Problematyczne zadania

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Erick »

Reptilia pisze:Czy mógłby ktoś sprawdzić czy stężenie jonów [Ag+]*[Cl-] wychodzi 2,5*10 do -5?
Bo zgadza mi się z odpowiedziami że osad się wytrąci ale chce zobaczyć czy wyszedł mi dobry wynik, a w Perosnie jest niestety tylko odowiedź A.B.C.D bez wyników
Mi wyszło 5 * 10 ^5
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Erick »

Reptilia pisze:I jeszcze jedno : Związki AB i AC2 mają równe Ir ( 4*10 do -18 ). Można z tego wywnioskować że?
odp to związek AC2 jest lepiej rozpuszczalny niż AB

Dlaczego? Przecież związek AC2 będzie miał dwukrotnie większą ilość jonów C więc więcej osadu się wytrąci? Mógłby mi ktoś to wytłumaczyć?
Zauważ, że z Ir jesteś w stanie wyliczyć rozpuszczalność w [mol/dm3]
AB lt A+ + B- (oczywiście to równanie nie jest merytorycznie poprawne, bo nie znam ładunków, tylko tak orientacyjnie:P)
Więc A+ = B- = x
x^2 = 4 *10 do -18
x = 2 * 10 do -9 mol/dm3
Teraz dla AC2:
AC2lt A2+ + 2C- (patrz wcześniejszy nawias)
Czyli: 4x ^3 = 4 * 10 ^-18
x^3 = 10 do -18
x = 10 do -6 mol/dm3
Teraz już widzisz?
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Aksolotl »

Ja tez pierwsze slysze o charakterze amfoterycznym. Az sie przestraszylam. Erick, zauwaz ze eten tez reaguje z chlorowodorem, a o jego kwasowym charakterze to nie swiadczy

daavid17
Posty: 543
Rejestracja: 19 lis 2013, o 16:21

Re: Problematyczne zadania

Post autor: daavid17 »

.
Erick pisze:Czyli są czy nie? W szkole uczono mnie (maturalna definicja amfoteryczności), że skoro reagują z kwasami i zasadami (metalami aktywnymi) to są amfoteryczne. Czyli jak dostanę alkohol i mam określić jego charakter to co mam napisać, że z takich źródeł jest amfoteryczny, a z innych kwasowy? Paranoja.
W jakich książkach tego uczą? Nigdy na maturze nie znalazłem zadania, gdzie byłaby mowa o tym, że są alkohole amfoteryczne
Mam pytanie: Czy wodorotlenek glinu jest galaretowaty? Biała galareta to kw. metakrzemowy dobrze kojarzę?
aorta

Re: Problematyczne zadania

Post autor: aorta »

daavid17 pisze:Czy wodorotlenek glinu jest galaretowaty?
tak, ale niech się ktoś jeszcze wypowie
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

[Link] Problematyczne zadania

Post autor: Erick »

Moja chemiczka tak twierdzi Skorzystałem z opcji szukaj i nie tylko u mnie takie stwierdzenia padły. zadania-do-ktorych-warto-wroci-przed-ma ... 810-30.htm
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2014, o 20:57 przez Erick, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ColdMartini
Posty: 249
Rejestracja: 13 lip 2013, o 16:08

Re: Problematyczne zadania

Post autor: ColdMartini »

Czy związki (3 i 5) z zadania 27 są względem siebie homologami?
zobacz-ten-plik.pdf
(397 KiB) Pobrany 23 razy
Awatar użytkownika
agnieszka789
Posty: 164
Rejestracja: 30 sie 2013, o 12:37

Re: Problematyczne zadania

Post autor: agnieszka789 »

Z tego co pamiętam robiłam ten arkusz i zaznaczyłam że tak, ale w kluczu nie było ich wymienionych.
Mi się wydaje że są, ale może niech ktoś jeszcze się wypowie
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Erick »

Co prawda różnią się o grupę CH2, ale jeden to przedstawiciel alkoholi, a drugi fenoli, więc dałbym nie. Ale nie jestem pewien.
Awatar użytkownika
ColdMartini
Posty: 249
Rejestracja: 13 lip 2013, o 16:08

Re: Problematyczne zadania

Post autor: ColdMartini »

Erick pisze:Co prawda różnią się o grupę CH2, ale jeden to przedstawiciel alkoholi, a drugi fenoli, więc dałbym nie. Ale nie jestem pewien.
Racja!

Dzięki.
Awatar użytkownika
who
Posty: 10
Rejestracja: 30 lip 2013, o 15:32

Re: Problematyczne zadania

Post autor: who »

Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jak określać odczyn?
/np. zadanie 31 z tego arkusza/
Generalnie o co chodzi z obliczaniem pH i pOH.
natek
Posty: 103
Rejestracja: 28 lip 2013, o 18:01

Re: Problematyczne zadania

Post autor: natek »

who pisze:Czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć jak określać odczyn?
/np. zadanie 31 z tego arkusza/
Generalnie o co chodzi z obliczaniem pH i pOH.
Nie wiem za bardzo jak to wytłumaczyć ale w alaninie jest jedna grupa -NH2 i 1 -COOH więc jony OH- pochodzące od grupy aminowej będą równoważyły jony H+ pochodzące od grupy karboksylowej, dlatego ma odczyn obojętny, natomiast w lizynie są 2 grupy -NH2 więc będzie jakby 2 razy więcej OH- i tylko jeden jon H+.
Jeśli ktoś potrafi to wytłumaczyć to bardzo proszę.

1. Szybkość reakcji A + B -C opisuje równanie kinetyczne
v = k [A] ^3 ^ -2
Stężenia reagenta zwiększono 3 razy. Jak należy zmienić stężenie reagenta B (zwiększyć / zmniejszyć ) aby szybkość reakcji wzrosła 3 razy.

W tym zadaniu x za który sobie oznaczyłam stężenie B wyszło 9, czyli ja to rozumiem tak, że stężenie B trzeba zwiększyć 9 razy, ale w odpowiedzi jest że trzeba zmniejszyć 3 razy.

2. Przygotowano 200 gramów wodnego roztworu maltozy o stężeniu 25,65% masowych. Po częściowej hydrolizie maltozy zachodzącej zgodnie z równaniem:
C12H22O11+ H2O 2C6H12O6 sumaryczna liczba moli cukrów redukujących (glukozy i maltozy) w roztworze wynosiła 0,28 mola.
Oblicz stężenie glukozy, wyrażone w procentach masowych, w roztworze powstałym po częściowej hydrolizie maltozy. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Ms maltozy 342g/mol Ms glukozy 180 g/mol.

w tym zadaniu, wiem jak policzyć liczbę moli maltozy ale jak rozgryźć to dalej?
pomoże ktoś?
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Erick »

natek pisze:1. Szybkość reakcji A + B -C opisuje równanie kinetyczne
v = k [A] ^3 ^ -2
Stężenia reagenta zwiększono 3 razy. Jak należy zmienić stężenie reagenta B (zwiększyć / zmniejszyć ) aby szybkość reakcji wzrosła 3 razy.

Nie wiem o który reagent chodzi, ale zakładam, że chodziło ci o to, że zwiększono 3 raz stężenie A.
v1= k * (3a)^3 * (xb)^-2
v = k * a^3 * b ^ -2
Wiemy, że v1/v = 3
3 = 27 *x^-2
x^-2 = 1/9
x=1/3
Czyli musisz 3-krotnie zmniejszyć stężenie substratu B.
EDIT:
Przygotowano 200 gramów wodnego roztworu maltozy o stężeniu 25,65% masowych. Po częściowej hydrolizie maltozy zachodzącej zgodnie z równaniem:
C12H22O11+ H2O 2C6H12O6 sumaryczna liczba moli cukrów redukujących (glukozy i maltozy) w roztworze wynosiła 0,28 mola.
Oblicz stężenie glukozy, wyrażone w procentach masowych, w roztworze powstałym po częściowej hydrolizie maltozy. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
Ms maltozy 342g/mol Ms glukozy 180 g/mol.

ms = 51,3 g
n malozy = 0,15 mol
x- ilość moli maltozy która przereagowała

1 mol maltozy - 2 mole glukozy
x - [0,28 mol - (0,15 - x)]

0,28 mol - 0,15 mol + x = 2x
x = 0,13 mol maltozy przereagowało.
Dalej już sobie poradzisz.
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości