Problematyczne zadania
Re: Problematyczne zadania
Mistrzowie, mam pytanko dotyczące pisania wzorów półstrukturalnych (grupowych). W odpowiedziach do zadań wzory te zapisywane są np.
CH2(Br)-CHBr-(CH2)2-CHBr-CH2Br , czy błędem jest zapisywanie ich jako
BrBr.Br.Br
|.|||
CH2 - CH - CH2 - CH2 - CH - CH2
jeżeli takie polecenie pojawiłoby się na maturze? (Oczywiscie bez kropek, ale jakoś źle mi sformatowało tekst)
Z góry dzięki
CH2(Br)-CHBr-(CH2)2-CHBr-CH2Br , czy błędem jest zapisywanie ich jako
BrBr.Br.Br
|.|||
CH2 - CH - CH2 - CH2 - CH - CH2
jeżeli takie polecenie pojawiłoby się na maturze? (Oczywiscie bez kropek, ale jakoś źle mi sformatowało tekst)
Z góry dzięki
Re: Problematyczne zadania
Więc nie, nie będzie błędem .
Re: Problematyczne zadania
No to super, bo ten wzór jest dla mnie bardziej czytelny. A wiesz może, czy zapisanie tego początku H3C-C , a CH3-C jest błędne ? Bo zaczynam zadania z organiki i nie wiem do jakiego zapisu się przyzwyczajać
Re: Problematyczne zadania
Oba zapisy są poprawne. Niby H3C jest poprawniejszy", bo pokazuje miejsce wiązania następnego atomu węgla, ale co z tego, skoro już następne grupy są np. -CH2- . Ja sam często łapię się na pisaniu CH3 (choć staram się wbić na stałe zapis H3C), a w odpowiedziach w witowskim oba zapisy również są stosowane wymiennie. Nie, żebym zbiór traktował jak prawdę objawioną, ale zapis CH3 nie powinien być oznaczony jako błąd (biorąc na logikę, z jakiej racji?).
Re: Problematyczne zadania
Dzieeki wielkie za odpowiedź. Pozdrawiam Cię serdeczniesasquie pisze:Oba zapisy są poprawne. Niby H3C jest poprawniejszy", bo pokazuje miejsce wiązania następnego atomu węgla, ale co z tego, skoro już następne grupy są np. -CH2- . Ja sam często łapię się na pisaniu CH3 (choć staram się wbić na stałe zapis H3C), a w odpowiedziach w witowskim oba zapisy również są stosowane wymiennie. Nie, żebym zbiór traktował jak prawdę objawioną, ale zapis CH3 nie powinien być oznaczony jako błąd (biorąc na logikę, z jakiej racji?).
Re: Problematyczne zadania
Nie ma za co, również pozdrawiam .Subby pisze: Dzieeki wielkie za odpowiedź. Pozdrawiam Cię serdecznie
Swoją drogą, dla pewności. Warunki standardowe to 298K i 1013hPa, zaś warunki normalne to 273K i 1013hPa? Takie są efekty korzystania z podręczników z różnych dekad .
Re: Problematyczne zadania
A ja mam jedno,małe pytanko dotyczące stechiometrii
Proste zadanie:
2KMnO₄→K₂MnO₄+ MnO₂ +O₂
Oblicz ile moli manganianu (vii) potasu (Kmno4) nalezy uzyc (warunki normalne) aby otrzymac 4,48 dm3 tlenu,jezeli wydajnosc tej reakcji chemicznej wynosi
75%.Wynik podaj z dokladnoscia do 4 miejsc po przecinku
i liczę: liczba moli manganianu potrzebna do reakcji wynosi O,4mola,teraz obliczam wydajność reakcji.
i tutaj się właśnie pojawiają schody mnie zawsze uczono,że jeśli wydajność reakcji chemicznej jest podana,to:
0,4-100%
x-75%
x-0,3mola
jednak wynik wynosi 0,5333mola,więc proporcja według odpowiedzi powinna wyglądać tak:
0,4-75%
x-100%
x-0,5333mola
Dlaczego właśnie wygląda w taki a nie inny sposób,skoro prawidłowa proporcja pasuje mi raczej do zdania typu: reakcja przebiegała z wydajnością? Proszę o pomoc.
Proste zadanie:
2KMnO₄→K₂MnO₄+ MnO₂ +O₂
Oblicz ile moli manganianu (vii) potasu (Kmno4) nalezy uzyc (warunki normalne) aby otrzymac 4,48 dm3 tlenu,jezeli wydajnosc tej reakcji chemicznej wynosi
75%.Wynik podaj z dokladnoscia do 4 miejsc po przecinku
i liczę: liczba moli manganianu potrzebna do reakcji wynosi O,4mola,teraz obliczam wydajność reakcji.
i tutaj się właśnie pojawiają schody mnie zawsze uczono,że jeśli wydajność reakcji chemicznej jest podana,to:
0,4-100%
x-75%
x-0,3mola
jednak wynik wynosi 0,5333mola,więc proporcja według odpowiedzi powinna wyglądać tak:
0,4-75%
x-100%
x-0,5333mola
Dlaczego właśnie wygląda w taki a nie inny sposób,skoro prawidłowa proporcja pasuje mi raczej do zdania typu: reakcja przebiegała z wydajnością? Proszę o pomoc.
Ostatnio zmieniony 12 lut 2015, o 20:12 przez adult, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Problematyczne zadania
Wydaje mi się, że odpowiedź jest zawarta na etapie wyliczania ilości potrzebnych moli. Zauważ, że:adult pisze:A ja mam jedno,małe pytanko dotyczące stechiometrii
Proste zadanie:
2KMnO₄→K₂MnO₄+ MnO₂ +O₂
Oblicz ile moli manganianu (vii) potasu (Kmno4) nalezy uzyc (warunki normalne) aby otrzymac 4,48 dm3 tlenu,jezeli wydajnosc tej reakcji chemicznej wynosi
75%.Wynik podaj z dokladnoscia do 4 miejsc po przecinku
i liczę: liczba moli manganianu potrzebna do reakcji wynosi O,4mola,teraz obliczam wydajność reakcji.
i tutaj się właśnie pojawiają schody mnie zawsze uczono,że jeśli wydajność reakcji chemicznej jest podana,to:
0,4-100%
x-75%
x-0,3mola
jednak wynik wynosi 0,5333mola,więc proporcja według odpowiedzi powinna wyglądać tak:
0,4-75%
x-100%
x-0,5333mola
Dlaczego właśnie wygląda w taki a nie inny sposób,skoro prawidłowa proporcja pasuje mi raczej do zdania typu: reakcja przebiegała z wydajnością? Proszę o pomoc.
x - 4,48 dm3
316g - 22,4 dm3
używane są tutaj ilości KMnO4 i O2, które rzeczywiście przereagują/powstaną. Inaczej mówiąc, jeśli 316g KMnO4 daje 22,4dm3, to x g da nam 4,48 dm3. Wynik będzie oznaczać ilość substancji, która faktycznie przereaguje. A jeśli wydajność reakcji wynosi 75%, to właśnie 0,4 mola stanowi ten procent - 0,4 mola przereaguje, zaś cała ilość potrzebnego KMnO4 wyniesie 0,4 mola + x (część, która nie przereaguje ze względu na zbyt niską wydajność procesu).
Z tymi różnymi sformułowaniami dotyczącymi wydajności reakcji chyba za bardzo wnikasz, bo sens obu zdań będzie ten sam .
Re: Problematyczne zadania
Dziękuje za odpowiedz już zapamiętam.
Re: Problematyczne zadania
adult,
Teraz kwestia, jak w proporcji dokonywać zmniejszenia czy zwiększenia. Zależy to czy informacja podana jest od strony substratów czy produktów. Załóżmy, że masz kwestię, że w warunkach stechiometrycznych z 1 mola subtratu powstaje 1 mol produktu oraz wydajność reakcji wynosi 75%.
Oznacza to, że jeśli produktu otrzymano 1 mol to substratu musiało być 1/75% = 1,33 mola bo 1,333*0,75 = 1
Oznacza to także, że jeśli mieliśmy 1 mol substratu to otrzymamy 0,75 mola produktu bo 1*75% = 0,75
Bo wydajność oznacza jakąś stratę, zatem albo otrzymujemy mniej produktu niż wynika to z reakcji stechiometrycznej, albo musimy wziąć do reakcji więcej – niż wynika to z reakcji stechiometrycznej - substratu, żeby otrzymać ileś tam produktu.
Może łatwiej będzie Ci zapamiętać taki sposób rozumowania. Wydajność, określana zwyczajowo jakimś procentem lub ułamkiem, a w technice i termodynamice nazywana sprawnością – ale chodzi o to samo, prawie zawsze jest mniejsza od 1. Są incydentalne przypadki gdzie jest ona większa od 1, ale nie będę Ci „mieszać” więc przyjmij, że jest zawsze mniejsza od 1 bo tak będziesz mieć to w zadaniach.sasquie pisze:A ja mam jedno,małe pytanko dotyczące stechiometrii
Teraz kwestia, jak w proporcji dokonywać zmniejszenia czy zwiększenia. Zależy to czy informacja podana jest od strony substratów czy produktów. Załóżmy, że masz kwestię, że w warunkach stechiometrycznych z 1 mola subtratu powstaje 1 mol produktu oraz wydajność reakcji wynosi 75%.
Oznacza to, że jeśli produktu otrzymano 1 mol to substratu musiało być 1/75% = 1,33 mola bo 1,333*0,75 = 1
Oznacza to także, że jeśli mieliśmy 1 mol substratu to otrzymamy 0,75 mola produktu bo 1*75% = 0,75
Bo wydajność oznacza jakąś stratę, zatem albo otrzymujemy mniej produktu niż wynika to z reakcji stechiometrycznej, albo musimy wziąć do reakcji więcej – niż wynika to z reakcji stechiometrycznej - substratu, żeby otrzymać ileś tam produktu.
Re: Problematyczne zadania
Świetnie wytłumaczone,dziękujeAdax82 pisze:adult,Może łatwiej będzie Ci zapamiętać taki sposób rozumowania. Wydajność, określana zwyczajowo jakimś procentem lub ułamkiem, a w technice i termodynamice nazywana sprawnością – ale chodzi o to samo, prawie zawsze jest mniejsza od 1. Są incydentalne przypadki gdzie jest ona większa od 1, ale nie będę Ci „mieszać” więc przyjmij, że jest zawsze mniejsza od 1 bo tak będziesz mieć to w zadaniach.sasquie pisze:A ja mam jedno,małe pytanko dotyczące stechiometrii
Teraz kwestia, jak w proporcji dokonywać zmniejszenia czy zwiększenia. Zależy to czy informacja podana jest od strony substratów czy produktów. Załóżmy, że masz kwestię, że w warunkach stechiometrycznych z 1 mola subtratu powstaje 1 mol produktu oraz wydajność reakcji wynosi 75%.
Oznacza to, że jeśli produktu otrzymano 1 mol to substratu musiało być 1/75% = 1,33 mola bo 1,333*0,75 = 1
Oznacza to także, że jeśli mieliśmy 1 mol substratu to otrzymamy 0,75 mola produktu bo 1*75% = 0,75
Bo wydajność oznacza jakąś stratę, zatem albo otrzymujemy mniej produktu niż wynika to z reakcji stechiometrycznej, albo musimy wziąć do reakcji więcej – niż wynika to z reakcji stechiometrycznej - substratu, żeby otrzymać ileś tam produktu.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
problematyczne zadania z biologii
autor: psylocybina » 1 paź 2014, o 15:17 » w Arkusze maturalne z biologii - 0 Odpowiedzi
- 21479 Odsłony
-
Ostatni post autor: psylocybina
1 paź 2014, o 15:17
-
-
-
problematyczne zadania obliczeniowe
autor: hsaler » 2 mar 2018, o 11:54 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 7184 Odsłony
-
Ostatni post autor: hsaler
2 mar 2018, o 11:54
-
-
-
witowski 2015 problematyczne zadania
autor: bedziedobrzeXd » 24 lip 2015, o 15:18 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8523 Odsłony
-
Ostatni post autor: atenuacja
27 lip 2015, o 14:20
-
-
-
Andrzej PERSONA : problematyczne zadania
autor: Medyk 300 » 18 lip 2015, o 13:28 » w Poprawa matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8869 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
26 lis 2015, o 12:37
-
-
- 4 Odpowiedzi
- 4635 Odsłony
-
Ostatni post autor: Biologis
27 mar 2017, o 22:05
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości