nCuCl2
I dodajemy je:
58 g/mol*(0,025 mola - 2*nCuCl2) + 134 g/mol*nCuCl2 = 1,638g
Teraz czysta matma już:
1,45g - 116g/mol*nCuCl2 + 134g/mol*nCuCl2 = 1,638g
1,45g + 18g/mol*nCuCl2 = 1,638g
18g/mol * nCuCl2 = 0,188g
nCuCl2=0,188g:18g/mol=0,01 mola (dokładnie to 0,010(4), ale zaokrąglamy żeby nam ładnie wyszło )
CmCuCl2=0,01mola/0,05dm3=0,2mola/dm3
Analogicznie można liczbę moli i stężenie molowe dla NaCl wyliczyć:
nNaCl=0,025 mola - nCuCl2=0,025-0,02=0,005 mola
CmNaCl = 0,005/0,05 = 0,1 mola/dm3
Mam nadzieję że nic nie popsułem, moja pierwsza próba rozwiązania zadania na tym forum Jeśli jest dobrze to pewnie dało się zrobić 100x prościej, ale mam taką wredną tendencję do utrudniania sobie życia - jednak najważniejsze by było dobrze, nie
AgNO3 + NaCl AgCl↓ + NaNO3
2AgNO3 + CuCl2 2AgCl↓ + Cu(NO3)2
Teraz tak. Powstało 3,588g AgCl (osadu po wysuszeniu), co daje nam 0,025 mola AgCl (3,588g:143g/mol).
Wiemy też, że:
1 mol NaCl - 1 mol AgCl
1 mol CuCl2 2 mole AgCl
Cały NaCl przereagował z AgNO3, dając tyle samo moli AgCl, ile sam miał przed reakcją.
Cały CuCl2 przereagował z AgNO3, dając dwa razy tyle moli AgCl, ile sam miał przed reakcją.
Zatem prawdziwe będzie (tu matematycznie ):
nNaCl+ 2*nCuCl2=nAgCl
Czyli:
nNaCl + 2*nCuCl2=0,025 mola
będzie nam to potrzebne później.
Wiemy też, że po odparowaniu 0,05dm3 roztworu otrzymaliśmy 1,638g suchej pozostałości. Jest to mieszanina NaCl oraz CuCl2. Stąd:
mNaCl + mCuCl2 = 1,638g
Więc także:
MNaCl*nNaCl + MCuCl2*nCuCl2=1,638g
Teraz przekształcamy równanie wcześniejsze (które miało nam się przydać później) do takiej formy, by można je było łatwo wstawić:
nNaCl=0,025 mola-2*nCuCl2
I dodajemy je:
58 g/mol*(0,025 mola - 2*nCuCl2) + 134 g/mol*nCuCl2 = 1,638g
Teraz czysta matma już:
1,45g - 116g/mol*nCuCl2 + 134g/mol*nCuCl2 = 1,638g
1,45g + 18g/mol*nCuCl2 = 1,638g
18g/mol * nCuCl2 = 0,188g
nCuCl2=0,188g:18g/mol=0,01 mola (dokładnie to 0,010(4), ale zaokrąglamy żeby nam ładnie wyszło )
CmCuCl2=0,01mola/0,05dm3=0,2mola/dm3
Analogicznie można liczbę moli i stężenie molowe dla NaCl wyliczyć:
nNaCl=0,025 mola - nCuCl2=0,025-0,02=0,005 mola
CmNaCl = 0,005/0,05 = 0,1 mola/dm3
Mam nadzieję że nic nie popsułem, moja pierwsza próba rozwiązania zadania na tym forum Jeśli jest dobrze to pewnie dało się zrobić 100x prościej, ale mam taką wredną tendencję do utrudniania sobie życia - jednak najważniejsze by było dobrze, nie
Re: Problematyczne zadania
Wielkie dzięki, że tak dokładnie wszystko rozpisałeś. Teraz widzę gdzie popełniłem błąd.
Pomyślałem, zupełnie nielogicznie, że skoro 1 mol NaCl daje 1 mol AgCl a 1 mol CuCl2 daje dwa mole AgCl, to prawdziwe będzie równanie:
nNaCl + nCuCl2 = 3*nAgCl
Stąd złe rozwiązanie i przypuszczenia co do innego przebiegu reakcji. A zapisem to muszę przestać tak robić, bo się przyzwyczaję, że byle jak dla siebie zapisuję i nie patrzę czy poprawnie czy nie byle rozwiązać zadanie.
Pomyślałem, zupełnie nielogicznie, że skoro 1 mol NaCl daje 1 mol AgCl a 1 mol CuCl2 daje dwa mole AgCl, to prawdziwe będzie równanie:
nNaCl + nCuCl2 = 3*nAgCl
Stąd złe rozwiązanie i przypuszczenia co do innego przebiegu reakcji. A zapisem to muszę przestać tak robić, bo się przyzwyczaję, że byle jak dla siebie zapisuję i nie patrzę czy poprawnie czy nie byle rozwiązać zadanie.
-
- Posty: 122
- Rejestracja: 18 mar 2011, o 10:44
Re: Problematyczne zadania
Mam do Was prośbę, mam problem z rozwiązaniem kilku zadań z elektrolizy, więc gdyby ktoś umiał je zrobić, to bardzo bym prosiła o wyjaśnienieltrosi D
1.Elektrolizę wodnego roztworu CuSO4 prowadzono przez 1,5h prądem o natężeniu 5A. Podczas elektrolizy przepłynął ładunek 193000C. Oblicz o ile gramów wzrosła masa katody.
2.Ile atomów miedzi wydzieli się na katodzie platynowej w czasie elektrolizy wodnego r-ru CuSO4 prądem o natężeniu 1A, w ciągu 30 minut?
3.Podczas elektrolizy wodnego r-ru azotanu V wapnia wydzielające się gazy zajęły objętość 5,04 dm3. Masa roztworu zmniejszyła się o?
4.Otrzymując NAOH metodą rtęciową stosowano prąd o natężeniu 1000A przez 5h. Ile otrzymano NAOH jeśli wydajność procesu wynosi 90%?
5.Przez r-r siarczano VI miedzi II przepuszczono prąd o natężeniu 0.5A w czasie 1h. Jeśli wydajność prądowa wynosiła 90% to masa wydzielonej na katodzie miedzi równa się?
1.Elektrolizę wodnego roztworu CuSO4 prowadzono przez 1,5h prądem o natężeniu 5A. Podczas elektrolizy przepłynął ładunek 193000C. Oblicz o ile gramów wzrosła masa katody.
2.Ile atomów miedzi wydzieli się na katodzie platynowej w czasie elektrolizy wodnego r-ru CuSO4 prądem o natężeniu 1A, w ciągu 30 minut?
3.Podczas elektrolizy wodnego r-ru azotanu V wapnia wydzielające się gazy zajęły objętość 5,04 dm3. Masa roztworu zmniejszyła się o?
4.Otrzymując NAOH metodą rtęciową stosowano prąd o natężeniu 1000A przez 5h. Ile otrzymano NAOH jeśli wydajność procesu wynosi 90%?
5.Przez r-r siarczano VI miedzi II przepuszczono prąd o natężeniu 0.5A w czasie 1h. Jeśli wydajność prądowa wynosiła 90% to masa wydzielonej na katodzie miedzi równa się?
Re: Problematyczne zadania
52 zadanie/62 strona Rożak cz.2
Oblicz stężenie molowe stężonego kwasu solnego (38%, d = 1,19 g/cm3)
W 100 g roztworu jest 38 g kwasu, więc 38/36,5 mola kwasu. 100 g kwasu zajmuje 100/1,19 cm3. Stężenie molowe wychodzi mi 1,04/0,084 mola na dm3, czyli 12,38 mol/dm3. W odpowiedziach jest 30,4 mol/dm3. Robię coś źle?
Oblicz stężenie molowe stężonego kwasu solnego (38%, d = 1,19 g/cm3)
W 100 g roztworu jest 38 g kwasu, więc 38/36,5 mola kwasu. 100 g kwasu zajmuje 100/1,19 cm3. Stężenie molowe wychodzi mi 1,04/0,084 mola na dm3, czyli 12,38 mol/dm3. W odpowiedziach jest 30,4 mol/dm3. Robię coś źle?
Re: Problematyczne zadania
jezeli dane to poprawne to w odpowiedziach jest blad, bo masz wszystko dobrze
Re: Problematyczne zadania
Dzięki. Też mi się tak wydawało, bo zadanie proste, ale warto się upewnić czy czegoś głupiego się nie zrobiło.
Jak na maturze z chemii jest z procentami? W szkole na matmie nie pisałem nigdy % tylko od razu w formie ułamka dziesiętnego (np. 12% to 0,12). Czy to byłby błąd zrobić tak na egzaminie? Np. zamiast Cp=(ms/mr)*100% = 45%, Cp=ms/mr=0,45.
Jak na maturze z chemii jest z procentami? W szkole na matmie nie pisałem nigdy % tylko od razu w formie ułamka dziesiętnego (np. 12% to 0,12). Czy to byłby błąd zrobić tak na egzaminie? Np. zamiast Cp=(ms/mr)*100% = 45%, Cp=ms/mr=0,45.
Re: Problematyczne zadania
Ja mam zadanie z Omegii, ktorego nie rozumiem i bardzo bym prosila o wytlumaczenie:
Ponizszy wzor przedstawia wzor strukturalny fosgenu
Wskaz ile wolnych par elektronowych zawieraja atomy wchodzace w sklad czasteczki fosgenu
odpowiedz ma byc 8
i jak oblicza sie te pary elektronowe? jeden bok to para czy jak?
-
Jeszcze mam takie pytanie od siebie:
-w jaki sposob wzrasta kwasowosc zwiazku lub charakter zasadowy? wedlug jakiejs grupy czy strony? po czym mam poznac, ktory np.tlenek jest bardziej zasadowy, a ktory bardziej kwasowy?
z gory dziekuje za odpowiedz
Ponizszy wzor przedstawia wzor strukturalny fosgenu
Wskaz ile wolnych par elektronowych zawieraja atomy wchodzace w sklad czasteczki fosgenu
odpowiedz ma byc 8
i jak oblicza sie te pary elektronowe? jeden bok to para czy jak?
-
Jeszcze mam takie pytanie od siebie:
-w jaki sposob wzrasta kwasowosc zwiazku lub charakter zasadowy? wedlug jakiejs grupy czy strony? po czym mam poznac, ktory np.tlenek jest bardziej zasadowy, a ktory bardziej kwasowy?
z gory dziekuje za odpowiedz
Re: Problematyczne zadania
Wolne pary elektronowe to te co nie biorą udziału w wiązaniu, i sobie tam sterczą.
Jedna krecha oznacza wiązanie, wiąże się z zasady coś z czymś, tutaj masz e od jednego atomu i e od drugiego.
Węgiel ma 4 e walencyjne - masz dwie krechy do tlenu, więc węgiel zużył dwa elektrony na te wiązania. Zostają mu dwa, ale oba zużył na wiązania z chlorem (patrz, że masz dwa atomy chloru powiązane z węglem (każde wiązanie utrata jednego wolnego elektronu)). Więc tu nie ma żadnych wolnych par.
Chlor ma elektronów aż 7. Jeden traci na wiązanie z węglem, zostaje mu 6, czyli 3 pary. Masz dwa atomy chloru, czyli 3 pary x2.
6 par już mamy.
Zostaje tlen, on ma 6 e walencyjnych, i tutaj dwa elektrony traci na wiązania z węglem, zostają się 4 e, czyli 2 pary elektronowe.
2+6= 8
i mamy naszą magiczną liczbę wolnych par elektronowych.
Kwasowość pierwiastków wzrasta od lewej strony ku prawej, zasadowość - od prawej ku lewej.
W poszczególnych grupach (patrząc w kierunku pionowym ku dołowi), maleje moc kwasów tlenowych, ale wzrasta moc zasad.
I jeszcze jakbyś nie wiedział, to ilość e walencyjnych to numer grupy.
Jedna krecha oznacza wiązanie, wiąże się z zasady coś z czymś, tutaj masz e od jednego atomu i e od drugiego.
Węgiel ma 4 e walencyjne - masz dwie krechy do tlenu, więc węgiel zużył dwa elektrony na te wiązania. Zostają mu dwa, ale oba zużył na wiązania z chlorem (patrz, że masz dwa atomy chloru powiązane z węglem (każde wiązanie utrata jednego wolnego elektronu)). Więc tu nie ma żadnych wolnych par.
Chlor ma elektronów aż 7. Jeden traci na wiązanie z węglem, zostaje mu 6, czyli 3 pary. Masz dwa atomy chloru, czyli 3 pary x2.
6 par już mamy.
Zostaje tlen, on ma 6 e walencyjnych, i tutaj dwa elektrony traci na wiązania z węglem, zostają się 4 e, czyli 2 pary elektronowe.
2+6= 8
i mamy naszą magiczną liczbę wolnych par elektronowych.
Kwasowość pierwiastków wzrasta od lewej strony ku prawej, zasadowość - od prawej ku lewej.
W poszczególnych grupach (patrząc w kierunku pionowym ku dołowi), maleje moc kwasów tlenowych, ale wzrasta moc zasad.
I jeszcze jakbyś nie wiedział, to ilość e walencyjnych to numer grupy.
Re: Problematyczne zadania
dzieki za odpowiedz,bardzo jasno mi to wytlumaczyles,
tylko mala wskazowka, jestem dziewczyna , bo uzyles formy nie wiedzial, eh.widocznie wymyslilam sobie feralny nick, ale nie mialam pomyslu na inny
tylko mala wskazowka, jestem dziewczyna , bo uzyles formy nie wiedzial, eh.widocznie wymyslilam sobie feralny nick, ale nie mialam pomyslu na inny
Re: Problematyczne zadania
w h3po4 nie wystyepuja wiazania jonowe. ale so3 tez nie jest zw jonowym:twisted:
zamiast H+ napisali h3o+. to jest to samo.
zamiast H+ napisali h3o+. to jest to samo.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
problematyczne zadania z biologii
autor: psylocybina » 1 paź 2014, o 15:17 » w Arkusze maturalne z biologii - 0 Odpowiedzi
- 21431 Odsłony
-
Ostatni post autor: psylocybina
1 paź 2014, o 15:17
-
-
-
problematyczne zadania obliczeniowe
autor: hsaler » 2 mar 2018, o 11:54 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 7141 Odsłony
-
Ostatni post autor: hsaler
2 mar 2018, o 11:54
-
-
-
witowski 2015 problematyczne zadania
autor: bedziedobrzeXd » 24 lip 2015, o 15:18 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8492 Odsłony
-
Ostatni post autor: atenuacja
27 lip 2015, o 14:20
-
-
-
Andrzej PERSONA : problematyczne zadania
autor: Medyk 300 » 18 lip 2015, o 13:28 » w Poprawa matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8791 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
26 lis 2015, o 12:37
-
-
- 4 Odpowiedzi
- 4595 Odsłony
-
Ostatni post autor: Biologis
27 mar 2017, o 22:05
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości