kilka zadań z cech ilościowych
kilka zadań z cech ilościowych
1. . Jaki % osobników wykazujących wyższą i niższą wartość cechy ilościowej warunkowanej przez cztery pary alleli o jednakowym efekcie jednostkowym i kierunku działania w stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccdd x AAbbCCDD
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy…. ?
Niższą wartość cechy.?
niby zrobiłam to zadanie ale dziwne wyniki mi wyszły i chiałbyms prawdzić
2. Oblicz współczynnik odziedziczalności w w wąskim i w szerokim sensie wiedząc że
V P2=2,25 V F1=2,5 V Bc1(1)=4,4 V Bc1(2)=4,6 V G-2,0
W populacji P1 stwierdzono następujące wartości cechy:
1 roślina- 18, 2rośliny- 19 3- 20, 4- 21, 3- 22, 2- 23, 1roślina- 24
H2B=
h2a=
wiem ze tu wystarczą wzory ale w moich wzorach mam inne oznaczenia i nie wiem jak mam sobie z tym poradzić
3.Skrzyżowano 2 rośliny u których plon nasion wynosi przeciętnie 40g. W potomstwie uzyskano rośliny przekraczające formy rodzicielskie pod względem plonu o 10g oraz takie których plon był niższy o 10g. Formy o najniższym lub najwyższym plonie stanowiły w sumie 12,5%. Jeżeli efekt jednostkowy poligenu wynosi 5g a homozygoty recesywne i dominujące warunkują plon wynoszący odpowiednio 20 i 60g genotypy krzyżowanych form to.
do pewnego momentu umiem rozwiązać to zadanie tzn wiem ze potomstwo ma 2 i 6 poligenów a ich masa to 30 i 50 g
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy…. ?
Niższą wartość cechy.?
niby zrobiłam to zadanie ale dziwne wyniki mi wyszły i chiałbyms prawdzić
2. Oblicz współczynnik odziedziczalności w w wąskim i w szerokim sensie wiedząc że
V P2=2,25 V F1=2,5 V Bc1(1)=4,4 V Bc1(2)=4,6 V G-2,0
W populacji P1 stwierdzono następujące wartości cechy:
1 roślina- 18, 2rośliny- 19 3- 20, 4- 21, 3- 22, 2- 23, 1roślina- 24
H2B=
h2a=
wiem ze tu wystarczą wzory ale w moich wzorach mam inne oznaczenia i nie wiem jak mam sobie z tym poradzić
3.Skrzyżowano 2 rośliny u których plon nasion wynosi przeciętnie 40g. W potomstwie uzyskano rośliny przekraczające formy rodzicielskie pod względem plonu o 10g oraz takie których plon był niższy o 10g. Formy o najniższym lub najwyższym plonie stanowiły w sumie 12,5%. Jeżeli efekt jednostkowy poligenu wynosi 5g a homozygoty recesywne i dominujące warunkują plon wynoszący odpowiednio 20 i 60g genotypy krzyżowanych form to.
do pewnego momentu umiem rozwiązać to zadanie tzn wiem ze potomstwo ma 2 i 6 poligenów a ich masa to 30 i 50 g
Re: kilka zadań z cech ilościowych
Potomstwem tej pary rodziecielskiej będzie F1.mayfly pisze:1. . Jaki % osobników wykazujących wyższą i niższą wartość cechy ilościowej warunkowanej przez cztery pary alleli o jednakowym efekcie jednostkowym i kierunku działania w stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccdd x AAbbCCDD
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy…. ?
Niższą wartość cechy.?
aaBBccdd x AAbbCCDD
F1:AaBbCcDd
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy - 0
Niższą wartość cechy - 0
Re: kilka zadań z cech ilościowych
W szachownicy rozszczepienia osobników max i min jest zawsze po jednym. Czyli podano Ci że dwa pola szachownicy to 12,5% wszystkich pól, czyli wszystkich pól jest 16 a taką szachownicę dają osobniki z dwoma parami genów.Formy o najniższym lub najwyższym plonie stanowiły w sumie 12,5%.
krzyżowanych form to.Jeżeli efekt jednostkowy poligenu wynosi 5g a homozygoty recesywne i dominujące warunkują plon wynoszący odpowiednio 20 i 60g genotypy
max-min=60-20=40g
po 5r na gen to znaczy że wszystkich poligenów osobnika dla tej cechy jest 40/5=8
_
8poligenów w tym 4dominujęce bo 20+ (4*5g)=40g -
Rodzice mają po dwie pary genów w stanie heterozygotycznym, tych samych, bo jest rozszczepienie na 16 pólSkrzyżowano 2 rośliny u których plon nasion wynosi przeciętnie 40g
np.
AaBbCCdd*AaBbCCdd
ABCd.AbCdaBCd.abCd
ABCd50.45.45.40
AbCd45.404035
aBCd.4540.40.35
abCd.40.3535.30
Re: kilka zadań z cech ilościowych
malgosi35 pisze:Potomstwem tej pary rodziecielskiej będzie F1.mayfly pisze:1. . Jaki % osobników wykazujących wyższą i niższą wartość cechy ilościowej warunkowanej przez cztery pary alleli o jednakowym efekcie jednostkowym i kierunku działania w stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccdd x AAbbCCDD
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy…. ?
Niższą wartość cechy.?
aaBBccdd x AAbbCCDD
F1:AaBbCcDd
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy - 0
Niższą wartość cechy - 0
hmm a czy tu nie chodzi o pokolenie F2
trzeba skorzystać z trójkąta pascala
mniej- czyli 0 lub 1 allel dominujący. To będzie 8 wiersz w trójkącie paskala (bo max. 8 alleli) więc (1+8)/256=0,035=3,5%
więcej: czyli 7 lub 8. Ten sam wiersz.
(1+8)/256= 3,5%
?
Re: kilka zadań z cech ilościowych
Potomstwem tej pary rodziecielskiej będzie F1.mayfly pisze:malgosi35 pisze:mayfly pisze:1. . Jaki % osobników wykazujących wyższą i niższą wartość cechy ilościowej warunkowanej przez cztery pary alleli o jednakowym efekcie jednostkowym i kierunku działania w stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccdd x AAbbCCDD
%osobników wykazujących wyższą wartość cechy…. ?
Niższą wartość cechy.?
Z tego co mnie się wydaje trzeba skorzystać z 8 wiersza trójkąta Pascala.
1 8 28 56 70 56 28 8 1
70 ma 4 poligeny (4 pary alleli), więc liczby przed 70 to będą te o niższej wartości cechy, a za 70 te o wyższej wartości cechy
Teraz trzeba to zsumować i podzielić przez całość (sumę liczb w wierszu):
(1+8+28+56)/256=0,36=36% będzie miało niższą wartość cechy
(56+28+8+1)/256=0,36=36% będzie miało wyższą wartość cechy
Nie umiem tego wyjaśnić, ale mogę podać sposób, którym ja to obliczam (a czy jest dobry proszę o konsultacje)
Re: kilka zadań z cech ilościowych
Ad tego co jest wyżej napisane:
36% wszystkich form w F2 przekroczy wartość in plus rodziców (wykaże wyższą wartość cechy) i tyle samo wykaże niższą wartość cechy
36% wszystkich form w F2 przekroczy wartość in plus rodziców (wykaże wyższą wartość cechy) i tyle samo wykaże niższą wartość cechy
Re: kilka zadań z cech ilościowych
ok, rozumiem chyba nawet dokładnie wychodzi 36,3 %
Re: kilka zadań z cech ilościowych
Na siłę analizujecie F2, a F2 nie jest potomstwem tej paryw stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccdd x AAbbCCDD
Re: kilka zadań z cech ilościowych
Owszem, na siłę, przyznaje się bez bicia:) Po prostu mieliśmy podobne (takie samo) zadanie mieliśmy na ćwiczeniach. Osobiście nic z tego nie rozumiem, ale wykonuję je według sposobu (schematu) w jaki zostało ono rozwiązane na zajęciach.malgosi35 pisze:Na siłę analizujecie F2, a F2 nie jest potomstwem tej paryw stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccdd x AAbbCCDD
Treść zadania z ćw brzmi:
Jakiego % osobników wykazujących wyższą i niższą wartość cechy ilościowej warunkowanej przez cztery pary alleli o jednakowym efekcie jednostkowym i kierunku działania w stosunku do form rodzicielskich można oczekiwać w potomstwie krzyżówki : aaBBccDD x AAbbCCdd?
a) 36,3% o wyższej i 72,6% o niższej
b) 72,6% o wyższej i 36,3% o niższej
c) 18,1% o wyższej i 18,1% o niższej
d) 36,3% o wyższej i 36,3% o niższej lt i to była prawidłowa odp
Re: kilka zadań z cech ilościowych
ok, a co z tym zadaniem bo mi jakieś bzdury wychodzą
2. Oblicz współczynnik odziedziczalności w w wąskim i w szerokim sensie wiedząc że
V P2=2,25 V F1=2,5 V Bc1(1)=4,4 V Bc1(2)=4,6 V G-2,0
W populacji P1 stwierdzono następujące wartości cechy:
1 roślina- 18, 2rośliny- 19 3- 20, 4- 21, 3- 22, 2- 23, 1roślina- 24
H2B=
h2a=
2. Oblicz współczynnik odziedziczalności w w wąskim i w szerokim sensie wiedząc że
V P2=2,25 V F1=2,5 V Bc1(1)=4,4 V Bc1(2)=4,6 V G-2,0
W populacji P1 stwierdzono następujące wartości cechy:
1 roślina- 18, 2rośliny- 19 3- 20, 4- 21, 3- 22, 2- 23, 1roślina- 24
H2B=
h2a=
Re: kilka zadań z cech ilościowych
Ja na ten temat wiem niewiele.
Odziedziczalność w szerokim zakresie H2 = VG/VF = 2/2,5=0,8 = 80% ?
W wąskim zakresie to jakieś wariancje trzeba liczyć i grom wie co jeszcze.
Odziedziczalność w szerokim zakresie H2 = VG/VF = 2/2,5=0,8 = 80% ?
W wąskim zakresie to jakieś wariancje trzeba liczyć i grom wie co jeszcze.
Re: kilka zadań z cech ilościowych
mi w szerokim wyszło 74 % a w wąskim wychodzi na minusie
Re: kilka zadań z cech ilościowych
No właśnie mi też wychodzi w wąskim zakresie na minusie
błąd w zadaniu?
błąd w zadaniu?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 0 Odpowiedzi
- 18256 Odsłony
-
Ostatni post autor: Nika_08
15 lis 2015, o 10:45
-
- 0 Odpowiedzi
- 2730 Odsłony
-
Ostatni post autor: szczurek303
18 paź 2016, o 17:07
-
- 5 Odpowiedzi
- 6235 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
19 paź 2016, o 18:57
-
- 4 Odpowiedzi
- 11348 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
9 maja 2014, o 07:47
-
-
rozróżnainie zdobyczy ewolucyjnych od innych cech
autor: maciekkkg » 6 mar 2016, o 16:44 » w Zadania domowe z biologii - 1 Odpowiedzi
- 3856 Odsłony
-
Ostatni post autor: persil1991
7 mar 2016, o 21:54
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość