Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Asia tez tak zaznaczylam ale nei mam akurat do tego testu klucza:(
oraz odpowiedz na twoje pytanie. nie wiem czy dobzre:
mitochondria i chloroplasty maja swoje DNA i rybosomy czyli w pewnym zakresie sa autonomiczne
motochondria i plastydy maja swoja blone wewnetnrzna rozna od zewnetznej, podobnej do blony komorkowej gospodarza
wystepuja podobienstwa biochemiczne miedzy organellami a zyjacymi swobodnie prokariontami
Moze ktos wyjasni na czym polegaja nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa(i tego wlasnei nie umiem) to z tym operonem laktozowym i tryptofanoiwym ze jednen chamuje polimeraze a drugi nie chamuje kontrola negatywna i pozytywna?
oraz odpowiedz na twoje pytanie. nie wiem czy dobzre:
mitochondria i chloroplasty maja swoje DNA i rybosomy czyli w pewnym zakresie sa autonomiczne
motochondria i plastydy maja swoja blone wewnetnrzna rozna od zewnetznej, podobnej do blony komorkowej gospodarza
wystepuja podobienstwa biochemiczne miedzy organellami a zyjacymi swobodnie prokariontami
Moze ktos wyjasni na czym polegaja nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa(i tego wlasnei nie umiem) to z tym operonem laktozowym i tryptofanoiwym ze jednen chamuje polimeraze a drugi nie chamuje kontrola negatywna i pozytywna?
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2009, o 10:57 przez japonka, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 550
- Rejestracja: 20 lut 2008, o 14:31
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Asia90 pisze: Za pomocą 3 argumentów udowodnij że komórka eukariotyczna powstała na drodze endosymbiozy?
-Podobieństwa biochemiczne organelli komórkowych do niektórych swobodnie żyjących prokariontów.
- mitochondria i chloroplasty są w pewnym stopniu autonomiczne, zawierają bowiem własny DNA i rybosomy.
- Mitochondria i chloroplasty mają własną błonę wewnętrzną, która różni się od zewnętrznej (podobnej do błony kom. gospodarze)
japonka, 1 i 3lt?
Przekształć prawidłowy zapis literowy genów w chromosomie BIOLOGIA tak, aby obrazował: duplikacje inwersje i deficjencję.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
To może ja zadam zaltwe pytanko :
Wymień dwie zalety i dwie wady terapii genowej
Wymień dwie zalety i dwie wady terapii genowej
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
kladiaa pisze:To może ja zadam zaltwe pytanko :
Wymień dwie zalety i dwie wady terapii genowej
hm zalety:
to taka ze dany organizm po wprowadzeniu nowego genu, uaktywnia procesy naparwcze komorki?
mozliwosc leczenia wrodonych wad genetycznych
dwie wady:
efekt manipulacji moze byc nieprzewidziany
istenieje neibezpieczenstwo powstanai wuszkodzonych zardkow
Przekształć prawidłowy zapis literowy genów w chromosomie BIOLOGIA tak, aby obrazował: duplikacje inwersje i deficjencję.
hm no to tak :
duplikacja:
Biolologia
inwersja
Biogialo
deficjencje
Biolo
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
1. duplikacja BIOLOLOGIA_olka_ pisze:Przekształć prawidłowy zapis literowy genów w chromosomie BIOLOGIA tak, aby obrazował: duplikacje inwersje i deficjencję.
2. deficjencja BIOLOG
3. inwersja BIOGIALO
Wymień rodzaje doboru naturalnego i krotko je scharakteryzuj
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Moze ktos wyjasni na czym polegaja nie pamietam jak to sie dokladnie nazywa(i tego wlasnei nie umiem) to z tym operonem laktozowym i tryptofanoiwym ze jednen chamuje polimeraze a drugi nie chamuje kontrola negatywna i pozytywna?
Te operony faktycznie sa troche dziwne.
Ale moze tak.
Operon laktozowy koduje enzymy potrzebne do rozkładu laktozy. W normalnych warunkach bakteria jako źródło energi wykorzystuje jednak glukoze. Laltoza jest jej nie potrzebna, wiec nie musi produkowac enzymów ktore ja rozkladaja. Tak wiec gdy nie ma czego rozłożyc operon jest nieaktywny. Ale jesli w pozywce na ktorej rosnie bakteria znajdzie sie laktoza to łaczy sie ona z represorem zrzuca go z operona i mozliwa jest transkrypcja a nastepnie translacja. Dzieki temu powstaja enzymy potrzebne do jej rozłożenia.
Jesli chodzi o operon tryptofanowy to koduje on enzymy potrzebne do syntezy tryptofanu. Aminokwas ten jest stale potrzebny bakteri wiec w normalnych warunkach operon ten jest aktywny. Gdy jednak jego stezenie jest zbyt duze czasteczki tryptofanu łacza sie z represorem i niejako blokuja operon aby nie kodował enzymów do syntezy tego aminokwasu. Stan ten utrzymuje sie dopóki jego steżenie sie nie zmniejszy.
Nie wiem czy dobrze to napisałam. Jak coś jest źle to mnie poprawcie
Te operony faktycznie sa troche dziwne.
Ale moze tak.
Operon laktozowy koduje enzymy potrzebne do rozkładu laktozy. W normalnych warunkach bakteria jako źródło energi wykorzystuje jednak glukoze. Laltoza jest jej nie potrzebna, wiec nie musi produkowac enzymów ktore ja rozkladaja. Tak wiec gdy nie ma czego rozłożyc operon jest nieaktywny. Ale jesli w pozywce na ktorej rosnie bakteria znajdzie sie laktoza to łaczy sie ona z represorem zrzuca go z operona i mozliwa jest transkrypcja a nastepnie translacja. Dzieki temu powstaja enzymy potrzebne do jej rozłożenia.
Jesli chodzi o operon tryptofanowy to koduje on enzymy potrzebne do syntezy tryptofanu. Aminokwas ten jest stale potrzebny bakteri wiec w normalnych warunkach operon ten jest aktywny. Gdy jednak jego stezenie jest zbyt duze czasteczki tryptofanu łacza sie z represorem i niejako blokuja operon aby nie kodował enzymów do syntezy tego aminokwasu. Stan ten utrzymuje sie dopóki jego steżenie sie nie zmniejszy.
Nie wiem czy dobrze to napisałam. Jak coś jest źle to mnie poprawcie
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Wyróżnia się dobór naturalny:
1) kierunkowy – faworyzuje osobniki posiadające różną od średniej w populacji wartość cechy
2) stabilizujący – faworyzuje osobniki posiadające średnią dla danej populacji wartość cechy
3) rozrywający – jednocześnie faworyzuje osobniki o dwóch lub więcej wartościach cechy, różniących się od średniej populacji.
1) kierunkowy – faworyzuje osobniki posiadające różną od średniej w populacji wartość cechy
2) stabilizujący – faworyzuje osobniki posiadające średnią dla danej populacji wartość cechy
3) rozrywający – jednocześnie faworyzuje osobniki o dwóch lub więcej wartościach cechy, różniących się od średniej populacji.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Wymień rodzaje doboru naturalnego i krotko je scharakteryzu
dobor stabilizujacy to taki ktory odrzuca skrajne cechy fenotypowe osobnikow w populacjiprowadzi do zubozenia roznorodnosci.
dobor rozrywajacy to taki ktory faworyzuje skrajne cechy fenotypowe w poppulacji
dobor krewniaczy polega on na zmniejszaniu szansy przekazania osobnim krewniaczym swoich genow, poprzez altruistyczne zachowanie w stosunku do osobnikow spokrewnionych
dobor plciowy prowadzi do faworyzowanai takich cech plciowych jak kolorowe upierzenie czy tez tance godowe w celu wykorzystanai ich w procesie prokreacji
dobor stabilizujacy to taki ktory odrzuca skrajne cechy fenotypowe osobnikow w populacjiprowadzi do zubozenia roznorodnosci.
dobor rozrywajacy to taki ktory faworyzuje skrajne cechy fenotypowe w poppulacji
dobor krewniaczy polega on na zmniejszaniu szansy przekazania osobnim krewniaczym swoich genow, poprzez altruistyczne zachowanie w stosunku do osobnikow spokrewnionych
dobor plciowy prowadzi do faworyzowanai takich cech plciowych jak kolorowe upierzenie czy tez tance godowe w celu wykorzystanai ich w procesie prokreacji
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
U niektórych słodkowodnych protistów, np. pantofelków występują tzw. wodniczki tętniące,
które zbierają wodę z wnętrza komórki i wypompowują ją na zewnątrz. Pulsowanie
wodniczek tętniących łatwo zaobserwować w mikroskopie optycznym.
Zaplanuj doświadczenie pozwalające rozwiązać problem badawczy:
Czy częstotliwość pulsowania wodniczek tętniących u pantofelków zależy od stężenia NaCl
w ich środowisku zewnętrznym?
Do dyspozycji masz: mikroskop, akwarium z hodowlą pantofelków, zlewki, szkiełka
podstawowe, zakraplacz, 1% roztwór NaCl, wodę destylowaną.
W planie doświadczenia uwzględnij:
− próbę kontrolną,
− próbę badawczą,
− sposób uzyskiwania wyników.
które zbierają wodę z wnętrza komórki i wypompowują ją na zewnątrz. Pulsowanie
wodniczek tętniących łatwo zaobserwować w mikroskopie optycznym.
Zaplanuj doświadczenie pozwalające rozwiązać problem badawczy:
Czy częstotliwość pulsowania wodniczek tętniących u pantofelków zależy od stężenia NaCl
w ich środowisku zewnętrznym?
Do dyspozycji masz: mikroskop, akwarium z hodowlą pantofelków, zlewki, szkiełka
podstawowe, zakraplacz, 1% roztwór NaCl, wodę destylowaną.
W planie doświadczenia uwzględnij:
− próbę kontrolną,
− próbę badawczą,
− sposób uzyskiwania wyników.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
do zlewki nabiaramy wodę z akwarium (z pantofelkami naturalnie), i teraz do niewielkiej ilości wody dodajemy kroplami NaCl ( tzn. róznicujemy stężenie - w jednej zlewce bedzie np. 1 kropla a innej 5 kropli itd.)
po paru minutach robisz preparat - kropla wody ze zlewki z pantofelkami na szkieło i pod mikroskop - liczysz ile razy wodniczka się kurczy w jakimś przedziale czasu. i tak z każdym stężeniem NaCl ktore jest przygotowane.
Próba kontrolna to bez NaCl, tylko z wodą destylowaną.
proba badawcza to ta z NACL
jak cos pomotalam to sorka]
po paru minutach robisz preparat - kropla wody ze zlewki z pantofelkami na szkieło i pod mikroskop - liczysz ile razy wodniczka się kurczy w jakimś przedziale czasu. i tak z każdym stężeniem NaCl ktore jest przygotowane.
Próba kontrolna to bez NaCl, tylko z wodą destylowaną.
proba badawcza to ta z NACL
jak cos pomotalam to sorka]
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
dobrze)japonka pisze: jak cos pomotalam to sorka]
tylko faktycznie troszkę pomotałaś bo wystarczyło napisać jak wygląda próba kontrolna, próba badawcza i sposób uzyskiwania wyników
a pytanie?
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
To może ja zadam parę pytań:
1. Co nadaje kości twardość a co sprężystość?
2. Co to są stenobionty i eurybionty?
3. Co to znaczy że włókno nerwowe przewodzi zgodnie z zasadąwszystko albo nic"?
1. Co nadaje kości twardość a co sprężystość?
2. Co to są stenobionty i eurybionty?
3. Co to znaczy że włókno nerwowe przewodzi zgodnie z zasadąwszystko albo nic"?
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
1. Twardość - sole wapnia i fosforanu, sprężystość - osseina
2. stenobionty - organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej, eurybionty - o szerokim zakresie tolerancji
3. Jeśli siła bodźca jest większa od progowej to akson reaguje zawsze tak samo, zostaje pobudzony w pełni albo wcale
dobrze?
Pytanie: omów naturalne metody regulacji poczęć
2. stenobionty - organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej, eurybionty - o szerokim zakresie tolerancji
3. Jeśli siła bodźca jest większa od progowej to akson reaguje zawsze tak samo, zostaje pobudzony w pełni albo wcale
dobrze?
Pytanie: omów naturalne metody regulacji poczęć
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 5625 Odsłony
-
Ostatni post autor: thegreentops
6 maja 2015, o 11:23
-
- 2 Odpowiedzi
- 1779 Odsłony
-
Ostatni post autor: cordis
5 maja 2014, o 20:22
-
-
zadania maturalne, fotosynteza, chemosynteza
autor: Asia09091996 » 10 cze 2014, o 09:31 » w Fizjologia roślin - 23 Odpowiedzi
- 17063 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
23 cze 2014, o 13:58
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 10125 Odsłony
-
Ostatni post autor: Penny+Lane
6 wrz 2019, o 17:40
-
-
Biologia zadania maturalne z błędami- dodaj!
autor: tchorz » 12 mar 2016, o 22:43 » w Matura z Biologii - 0 Odpowiedzi
- 2235 Odsłony
-
Ostatni post autor: tchorz
12 mar 2016, o 22:43
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości