Problem badawczy - zadania.
: 12 lut 2007, o 19:14
Mam problem z formułowaniem problemów badawczych i wogóle z rozwiązywaniem zadan z doświadczeniami.nie wiem jak sobie z nimi radzić.Jeśli ktoś wie jak je rozwiązywac to proszę o pomoc i z góry dziękuję :)
Zadanie1
Uczniowie szkoły średniej przeprowadzili eksperyment biologiczny. W oświetlonym miejscu umieścili 3 probówki, w których zanurzone były moczarki kanadyjskie. Pierwsza moczarka została zanurzona w probówce z 10% wodnym roztworem Pb(NO3)2. Druga w 2,5% wodnym roztworze Pb(NO3)2. Trzecia w wodzie. Moczarki wydzielają pęcherzyki tlenu dostrzegalne dla obserwatora.
a)Sformułuj problem, do rozwiązania którego skonstruowano powyŻszy zestaw badawczy badawczy.
b)Postaw hipotezę do problemu badawczego.
Zadanie 2
Podano hipotezę :Liczba mitochondriów w komórce zaleŻy od jej zapotrzebowania na energię".
Przedstaw główne załoŻenia obserwacji, która umoŻliwiłaby ci weryfikację postawionej hipotezy.
Zadanie 3
Postanowiono doświadczalnie zweryfikowac hipotezę : wzrost natęŻenia światła prowadzi do zwiększenia intensywności fotosyntezy.
Uczeń ma do dyspozycji :
1. moczarke kanadyjską.
2.probówki.
3.cylinder miarowy.
4.lampki z Żarówkami o mocy: 15W,25W,40W,60W.
5.stoper.
Przedstaw plan doświadczenia (opis zestawu doświadczalnego i sposobu zbierania wyników), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy. Do projektu naleŻy wykorzystać wszystkie wymienione przedmioty i uwzględnić fakt wydzielania przez moczarkę pęcherzyków tlenu dostrzegalnych dla obserwatora.
Zadanie 4
W roku 1881 wykonano serię doświadczeń, poczas których umieszczano nici glonów(zielenic) pod mikroskopem i oświetlano je światłem o róŻnych barwach(czerwonej, pomarańczowej, niebieskiej i fioletowej). W środowisku otaczającym glony umieszczono ruchiwe, aerobowe(tlenowe) bakterie. Po kilku minutach naświetlania zaobserwowano największe zgromadzenie bakterii wokół tych nici glonów, które były poddane działaniu światła o barwie czerwonej oraz niebieskiej. W częściach nici naświetlanych światłem o innych barwach zaobserwowano jedynie niewielkie ilości tych bakterii.
a)Przedstaw problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Wyjaśnij dlaczego największe skupisko bakterii zaobserwowano w tych częsciach nici glonów, które były naświetlane światłem o barwach: niebieskiej i czerwonej.
Zadanie 5
W doświadczeniu wykorzystano jako materiał badawczy równej wielkości fragmenty moczarki kanadyjskiej. Doświadczenie wykonano przy zachowaniu jednakowych warunków oświetlenia i temperatury.
a)Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Zaproponuj hipotezę badawczą.
Zadanie1
Uczniowie szkoły średniej przeprowadzili eksperyment biologiczny. W oświetlonym miejscu umieścili 3 probówki, w których zanurzone były moczarki kanadyjskie. Pierwsza moczarka została zanurzona w probówce z 10% wodnym roztworem Pb(NO3)2. Druga w 2,5% wodnym roztworze Pb(NO3)2. Trzecia w wodzie. Moczarki wydzielają pęcherzyki tlenu dostrzegalne dla obserwatora.
a)Sformułuj problem, do rozwiązania którego skonstruowano powyŻszy zestaw badawczy badawczy.
b)Postaw hipotezę do problemu badawczego.
Zadanie 2
Podano hipotezę :Liczba mitochondriów w komórce zaleŻy od jej zapotrzebowania na energię".
Przedstaw główne załoŻenia obserwacji, która umoŻliwiłaby ci weryfikację postawionej hipotezy.
Zadanie 3
Postanowiono doświadczalnie zweryfikowac hipotezę : wzrost natęŻenia światła prowadzi do zwiększenia intensywności fotosyntezy.
Uczeń ma do dyspozycji :
1. moczarke kanadyjską.
2.probówki.
3.cylinder miarowy.
4.lampki z Żarówkami o mocy: 15W,25W,40W,60W.
5.stoper.
Przedstaw plan doświadczenia (opis zestawu doświadczalnego i sposobu zbierania wyników), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy. Do projektu naleŻy wykorzystać wszystkie wymienione przedmioty i uwzględnić fakt wydzielania przez moczarkę pęcherzyków tlenu dostrzegalnych dla obserwatora.
Zadanie 4
W roku 1881 wykonano serię doświadczeń, poczas których umieszczano nici glonów(zielenic) pod mikroskopem i oświetlano je światłem o róŻnych barwach(czerwonej, pomarańczowej, niebieskiej i fioletowej). W środowisku otaczającym glony umieszczono ruchiwe, aerobowe(tlenowe) bakterie. Po kilku minutach naświetlania zaobserwowano największe zgromadzenie bakterii wokół tych nici glonów, które były poddane działaniu światła o barwie czerwonej oraz niebieskiej. W częściach nici naświetlanych światłem o innych barwach zaobserwowano jedynie niewielkie ilości tych bakterii.
a)Przedstaw problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Wyjaśnij dlaczego największe skupisko bakterii zaobserwowano w tych częsciach nici glonów, które były naświetlane światłem o barwach: niebieskiej i czerwonej.
Zadanie 5
W doświadczeniu wykorzystano jako materiał badawczy równej wielkości fragmenty moczarki kanadyjskiej. Doświadczenie wykonano przy zachowaniu jednakowych warunków oświetlenia i temperatury.
a)Sformułuj problem badawczy do tego doświadczenia.
b)Zaproponuj hipotezę badawczą.