Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i zadaj

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
Awatar użytkownika
czwidrak
Posty: 118
Rejestracja: 11 mar 2014, o 10:36

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: czwidrak »

A, tak mój błąd

Czy w takim razie teraz mogę zadać pytanie? Z tego co widziałam wchodzimy w ekologie i ochrone środowiska, soł:

1. Dlaczego materia krąży, a energia przepływa?

2. Jak nazwiesz podane interakcje między organizmami? (wyjaśnij na czym polegają)
a. bocian i sikorka
b. rekin i podnawka
c. Penicillium (grzyb) i bakterie

3. Na dowolnym przykładzie wyjaśnij na czym polega specjacja allopatryczna.
daavid17
Posty: 543
Rejestracja: 19 lis 2013, o 16:21

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: daavid17 »

1. Nie wiem.
czwidrak pisze:2. Jak nazwiesz podane interakcje między organizmami? (wyjaśnij na czym polegają)
a. bocian i sikorka
b. rekin i podnawka
c. Penicillium (grzyb) i bakterie
a. neutralizm
b. komensalizm
c. amensalizm
czwidrak pisze:3. Na dowolnym przykładzie wyjaśnij na czym polega specjacja allopatryczna.
Specjacja allopatryczna- to rodzaj specjacji w której na powstanie nowego gatunku wpływ ma izolacja geograficzna. Trudno mi teraz skojarzyć jakiś przykład.
daavid17
Posty: 543
Rejestracja: 19 lis 2013, o 16:21

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: daavid17 »

czwidrak pisze:1. Dlaczego materia krąży, a energia przepływa?
Może wyjaśni ktoś?
Awatar użytkownika
czwidrak
Posty: 118
Rejestracja: 11 mar 2014, o 10:36

[Link] Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: czwidrak »

Materia krąży, ponieważ rośliny pobierają proste związki z gleby, z nich tworzą związki organiczne. Nastepnie rośliny są zjadane przez roślinożerców, te przez mięsożerców. Gdy konsument szczytowy umiera, jego ciało zostaje rozłożone przez destruentów. czyli związki nieorganiczne sa pobierane, przekształcane do związków organicznych, potem rozkładane do nieorganicznych i tak w kółko.

Energia przepływa, energia jest pobierana przez rośliny ( energia słoneczna) i w nich jest najwięcej energii. Gdy rosliny są zjadane przez zwierzeta, to energia przechodzi na zwierzęta, ale zwierzęta traca ją np. przez ogrzewanie organizmu. Jesli roślinożerca zostanie zjedzony, to nastepne ogniwo pozyska od niego energie, ale bedzię jej miał znowu mniej. Na każdym wyzszym szczeblu, energia ulega wytraceniu.

Tu jeszcze coś jest dlaczego-materia-kr-zy-w-ekosystemie-en ... t24626.htm
daavid17
Posty: 543
Rejestracja: 19 lis 2013, o 16:21

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: daavid17 »

Oks, dzięki za info
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: Erick »

Z racji tego, że to temat z zadaniami maturalnymi, mam pytanie, czy za takie odpowiedzi otrzymałbym punkt na maturze, tzn. na ile ten klucz maturalny jest elastyczny.


Np. Interferony to substancje białkowe wytwarzane przez komórki zwierzęce, głównie leukocyty, w odpowiedzi na infekcję wirusową. W swoim działaniu interferony nie wykazują swoistości (gatunkowej) wobec wirusów.
W jaki sposób interferony zwalczają wirusy? Podaj dwa przykłady.
Moja odpowiedz.
1. Interferony zwalczają wirusy uniemożliwiając ich namnażanie się w wyniku blokowania zdolności komórek do syntezy wirusowych białek kapsydowych.
2. Interferony zwalczają wirusy pobudzając komórki układu immunologicznego do niszczenia wirusów.

Odpowiedź w kluczu:
– Interferon/interferony nie wykazują swoistości wirusowej, więc każdy wirus wnikający do organizmu może być zaatakowany / zniszczony.
– Interferony hamują namnażanie się wirusów, gdyż mogą hamować syntezę białek wirusowych /translację białek wirusowych / replikację wirusów.
– Interferony uaktywniają różne grupy komórek układu odpornościowego, które rozpoznają komórki zakażone wirusem i niszczą je

Czy brak takich określeń w mojej odpowiedzi jak uaktywniają ja napisałem pobudzają, rozpoznają komórki i je niszczą ja napisałem bezpośrednio niszczą, spowoduje utratę punktu? Tak samo, czy ubranie w inne słowa tego samego co jest napisane w kluczu też może się skończyć 0 pkt? Albo odpowiedź prawie identyczna, ale nie uwzględniająca jednej rzeczy, którą przytoczyli w kluczu, tak jak powyżej.
Awatar użytkownika
agnesd27
Posty: 313
Rejestracja: 21 wrz 2013, o 13:39

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: agnesd27 »

be przesady. uważam, ze towje odpowiedzi są jak najbardziej dobre i zgodne z kluczem. Myślę, ze uaktywnianie można potraktować jako tożsame z pobudzaniem. Drugi zwrot wg mnie tez nie jest powodem do utraty punktu.
Seeba
Posty: 1300
Rejestracja: 23 sie 2013, o 13:28

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: Seeba »

Erick, twoje odpowiedzi jak najbardziej się nadają. Jedyne na co trzeba tutaj uważać to żeby nie napisać rozmnażają".
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: Erick »

Dobra, dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie: a co jeśli odpowiedź byłaby bardziej szczegółowa niż jest ona w kluczu, ale zgodna z prawdą?
Np. doświadczenie w którym do białka jaja dodano sok trzustkowy i kwas oraz zasadę, oczywiście w oddzielnych probówkach.
Polecenie: sformułuj problem badawczy.
Ja odpowiadam: Wpływ pH środowiska na aktywność trypsyny i chymotrypsyny.
Klucz:Wpływ pH na aktywność enzymów proteolitycznych soku trzustkowego/wpływ ph na proces trawienia białek przez enzymy soku trzustkowego.
Przepraszam, że wam tak spamuję temat, ale taka panika mnie przez ten klucz ogarnęła, szczególnie, że niedawno dowiedziałem się jak z nim jest.
maks234
Posty: 76
Rejestracja: 21 kwie 2013, o 12:22

Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za

Post autor: maks234 »

Erick pisze:Dobra, dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie: a co jeśli odpowiedź byłaby bardziej szczegółowa niż jest ona w kluczu, ale zgodna z prawdą?
Np. doświadczenie w którym do białka jaja dodano sok trzustkowy i kwas oraz zasadę, oczywiście w oddzielnych probówkach.
Polecenie: sformułuj problem badawczy.
Ja odpowiadam: Wpływ pH środowiska na aktywność trypsyny i chymotrypsyny.
Klucz:Wpływ pH na aktywność enzymów proteolitycznych soku trzustkowego/wpływ ph na proces trawienia białek przez enzymy soku trzustkowego.
Przepraszam, że wam tak spamuję temat, ale taka panika mnie przez ten klucz ogarnęła, szczególnie, że niedawno dowiedziałem się jak z nim jest.
Jest ok
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości