Strona 1293 z 1296

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 17 kwie 2017, o 12:35
autor: Cappy
Larsonik, No i to mi się podoba

Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 17 kwie 2017, o 17:07
autor: Biologis
Cappy pisze:
Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?
Przystosowania do owadopylności:
-barwny okwiat
-wydzielanie zapachowych olejków eterycznych
-wydzielanie nektaru
-lepki pyłek
+ taka ciekawostka kwiaty owadopylne posiadają tzw. znacznik ultrafioletowy który jest widoczny w ultrafiolecie na płatkach korony i umożliwia to zwabienie pszczół , które widzą w tym świetle

Pytanie: Podaj 2 przykłady sprężenia zwrotnego dodatniego w świecie biologii.

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 19 kwie 2017, o 18:52
autor: Larsonik
Pytanie: Podaj 2 przykłady sprężenia zwrotnego dodatniego w świecie biologii.
1. Estradiol wytwarzany przez dojrzewajacy pęcherzyk Graafa na zasadzie sprzeżenia zwrotnego dodatniego pobudza wytwarzanie LH w końcowym etapie fazy folikularnej.
2. Trypsynogen, który pod wpływem enterokinazy przechodzi w trypsynę i pod tą postacią aktywuje kolejne cząsteczki trypsynogenu.
Jakoś tak tylko u człowieka wyszło - jestem ciekaw, czy ma ktoś pomysł z innych działów?

Opisz przyczyny i przebieg reakcji alergicznej człowieka.

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 20 kwie 2017, o 21:09
autor: Biologis
Larsonik pisze:
1. Estradiol wytwarzany przez dojrzewajacy pęcherzyk Graafa na zasadzie sprzeżenia zwrotnego dodatniego pobudza wytwarzanie LH w końcowym etapie fazy folikularnej.
2. Trypsynogen, który pod wpływem enterokinazy przechodzi w trypsynę i pod tą postacią aktywuje kolejne cząsteczki trypsynogenu.
Jakoś tak tylko u człowieka wyszło - jestem ciekaw, czy ma ktoś pomysł z innych działów?

Opisz przyczyny i przebieg reakcji alergicznej człowieka.
Dobra odpowiedź , a jeśli chodzi o istnienie sprzężenia zwrotnego dodatniego oprócz ciała człowieka to jeszcze występuje w roślinach , gdy owoce wytwarzają etylen ,który stymuluje dojrzewanie owoców a co za tym idzie powstaje więcej tego węglowodoru .

Przyczyną reakcji alergicznej człowieka jest wytworzenie przeciwciał IgE na antygen substancji , która normalnie nie jest szkodliwa dla organizmu , przez co powstają limfocyty pamięci na ten antygen .
Przebieg reakcji alergicznej: Gdy dojdzie do ponownego kontaktu z nieszkodliwym antygenem , zostają aktywowane przeciwciała IgE , które łączą się z mastocytami powodując powstanie stanu zapalnego i objawów alergii takich jak swędzenie ,zaczerwienienie , prowadząc nawet do wstrząsu anafilaktycznego

Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : ochrona bierna i ochrona czynna przyrody , oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 25 kwie 2017, o 15:53
autor: Cyjanek potasu
Biologis pisze:
Larsonik pisze: Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : Ochrona bierna i ochrona czynna przyrody, oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
Ochrona czynna - ingerencja człowieka w ochronę przyrody, ich celem jest pomoc przyrodzie w osiągnięciu jakiś celów, przykładem ich mogą być:
- Reintrodukcja gatunków na tereny dawniej przez nie zamieszkane,
- pozbycie się szkodników z danego terenu, które mogą być zagrożeniem dla danego gatunku,
- zwykłe dokarmianie ptaków podczas zimy.

Ochrona bierna - brak jakiejkolwiek ingerencji człowieka w ochronę przyrody. Celem jest nie dopuszczenie do danego terenu czynników zewnętrznych (turystów do obiektów objętych ochroną). Przykładem mogą być:
- Rezerwaty przyrody,
- Parki Narodowe.

Pytanie: Podaj po jednym przykładzie dla tych zjawisk: Protokooperacja, Komensalizm, Symbioza, Allelopatia.

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 25 kwie 2017, o 18:16
autor: Biologis
Cyjanek potasu pisze:
Biologis pisze:
Larsonik pisze: Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : Ochrona bierna i ochrona czynna przyrody, oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
Ochrona czynna - ingerencja człowieka w ochronę przyrody, ich celem jest pomoc przyrodzie w osiągnięciu jakiś celów, przykładem ich mogą być:
- Reintrodukcja gatunków na tereny dawniej przez nie zamieszkane,
- pozbycie się szkodników z danego terenu, które mogą być zagrożeniem dla danego gatunku,
- zwykłe dokarmianie ptaków podczas zimy.

Ochrona bierna - brak jakiejkolwiek ingerencji człowieka w ochronę przyrody. Celem jest nie dopuszczenie do danego terenu czynników zewnętrznych (turystów do obiektów objętych ochroną). Przykładem mogą być:
- Rezerwaty przyrody,
- Parki Narodowe.

Pytanie: Podaj po jednym przykładzie dla tych zjawisk: Protokooperacja, Komensalizm, Symbioza, Allelopatia.
Dobrze!

Odpowiedź:
-Protokooperacja np brodziec piskliwy ,który żywi się resztkami pokarmu w zębach krokodyla ,czyszcząc mu zęby.
-Komensalizm np. lew zostawiający padlinę dla hien
-Symbioza np. przeżuwacze i bakterie trawiące celulozę
-Alleopatia np. czosnek hamujący rozwój fasoli , albo fiołek polny stymulujący rozwój żyta

Pytanie: Oceń słuszność twierdzenia: Z roślin okrytonasiennych , tylko dwuliścienne wykazują zdolność do przyrostu na grubość. Wyjaśnij swoją ocenę.

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 29 kwie 2017, o 12:12
autor: Qsky
Z roslin okrytonasiennych tylko dwuliscienne wykazuja przyrost wtorny na grubosc poniewaz ich wiazki przewodzace sa otwarte - pomiedzy drewnem a lykiem znajduje sie miazga (kambium) umozliwiajaca owy przyrost, a u jednolisciennych sa one zamkniete - nie wystepuje kambium totez roslina nie przyrasta na grubosc.

Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?


Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 29 kwie 2017, o 12:58
autor: Biologis
Qsky pisze:Z roslin okrytonasiennych tylko dwuliscienne wykazuja przyrost wtorny na grubosc poniewaz ich wiazki przewodzace sa otwarte - pomiedzy drewnem a lykiem znajduje sie miazga (kambium) umozliwiajaca owy przyrost, a u jednolisciennych sa one zamkniete - nie wystepuje kambium totez roslina nie przyrasta na grubosc.

Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?

Przykro mi , źle , ponieważ jest wyjątek wśród jednoliściennych rodzaje Dracaena i Yucca , czyli np. palmy mimo tego że mają wiązki zamkniętę , kambium pojawia się i działa .

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 29 kwie 2017, o 13:57
autor: Qsky
I myslisz ze w zadaniu podaj roznice miedzy jednolisciennymi a dwu- podanie tejze roznicy, ze u jednolisciennych nie wystepuje wtorny przyrost na grubosc, bo nie ma kambium, byloby bledem? Watpie


Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 29 kwie 2017, o 17:18
autor: Cappy
Biologis, Tylko, że ich przyrost na grubość nie jest taki typowy. Tam wcale nie odkłada się drewno wtórne i łyko wtórne tylko całe wiązki

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 29 kwie 2017, o 22:54
autor: persil1991
Biologis pisze:Przykro mi , źle , ponieważ jest wyjątek wśród jednoliściennych rodzaje Dracaena i Yucca
Ktoś tu chyba przedawkował książki

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 30 kwie 2017, o 12:13
autor: Larsonik
Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?
Asymilują one CO2 w nocy przy otwartych aparatach szparkowych, gromadząc je w postaci kwasu jabłkowego w wakuolach, który następnie rozkładają w ciągu dnia z uwolnieniem CO2, który leci do cyklu Calvina. Umożliwia im to zamykanie aparatów szparkowych w ciągu dnia w celu redukcji transpiracji, a przy tym wciąz przeprowadzają fotosyntezę.

Pytanko: napisz, jakie znaczenie ma gutacja dla roślin i kiedy ewentualnie ma miejsce.

PS Też pamiętałem o tej palmie, ale tak sformułowanego pytania na maturce na pewno nie dadzą

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

: 7 maja 2017, o 21:41
autor: weltschmerz
Larsonik pisze:


Pytanko: napisz, jakie znaczenie ma gutacja dla roślin i kiedy ewentualnie ma miejsce.

PS Też pamiętałem o tej palmie, ale tak sformułowanego pytania na maturce na pewno nie dadzą
Gutacja zachodzi głównie wczesną wiosną (bądź późną jesienią) gdy rankiem powietrze jest bardzo wilgotne, co jest korzystne dla pobierania wody przez roślinę, ale niekorzystne dla procesu transpiracji, która niemal nie zachodzi, ponieważ szparki są wtedy zamknięte. W takiej sytuacji na skutek parcia korzeniowego na brzegach blaszek liściowych tworzą się niewielkie krople płynu zawierające różne sole mineralne i organiczne, które to są końcowym efektem procesu gutacji.



Pytanie: Wyjaśnij w jaki sposób grzyby mikoryzowe ułatwiają drzewom pobieranie wody i sli mineralnych.