Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i zadaj
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
A, tak mój błąd
Czy w takim razie teraz mogę zadać pytanie? Z tego co widziałam wchodzimy w ekologie i ochrone środowiska, soł:
1. Dlaczego materia krąży, a energia przepływa?
2. Jak nazwiesz podane interakcje między organizmami? (wyjaśnij na czym polegają)
a. bocian i sikorka
b. rekin i podnawka
c. Penicillium (grzyb) i bakterie
3. Na dowolnym przykładzie wyjaśnij na czym polega specjacja allopatryczna.
Czy w takim razie teraz mogę zadać pytanie? Z tego co widziałam wchodzimy w ekologie i ochrone środowiska, soł:
1. Dlaczego materia krąży, a energia przepływa?
2. Jak nazwiesz podane interakcje między organizmami? (wyjaśnij na czym polegają)
a. bocian i sikorka
b. rekin i podnawka
c. Penicillium (grzyb) i bakterie
3. Na dowolnym przykładzie wyjaśnij na czym polega specjacja allopatryczna.
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
1. Nie wiem.
b. komensalizm
c. amensalizm
a. neutralizmczwidrak pisze:2. Jak nazwiesz podane interakcje między organizmami? (wyjaśnij na czym polegają)
a. bocian i sikorka
b. rekin i podnawka
c. Penicillium (grzyb) i bakterie
b. komensalizm
c. amensalizm
Specjacja allopatryczna- to rodzaj specjacji w której na powstanie nowego gatunku wpływ ma izolacja geograficzna. Trudno mi teraz skojarzyć jakiś przykład.czwidrak pisze:3. Na dowolnym przykładzie wyjaśnij na czym polega specjacja allopatryczna.
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Może wyjaśni ktoś?czwidrak pisze:1. Dlaczego materia krąży, a energia przepływa?
[Link] Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Materia krąży, ponieważ rośliny pobierają proste związki z gleby, z nich tworzą związki organiczne. Nastepnie rośliny są zjadane przez roślinożerców, te przez mięsożerców. Gdy konsument szczytowy umiera, jego ciało zostaje rozłożone przez destruentów. czyli związki nieorganiczne sa pobierane, przekształcane do związków organicznych, potem rozkładane do nieorganicznych i tak w kółko.
Energia przepływa, energia jest pobierana przez rośliny ( energia słoneczna) i w nich jest najwięcej energii. Gdy rosliny są zjadane przez zwierzeta, to energia przechodzi na zwierzęta, ale zwierzęta traca ją np. przez ogrzewanie organizmu. Jesli roślinożerca zostanie zjedzony, to nastepne ogniwo pozyska od niego energie, ale bedzię jej miał znowu mniej. Na każdym wyzszym szczeblu, energia ulega wytraceniu.
Tu jeszcze coś jest dlaczego-materia-kr-zy-w-ekosystemie-en ... t24626.htm
Energia przepływa, energia jest pobierana przez rośliny ( energia słoneczna) i w nich jest najwięcej energii. Gdy rosliny są zjadane przez zwierzeta, to energia przechodzi na zwierzęta, ale zwierzęta traca ją np. przez ogrzewanie organizmu. Jesli roślinożerca zostanie zjedzony, to nastepne ogniwo pozyska od niego energie, ale bedzię jej miał znowu mniej. Na każdym wyzszym szczeblu, energia ulega wytraceniu.
Tu jeszcze coś jest dlaczego-materia-kr-zy-w-ekosystemie-en ... t24626.htm
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Oks, dzięki za info
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Z racji tego, że to temat z zadaniami maturalnymi, mam pytanie, czy za takie odpowiedzi otrzymałbym punkt na maturze, tzn. na ile ten klucz maturalny jest elastyczny.
Np. Interferony to substancje białkowe wytwarzane przez komórki zwierzęce, głównie leukocyty, w odpowiedzi na infekcję wirusową. W swoim działaniu interferony nie wykazują swoistości (gatunkowej) wobec wirusów.
W jaki sposób interferony zwalczają wirusy? Podaj dwa przykłady.
Moja odpowiedz.
1. Interferony zwalczają wirusy uniemożliwiając ich namnażanie się w wyniku blokowania zdolności komórek do syntezy wirusowych białek kapsydowych.
2. Interferony zwalczają wirusy pobudzając komórki układu immunologicznego do niszczenia wirusów.
Odpowiedź w kluczu:
– Interferon/interferony nie wykazują swoistości wirusowej, więc każdy wirus wnikający do organizmu może być zaatakowany / zniszczony.
– Interferony hamują namnażanie się wirusów, gdyż mogą hamować syntezę białek wirusowych /translację białek wirusowych / replikację wirusów.
– Interferony uaktywniają różne grupy komórek układu odpornościowego, które rozpoznają komórki zakażone wirusem i niszczą je
Czy brak takich określeń w mojej odpowiedzi jak uaktywniają ja napisałem pobudzają, rozpoznają komórki i je niszczą ja napisałem bezpośrednio niszczą, spowoduje utratę punktu? Tak samo, czy ubranie w inne słowa tego samego co jest napisane w kluczu też może się skończyć 0 pkt? Albo odpowiedź prawie identyczna, ale nie uwzględniająca jednej rzeczy, którą przytoczyli w kluczu, tak jak powyżej.
Np. Interferony to substancje białkowe wytwarzane przez komórki zwierzęce, głównie leukocyty, w odpowiedzi na infekcję wirusową. W swoim działaniu interferony nie wykazują swoistości (gatunkowej) wobec wirusów.
W jaki sposób interferony zwalczają wirusy? Podaj dwa przykłady.
Moja odpowiedz.
1. Interferony zwalczają wirusy uniemożliwiając ich namnażanie się w wyniku blokowania zdolności komórek do syntezy wirusowych białek kapsydowych.
2. Interferony zwalczają wirusy pobudzając komórki układu immunologicznego do niszczenia wirusów.
Odpowiedź w kluczu:
– Interferon/interferony nie wykazują swoistości wirusowej, więc każdy wirus wnikający do organizmu może być zaatakowany / zniszczony.
– Interferony hamują namnażanie się wirusów, gdyż mogą hamować syntezę białek wirusowych /translację białek wirusowych / replikację wirusów.
– Interferony uaktywniają różne grupy komórek układu odpornościowego, które rozpoznają komórki zakażone wirusem i niszczą je
Czy brak takich określeń w mojej odpowiedzi jak uaktywniają ja napisałem pobudzają, rozpoznają komórki i je niszczą ja napisałem bezpośrednio niszczą, spowoduje utratę punktu? Tak samo, czy ubranie w inne słowa tego samego co jest napisane w kluczu też może się skończyć 0 pkt? Albo odpowiedź prawie identyczna, ale nie uwzględniająca jednej rzeczy, którą przytoczyli w kluczu, tak jak powyżej.
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
be przesady. uważam, ze towje odpowiedzi są jak najbardziej dobre i zgodne z kluczem. Myślę, ze uaktywnianie można potraktować jako tożsame z pobudzaniem. Drugi zwrot wg mnie tez nie jest powodem do utraty punktu.
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Erick, twoje odpowiedzi jak najbardziej się nadają. Jedyne na co trzeba tutaj uważać to żeby nie napisać rozmnażają".
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Dobra, dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie: a co jeśli odpowiedź byłaby bardziej szczegółowa niż jest ona w kluczu, ale zgodna z prawdą?
Np. doświadczenie w którym do białka jaja dodano sok trzustkowy i kwas oraz zasadę, oczywiście w oddzielnych probówkach.
Polecenie: sformułuj problem badawczy.
Ja odpowiadam: Wpływ pH środowiska na aktywność trypsyny i chymotrypsyny.
Klucz:Wpływ pH na aktywność enzymów proteolitycznych soku trzustkowego/wpływ ph na proces trawienia białek przez enzymy soku trzustkowego.
Przepraszam, że wam tak spamuję temat, ale taka panika mnie przez ten klucz ogarnęła, szczególnie, że niedawno dowiedziałem się jak z nim jest.
Np. doświadczenie w którym do białka jaja dodano sok trzustkowy i kwas oraz zasadę, oczywiście w oddzielnych probówkach.
Polecenie: sformułuj problem badawczy.
Ja odpowiadam: Wpływ pH środowiska na aktywność trypsyny i chymotrypsyny.
Klucz:Wpływ pH na aktywność enzymów proteolitycznych soku trzustkowego/wpływ ph na proces trawienia białek przez enzymy soku trzustkowego.
Przepraszam, że wam tak spamuję temat, ale taka panika mnie przez ten klucz ogarnęła, szczególnie, że niedawno dowiedziałem się jak z nim jest.
Re: Pytania maturalne- co tydzień inny dział, odpowiedz i za
Jest okErick pisze:Dobra, dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie: a co jeśli odpowiedź byłaby bardziej szczegółowa niż jest ona w kluczu, ale zgodna z prawdą?
Np. doświadczenie w którym do białka jaja dodano sok trzustkowy i kwas oraz zasadę, oczywiście w oddzielnych probówkach.
Polecenie: sformułuj problem badawczy.
Ja odpowiadam: Wpływ pH środowiska na aktywność trypsyny i chymotrypsyny.
Klucz:Wpływ pH na aktywność enzymów proteolitycznych soku trzustkowego/wpływ ph na proces trawienia białek przez enzymy soku trzustkowego.
Przepraszam, że wam tak spamuję temat, ale taka panika mnie przez ten klucz ogarnęła, szczególnie, że niedawno dowiedziałem się jak z nim jest.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 15 Odpowiedzi
- 18473 Odsłony
-
Ostatni post autor: mizu
2 maja 2015, o 18:37
-
- 1 Odpowiedzi
- 3652 Odsłony
-
Ostatni post autor: 00000000000000000000
20 sty 2018, o 15:52
-
- 1 Odpowiedzi
- 11722 Odsłony
-
Ostatni post autor: Bell Ferr
28 kwie 2016, o 21:23
-
- 4 Odpowiedzi
- 1621 Odsłony
-
Ostatni post autor: japecznikow
9 mar 2017, o 15:39
-
- 0 Odpowiedzi
- 3612 Odsłony
-
Ostatni post autor: kjkj
18 wrz 2016, o 14:44
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości