Mikroskopia - prasa i literatura

Mikroskopy, preparaty, sprzęt, metody utrwalania i barwienia preparatów, zdjęcia mikroskopowe, mikrofotografia, metodyka, bioindykacja
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

W kwestii Mikroskopia i mikrofotografia , to nie wyrobiłem się czasowo (rodzinny wyjazd na wczasy)
Wrzucę po powrocie za 1,5-2 tygodnie.
guddini
Posty: 31
Rejestracja: 11 cze 2014, o 09:22

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: guddini »

Очень много литературы по теме на Русском языке:

Kod: Zaznacz cały

labx.narod.ru/documents/practical.html
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

guddini

"Mikroskopia fazowo-kontrastowa i interferencyjna"
Autor: Maksymilian Pluta
Rok wydania:1965
Ilość stron: 370
Stan:dobry
Kup teraz: 69 zł
Wygląda na bardzo ciekawą pozycję (choć swoje lata ma).
Może ktoś będzie zainteresowany (mnie wakacje wykończyły finansowo) :-(
allegro i4570572049
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

Kupując parę mykologicznych pozycji miałem możliwość wybrania jednej gratisowej książki, padło na poniższą:

"Микроскопы 1969
Автор: Скворцов Г. Е., Панов В. А., Поляков Н. И., Федин Л. А.
Издательство: Машиностроение
Год: 1969
Страниц: 508
Формат: DJVU
Размер: 11 Мб
Язык: русский

В книге описаны геометрическая теория микроскопа и волновая теория образования в нем изображения. Приведены принципиальные оптические схемы различных типов микроскопов, рекомендации по выбору объектива и окуляра для визуального наблюдения и микрофотографирования рассмотрены вопросы освещенности изображения и потери света в микроскопах, основные типы источников и приемников излучения, применяемых в микроскопии.
Описано устройство современных микросколов, различных назначений, а также микрофотографических и микропроекционных установок отечественного производства и конструкций вспомогательных принадлежностей к ним. Изложены общие правила настройки и эксплуатации микроскопов указаны оптические материалы, применяемые в микроскопии. Книга предназначена для широкого круга инженерно-технических работников различных отраслей народного хозяйства. Она может быть также полезна преподавателям и студентам вузов.
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

Ostatnio utrafiłem bardzo leciwą ale ciekawą:
"Praktische mikrofotografie"
von Guido G. Reinert
1937 Wilhelm Knapp, Halle (Saale)
Printed in Germany 1943
Załączniki
praktische-mikrofotografie.jpg
praktische-mikrofotografie-1.jpg
praktische-mikrofotografie-2.jpg
praktische-mikrofotografie-3.jpg
praktische-mikrofotografie-4.jpg
praktische-mikrofotografie-5.jpg
praktische-mikrofotografie-6.jpg
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

Udało mi się tanio trafić na Allegro zestaw numerów "Foto Kurier zawierający cykl artykułów autorstwa Pana Marka Misia dotyczących mikrofotografi.
"Marek Miś - Photomicrography

Kod: Zaznacz cały

mismicrophoto.com/index-pl.php
Warto przejrzeć stronę autora.
"Mieszkam w Suwałkach, polskim biegunie zimna. Fotografuję od przeszło 30 lat. Z racji zainteresowań i wykształcenia głównym tematem moich fotografii jest szeroko pojęta natura. Zawsze fascynował mnie zwłaszcza świat ukryty przed ludzkim wzrokiem, świat rzeczy małych, toteż od wielu lat makrofotografia zajmuje w mojej fotografii miejsce szczególne.

Od kilku lat zafascynowany jestem mikrofotografią. Pierwsze tego rodzaju czarno-białe fotografie wykonałem już wprawdzie w 1980 r., lecz były one dość słabej jakości. Braki sprzętowe, materiałowe a nierzadko i finansowe ówczesnego okresu położyły kres tego rodzaju fotografii na długie lata.

Pojawienie się technologii cyfrowej umożliwiło mi powrót do fotografowania z użyciem mikroskopu. Mikrofotografia pochłonęła mnie bez reszty. Nie oznacza to, iż zrezygnowałem z innych dziedzin fotografii – w dalszym ciągu wykonuję makrofotografie oraz fotografuję pejzaż. Mikrofotografia jest jednak najważniejsza.

Fotografowanie przy użyciu mikroskopu jest odkrywaniem dla siebie i dla innych zupełnie innych światów. Staram się przy tym, aby moje fotografie nie miały wyłącznie charakteru dokumentalnego, lecz by oddawały piękno mikroświata."


". Używam obiektywów apochromatycznych nieistniejącej już firmy Carl Zeiss Jena oraz obiektywów planachromatycznych i planapochromatycznych firmy Olympus. Mikroskop jakim się posługuję to stary mikroskop badawczy Lumipan firmy Carl Zeiss Jena. Swoje mikrofotografie wykonuję przy użyciu różnych technik oświetlenia – jasne pole, ciemne pole, kontrast fazowy, oświetlenie Rheinberga, światło spolaryzowane, oświetlenie skośne oraz w technikach mieszanych."

Większość numerów do ściągnięcia z internetu, niektóre do kupienia na Allegro (3-7 zł) oraz na stronie miesięcznika (tam po 16,99 zł pomimo, że numery archiwalne).

Brak mi numerów: 12/2012, 10/2013, 11/2013. Gdyby ktoś miał namiar w sieci lub oryginały (skany), to byłbym wdzięczny :- )
Oryginał lub skany - chętnie odkupię - )

Foto Kurier 10/2012 Mikrofotografia – podstawy cz. I str. 76-82
Mikrofotografia (fotografia wykonywana przy pomocy aparatu połączonego z mikroskopem) jest szczególną dziedziną fotografii. O jej wyjątkowości stanowią dwie podstawowe kwestie.
Po pierwsze, poza aparatem fotograficznym, konieczne jest zaopatrzenie się w mikroskop, którego jakość w głównej mierze decyduje o poziomie technicznym wykonywanych fotografii.
Po drugie, aby w ogóle móc wykonywać zdjęcia pod mikroskopem, należy odpowiednio przygotować przedmiot zdjęcia, czyli ­preparat. Niezbędna więc staje się choćby minimalna wiedza o tym, jak to zrobić.
W mikrofotografii, poza dobrą znajomością obsługi aparatu fotograficznego niezbędna jest umiejętność właściwej obsługi mikroskopu. I choć podstawowa obsługa mikroskopu nie jest trudna, to jednak np. zastosowanie specjalnych technik oświetlenia może sprawić nie lada kłopot (patrz ramka „Techniki oświetlenia” na str. 79).
Mikroskop
W mikrofotografii ważniejszy od samego aparatu fotograficznego jest mikroskop. To jego optyka decyduje o jakości obrazu, a precyzja wykonania elementów mechanicznych wpływa bezpośrednio na komfort pracy. Każdy mikroskop składa się z dwóch układów: optycznego i mechanicznego

FOTO KURIER 11/2012 Mikrofotografia kompaktowa cz. II str. 60-63
W poprzednim odcinku staraliśmy się pomóc Państwu w wyborze odpowiedniego mikroskopu, niezbędnego do wykonywania mikrofotografii. W tym odcinku zajmiemy się podpięciem aparatu do mikropskopu. 
Kompaktem
Do wykonywania mikrofotografii możemy posłużyć się aparatem fotograficznym dowolnego typu. Może więc to być zarówno aparat z optyką niewymienną (większość kompaktów) jak i aparat o wymiennej optyce (lustrzanki i tzw. bezlusterkowce). Jedne i drugie mają swoje zalety i wady. Aparaty kompaktowe są mniejsze, lżejsze, a praca migawki nie wywołuje żadnych wstrząsów. Minusem jest ich mała matryca i fakt generowania stosunkowo wysokich szumów. Do głównych zalet lustrzanek należy zaliczyć, przede wszystkim, niewielkie szumy oraz wysoką jakość otrzymywanych fotografii. Od tego, jaki posiadamy aparat zależy sposób jego połączenia z mikroskopem. Kompakt należy umieścić tak, aby jego obiektyw niemal zetknął się z okularem mikroskopu. Jeśli odległość, obiektyw aparatu – okular mikroskopu będzie zbyt duża, to obraz mikroskopowy nie wypełni całego kadru (ekranu aparatu), lecz przyjmie postać mniejszego, lub większego obrazu kołowego (tzw. winietowanie). Dodać należy, iż samo maksymalne przysunięcie obiektywu aparatu do okularu mikroskopu nie rozwiązuje jeszcze problemu.

FOTO KURIER 12/2012 – Mkrofotografia lustrzanką cz. III str. 62-76
W poprzednim artykule poświęconym mikrofotografii opisaliśmy sposób wykonywania zdjęć za pomocą kompaktu. Tym razem przybliżamy technikę wykonywania zdjęć przez mikroskop z użyciem lustrzanki. 
Głowica trinokularowa
Najlepszym i najwygodniejszym sposobem połączenia lustrzanki z mikroskopem jest użycie głowicy trinokularowej. Jeśli myślimy poważnie o mikrofotografii, powinniśmy od razu zaopatrzyć się w mikroskop z taką głowicą. ­Głowica ­trinokularowa, poza parą okularów do obserwacji bezpośredniej, posiada dodatkowy pionowy tubus. Układ optyczny takiej głowicy rozdziela wiązkę obrazową na dwie, z których jedna kierowana jest do okularów służących do obserwacji bezpośredniej (a następnie do oczu), natomiast druga do pionowego tubusu (a następnie do aparatu fotograficznego).
Możemy nabyć zarówno nowy mikroskop z głowicą trinokularową, prosto ze sklepu, jak i używany, np. zakupiony na aukcji. Nowe, względnie tanie, mikroskopy oferują na naszym rynku firmy Delta Optical oraz Bresser. Mikroskopy tych producentów, wyposażone fabrycznie w głowice trinokularowe, można kupić już za 1290 zł (Delta Optical Genetic Pro Trino) lub 2499 zł (Bresser Bioscience Trino). Nie warto kupować nowego mikroskopu z głowicą binokularową, aby ją następnie wymienić na trinokularową.

Foto Kurier. Nr 1/2013 Techniki oświetleniowe cz. IV str. 87-89
W poprzednich odcinkach o mikrofotografii omówiono dobór sprzętu potrzebnego do wykonywania tego typu zdjęć, a więc mikroskopu i aparatu. Tym razem przedstawimy różne techniki oświetleniowe stosowane w mikroskopii i mikrofotografii.
 
Mikrofotografia, w porównaniu z wieloma innymi dziedzinami fotografii, ma tę wielką zaletę, że fotografujący, w stu procentach, sam kreuje oświetlenie obiektu. Jak wiadomo z pierwszej części naszego poradnika, najlepszym mikroskopem do wykonywania mikrofotografii jest mikroskop z własnym, wbudowanym w podstawę oświetleniem. Rozwiązanie takie zapewnia dostatecznie intensywne i równomierne oświetlenie obiektu, oczywiście pod warunkiem właściwego wyregulowania całego układu oświetlającego.
Użytkując mikroskop, w ogromnej większości przypadków mamy do czynienia z oświetleniem preparatu od spodu. Obiekty są więc niejako prześwietlane, a o takiej metodzie obserwacji mówimy iż odbywa się ona w ­świetle przechodzącym. Dlatego też preparaty mikroskopowe powinny być jak najcieńsze (sposoby przygotowania preparatów oraz pozyskiwania obiektów do mikrofotografii omówimy w ostatniej części naszego poradnika).
Światło wychodzące z układu oświetlającego mikroskopu może dotrzeć do preparatu w niezmienionej postaci, albo może też być poddane różnym modyfikacjom.

FOTO KURIER 2/2013 Oświetlenie skośne cz. V str. 88-89
W poprzednim odcinku rozpoczęliśmy opisywanie technik oświetlenia. Po przedstawianiu techniki „jasnego pola” przyszedł czas na oświetlenie skośne.
 
Oświetlenie skośne
Od techniki „jasnego pola” bardzo łatwo możemy przejść do kolejnej, będącej w istocie niewielką modyfikacją „jasnego pola”, czyli do „oświetlenia skośnego”. Oświetlenie skośne tym różni się od wcześniej opisanej techniki „jasnego pola”, że obraz mikroskopowy wzbogaca o wrażenie pewnego rodzaju trójwymiarowości. Przy oświetleniu skośnym szczegóły preparatu wydają się bardziej plastyczne, a obraz nie tak płaski jak w zwykłym jasnym polu. Dzieje się tak dlatego, że preparat jest oświetlany światłem nie dokładnie prostopadłym do jego powierzchni, lecz nieco z boku (skośnie). Z uwagi na specyfikę takiego oświetlenia, pole widzenia może być nierównomiernie oświetlone. Im bardziej skośne oświetlenie, tym większa plastyka obrazu, ale może też pojawić się większa nierównomierność oświetlenia pola widzenia. Dlatego też przy tej technice oświetlenia czasami zmuszeni jesteśmy do kompromisu na rzecz większej plastyki lub bardziej równomiernego oświetlenia.

FOTO KURIER 3/2013 Ciemne pole cz. VI str. 108-109
Po opisaniu „jasnego pola” i oświetlenia skośnego zajmijmy się kolejną techniką oświetlenia, jaką jest „ciemne pole”. 
„Ciemne pole” to technika oświetlenia, przy użyciu której pole widzenia jest ciemne, natomiast szczegóły preparatu są jaśniejsze. Obiekty oświetlone tą techniką często wyglądają bardzo ciekawie, a ich kolorystyka wygląda inaczej niż w „jasnym polu” (patrz FK 2/2013). Techniki tej bardzo często używa się wtedy, gdy chcemy uwidocznić bardzo drobne i delikatne struktury, które w jasnym polu są słabo widoczne. Preparat jest oświetlony zupełnie inaczej niż przy „jasnym polu”, bowiem światło bezpośrednie, padające prostopadle na preparat, w ogóle nie dociera do niego. Do obiektywu natomiast wpada jedynie światło ugięte i rozproszone na szczegółach preparatu, a tło pozostaje ciemne. Do realizacji takiego oświetlenia używa się albo specjalnych kondensorów* do „ciemnego pola” albo odpowiednich przesłon. Kondensory do „ciemnego pola” zapewniają lepszy efekt aniżeli przesłony. Tym niemniej, do pewnego stopnia, stosunkowo drogi kondensor można zastąpić właśnie odpowiednią przesłoną, której koszt jest praktycznie zerowy.

Foto-kurier 4/2013 - Oświetlenie metodą Rheinbergae cz. VII str. 62-64
W tym odcinku przedstawiamy sposób oświetlenia bardzo podobny do opisywanego w poprzednim numerze „ciemnego pola”, jednak oferujący większe bogactwo kolorystyczne otrzymywanych obrazów – oświetlenie metodą Rheinberg’a. 
Oświetlenie metodą Rheinberg’a
W technice ciemnego pola tło pola widzenia mikroskopu było ciemne (najczęściej ciemno szare, brązowawe, a w idealnym układzie głęboko czarne). Spowodowane to było zasłonięciem promieni bezpośrednich za pomocą nieprzepuszczającego światła centralnego krążka, a do obiektywu wpadały jedynie promienie ugięte i rozproszone na szczegółach preparatu. W rezultacie otrzymywaliśmy obraz jasnych szczegółów preparatu na ciemnym tle.
Oświetlenie metodą Rheinberg’a jest pewną modyfikacją „ciemnego pola”. Modyfikacja ta polega przede wszystkim na tym, że nieprzepuszczający światła centralny krążek zastąpiony jest krążkiem przeźroczystym o dowolnej barwie. Po drugie, przeźroczysty i bezbarwny pierścień wokół tego krążka zostaje zastąpiony również przeźroczystym, ale tym razem barwnym pierścieniem. Szczegóły preparatu oświetlane są na identycznej zasadzie jak w „ciemnym polu”. Barwa tła, czyli ogólnie rzecz biorąc barwa pola widzenia mikroskopu, pochodzi od barwy centralnego krążka.


Foto-kurier 5/2013 - Światło spolaryzowane cz. VIII str. 86-89
Ostatnią techniką oświetlenia stosowaną w mikroskopii i mikrofotografii, którą opisujemy jest „technika światła spolaryzowanego”. Technika ta, pomimo całej swojej prostoty, ma ogromny potencjał. W tym odcinku omówimy przygotowanie sprzętu do wykonywania tego typu fotografii.
Motywy oświetlone światłem spolaryzowanym ukazują się nam dosłownie w innym świetle. Dzięki światłu spolaryzowanemu jesteśmy w stanie wydobyć z obiektu, wcześniej zupełnie niewidoczne, barwy. Poza tym, niejednokrotnie uwidaczniają się też nowe, fantastyczne kształty i wzory, jak to ma miejsce choćby przy obserwacji w tej technice oświetleniowej mikrokryształów rozmaitych substancji.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż nie każdy obiekt nadaje się do obserwacji w świetle spolaryzowanym. Innymi słowy, nie z każdego obiektu światło spolaryzowane wydobędzie wspomnianą wcześniej paletę nowych barw i deseni. Obiektami nadającymi się do obserwacji i fotografowania w świetle spolaryzowanym są takie, które odznaczają się szczególnymi własnościami. Chodzi tu przede wszystkim o ich zdolność do skręcania płaszczyzny polaryzacji. O takich obiektach mówi się, że są optycznie czynne. Taką substancją jest np. cukier, kwasek cytrynowy, saletra, barwniki spożywcze, witamina C. Swoje pierwsze próby z użyciem światła spolaryzowanego warto wykonać właśnie z tego typu substancją.

Foto-kurier 6/2013 - Światło spolaryzowane c.d. cz. IX str. 72-74
Poprzednio omawialiśmy przygotowanie sprzętu do „techniki światła polaryzowanego”. Dzisiaj przyjrzyjmy się efektom, jakie daje ta prosta technika o ogromnym potencjale.
Obserwację w świetle spolaryzowanym najlepiej jest zacząć od całkowitego wygaszenia światła docierającego do naszego oka (lub aparatu). Najlepiej zrobić to bez udziału preparatu, a dopiero potem włożyć go pod obiektyw mikroskopu. Wygaszenie owo polega na takim obrocie polaryzatora wokół osi, że w pewnym momencie pole widzenia mikroskopu stanie się niemal czarne. W tej pozycji polaryzator jest skrzyżowany z analizatorem i światło spolaryzowane w ogóle nie dociera do oka (aparatu). Jeżeli teraz położymy na stoliku mikroskopu obiekt, to spowoduje on uwidocznienie pewnych swoich fragmentów w postaci jasnych szczegółów na bardzo ciemnym, niemal czarnym, tle. Szczegóły te sprawiają wrażenie świecących. W zależności od charakteru obiektu uwidocznione w ten sposób szczegóły mogą być albo białe czy żółtawe albo kolorowe. Obracając polaryzatorem możemy różnicować jasność tła i obiektu oraz intensywność pojawiających się barw.

Foto-kurier 7/2013 - Preparaty cz. X str. 58-61
Po zapoznaniu się z techniką wykonywania mikrofotografii przyszła kolej na wybór oraz sposób przygotowania samego obiektu do mikrofotografii. Temu też poświęcone będą kolejne odcinki naszego cyklu.
Synura uvella (mikroskopijne glony pływające w toni wodnej) - technika oświetlenia – jasne pole. 
Mikrofotografia, pomimo wszystkich oczywistych różnic, zbliżona jest nieco do fotografii studyjnej. Podobnie jak w studio, przy pracy z mikroskopem również musimy zdecydować się na określony sprzęt i obiekt, przygotować go i odpowiednio ustawić, a następnie zaaranżować właściwe oświetlenie. W odróżnieniu od wielu innych dziedzin fotografii, to właśnie my decydujemy o wszystkim. Wyłącznie od nas oraz od naszych możliwości sprzętowych zależy ostateczny rezultat. Tak jak przygotowanie modelki w studio, czy przedmiotów będących tematem fotografii, tak też obiekty przeznaczone do fotografii z użyciem mikroskopu wymagają odpowiedniego przygotowania.
Wszystkie dotychczasowe odcinki traktowały o mikrofotografii w świetle przechodzącym. Ten rodzaj oświetlenia fotografowanego przedmiotu stosowany jest nieporównanie częściej niż tzw. oświetlenie padające (epioświetlenie). W pierwszym przypadku mamy do czynienia z prześwietlaniem obiektów, natomiast w drugim, z oświetlaniem ich światłem padającym od strony obiektywu mikroskopu.

Foto-kurier 8-9/2013 - Preparaty c.d., pozyskiwanie obiektów cz. XI str. 67-69
Kontynuujemy rozpoczęte w FK 7/2013 przygotowania preparatu do mikrofotografii. Po umyciu szkiełka podstawowego i nakrywkowego, przyszedł czas na właściwe naniesienie próbki.
Sposób przygotowania preparatu ma ogromne znaczenie dla jakości otrzymywanych fotografii (patrz zdjęcia na sąsiedniej stronie). Preparat przede wszystkim powinien być jak najcieńszy. Innymi słowy, warstewka wody, zamknięta pomiędzy szkiełkiem podstawowym i nakrywkowym, wraz z zawartymi w niej mikroorganizmami, powinna być jak najcieńsza. Fotografowanie zbyt grubego preparatu wiąże się z poważnymi utrudnieniami.
Po pierwsze, gruba warstewka wody jest bardzo podatna na wszelkiego rodzaju drgania. Wiąże się z tym duże prawdopodobieństwo otrzymania poruszonych zdjęć, zawieszonych w takiej warstewce mikroorganizmów.
Po drugie, mikroorganizmy mają dość miejsca, aby ułożyć się nie płasko, lecz ukośnie w stosunku do płaszczyzny szkiełka przedmiotowego. W takiej sytuacji, ekstremalnie mała głębia ostrości skutkuje tym, iż możemy nie być w stanie sfotografować wybranego obiektu w taki sposób, aby był on cały odwzorowany ostro.
Po trzecie.

Foto-kurier 10/2013 - Pozyskiwanie obiektów cz. XII
str. 134-137
W poprzednim odcinku naszego cyklu opisywałem sposoby pozyskiwania obiektów do mikrofotografii, zawieszonych w toni wodnej, przy pomocy siatki planktonowej. W tym wydaniu zajmiemy się fotografowaniem w kontekście środowiskowym.
Każdy element środowiska wodnego tworzy swoisty mikro ekosystem, który zasiedlony jest przez różne gatunki mikroskopijnych roślin i zwierząt. Fotografować je możemy zarówno jako pojedyncze, znacznie powiększone obiekty, jak i w nieco inny sposób, w kontekście, jak ja to nazywam, środowiskowym. Wszystko zależy od sposobu pozyskania obiektów oraz przygotowania samego preparatu.
Leżące na dnie zbiorników wodnych kamienie są doskonałym źródłem pozyskiwania fotograficznych motywów. Są on zasiedlone najczęściej przez rożnego rodzaju okrzemki, choć znajdziemy tam również przedstawicieli innych grup mikroorganizmów. Jedynym sposobem ich pozyskania jest po prostu zeskrobanie z powierzchni kamienia czymś względnie ostrym i twardym, np. nożem, albo starcie za pomocą choćby szczoteczki do zębów, która sprawdza się w tym znakomicie. Zeskrobywany, czy też ścierany z powierzchni kamienia osad musi się natychmiast znaleźć w wodzie. W tym celu wyjęty z wody kamień albo umieszcza się w większym naczyniu z wodą pobraną z tego samego miejsca i przenosi do domu i tam zaraz potem zeskrobuje, albo robi się to na miejscu.

Foto-kurier 11/2013 - Poszerzenie głębi ostrości cz. XIII str. 98-101
W poprzednich odcinkach mówiliśmy przede wszystkim o fotografowaniu klasycznym z małą ingerencją postprodukcji. W tym opowiemy o obrazach składanych komputerowo z wielu ujęć.
Jak pewnie część z Państwa wie, istnieją specjalne programy umożliwiające składanie stosu zdjęć w jeden obraz wynikowy, umożliwiając w ten sposób rozszerzenie zakresu głębi ostrości. Są to np. darmowy Combine Z oraz dużo lepszy Helicon Focus czy praktycznie nie spotykany na naszym rynku, a również bardzo dobry, Zerene Stacker. Programy te są wręcz nieocenione właśnie wtedy, gdy głębia ostrości jest zbyt mała. Osobiście stale używam programu Helicon Focus (patrz – sąsiednia strona), który w większości przypadków spisuje się bardzo dobrze. Obsługa programu jest bardzo prosta i w zasadzie sprowadza się do załadowania stosu zdjęć, które są następnie składane, jedno po drugim, aż do powstania ostatecznego obrazu o dużo większej głębi ostrości. Oczywiście pewne parametry możemy modyfikować, nie zmienia to jednak faktu, iż program jest łatwy w obsłudze.
Na zdjęcie wynikowe składa się często kilkadziesiąt, a nierzadko nawet ponad sto zdjęć.
Awatar użytkownika
planapo
Posty: 5403
Rejestracja: 30 gru 2010, o 15:20

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: planapo »

Swietnie, ze to wrzuciles, ja bym to z czasem podpial pod szczegolowy temat dotyczacy mikrofotografii, ktory jest na forum za jakis czas planowany.
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

planapo, napiszę na PW :- )

"Upolowałem 12/2012 :- )
Brak mi numerów: 10/2013, 11/2013 - czekam na propozycje - )

Nie mam Pluty, wiec jak dla mnie, bogata ale trudna i ciężko przyswajalna teoria.
"Mikroskopia fazowo-kontrastowa"
Załączniki
mikroskopia-fazowo-kontrastowa.pdf
(2.27 MiB) Pobrany 143 razy
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

Ostatnio na Allegro była wyglądająca na bardzo ciekawą, poniższa pozycja.
Niestety w licytacji 56 zł w moim wykonaniu okazało się za niską kwotą :- (
"Handbuch der Mikroskopie" (chyba 1977 r.) Hermann Beyer
Wydawca: Berlin, VEB Verlag Technik
nakład: ?, str. 495
obwoluta: db
książka: stan db, naddarcia, zabrudzenia
wydanie: 1
Po czasie sprawdziłem, że ta pozycja jest oferowana po ponad 100 EUR, a sądząc po ilości stron jest to raczej wydanie II.

"2. Stark bearbeitete Auflage mit 493 Bildern und 45 Tafeln Herausgeber: Dr. rer. nat. Hermann Beyer, Wissenschaftlicher Mitarbeiter im VEB Carl Zeiss Jena Inhalt: Historie Optisches System des Mikroskops Beugungstheorie der mikroskopischen Abbildung Mechanischer Aufbau des Mikroskops und seine Pflege Lichtquellen und Lichtfilter Mikroskopierverfahren und ihre Anwendung Stereomikroskopie Verfahren zur Wiedergabe mikroskopischer Bilder Messen und Zählen mit dem Mikroskop Mikroskopie unter besonderen Temperatur- und Umweltbedingungen Ausblick auf die zukünftige Entwicklung der Lichtmikroskopie Literatur Namen Sachwörter."
Załączniki
handbuch-der-mikroskopie.jpg
handbuch-der-mikroskopie-1.jpg
handbuch-der-mikroskopie-2.jpg
handbuch-der-mikroskopie-3.jpg
handbuch-der-mikroskopie-4.jpg
handbuch-der-mikroskopie-5.jpg
handbuch-der-mikroskopie-6.jpg
handbuch-der-mikroskopie-7.jpg
handbuch-der-mikroskopie-8.jpg
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

W jednym z ostatnich numerów Foto Kurier 11/2014"
Taki kilkustronicowy artykuł:
"Mikroskopowe makro bez mikroskopu" - Tekst i zdjęcia: Sebastian Janicki

Kod: Zaznacz cały

foto-kurier.pl/wydania/98,4669,art,mikroskopowe-makro-bez-mikroskopu.html
Na Allegro ok. 7-8 zł

Notka:
"W kolejnej części Fotograficznego ABC zajmiemy się stroną techniczną mikroskopowego makro czyli bardzo dużą skalą odwzorowania. Autor cyklu o makrofotografii, Sebastian Janicki, opowiada o tym, jakich obiektywów używał do wykonania konkretnych zdjęć, jak je mocował i jaki był proces postprodukcji. Okazuje się, że do wykonania mikroskopowego makro nie potrzeba wcale mikroskopu.

Szukając złotego środka w makrofotografii napotkamy sporo problemów: oświetlenie, ostrość, mała głębia ostrości, ruchliwość owadów i spore koszta. Duże powiększenie w połączeniu ze stackowaniem stwarza kreatywne możliwości. Właśnie tego rodzaju fotografie wzbudzają w sieci najwięcej emocji, choć są także opinie, iż ociera się to o wąską granicę między fotografią a grafiką.
W trakcie kilkuletniej praktyki doszedłem do wniosku, że najostrzejsze zdjęcia wychodzą przy pomocy obiektywów od mikroskopów. Są one jednak dość specyficzne i wymagają sporo wprawy, aby uzyskać zadowalajacy efekt. Najtańszym i dobrym rozwiązaniem są obiektywy z polskiej firmy PZO (Polskie Zakłady Optyczne). Obiektywy te nie są już najprawdopodobniej produkowane, ale często można je nabyć w serwisie Allegro. Ich cena waha się od 40 do 200 zł w zależności od powiększenia jakie chcemy uzyskać. Najlepsze efekty, według mnie, dają obiektywy 5× oraz 10×."
Załączniki
mikroskopowe-makro-bez-mikroskopu.jpg
mikroskopowe-makro-bez-mikroskopu-1.jpg
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

Krótki ale ciekawy artykuł Marka Misia w foto.com.pl
"Mikrofotografia abstrakcyjna. Świat jeszcze mniejszy 07 września 2014 14:10

Kod: Zaznacz cały

foto.com.pl/z-zycia-towarzystw-i-klubow-fotograficznych/2764-mikrofotografia-abstrakcyjna-
jarud
Posty: 491
Rejestracja: 27 cze 2015, o 15:25

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: jarud »

Dzień dobry,
Zarejestrowałem się na forum kilka dni temu. Dopiero zaczynam obserwacje mikroskopowe, a zwłaszcza zbieram literaturę. Ostatnio natrafiłem na stronę PTF, Polskiego Towarzystwa Fykologicznego, z której dowiedziałem się o możliwości kupna „Klucza do oznaczania gatunków fitoplanktonu jezior i rzek” pod redakcją Prof. Burchardt. Zakup nie jest prostą sprawą ponieważ Pan Jerzy Olejniczak, z którym można się skontaktować pod adresem [at].edu.pl bardzo niechętnie rozmawia o sprzedaży książki, unika podania ceny i n. konta. Jest to miła odmiana po tych wszystkich sprzedawcach na allegro, którzy płaszczą się przed klientem. Tym niemniej ustaliłem, że książka jest w sprzedaży, że z kosztami wysyłki kosztuje „około 63 zł”. Numeru konta do wpłaty nigdy nie poznałem, zdobyłem „Klucz” inną drogą. Dowiedziałem się jednak, że do „Klucza” jest płytka umożliwiająca szybką identyfikacje glonów. Pojadę na urlop, a po powrocie zaatakuję znowu – tym razem w sprawie płyty. Książka ma180 stron, dużo małych, ale wyrażnych zdjęć i jest bardzo interesująca dla „glonojadów”. Ma też wielką zaletę – można ją kupić, przynajmniej teoretycznie. Zainteresowanym nie pozostaje nic innego, jak tylko złamać opór Pana Jurka. Pozdrowienia Jarud.
Boguslaw
Posty: 1566
Rejestracja: 4 sty 2010, o 11:50

Re: Mikroskopia - prasa i literatura

Post autor: Boguslaw »

Napisałem do Pana Olejniczka, ciekaw jestem co odpowie.

Ostatnio trafiłem i pod poniższym linkiem jest klucz do ramienic.
"Klucz do oznaczania gatunków ramienic (Characeae) w rzekach i jeziorach 2008 M. Płachetny, A. Pukacz

Kod: Zaznacz cały

google.com/search?q=Klucz+do+oznaczania+gatunków&ie=utf-8&oe=utf-8
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości