Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Larsonik, No i to mi się podoba
Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?
Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Przystosowania do owadopylności:Cappy pisze:
Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?
-barwny okwiat
-wydzielanie zapachowych olejków eterycznych
-wydzielanie nektaru
-lepki pyłek
+ taka ciekawostka kwiaty owadopylne posiadają tzw. znacznik ultrafioletowy który jest widoczny w ultrafiolecie na płatkach korony i umożliwia to zwabienie pszczół , które widzą w tym świetle
Pytanie: Podaj 2 przykłady sprężenia zwrotnego dodatniego w świecie biologii.
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
1. Estradiol wytwarzany przez dojrzewajacy pęcherzyk Graafa na zasadzie sprzeżenia zwrotnego dodatniego pobudza wytwarzanie LH w końcowym etapie fazy folikularnej.Pytanie: Podaj 2 przykłady sprężenia zwrotnego dodatniego w świecie biologii.
2. Trypsynogen, który pod wpływem enterokinazy przechodzi w trypsynę i pod tą postacią aktywuje kolejne cząsteczki trypsynogenu.
Jakoś tak tylko u człowieka wyszło - jestem ciekaw, czy ma ktoś pomysł z innych działów?
Opisz przyczyny i przebieg reakcji alergicznej człowieka.
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Dobra odpowiedź , a jeśli chodzi o istnienie sprzężenia zwrotnego dodatniego oprócz ciała człowieka to jeszcze występuje w roślinach , gdy owoce wytwarzają etylen ,który stymuluje dojrzewanie owoców a co za tym idzie powstaje więcej tego węglowodoru .Larsonik pisze:
1. Estradiol wytwarzany przez dojrzewajacy pęcherzyk Graafa na zasadzie sprzeżenia zwrotnego dodatniego pobudza wytwarzanie LH w końcowym etapie fazy folikularnej.
2. Trypsynogen, który pod wpływem enterokinazy przechodzi w trypsynę i pod tą postacią aktywuje kolejne cząsteczki trypsynogenu.
Jakoś tak tylko u człowieka wyszło - jestem ciekaw, czy ma ktoś pomysł z innych działów?
Opisz przyczyny i przebieg reakcji alergicznej człowieka.
Przyczyną reakcji alergicznej człowieka jest wytworzenie przeciwciał IgE na antygen substancji , która normalnie nie jest szkodliwa dla organizmu , przez co powstają limfocyty pamięci na ten antygen .
Przebieg reakcji alergicznej: Gdy dojdzie do ponownego kontaktu z nieszkodliwym antygenem , zostają aktywowane przeciwciała IgE , które łączą się z mastocytami powodując powstanie stanu zapalnego i objawów alergii takich jak swędzenie ,zaczerwienienie , prowadząc nawet do wstrząsu anafilaktycznego
Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : ochrona bierna i ochrona czynna przyrody , oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
- Cyjanek potasu
- Posty: 1
- Rejestracja: 25 kwie 2017, o 14:48
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Ochrona czynna - ingerencja człowieka w ochronę przyrody, ich celem jest pomoc przyrodzie w osiągnięciu jakiś celów, przykładem ich mogą być:Biologis pisze:Larsonik pisze: Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : Ochrona bierna i ochrona czynna przyrody, oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
- Reintrodukcja gatunków na tereny dawniej przez nie zamieszkane,
- pozbycie się szkodników z danego terenu, które mogą być zagrożeniem dla danego gatunku,
- zwykłe dokarmianie ptaków podczas zimy.
Ochrona bierna - brak jakiejkolwiek ingerencji człowieka w ochronę przyrody. Celem jest nie dopuszczenie do danego terenu czynników zewnętrznych (turystów do obiektów objętych ochroną). Przykładem mogą być:
- Rezerwaty przyrody,
- Parki Narodowe.
Pytanie: Podaj po jednym przykładzie dla tych zjawisk: Protokooperacja, Komensalizm, Symbioza, Allelopatia.
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Dobrze!Cyjanek potasu pisze:Ochrona czynna - ingerencja człowieka w ochronę przyrody, ich celem jest pomoc przyrodzie w osiągnięciu jakiś celów, przykładem ich mogą być:Biologis pisze:Larsonik pisze: Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : Ochrona bierna i ochrona czynna przyrody, oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
- Reintrodukcja gatunków na tereny dawniej przez nie zamieszkane,
- pozbycie się szkodników z danego terenu, które mogą być zagrożeniem dla danego gatunku,
- zwykłe dokarmianie ptaków podczas zimy.
Ochrona bierna - brak jakiejkolwiek ingerencji człowieka w ochronę przyrody. Celem jest nie dopuszczenie do danego terenu czynników zewnętrznych (turystów do obiektów objętych ochroną). Przykładem mogą być:
- Rezerwaty przyrody,
- Parki Narodowe.
Pytanie: Podaj po jednym przykładzie dla tych zjawisk: Protokooperacja, Komensalizm, Symbioza, Allelopatia.
Odpowiedź:
-Protokooperacja np brodziec piskliwy ,który żywi się resztkami pokarmu w zębach krokodyla ,czyszcząc mu zęby.
-Komensalizm np. lew zostawiający padlinę dla hien
-Symbioza np. przeżuwacze i bakterie trawiące celulozę
-Alleopatia np. czosnek hamujący rozwój fasoli , albo fiołek polny stymulujący rozwój żyta
Pytanie: Oceń słuszność twierdzenia: Z roślin okrytonasiennych , tylko dwuliścienne wykazują zdolność do przyrostu na grubość. Wyjaśnij swoją ocenę.
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Z roslin okrytonasiennych tylko dwuliscienne wykazuja przyrost wtorny na grubosc poniewaz ich wiazki przewodzace sa otwarte - pomiedzy drewnem a lykiem znajduje sie miazga (kambium) umozliwiajaca owy przyrost, a u jednolisciennych sa one zamkniete - nie wystepuje kambium totez roslina nie przyrasta na grubosc.
Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?
Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Przykro mi , źle , ponieważ jest wyjątek wśród jednoliściennych rodzaje Dracaena i Yucca , czyli np. palmy mimo tego że mają wiązki zamkniętę , kambium pojawia się i działa .Qsky pisze:Z roslin okrytonasiennych tylko dwuliscienne wykazuja przyrost wtorny na grubosc poniewaz ich wiazki przewodzace sa otwarte - pomiedzy drewnem a lykiem znajduje sie miazga (kambium) umozliwiajaca owy przyrost, a u jednolisciennych sa one zamkniete - nie wystepuje kambium totez roslina nie przyrasta na grubosc.
Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
I myslisz ze w zadaniu podaj roznice miedzy jednolisciennymi a dwu- podanie tejze roznicy, ze u jednolisciennych nie wystepuje wtorny przyrost na grubosc, bo nie ma kambium, byloby bledem? Watpie
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Biologis, Tylko, że ich przyrost na grubość nie jest taki typowy. Tam wcale nie odkłada się drewno wtórne i łyko wtórne tylko całe wiązki
-
- Posty: 1673
- Rejestracja: 22 maja 2008, o 22:21
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Ktoś tu chyba przedawkował książkiBiologis pisze:Przykro mi , źle , ponieważ jest wyjątek wśród jednoliściennych rodzaje Dracaena i Yucca
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Asymilują one CO2 w nocy przy otwartych aparatach szparkowych, gromadząc je w postaci kwasu jabłkowego w wakuolach, który następnie rozkładają w ciągu dnia z uwolnieniem CO2, który leci do cyklu Calvina. Umożliwia im to zamykanie aparatów szparkowych w ciągu dnia w celu redukcji transpiracji, a przy tym wciąz przeprowadzają fotosyntezę.Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?
Pytanko: napisz, jakie znaczenie ma gutacja dla roślin i kiedy ewentualnie ma miejsce.
PS Też pamiętałem o tej palmie, ale tak sformułowanego pytania na maturce na pewno nie dadzą
-
- Posty: 32
- Rejestracja: 25 lut 2016, o 21:58
Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Gutacja zachodzi głównie wczesną wiosną (bądź późną jesienią) gdy rankiem powietrze jest bardzo wilgotne, co jest korzystne dla pobierania wody przez roślinę, ale niekorzystne dla procesu transpiracji, która niemal nie zachodzi, ponieważ szparki są wtedy zamknięte. W takiej sytuacji na skutek parcia korzeniowego na brzegach blaszek liściowych tworzą się niewielkie krople płynu zawierające różne sole mineralne i organiczne, które to są końcowym efektem procesu gutacji.Larsonik pisze:
Pytanko: napisz, jakie znaczenie ma gutacja dla roślin i kiedy ewentualnie ma miejsce.
PS Też pamiętałem o tej palmie, ale tak sformułowanego pytania na maturce na pewno nie dadzą
Pytanie: Wyjaśnij w jaki sposób grzyby mikoryzowe ułatwiają drzewom pobieranie wody i sli mineralnych.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 5629 Odsłony
-
Ostatni post autor: thegreentops
6 maja 2015, o 11:23
-
- 2 Odpowiedzi
- 1779 Odsłony
-
Ostatni post autor: cordis
5 maja 2014, o 20:22
-
-
zadania maturalne, fotosynteza, chemosynteza
autor: Asia09091996 » 10 cze 2014, o 09:31 » w Fizjologia roślin - 23 Odpowiedzi
- 17075 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
23 cze 2014, o 13:58
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 10164 Odsłony
-
Ostatni post autor: Penny+Lane
6 wrz 2019, o 17:40
-
-
Biologia zadania maturalne z błędami- dodaj!
autor: tchorz » 12 mar 2016, o 22:43 » w Matura z Biologii - 0 Odpowiedzi
- 2235 Odsłony
-
Ostatni post autor: tchorz
12 mar 2016, o 22:43
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości