12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i radość.

Rozmowy na temat matury z biologii.
ninka-nina
Posty: 114
Rejestracja: 5 kwie 2014, o 14:12

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: ninka-nina » 9 lip 2014, o 22:43

Dzieki ;-)

[ Post via Android ] Obrazek

fJustyna
Posty: 2
Rejestracja: 18 lut 2012, o 20:00

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: fJustyna » 10 lip 2014, o 12:28

Giardia Lamblia, dziękuję za odpowiedź. :)
Strasznie jestem zła na siebie za punkt stracony w taki sposób... Wiedziałam przecież, o co chodzi.

Dariaa
Posty: 3
Rejestracja: 11 lip 2014, o 20:32

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Dariaa » 11 lip 2014, o 20:47

Hej!
Miałabym ogromną prośbę żeby jakaś dobra dusza zaanalizowała moją odpowiedź do zadania 23b. Samej ciężko mi obiektywnie ocenić poza tym bio była zawsze moją piętą Achillesa. Wgląd do pracy maturalnej miałam 2.07. Moja odpowiedź do zadania to : ,, Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa,,
byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś mi to wytłumaczył :)

Awatar użytkownika
kalcytonina
Posty: 86
Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: kalcytonina » 11 lip 2014, o 21:01

Dariaa pisze:,, Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa,,
Napisałaś tak jakby to glikoproteina posiadała receptory.. :( a oprócz tego.. Niestety to zdanie jest wg mnie całkiem niepoprawne. :(

Dariaa
Posty: 3
Rejestracja: 11 lip 2014, o 20:32

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Dariaa » 11 lip 2014, o 21:22

kalcytonina, dzięki za odpowiedź, a jakbyś jeszcze mogła się wypowiedzieć co do tego jakbym np. napisała tak jak w Bukale ,,bakterie, rośliny, grzyby,, że glikoproteiny rozpoznają receptory-specjalne miejsca na błonie komórkowej komórki zwierzęcej to jak uważasz też by było źle? Bo pisząc tą odpowiedź chyba moim zamysłem było to że jak wirus wniknie do komórki zwierzęcej to nie będzie w ogóle odpowiedzi układu immunologicznego. I jeszcze jedno jakby uwzględnić te elementy co napisałam wyżej to myślisz, że wtedy zostałoby to uwzględnione?

Awatar użytkownika
kalcytonina
Posty: 86
Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: kalcytonina » 11 lip 2014, o 23:30

Dariaa pisze:glikoproteiny rozpoznają receptory-specjalne miejsca na błonie komórkowej komórki zwierzęcej
Glikoproteiny wiążą/łączą się z receptorami komórki i dzięki temu mogą wniknąć do komórki. Słowo "rozpoznają" jest trochę dziwne(tak jakby była inteligentna), ja unikam takich sformułowań, tylko przy bardziej rozbudowanych/skomplikowanych strukturach bym taki zapis stosowała np. użyłabym, że receptor rozpoznaje, ale, że glikoproteina.. ale jak tak jest w podręczniku.. ;) (chociaż znam z autopsji, że rzeczy z podręcznika nie uznawali - i to nawet pod względem merytorycznym).
Tylko tutaj i tak odbiegamy od samego zadania, bo tam pytanie brzmiało: Podaj, który element w budowie wirionu HIV odpowiada za utrudnione
rozpoznawanie
tego wirusa przez układ odpornościowy zainfekowanej osoby.
Odpowiedź uzasadnij.

więc sam mechanizm wnikania do komórki będzie właśnie taki, ale utrudnione rozpoznawanie jest przez te czynniki opisane i uzasadnione, które są zawarte w kluczu - np. duża zmienność glikoprotein -> trudniejsze rozpoznawanie ich przez przeciwciała. A tutaj to, że są glikoproteiny i łączą się z receptorami komórki i do niej wnikają oznacza, że wirus może wniknąć do niej zanim zostanie rozpoznany przez układ odpornościowy. - ale nie wiem, czy to nie jest zbyt naciągany jak na maturę argument, bo właściwie glikoproteiny wirusa potem znajdą się chyba na błonie komórki i też mogłyby być tam rozpoznane(chyba, że wszystkie się połączą z receptorami czy jakoś inaczej się "ukryją") - nie chcę się zbytnio wymądrzać, pewnie ktoś inny będzie wiedział :P ale w każdym razie nawet jakby tak było to trzeba zawrzeć ten argument w odpowiedzi, bo sam mechanizm nie odpowiada na pytanie.
:wink:

Awatar użytkownika
kalcytonina
Posty: 86
Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: kalcytonina » 11 lip 2014, o 23:54

kalcytonina pisze:A tutaj to, że są glikoproteiny i łączą się z receptorami komórki i do niej wnikają oznacza, że wirus może wniknąć do niej zanim zostanie rozpoznany przez układ odpornościowy.
Trzeba by napisać, że umożliwia SZYBKIE wniknięcie - bo wtedy ma przewagę nad innymi wirusami właśnie dzięki obecności glikoproteiny. Przez to układ odpornościowy ma "mniej czasu" na wychwycenie wirusa.(ale przy założeniu jak w poprzednim poście - nie wiem czy na pewno dobrym, ale chyba jakby było złe to zwalczenie choroby byłoby znacznie łatwiejsze niż jest)

Awatar użytkownika
kalcytonina
Posty: 86
Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Lokalizacja: Warszawa

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: kalcytonina » 12 lip 2014, o 00:20

kalcytonina pisze:zwalczenie choroby byłoby znacznie łatwiejsze
- co oczywiście nie oznacza łatwe, bo w dalszym ciągu atakowane są przede wszystkim lifocyty T.

Dariaa
Posty: 3
Rejestracja: 11 lip 2014, o 20:32

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Dariaa » 12 lip 2014, o 09:39

Dziękuję za odpowiedź i w ogóle za czas, który poświęciłaś żeby mi to wytłumaczyć :)

julia2803
Posty: 4
Rejestracja: 14 lip 2014, o 20:13

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: julia2803 » 14 lip 2014, o 20:16

Cześć! :)
Piszę z prośbą, czy ktoś mógłby ocenić kilka moich odpowiedzi z matury z biologii rozszerzonej z 2014 roku. Oglądałam swoją maturę w OKE i mam kilka wątpliwości, nie rozumiem, dlaczego nie dostałam w tych zadaniach punktu:
Zadanie 8
Na dwóch grupach roślin (1 i 2) przeprowadzono doświadczenie, mające na celu wykazanie,
że CO2 jest konieczny do procesu fotosyntezy. Przebieg doświadczenia przedstawiono
na rysunku (zaprezentowano tylko pojedyncze rośliny z każdej grupy).
b) Wyjaśnij, w jakim celu rośliny na początku doświadczenia zostały umieszczone
na kilka dni w miejscu bez dostępu światła.
Napisałam, że bez dostępu światła nie zachodziła fotosynteza, więc nie była syntetyzowana skrobia, co skutkowało obniżeniem jej poziomu tak, że był on podobny w obu grupach. Punktu nie dostałam – dlaczego?

Zadanie 10
Współczynnik oddechowy WO (RQ) to iloraz objętości dwutlenku węgla wydalonego przez
organizm i objętości zużytego tlenu. W przypadku zużywania węglowodanów jako źródła
energii współczynnik przyjmuje wartość równą jedności, dla białek – około 0,9,
a dla tłuszczów – około 0,7. U pewnego gatunku owada, którego larwy są roślinożerne,
mierzono zmiany wartości WO podczas procesu przeobrażania. Stwierdzono, że przed
przejściem w stadium poczwarki, kiedy larwy stały się nieruchliwe i nie pobierały pokarmu,
ich współczynnik oddechowy zmniejszył się z 0,99 do 0,85.
Na podstawie przedstawionych informacji podaj przypuszczalne wyjaśnienie spadku
wartości współczynnika WO u badanego owada. Tutaj napisałam, że jako larwy pobierające pokarm roślinny=węglowodany WO wynosił 0,99, ale kiedy larwy nie pobierały pokarmu ich źródłem energii stały się częściowo białka i tłuszcze i dlatego WO spadł. Również bez punktu.
Zadanie 18
W tabeli przedstawiono dane dotyczące średniej zawartości mioglobiny w mięśniach
szkieletowych wybranych ssaków lądowych oraz tych ssaków wodnych, które całe życie lub
jego większość spędzają w toni wodnej, aktywnie pływając i nurkując. Wyjaśnij, uwzględniając rolę mioglobiny, związek dużej zawartości mioglobiny
w mięśniach wymienionych ssaków wodnych ze środowiskiem i trybem ich życia. Napisałam, że ssaki wodne aktywnie nurkujące i pływające potrzebują dużo energii, w związku z czym ich mięśnie szkieletowe zawierają dużą ilość mioglobiny w mięśniach szkieletowych, która dostarcza im tlen. Nie wspomniałam o tym, że okresowo pobierają powietrze – to błąd? Dlatego nie mam punktu?

Oto link do klucza odpowiedzi CKE: http://cke.edu.pl/images/files/matura/a ... ia_PR_.pdf
Bardzo proszę o wyjaśnienia i z góry dziękuję.

A co do glikoprotein w zadaniu 23b) też napisałam, że mogą się one połaczyć z receptorami błony limfocytu T i zostać rozpoznane jako komórki organizmu i myślałam, że to dobrze :(

Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Moderator w spoczynku
Posty: 3281
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19
Lokalizacja: Komórki nabłonkowe jelita

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Giardia Lamblia » 15 lip 2014, o 15:37

julia2803, rozumiem, że piszesz słowo w słowo swoją odpowiedź?
julia2803 pisze:Napisałam, że bez dostępu światła nie zachodziła fotosynteza, więc nie była syntetyzowana skrobia, co skutkowało obniżeniem jej poziomu tak, że był on podobny w obu grupach. Punktu nie dostałam – dlaczego?
To, że nie zachodzi fotosynteza nie oznacza, że skrobia w ogóle nie jest syntezowana (jakby było napisane glukoza, to ok). Myślę, że tutaj był błąd.

Dodatkowo - to nie brak syntezy sam w sobie sprawił, że jej poziom się obniżył. To brak syntezy i zużywanie zmagazynowanej skrobi.

Chociaż jest to trochę czepianie się...
julia2803 pisze:jako larwy pobierające pokarm roślinny=węglowodany WO wynosił 0,99, ale kiedy larwy nie pobierały pokarmu ich źródłem energii stały się częściowo białka i tłuszcze i dlatego WO spadł.
Nie za bardzo jest się do czego doczepić. Na pewno tak napisałaś?
julia2803 pisze:ssaki wodne aktywnie nurkujące i pływające potrzebują dużo energii, w związku z czym ich mięśnie szkieletowe zawierają dużą ilość mioglobiny w mięśniach szkieletowych, która dostarcza im tlen. Nie wspomniałam o tym, że okresowo pobierają powietrze – to błąd? Dlatego nie mam punktu?
Ssaki lądowe też potrzebują dużo energii - niektóre mogą potrzebować jej nawet więcej niż wodne ssaki.

Tak, tutaj chodzi o odniesienie się do faktu, że ssaki wodne/nurkujące nie mogą pobierać tlenu kiedy tego chcą, tylko muszą specjalnie się w tym celu wynurzać. Więcej mioglobiny sprawia, że nie muszą się wynurzać tak często jak chociażby nurkujący człowiek.
0 p. – za odpowiedź niepełną, która nie uwzględnia roli mioglobiny lub znaczenia jej dużej ilości w mięśniach dla zwierząt wodnych, które są bardzo aktywne i okresowo pobierają powietrze, ale odnosi się tylko do środowiska lub trybu życia, lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną, np. transportuje tlen, lub brak odpowiedzi
zad. 18 na pewno źle,
zad. 8 dyskusyjne,
zad. 10 nie wiem dlaczego straciłaś punkt

weroniik
Posty: 64
Rejestracja: 9 sie 2013, o 11:16

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: weroniik » 15 lip 2014, o 20:51

A czy mógłby ktoś odnieść się do zad. 28 c) wiem że moja odp jest bardzo rozległa i pewnie dlatego coś pokręciłam i ostatecznie mam za nią 0 pkt, ale może spróbuje ją ktoś ocenić, bo nie daje mi spokoju.
28 C) Wyjaśnij dlaczego wśród potomstwa tych kotów nie pojawią się szylkretowe samce.
Odpowiedziałam: Samce otrzymują od ojca chromosom Y a od matki która była homozygotą dominującą otrzymują chromosom X z dominującym allelem B warunkującym rudą barwę. Tylko heterozygoty mogą być szylkretowe a wyłącznie osobniki płci żeńskiej mogą być heterozygotami, ponieważ mają dwa allele danego genu na dwóch chromosomach. U samców nie ma żadnego allelu na chromosomie Y więc mogą być tylko homozygotami a nigdy nie będą heterozygotami.
( i sama nie wiem dlaczego dodałam to że "mogą być tylko homozygotami", dopiero gdy oglądałam pracę zwróciłam na to uwagę, czy to stwierdzenie jest tym uderzającym błędem?)

No i jeszcze dręczy mnie zad 11 nie przyznano mi punktu za uzasadnienie odp/ D Większa poj. płuc
Odpowiedziałam: Większa pojemność płuc umożliwia pobranie większej objętości powietrza, przy jego niskiej zawartości w powietrzu organizm może być odpowiednio dotleniony, ponieważ duża ilość powietrza umożliwia sprawną wymianę gazów między pęcherzykami płucnymi i powietrzem atmosferycznym oraz między pęcherzykami a krwią.
Za wszelkie cenne uwagi dziękuję.

julia2803
Posty: 4
Rejestracja: 14 lip 2014, o 20:13

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: julia2803 » 15 lip 2014, o 22:09

Giardia Lamblia, dziękuję bardzo za szybką odpowiedź i wyjaśnienia :)
i tak, starałam się napisać dosłownie to, co w arkuszu.
Z tego co pamiętam a propos zad 8. miałam postawiony ptaszek po słowie "obniżony" poziom, tak jakby to było niewłaściwe słowo, ale wg mnie to już czepianie się...
w zad 10. miałam podkreślone "stały się częściowo białka i tłuszcze" ale nie rozumiem błędu.
Dodam jeszcze, że oba te zadania zostały mi z początku zaliczone po 1pkt oba (widziałam w karcie odpowiedzi) a potem przekreślone jednak na 0pkt :( (przez drugiego egzaminatora??)

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości