Strona 1052 z 1076

Re: Problematyczne zadania

: 27 lut 2017, o 06:54
autor: pesel
Zajrzyj do zbioru CKE, kluczy do arkuszy z CKE i OKE. Nie zawsze piszą jednostki wewnątrz wyrażeń ale po ostatnim znaku = zawsze. Obviously jak wynik ma wymiar.

Re: Problematyczne zadania

: 27 lut 2017, o 12:43
autor: AdiXon
Reakcja A + 2B ⇄ C przebiega w temperaturze T według równania kinetycznego
v = k·cA·cB2. Poczatkowe stezenie substancji A było równe 2M, a poczatkowe stezenie substancji B wynosio 3M. Szybkość początkowa reakcji wynosiła 5,4 mol x dm x s.

a) Tutaj należało wyliczyć stałą szybkości k= 0,3 mol x dm x s

b) Korzystając z powyższych informacji, oblicz szybkość reakcji w momencie, gdy
przereaguje 60% substancji A. Wynik podaj z dokładnością do czwartego miejsca
po przecinku.

I teraz według mojego rozumowania, skoro 60% substancji A przereagowało to tyle samo substancji B.

[A]= 2M x 0,4 = 0,8 M - tyle pozostało substancji A

i analogicznie:

= 3M x 0,4 = 1,2M

i później normalnie podstawiłem pod równanie kinetyczne, v2= 0,3 x 0,8 x 1,22= 0.3456.

Oczywiście wiem, że stężenie B jest nieprawidłowo wyliczone, tylko czemu? Może nie znam jakiejś sztywnej zasady odnośnie kinetyki albo równowagi chemicznej? T_T
I tak się zastanawiam czy przy ocenianiu dostałbym choć 1 pkt z tych dwóch (0-2) za podpunkt (b) ?

Re: Problematyczne zadania

: 27 lut 2017, o 12:54
autor: anulina
Z równania reakcji
1 mol A - 2 mole B, przereagowało 60%*0,2 = 1,2 mol A
1,2 mol A - x = 2,4 mol B

[A]= 2 - 1,2 = 0,8 M
= 3 - 2,4 = 0,6 M

I te stężenia podstawiasz do równania kinetycznego.

Re: Problematyczne zadania

: 27 lut 2017, o 15:31
autor: pesel
AdiXon pisze:Reakcja A + 2B ⇄ C przebiega w temperaturze T według równania kinetycznego
v = k·cA·cB2. Poczatkowe stezenie substancji A było równe 2M, a poczatkowe stezenie substancji B wynosio 3M. Szybkość początkowa reakcji wynosiła 5,4 mol x dm x s.
Skoro przereagowało 0.6*2*V moli A, to jednocześnie przereagowało dwa razy więcej moli B, czyli 2*0.6*2*V moli B, wtedy:

[A]=(2*V-0.6*2*V)/V = 0.8 mol/dm3

=(3*V-2*2*0.6*V)/V = 0.6 mol/dm3

AdiXon pisze:I teraz według mojego rozumowania, skoro 60% substancji A przereagowało to tyle samo substancji B.
AdiXon pisze: Oczywiście wiem, że stężenie B jest nieprawidłowo wyliczone, tylko czemu? Może nie znam jakiejś sztywnej zasady odnośnie kinetyki albo równowagi chemicznej?
Takie rzeczy tylko wtedy gdy początkowa mieszanina reakcyjna ma skład stechiometryczny, wtedy każdego reagenta ubywa tyle samo procent.
BTW, masz dziwne jednostki szybkości i stałej szybkości reakcji.

Re: Problematyczne zadania

: 1 mar 2017, o 15:20
autor: Girzec
ZADANIE: W roztworze słabego wodorotlenku A(OH)3 znajduje się 0,012 mola jonów wodorotlenowych oraz 0,196 mola niezdysocjowanych cząsteczek wodorotlenku. Oblicz w jakim stopniu wodorotlenek A(OH)3 zdysocjował.

Teraz tak: początkowa ilość moli 0,2 (0,012/3=0,004 0,196+0,004=0,2)
alfa=[OH-]/C0, więc dla mnie [OH-]=0,012, czyli alfa=0,012/0,2=6% natomiast pod uwagę bierzemy [OH-]=0,004, czyli alfa=0,004/0,2=2%
no i dlaczego tak to wygląda? dlaczego to stężenie dzielimy przez 3?

Re: Problematyczne zadania

: 2 mar 2017, o 13:18
autor: anulina
Bo alfa jast to stosunek cząsteczek które uległy dysocjacji do Co.

W przypadku A(OH)3 jeżeli dysocjacji ulega 1 mol A(OH)3 to powstają 3 mole OH^-.

Dla zadania powyżej: w r-rze jest 0,12 mol OH^- tzn. dysocjacji uległo 0,04 mol A(OH)3.

Re: Problematyczne zadania

: 2 mar 2017, o 22:18
autor: lukasz471
Girzec pisze:ZADANIE: W roztworze słabego wodorotlenku A(OH)3 znajduje się 0,012 mola jonów wodorotlenowych oraz 0,196 mola niezdysocjowanych cząsteczek wodorotlenku. Oblicz w jakim stopniu wodorotlenek A(OH)3 zdysocjował.

Teraz tak: początkowa ilość moli 0,2 (0,012/3=0,004 0,196+0,004=0,2)
alfa=[OH-]/C0, więc dla mnie [OH-]=0,012, czyli alfa=0,012/0,2=6% natomiast pod uwagę bierzemy [OH-]=0,004, czyli alfa=0,004/0,2=2%
no i dlaczego tak to wygląda? dlaczego to stężenie dzielimy przez 3?
Rozpisz sobie dysocjację wodorotlenku glinu:
Al(OH)3 = Al3+ + 3OH-.
Wzór na stopień dysocjacji wygląda: Cz/Co *100% lub nz/no*100%.
Zapamiętaj raz na zawsze, że stężenie zdysocjowane, albo liczba moli zdysocjowana dotyczy tych cząsteczek, gdzie jest współczynnik 1 w dysocjacji. A więc nz=nAl3+. Dlatego należy podzielić przez 3. Nie chce mi się tłumaczyć z czego to wynika praktycine.

Re: Problematyczne zadania

: 3 mar 2017, o 12:01
autor: pesel
pesel pisze: W roztworze słabego wodorotlenku A(OH)3 znajduje się 0,012 mola jonów wodorotlenowych oraz 0,196 mola niezdysocjowanych cząsteczek wodorotlenku. Oblicz w jakim stopniu wodorotlenek A(OH)3 zdysocjował.
Rozumiem, że A to jakieś tam ogólne oznaczenie

A(OH)3 dysocjuje stopniowo.

A(OH)3lt A(OH)2+ + OH-

A(OH)2+lt A(OH)2+ + OH-

A(OH)2+lt A3+ + OH-

i dopiero teraz zadanie staje się ciekawe mimo, że wynik zaskoczeniem nie jest.

Re: Problematyczne zadania

: 4 mar 2017, o 11:32
autor: japecznikow
Napisz wzory czasteczek i jonow znajdujacych sie w wodnym rotworze C15H31COONa

w odpowiedziach pisze: C15H31COOH, C15H31COO-, Na+, OH-

nie powinny być jeszcze H2O i H+ (powstajacych z autodysocjacji wody?)

Re: Problematyczne zadania

: 4 mar 2017, o 11:49
autor: lukasz471
japecznikow pisze:Napisz wzory czasteczek i jonow znajdujacych sie w wodnym rotworze C15H31COONa

w odpowiedziach pisze: C15H31COOH, C15H31COO-, Na+, OH-

nie powinny być jeszcze H2O i H+ (powstajacych z autodysocjacji wody?)
Cząsteczki wody jak najbardziej. Zawsze należy je pisać. Jonów H+ nie będzie, bo jeżeli nawet powstaną, to ulegną od razu zobojętnieniu przez jony OH-.

Re: Problematyczne zadania

: 4 mar 2017, o 12:55
autor: pesel
japecznikow pisze:nie powinny być jeszcze H2O i H+ (powstajacych z autodysocjacji wody?)
Pewnie, że będą inaczej iloczyn jonowy wody nie byłby zachowany.

Re: Problematyczne zadania

: 4 mar 2017, o 18:48
autor: maturzystka17aa
Zadanie prawda/fałsz
Prowadząc rozkład(termoelektrolize) jednego mola NaCl z wyd.80% można otrzymać 0,4 mola cl2. Wydaję mi się,że fałsz. Mam rację?

Re: Problematyczne zadania

: 4 mar 2017, o 19:08
autor: pesel
maturzystka17aa pisze: Wydaję mi się,że fałsz
Dlaczego?