Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
Cappy
Posty: 459
Rejestracja: 8 cze 2014, o 18:51

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Cappy »

Larsonik, No i to mi się podoba

Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Cappy pisze:
Jakie są przystosowania do owadopylności w budowie kwiatów?
Przystosowania do owadopylności:
-barwny okwiat
-wydzielanie zapachowych olejków eterycznych
-wydzielanie nektaru
-lepki pyłek
+ taka ciekawostka kwiaty owadopylne posiadają tzw. znacznik ultrafioletowy który jest widoczny w ultrafiolecie na płatkach korony i umożliwia to zwabienie pszczół , które widzą w tym świetle

Pytanie: Podaj 2 przykłady sprężenia zwrotnego dodatniego w świecie biologii.
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Larsonik »

Pytanie: Podaj 2 przykłady sprężenia zwrotnego dodatniego w świecie biologii.
1. Estradiol wytwarzany przez dojrzewajacy pęcherzyk Graafa na zasadzie sprzeżenia zwrotnego dodatniego pobudza wytwarzanie LH w końcowym etapie fazy folikularnej.
2. Trypsynogen, który pod wpływem enterokinazy przechodzi w trypsynę i pod tą postacią aktywuje kolejne cząsteczki trypsynogenu.
Jakoś tak tylko u człowieka wyszło - jestem ciekaw, czy ma ktoś pomysł z innych działów?

Opisz przyczyny i przebieg reakcji alergicznej człowieka.
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Larsonik pisze:
1. Estradiol wytwarzany przez dojrzewajacy pęcherzyk Graafa na zasadzie sprzeżenia zwrotnego dodatniego pobudza wytwarzanie LH w końcowym etapie fazy folikularnej.
2. Trypsynogen, który pod wpływem enterokinazy przechodzi w trypsynę i pod tą postacią aktywuje kolejne cząsteczki trypsynogenu.
Jakoś tak tylko u człowieka wyszło - jestem ciekaw, czy ma ktoś pomysł z innych działów?

Opisz przyczyny i przebieg reakcji alergicznej człowieka.
Dobra odpowiedź , a jeśli chodzi o istnienie sprzężenia zwrotnego dodatniego oprócz ciała człowieka to jeszcze występuje w roślinach , gdy owoce wytwarzają etylen ,który stymuluje dojrzewanie owoców a co za tym idzie powstaje więcej tego węglowodoru .

Przyczyną reakcji alergicznej człowieka jest wytworzenie przeciwciał IgE na antygen substancji , która normalnie nie jest szkodliwa dla organizmu , przez co powstają limfocyty pamięci na ten antygen .
Przebieg reakcji alergicznej: Gdy dojdzie do ponownego kontaktu z nieszkodliwym antygenem , zostają aktywowane przeciwciała IgE , które łączą się z mastocytami powodując powstanie stanu zapalnego i objawów alergii takich jak swędzenie ,zaczerwienienie , prowadząc nawet do wstrząsu anafilaktycznego

Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : ochrona bierna i ochrona czynna przyrody , oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
Awatar użytkownika
Cyjanek potasu
Posty: 1
Rejestracja: 25 kwie 2017, o 14:48

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Cyjanek potasu »

Biologis pisze:
Larsonik pisze: Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : Ochrona bierna i ochrona czynna przyrody, oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
Ochrona czynna - ingerencja człowieka w ochronę przyrody, ich celem jest pomoc przyrodzie w osiągnięciu jakiś celów, przykładem ich mogą być:
- Reintrodukcja gatunków na tereny dawniej przez nie zamieszkane,
- pozbycie się szkodników z danego terenu, które mogą być zagrożeniem dla danego gatunku,
- zwykłe dokarmianie ptaków podczas zimy.

Ochrona bierna - brak jakiejkolwiek ingerencji człowieka w ochronę przyrody. Celem jest nie dopuszczenie do danego terenu czynników zewnętrznych (turystów do obiektów objętych ochroną). Przykładem mogą być:
- Rezerwaty przyrody,
- Parki Narodowe.

Pytanie: Podaj po jednym przykładzie dla tych zjawisk: Protokooperacja, Komensalizm, Symbioza, Allelopatia.
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Cyjanek potasu pisze:
Biologis pisze:
Larsonik pisze: Pytanie: Wyjaśnij pojęcia : Ochrona bierna i ochrona czynna przyrody, oraz podaj przykłady do tych wyjaśnień.
Ochrona czynna - ingerencja człowieka w ochronę przyrody, ich celem jest pomoc przyrodzie w osiągnięciu jakiś celów, przykładem ich mogą być:
- Reintrodukcja gatunków na tereny dawniej przez nie zamieszkane,
- pozbycie się szkodników z danego terenu, które mogą być zagrożeniem dla danego gatunku,
- zwykłe dokarmianie ptaków podczas zimy.

Ochrona bierna - brak jakiejkolwiek ingerencji człowieka w ochronę przyrody. Celem jest nie dopuszczenie do danego terenu czynników zewnętrznych (turystów do obiektów objętych ochroną). Przykładem mogą być:
- Rezerwaty przyrody,
- Parki Narodowe.

Pytanie: Podaj po jednym przykładzie dla tych zjawisk: Protokooperacja, Komensalizm, Symbioza, Allelopatia.
Dobrze!

Odpowiedź:
-Protokooperacja np brodziec piskliwy ,który żywi się resztkami pokarmu w zębach krokodyla ,czyszcząc mu zęby.
-Komensalizm np. lew zostawiający padlinę dla hien
-Symbioza np. przeżuwacze i bakterie trawiące celulozę
-Alleopatia np. czosnek hamujący rozwój fasoli , albo fiołek polny stymulujący rozwój żyta

Pytanie: Oceń słuszność twierdzenia: Z roślin okrytonasiennych , tylko dwuliścienne wykazują zdolność do przyrostu na grubość. Wyjaśnij swoją ocenę.
Qsky
Posty: 15
Rejestracja: 15 lis 2015, o 10:43

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Qsky »

Z roslin okrytonasiennych tylko dwuliscienne wykazuja przyrost wtorny na grubosc poniewaz ich wiazki przewodzace sa otwarte - pomiedzy drewnem a lykiem znajduje sie miazga (kambium) umozliwiajaca owy przyrost, a u jednolisciennych sa one zamkniete - nie wystepuje kambium totez roslina nie przyrasta na grubosc.

Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?

Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Qsky pisze:Z roslin okrytonasiennych tylko dwuliscienne wykazuja przyrost wtorny na grubosc poniewaz ich wiazki przewodzace sa otwarte - pomiedzy drewnem a lykiem znajduje sie miazga (kambium) umozliwiajaca owy przyrost, a u jednolisciennych sa one zamkniete - nie wystepuje kambium totez roslina nie przyrasta na grubosc.

Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?

Przykro mi , źle , ponieważ jest wyjątek wśród jednoliściennych rodzaje Dracaena i Yucca , czyli np. palmy mimo tego że mają wiązki zamkniętę , kambium pojawia się i działa .
Qsky
Posty: 15
Rejestracja: 15 lis 2015, o 10:43

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Qsky »

I myslisz ze w zadaniu podaj roznice miedzy jednolisciennymi a dwu- podanie tejze roznicy, ze u jednolisciennych nie wystepuje wtorny przyrost na grubosc, bo nie ma kambium, byloby bledem? Watpie

Cappy
Posty: 459
Rejestracja: 8 cze 2014, o 18:51

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Cappy »

Biologis, Tylko, że ich przyrost na grubość nie jest taki typowy. Tam wcale nie odkłada się drewno wtórne i łyko wtórne tylko całe wiązki
persil1991
Posty: 1673
Rejestracja: 22 maja 2008, o 22:21

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: persil1991 »

Biologis pisze:Przykro mi , źle , ponieważ jest wyjątek wśród jednoliściennych rodzaje Dracaena i Yucca
Ktoś tu chyba przedawkował książki
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Larsonik »

Pytanie:
Jakie jest znaczenie przeprowadzania fotosyntezy typu CAM dla roslin?
Asymilują one CO2 w nocy przy otwartych aparatach szparkowych, gromadząc je w postaci kwasu jabłkowego w wakuolach, który następnie rozkładają w ciągu dnia z uwolnieniem CO2, który leci do cyklu Calvina. Umożliwia im to zamykanie aparatów szparkowych w ciągu dnia w celu redukcji transpiracji, a przy tym wciąz przeprowadzają fotosyntezę.

Pytanko: napisz, jakie znaczenie ma gutacja dla roślin i kiedy ewentualnie ma miejsce.

PS Też pamiętałem o tej palmie, ale tak sformułowanego pytania na maturce na pewno nie dadzą
weltschmerz
Posty: 32
Rejestracja: 25 lut 2016, o 21:58

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: weltschmerz »

Larsonik pisze:


Pytanko: napisz, jakie znaczenie ma gutacja dla roślin i kiedy ewentualnie ma miejsce.

PS Też pamiętałem o tej palmie, ale tak sformułowanego pytania na maturce na pewno nie dadzą
Gutacja zachodzi głównie wczesną wiosną (bądź późną jesienią) gdy rankiem powietrze jest bardzo wilgotne, co jest korzystne dla pobierania wody przez roślinę, ale niekorzystne dla procesu transpiracji, która niemal nie zachodzi, ponieważ szparki są wtedy zamknięte. W takiej sytuacji na skutek parcia korzeniowego na brzegach blaszek liściowych tworzą się niewielkie krople płynu zawierające różne sole mineralne i organiczne, które to są końcowym efektem procesu gutacji.



Pytanie: Wyjaśnij w jaki sposób grzyby mikoryzowe ułatwiają drzewom pobieranie wody i sli mineralnych.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości