Przyrodniczy serwis edukacyjny Biolog.pl
Ogólnopolski Dziennik BIOLOG - strona główna Największe polskie forum przyrodnicze i naukowe Korepetycje Matura 2014 Studia 2014 Ściągi Baza konkursów Festiwale naukowe Książki Księgarnia Fotografia przyrodnicza Multimedia Praca forum przyrodnicze
   Bądź na bieżąco z wydarzeniami, subskrybuj kanały RSS
     Zobacz inne kanały tematyczne RSS dziennika BIOLOG
Aktualności naukowe Biotechnologia Botanika Nauka w Polsce i na świecie Ekologia Leśnictwo Medycyna Zoologia Encyklopedia naukowa GMO - Organizmy modyfikowane genetycznie Świńska grypa forum naukowe



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10941 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571 ... 730  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 lut 2014, o 22:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 13:00
Posty: 766
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
bezglutenowa napisał(a):
Mam problem z zadaniem maturalnym i bardzo proszę o pomoc :
"Siarczek cynku występuje powszechnie w postaci dwóch minerałów: sfalerytu i wurcytu. Zapisz cząsteczkowe równania reakcji prowadzące do otrzymania tetrahydroksocynkanu sodu z siarczku cynku"
Moje rozwiązanie:
1. ZnS + 2NaOH -> Zn(OH)2 + Na2S
2. Zn(OH)2 + 2 NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Klucz jednak mówi o potraktowaniu siarczku cynku najpierw kwasem azotowym (V):
1. ZnS + 2HNO3 -> Zn(NO3)2 + H2S
2. Zn(NO3)2 + 2NaOH ->Zn(OH)2 + 2 NaNO3
3. Zn(OH)2 + 2NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Czy jest jakaś reguła, którą trzeba zapamiętać (siarczki nie reagują z zasadami?)? Nie rozumiem po co najpierw ten kwas



To zadanie to wpadka OPERONU (mój błąd CKE). Żaden maturzysta nie ma prawa tego wiedzieć (tylko olimpijczyk lub student). Nawet gdyby były podane dane na temat iloczynów rozpuszczalności i stałe trwałości kompleksów!

Zadanie ułożył autor, który:

- jest nauczycielem akademickim i pracuje w chemii analitycznej i nie zna realiów matury rozszerzonej z chemii, a dla niego to jest oczywiste

albo

- jest nauczycielem akademickim i pracuje w chemii analitycznej i rozpoczął dorabiać sobie w LO i nie zna realiów matury rozszerzonej z chemii, a dla niego to jest oczywiste


Ostatnio edytowano 13 lut 2014, o 14:26 przez adamantan, łącznie edytowano 1 raz


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lut 2014, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 lut 2014, o 19:56
Posty: 61
Płeć: Kobieta
adamantan, bardzo dziękuję za odpowiedź :) A tak z ciekawości - skąd w takim razie to się bierze? Regułka do zapamiętania? NaOH nie jest w stanie roztworzyć ZnS?


Góra
  
 
PostNapisane: 12 lut 2014, o 22:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 13:00
Posty: 766
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
bezglutenowa napisał(a):
adamantan, bardzo dziękuję za odpowiedź A tak z ciekawości - skąd w takim razie to się bierze? Regułka do zapamiętania? NaOH nie jest w stanie roztworzyć ZnS?


Musiałabyś albo nauczyć się tego co mają na 1 roku chemii analitycznej studenci chemii, albo tego co mają na 1 roku farmacji.


Albo policzyć sobie na piechotkę, jeśli biegle władasz równowagami w roztworze wodnym wiążącymi pH, iloczyny rozpuszczalności i stałe trwałości kompleksów.

A tak do minimum musiałabyś się nauczyć na pamięć, które siarczki roztwarzają się w zasadach a które nie.
A więc dłuższa przyjaźń z takimi książkami jak:

a.) Minczewski, Marczenko
b.) Lipiec, Szmal
c.) W. Opoka Chemia analityczna

Oczywiście zachęcam do tego, aby sobie te książeczki poczytać :-D


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 00:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 lut 2014, o 19:56
Posty: 61
Płeć: Kobieta
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)
Neuf napisał(a):
zad 2
Zbudowano ogniwo galwaniczne typu daniella wykorzystujac do tego celu żelazo i nieznany metal. Sem tak zbudowanego ogniwa wynosilo 1,25 V

Napisz schemat ogniwa.

No i tu mam pytnie, w odpowiedzi jest ze jest Al anoda, a ja zrobilem ze Fe jest anoda a Ag katoda. Na to samo wychodzi. czy w takiej sytuacji uznaliby obie odpowiedzi?

Wydaje mi się, że nie może być Ag, bo mając 2 opcje równań:
1,25 = x - (-0,44)
1,25 = -0,44 - x
wychodzi albo +0,81 albo -1,69 (Al). Ag jest równe +0,80


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 01:24 

Dołączył(a): 2 kwi 2013, o 21:39
Posty: 95
Płeć: brak
Cytuj:
Tutaj sprecyzuj hydroliza mocznika w jakim środowisku: kwaśnym, zasadowym, obojętnym, może enzymatyczna hydroliza :?:
W obojętnym, ale mi nawte chodzi o ogólniejsza zasadę,czy pisać jon amonowy, przy dysocjacji jakiejkolwiek soli amonowej jako NH4+ ?


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 02:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 13:00
Posty: 766
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
Przy dysocjacji oczywiście, że piszesz.


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 08:32 
Moderator

Dołączył(a): 26 wrz 2006, o 23:43
Posty: 3910
Lokalizacja: Łódź/Wisła/Skoczów
Płeć: brak
adamantan napisał(a):
bezglutenowa napisał(a):
Mam problem z zadaniem maturalnym i bardzo proszę o pomoc :
"Siarczek cynku występuje powszechnie w postaci dwóch minerałów: sfalerytu i wurcytu. Zapisz cząsteczkowe równania reakcji prowadzące do otrzymania tetrahydroksocynkanu sodu z siarczku cynku"
Moje rozwiązanie:
1. ZnS + 2NaOH -> Zn(OH)2 + Na2S
2. Zn(OH)2 + 2 NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Klucz jednak mówi o potraktowaniu siarczku cynku najpierw kwasem azotowym (V):
1. ZnS + 2HNO3 -> Zn(NO3)2 + H2S
2. Zn(NO3)2 + 2NaOH ->Zn(OH)2 + 2 NaNO3
3. Zn(OH)2 + 2NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Czy jest jakaś reguła, którą trzeba zapamiętać (siarczki nie reagują z zasadami?)? Nie rozumiem po co najpierw ten kwas



To zadanie to wpadka CKE. Żaden maturzysta nie ma prawa tego wiedzieć (tylko olimpijczyk lub student). Nawet gdyby były podane dane na temat iloczynów rozpuszczalności i stałe trwałości kompleksów!

Zadanie ułożył autor, który:

- jest nauczycielem akademickim i pracuje w chemii analitycznej i nie zna realiów matury rozszerzonej z chemii, a dla niego to jest oczywiste

albo

- jest nauczycielem akademickim i pracuje w chemii analitycznej i rozpoczął dorabiać sobie w LO i nie zna realiów matury rozszerzonej z chemii, a dla niego to jest oczywiste


Nie wiem kto je układał, ale ta reakcja tyle że w wersji z KOH już była rozkminiania nieco ponad 2 miesiąca temu. Tylko dlaczego nazywasz to wpadką, nawet mnie w liceum uczono (byłem na profilu ogólnym i miałem 1 godzinę chemii tygodniowo) by korzystać z tabeli rozpuszczalności, więc widząc że mam 2 osady zastanowiłbym się czy nie wybrać innej drogi (w myśl licealnej zasady, że reakcja "nie zajdzie bo to jest osad" i nawet na konkursie było zadanie gdzie napisałem kaustyfikację sody to było to źle, bo zrobiłem reakcje na osadach, która nomem omen zachodzi, ale to szczegół). Tak więc wybierało się dłuższą drogę, tak jak tutaj zrobił to klucz. Co prawda wybór kwasu azotowego jest pechowy, bo ten lubi utleniać siarczki do siarki lub nawet siarczanów gdy jest stężony, ale chyba w liceach utleniające właściwości kwasu azotowego odnoszą się tylko do roztwarzania metali? Ja osobiście zawsze zalecam przy wypieraniu słabych kwasów pisać kwas solny - mocny i nieutleniający.

Może w twoich oczach przesadzam, ale stosując się do licealnych zasad, to zadanie nie odbiega poziomem od zadania typu otrzymać CuCl2 z Cu czy Cu(OH)2 z Cu. W każdym razie w treści zadania padają magiczne słowa: równania reakcji, tymczasem to co napisał autor/autorka w rozwiązaniu:

1. ZnS + 2NaOH -> Zn(OH)2 + Na2S
2. Zn(OH)2 + 2 NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Da się zsumować jednym równaniem, wiec gdyby ta reakcja nawet zachodziła, to wystarczyłby tylko nadmiar zasady:

ZnS + 4NaOH ===> Na2[Zn(OH)4] + Na2S


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 wrz 2009, o 13:00
Posty: 766
Lokalizacja: Poznań
Płeć: Mężczyzna
DMchemik napisał(a):
adamantan napisał(a):
bezglutenowa napisał(a):
Mam problem z zadaniem maturalnym i bardzo proszę o pomoc :
"Siarczek cynku występuje powszechnie w postaci dwóch minerałów: sfalerytu i wurcytu. Zapisz cząsteczkowe równania reakcji prowadzące do otrzymania tetrahydroksocynkanu sodu z siarczku cynku"
Moje rozwiązanie:
1. ZnS + 2NaOH -> Zn(OH)2 + Na2S
2. Zn(OH)2 + 2 NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Klucz jednak mówi o potraktowaniu siarczku cynku najpierw kwasem azotowym (V):
1. ZnS + 2HNO3 -> Zn(NO3)2 + H2S
2. Zn(NO3)2 + 2NaOH ->Zn(OH)2 + 2 NaNO3
3. Zn(OH)2 + 2NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Czy jest jakaś reguła, którą trzeba zapamiętać (siarczki nie reagują z zasadami?)? Nie rozumiem po co najpierw ten kwas



To zadanie to wpadka CKE. Żaden maturzysta nie ma prawa tego wiedzieć (tylko olimpijczyk lub student). Nawet gdyby były podane dane na temat iloczynów rozpuszczalności i stałe trwałości kompleksów!

Zadanie ułożył autor, który:

- jest nauczycielem akademickim i pracuje w chemii analitycznej i nie zna realiów matury rozszerzonej z chemii, a dla niego to jest oczywiste

albo

- jest nauczycielem akademickim i pracuje w chemii analitycznej i rozpoczął dorabiać sobie w LO i nie zna realiów matury rozszerzonej z chemii, a dla niego to jest oczywiste


Nie wiem kto je układał, ale ta reakcja tyle że w wersji z KOH już była rozkminiania nieco ponad 2 miesiąca temu. Tylko dlaczego nazywasz to wpadką, nawet mnie w liceum uczono (byłem na profilu ogólnym i miałem 1 godzinę chemii tygodniowo) by korzystać z tabeli rozpuszczalności, więc widząc że mam 2 osady zastanowiłbym się czy nie wybrać innej drogi (w myśl licealnej zasady, że reakcja "nie zajdzie bo to jest osad" i nawet na konkursie było zadanie gdzie napisałem kaustyfikację sody to było to źle, bo zrobiłem reakcje na osadach, która nomem omen zachodzi, ale to szczegół). Tak więc wybierało się dłuższą drogę, tak jak tutaj zrobił to klucz. Co prawda wybór kwasu azotowego jest pechowy, bo ten lubi utleniać siarczki do siarki lub nawet siarczanów gdy jest stężony, ale chyba w liceach utleniające właściwości kwasu azotowego odnoszą się tylko do roztwarzania metali? Ja osobiście zawsze zalecam przy wypieraniu słabych kwasów pisać kwas solny - mocny i nieutleniający.

Może w twoich oczach przesadzam, ale stosując się do licealnych zasad, to zadanie nie odbiega poziomem od zadania typu otrzymać CuCl2 z Cu czy Cu(OH)2 z Cu. W każdym razie w treści zadania padają magiczne słowa: równania reakcji, tymczasem to co napisał autor/autorka w rozwiązaniu:

1. ZnS + 2NaOH -> Zn(OH)2 + Na2S
2. Zn(OH)2 + 2 NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

Da się zsumować jednym równaniem, wiec gdyby ta reakcja nawet zachodziła, to wystarczyłby tylko nadmiar zasady:

ZnS + 4NaOH ===> Na2[Zn(OH)4] + Na2S



_____________________________________________________Uzasadnienie_________________________________________

Wprowadzenie

Cynk metaliczny, tlenek cynku, wodorotlenek cynku oraz inne związki cynku są kojarzone przez maturzystę jako substancje amfoteryczne, co w polskich szkołach zostało im prawidłowo zakorzenione jako standard, a ja bym dodał - jako klasyk. Nie wdaję się tutaj w polemiką na temat tego czy metale są amfoteryczne i czy wolno je tak nazywać, gdyż z dydaktycznego punktu widzenia sprawa jest zamknięta - są metale amfoteryczne [1,2]. A dydaktyków z AGH nie śmiałbym podważać.


Zarówno bezglutenowa jak i setki innych uczniów z punktu widzenia ich wiedzy, prawidłowo, teoretycznie zaproponowali możliwość potencjalnej przemiany ZnS we wskazany produkt:

ZnS + 4NaOH --> Na2[Zn(OH)4] + Na2S

Proponowana przez nich (maturzystów) ścieżka syntezy, wyróżniała się jednoetapowością, prostotą i ekologią pod względem otrzymania głównego produktu jak i produktu ubocznego o mniejszej toksyczności niż H2S w porównaniu do tej prawdziwej wersji, jaka tak naprawdę jest tylko możliwa z przyczyn właściwości chemicznych ZnS. Są siarczki (np. cyny, antymonu, arsenu), które nie są roztwarzalne w rozcieńczonych kwasach (z wyjątkiem HNO3) a stosunkowo dobrze roztwarzają się w roztworach mocnych zasad. To związki również amfoteryczne (myślę tutaj najbardziej o cynie), w przypadku których wspomniana przez maturzystów procedura by się powiodła.
Niestety, siarczek cynku nie należy do grupy związków roztwarzalnych w wodnych roztworach mocnych zasad, a więc tutaj tkwi niepowodzenie drogi syntezy, zaproponowanej przez wspomnianych maturzystów.
Teraz kwestia z interpretacją formy wyrazu: "równania" a nie "równanie" w poleceniu:

Cytuj:
Zapisz cząsteczkowe równania reakcji prowadzące do otrzymania tetrahydroksocynkanu sodu z siarczku cynku.


Polecenie powinno być zawsze w dwóch liczbach: pojedynczej i mnogiej, aby niczego nie sugerować. Nawet jeśli pozostajemy przy interpretacji "reakcje", czyli więcej niż jedna reakcja to wielu uczniów napisało to w formie dwóch etapów:

1. ZnS + 2NaOH -> Zn(OH)2 + Na2S
2. Zn(OH)2 + 2NaOH -> Na2[Zn(OH)4]

co spełnia ten wymóg.

Tak więc przeciętny uczeń musiałby posiadać wspomnianą wiedzę na temat właściwości chemicznych siarczku cynku, aby rozwiązać to zadanie.
W innym wypadku, powinna się w zadaniu pojawić informacja wstępna w stylu:
Wskazówka: "ZnS jako siarczek nie tworzy związków kompleksowych w jednym etapie", albo "ZnS nie reaguje z mocnymi zasadami". Wtedy zadanie byłoby ok.

A co by było gdyby na nieszczęście w zadanie nie był ZnS tylko PbS i użyto by "zalecanego" HNO3? Totalna klapa:

3PbS(osad) + 8HNO3 --> 3PbSO4(osad) + 8NO + 4H2O

Co do "zasady":

Cytuj:
...Tylko dlaczego nazywasz to wpadką, nawet mnie w liceum uczono (byłem na profilu ogólnym i miałem 1 godzinę chemii tygodniowo) by korzystać z tabeli rozpuszczalności, więc widząc że mam 2 osady zastanowiłbym się czy nie wybrać innej drogi (w myśl licealnej zasady, że reakcja "nie zajdzie bo to jest osad ...


Na obalenie powyższej zasady podaję poniżej kilka maturalnych reakcji jakie muszą znać uczniowie:

4Fe(OH)2 (osad) + O2 + 2H2O --> 4Fe(OH)3 (osad)
4Fe(OH)2 (osad) + 2H2O2 --> 4Fe(OH)3 (osad)
2Mn(OH)2 (osad) + O2 --> 2MnO2 (osad) + 2H2O
Mn(OH)2 (osad) + H2O2 --> MnO2 (osad) + 2H2O
PbS(osad) + 4H2O2 --> PbSO4(osad) + 4H2O (renowacja wspomnianych obrazów)


Podsumowując wiedza za bardzo zahacza o znajomość analityczną I, II i III grupy analitycznej kationów z elementów akademickich, zatem podtrzymuję swoją opinię i jestem i tak po stronie maturzystów w tym przypadku.

Poza tym na całe szczęście zadanie pochodzi z matury próbnej z operonu, więc myślę, iż miało na celu mobilizację maturzystów do nauki i poszukiwania przez nich dodatkowej wiedzy.

[1] źródło1
[2] źródło2


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 15:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 cze 2009, o 19:25
Posty: 762
Lokalizacja: Rząd 8, kwatera 12... (Pyrlandia)
Płeć: Kobieta
Hmm skąd mam wiedzieć jaką liczbę koordynacyjną użyć? Np cynk ma 4, a co z innymi pierwiastkami?


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2013, o 21:57
Posty: 404
Płeć: Kobieta
Mam problem z poniższym zadaniem ( MATURA OPERON 2013r.)
Swój sposób rozwiązania zamieszczam w załączniku, proszę o wytłumaczenie gdzie zrobiłam błąd :)

Termiczny rozkład azotanu(V) wapnia przebiega według równania:
2 Ca NO3 2(s) 2 CaO(s) 4 NO2(g) O2(g) ( ) T + +
Oblicz, ile gramów azotanu(V) wapnia należy odważyć, aby otrzymać w laboratorium w temperaturze
20°C i pod ciśnieniem 760 mmHg (1013 hPa) 5 dm3 tlenku azotu(IV). Wynik podaj
z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.


Załączniki:
forum biolog.jpg
forum biolog.jpg [ 367.96 KiB | Przeglądane 490 razy ]
Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 17:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2013, o 21:57
Posty: 404
Płeć: Kobieta
Mam problem z poniższym zadaniem ( MATURA OPERON 2013r.)
Swój sposób rozwiązania zamieszczam w załączniku ( post wcześniej ) proszę o wytłumaczenie gdzie zrobiłam błąd :)

Termiczny rozkład azotanu(V) wapnia przebiega według równania:
2 Ca NO3 2(s) 2 CaO(s) 4 NO2(g) O2(g) ( ) T + +
Oblicz, ile gramów azotanu(V) wapnia należy odważyć, aby otrzymać w laboratorium w temperaturze
20°C i pod ciśnieniem 760 mmHg (1013 hPa) 5 dm3 tlenku azotu(IV). Wynik podaj
z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 18:50 

Dołączył(a): 2 kwi 2013, o 21:39
Posty: 95
Płeć: brak
Aminokwas, który posiada dwie grupy karboksylowe,w pH powyżej swojego punktu izoelektrycznego odda protony z obu grup karboksylowych, czy tylko z jednej, i jaki będzie miał wtedy ładunek, dwuujemny?


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 19:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 14:59
Posty: 45
Płeć: Mężczyzna
@Reptilia, po pierwsze źle zapisałaś wartość stałej gazowej R, w Twoim przypadku mol i K powinny być w minus pierwszej potędze. Po drugie popełniłaś błąd rachunkowy (mianownik wynosi 24360,02). Dalej już sposób rozwiązania jest ok :)


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lis 2013, o 21:57
Posty: 404
Płeć: Kobieta
xms7
A że tak spytam, dlaczego ma być do minusowej potęgi? bo trochę tego nie kapuje :/ I skąd mam wiedzieć na przyszłość jakie jednostki muszę przyjąć w stałej gazowej R ? :)


Góra
  
 
PostNapisane: 13 lut 2014, o 20:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 14:59
Posty: 45
Płeć: Mężczyzna
@Reptilia, to po prostu oznacza dzielenie hPa*dm3 przez K*mol. K-1 = 1/K i tak samo z molami. A jeśli chodzi o jednostki no to zależy to najczęściej od jednostki, w jakiej podane jest ciśnienie. Gdy jest w hPa stosujesz 83,14 tak jak w tym zadaniu, a gdy jest w Pa możesz zamienić na hPa. Tak samo z objętością, najlepiej zamienić wszystko na dm3.


Góra
  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10941 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 565, 566, 567, 568, 569, 570, 571 ... 730  Następna strona

Poznaj kierunki studiów, opinie studentów, pytania i odpowiedzi maturzystów na studia.biolog.pl
(informator na temat kierunków: biologia, biotechnologia, medycyna, weterynaria, ochrona środowiska, mikrobiologia...)


W naszym portalu:  Zoologia i zwierzęta | olimpiada ekologiczna | Mikroskopy
Matura 2014: matura z biologii, arkusze maturalne z biologii, testy maturalne z biologii, testy z biologii, Wyniki próbnej matury z matematyki, Kursy przygotowawcze na studia medyczne, Kursy przygotowawcze do matury 2014
Aktualne na forum: jak zrobić zielnik, świńska grypa w Polsce, Zadania domowe z biologii, Edukacja ekologiczna

Na bazie phpBB
© Platforma edukacyjna BIOAREA | Ogólnopolski Dziennik BIOLOG
Redakcja | REKLAMA | Regulamin, ochrona prywatności
Letnia Szkoła Mikroskopii Optycznej 2014
AKTUALNOŚCI

Cena: 5,00 zł
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Gdański Uniwersytet Medyczny
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Uniwersytet Medyczny w Łodzi
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Warszawski Uniwersytet Medyczny
Pomorski Uniwersytet Medyczny
Akademia Medyczna we Wrocławiu
Collegium Medicum w Bydgoszczy
Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
 Oferty pracy
 w biolog.pl
 Znajdź pracę (350328 ofert pracy)

  

  

  
 
  Praca dla biologa, praca dla biotechnologa, praca dla nauczyciela
Na skróty: matura 2014, progi, limity, arkusze maturalne, przecieki



przewodnik dla maturzystów - kierunki studiów studia biologia studia biotechnologia leśnictwo studia medycyna studia ochrona środowiska studia weterynaria studia studia