Strona 1 z 1

poprawka

: 8 gru 2009, o 18:11
autor: karczek
Witam. Będę poprawiał spr z genetyki /. Potrzebuje jakiś zadań do poćwiczenia. Poziom 3 klasa gimnazjum. Jeśli znacie jakieś stronki z tego typu zadaniami albo wy macie jakieś pomysły na zadanka to byłbym wdzięczny. Pilne! Poprawa w czwartek. Z góry dziękuję.

Re: poprawka

: 8 gru 2009, o 18:32
autor: malgosi35
Na forum jest dużo zadań. Rozwiązuj je.

Re: poprawka

: 8 gru 2009, o 18:53
autor: karczek
Klacz która jest homozygotą dominującą o długich rzęsach i brązowych oczach skrzyżowano z ogierem homozygotą recesywną o krótkich rzęsach i niebieskich oczach. Wykonaj krzyżówki przedstawiające dziedziczenie tej cechy w pokoleniu pierwszym i drugim. Zinterpretuj otrzymane wyniki.

Z forum tylko nie wiem czy dobrze zrobiłem.

S-długie rzęsy
s-krótkie rzęsy
R-brązowe oczy
r-niebieskie oczy

P: SSRR x ssrr
G: SRSR x srsr
F1: SsRr x SsRr
G: SRSr sRsr x SR Sr sR sr

SR.Sr.sR.sr

SRSSRR.SSRr.SsRR.SsRs

SrSSRr.SSrr.SsRr.Ssrr

sRSsRR.SsRr.ssRR.ssRr

srSsRr.Ssrr.ssRr.ssrr

fenotypowo 9:3:3:1

a jakie jest tu rozszczepienie genotypowe

Re: poprawka

: 8 gru 2009, o 21:43
autor: malgosi35
1:2:2:1:4:1:2:2:1

Re: poprawka

: 9 gru 2009, o 14:46
autor: karczek
aha. a jak to się ustala

Re: poprawka

: 9 gru 2009, o 15:02
autor: karczek
Jeżeli w pokoleniu F2 uzyskano 702 rośliny o kwiatach czerwonych i 230 o kwiatach białych to:
a) F1 będzie miało czerwone kwiaty
b) jedna roślina pokolenia rodzicielskiego miała kwiaty czerwone a druga białe
c) jedna roślina była homozygotą dominującą a druga recesywną
d) wszystkie odp są dobre

Re: poprawka

: 9 gru 2009, o 15:47
autor: malgosi35
SR.Sr.sR.sr

SRSSRR.SSRr.SsRR.SsRs
SrSSRr.SSrr.SsRr.Ssrr
sRSsRR.SsRr.ssRR.ssRr
srSsRr.Ssrr.ssRr.ssrr


1:2:2:1:4:1:2:2:1

Re: poprawka

: 9 gru 2009, o 16:03
autor: malgosi35
odp. d

Re: poprawka

: 9 gru 2009, o 19:39
autor: karczek
na spr wzialem d i bylo zle

Re: poprawka

: 9 gru 2009, o 20:55
autor: malgosi35
Można dyskutować o c). Jakie rośliny? rodzicielskie?

Spytaj się dlaczego jest żle. Też się chętnie dowiem