Problematyczne zadania

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
moso
Posty: 29
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:34

Re: Problematyczne zadania

Post autor: moso »

może ktoś pomóc apropo teorii Bronsteda, dlaczego CH3NH2 może być tylko zasadą Bronsteda? nie mógłby stworzyć pary sprzężonej z CH3NH- i być kwasem? przy amoniaku można tak zrobić, było nawet takie zadanie na maturze 2011 NH3 NH2-
HELP
moso
Posty: 29
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:34

Re: Problematyczne zadania

Post autor: moso »

i jeszczę proszę o pomoc dlaczego tego alkenu nie nazywamy trans skoro ma dwa identyczne podstawniki po dwóch płaszczyznach, czy pierwszeństwo ma w takim razie długość łańcucha?
Załączniki
płaszczyznach, czy pierwszeństwo ma w takim razie długość łańcucha?
płaszczyznach, czy pierwszeństwo ma w takim razie długość łańcucha?
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

moso pisze:i jeszczę proszę o pomoc dlaczego tego alkenu nie nazywamy trans skoro ma dwa identyczne podstawniki po dwóch płaszczyznach, czy pierwszeństwo ma w takim razie długość łańcucha?
Bo o nazywaniu izomerów cis-trans decydują podstawniki cięższe. Po lewej stronie cięższy jest podstawnik etylowy, a po prawej propylowy. Czyli patrzymy na te cięższe podstawniki.
Nojestem
Posty: 124
Rejestracja: 9 maja 2015, o 22:28

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Nojestem »

moso pisze:może ktoś pomóc apropo teorii Bronsteda, dlaczego CH3NH2 może być tylko zasadą Bronsteda? nie mógłby stworzyć pary sprzężonej z CH3NH- i być kwasem? przy amoniaku można tak zrobić, było nawet takie zadanie na maturze 2011 NH3 NH2-
HELP
W środowisku wodnym, amina jest silniejsza zasada niż woda stąd odrywa proton od cząsteczki wody. nH2- jak najbardziej może istnieć tylko że ulega on całkowicie sprotonowaniu w środowisku wodnym (do nh3) stąd nie istnieje on tam. Także wszystko zależy od tego w jakim środowisku znajdują się dane cząsteczki. Poczytaj sobie o teorii rozpuszczalnikowej.
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

Nojestem pisze:W środowisku wodnym, amina jest silniejsza zasada niż woda stąd odrywa proton od cząsteczki wody. nH2- jak najbardziej może istnieć tylko że ulega on całkowicie sprotonowaniu w środowisku wodnym (do nh3) stąd nie istnieje on tam. Także wszystko zależy od tego w jakim środowisku znajdują się dane cząsteczki. Poczytaj sobie o teorii rozpuszczalnikowej.
Dobrze prawisz. Istnienie CH3NH- jest jak najbardziej możliwe, ale w bardzo małej ilości będzie istniał i tak naprawdę trudno powiedzieć w jakiej ilości znajdzie się w roztworze wodnym. Sam amoniak czyli NH3 ma charakter mniej zasadowy niż CH3NH2, dlatego może zarówno przyłączać proton jak i oddawać proton stając się albo NH4+ albo NH2-. Natomiast metyloamina ma charakter bardziej zasadowy, ponieważ grupy alkilowe wzmacniają zasadowość związków. Dlatego o wiele chętniej zachowuje się jak zasada i przekształca w jon CH3NH3+. Oczywiście istnieje szansa, że w reakcji z wodą da CH3NH-, ale tych cząsteczek będzie o wiele mniej. Teoretycznie CH3NH2 może być zarówno kwasem jak i zasadą, ale praktycznie jest tylko zasadą, bo ta grupa alkilowa wzmacnia zasadowość.
moso
Posty: 29
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:34

Re: Problematyczne zadania

Post autor: moso »

dziękuję bardzo! jak zawsze można na Was liczyć. chciałbyś pożyczyć sobie taką jedną mądrą głowę na 16. maja
moso
Posty: 29
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:34

Re: Problematyczne zadania

Post autor: moso »

moso pisze:dziękuję bardzo! jak zawsze można na Was liczyć. chciałbyś pożyczyć sobie taką jedną mądrą głowę na 16. maja
chciałbym*
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

Żadne mądre głowy. Po prostu siedzimy w tym temacie od paru lat, to mamy większy ogląd. Teraz na maturze wymagają coraz więcej i coraz bardziej mam wrażenie, że ta matura nie jest dla maturzystów, tylko dla osób które od paru lat siedzą w temacie. Bo za 1 razem trudno zdać maturę tak dobrze, aby dostać się na medycynę/stomatologię. Z tego co wiem, to bywa tak, że w grupach na medycynie jest po kilka osób z danego rocznika, a reszta to poprawiający po 2,3,4 razy.
moso
Posty: 29
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:34

Re: Problematyczne zadania

Post autor: moso »

no właśnie z tym dostaniem jest duży problem, ja poprawiam moje 72% ale główny problem mam z tym żeby się wyrobić w czasie bo te zadania są mega pracochłonne i wymagają dokładnej analizy, co z tego że dobrze rozwiązuje zadania ale przy tym przekraczam czas o prawie godzinę

możecie pomóc z takim zadaniem? podpunkt a rozwiązałem ale nie wiem jak zanalizować tą tabelę w podpunkcie b
Załączniki
18361414_1732474846779667_82890833_n.jpg
moso
Posty: 29
Rejestracja: 15 lis 2013, o 17:34

Re: Problematyczne zadania

Post autor: moso »

moso pisze:no właśnie z tym dostaniem jest duży problem, ja poprawiam moje 72% ale główny problem mam z tym żeby się wyrobić w czasie bo te zadania są mega pracochłonne i wymagają dokładnej analizy, co z tego że dobrze rozwiązuje zadania ale przy tym przekraczam czas o prawie godzinę

możecie pomóc z takim zadaniem? podpunkt a rozwiązałem ale nie wiem jak zanalizować tą tabelę w podpunkcie b
źle się wyraziłem nie b a zadanie 14
pesel

[Link] Problematyczne zadania

Post autor: pesel »

Awatar użytkownika
Liam
Posty: 201
Rejestracja: 27 lis 2009, o 15:24

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Liam »

Z tego co wiem, to np. kwasów karboksylowych nie powinno rozpisywać się na jony, a niestety różnie to bywa na arkuszach. Dlaczego w kluczu często rozpisuje się wodorotlenki magnezu i wapnia, skoro ich KSO są stosunkowo niskie? Stąd moje pytanie: Których (grup) związków na maturze NIE należy rozpisywać na jony? (albo - wiem, że to dość absurdalne, ale nigdzie nie zostało to dokładnie określone) Powyżej jakiej K możemy na maturze rozpisać związek na jony?
Girzec
Posty: 16
Rejestracja: 13 sty 2017, o 17:33

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Girzec »

Kwas siarkowy (IV) nie należy do grupy mocnych kwasów. Świadczą o tym wartości stałych dysocjacji kwasowej Ka1=1,4*10-2 oraz Ka2=6,3*10-8, które można przedstawic równaniami:
H2SO3+H2O HSO3-+H3O+
HSO3-+H2O SO32-+H3O+
Procesy dysocjacji zasadowej jonów HSO3- i SO32- można natomiast przedstawić równaniami:
HSO3-+H2O H2SO3+OH-
SO32-+H2O HSO3-+ OH-
Teoria Bronsteda umożliwia obliczenie wartości stałych dysocjacji zasadowej w oparciu o zależność:
Ka*Kb=Kw
gdzie Ka i Kb to wartości odpowiednio stałej dysocjacji kwasowej drobinyi stałej dysocjacji zasadowej sprzężonej z tym kwasem zasady.
Przygotowano roztwory: siarczanu (IV) sodu i wodorosiarczanu(IV) sodu o takich samych stężeniach molowych.Oceń jaki odczyn będą miały roztwory obu soli. W tym celu uzupełnij poniższy tekst słowami kwasowy zasadowy lub obojętny.
Odczyn wodnego roztworu siarczanu sodu będzie.(zasadowy), a odczyn wodnego roztworu wodorosiarczanu sou będzie(kwaśny)

Prosze o wyjaśnienie jak to rozwiązać, ponieważ nie mam zielonego pojęcia jak się za to zabrać i co z czym połączyć, żeby wyszedł taki wynik.

Zadanie pochodzi stąd: file:///C:/Users/Kasia/Downloads/OKE%20Krak%C3%B3w%20-%20Kwiecien%202017%20-%20Arkusz%20(1).pdf
Zadanie 15
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości