Zadanie do rozwiązania.
Zadanie do rozwiązania.
Proszę o pomoc, zupełnie nie wiem jak się za to zabrać
Ile wynosi pH roztworu powstałego przez zmieszanie 300 cm3 roztworu kwasu octowego o stężeniu 0,3 mola*dm-3 z 150 cm3 roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 0,6 mola* dm-3.
Ile wynosi pH roztworu powstałego przez zmieszanie 300 cm3 roztworu kwasu octowego o stężeniu 0,3 mola*dm-3 z 150 cm3 roztworu wodorotlenku sodu o stężeniu 0,6 mola* dm-3.
Re: Zadanie do rozwiązania.
Jeżeli w 1000 cm3 r-ru znajduje się 0,3 mola CH3COOH
To w 300 cm3 roztworu będzie – x moli CH3COOH
X= 0,09 mola CH3COOH
W 1000 cm3 jest 0,6 mola NaOH
To w 150 cm3 roztworu będzie – y moli NaOH
Y=0,09 mola NaOH
CH3COOH+NaOH CH3COONa + H2O
W roztworze o objętości 450 cm3 będzie znajdować się 0,09 mola soli
Jeżeli w 450 cm3 roztworu jest 0,09 mola soli
To w 1000 będzie – z moli soli
Z= 0,2 mola
[OH-]= 1,07*10-5 mola
pOH= 4,97
pH=9.03
Jak byś nie wiedział jak się liczy stężenie jonów [OH-] to pisz, nie pisałem bo nie wiem jak się pisze pierwiastki.
To w 300 cm3 roztworu będzie – x moli CH3COOH
X= 0,09 mola CH3COOH
W 1000 cm3 jest 0,6 mola NaOH
To w 150 cm3 roztworu będzie – y moli NaOH
Y=0,09 mola NaOH
CH3COOH+NaOH CH3COONa + H2O
W roztworze o objętości 450 cm3 będzie znajdować się 0,09 mola soli
Jeżeli w 450 cm3 roztworu jest 0,09 mola soli
To w 1000 będzie – z moli soli
Z= 0,2 mola
[OH-]= 1,07*10-5 mola
pOH= 4,97
pH=9.03
Jak byś nie wiedział jak się liczy stężenie jonów [OH-] to pisz, nie pisałem bo nie wiem jak się pisze pierwiastki.
Re: Zadanie do rozwiązania.
Dzieki wielkie za pomoc Byłbym wdzięczny za pokazanie jak się liczy stężenie jonów [OH-]
Re: Zadanie do rozwiązania.
[OH-] = (Kw*stężenie soli/KA) - nawias to pierwiastek
Gdzie Kw to stała dysocjacji zasady KA - stała dysocjacji kwasu
I cała filozofia.
Gdzie Kw to stała dysocjacji zasady KA - stała dysocjacji kwasu
I cała filozofia.
Re: Zadanie do rozwiązania.
Dziekuję bardzo
Re: Zadanie do rozwiązania.
Nie chcę być nieuprzejmy, ale muszę zapytać, dlaczego po wprowadzeniu do roztworu równych ilosci czasteczek CH3COOH i NaOH, roztwór nie staje się obojętny?
Jest to zadanie na poziomie LO pewnie, więc cudów uwzględniać nie trzeba.
Mamy neutralizację tej samej ilości jonów CH3COO- przez tą samą ilosc Na+ - jak dla mnie dostajemy 450ml CH3COONa o pH= 7 jak w pysk strzelił, jeśli nie uwzględniać autodysocjacji wody. Kolega tutaj wróży bufor? Dlaczegóż?
Jeśli piszę głupoty,prosze mi brutalnie wypomnieć, jest 3 w nocy, a ja dawno nie liczyłem takich rzeczy.
Jest to zadanie na poziomie LO pewnie, więc cudów uwzględniać nie trzeba.
Mamy neutralizację tej samej ilości jonów CH3COO- przez tą samą ilosc Na+ - jak dla mnie dostajemy 450ml CH3COONa o pH= 7 jak w pysk strzelił, jeśli nie uwzględniać autodysocjacji wody. Kolega tutaj wróży bufor? Dlaczegóż?
Jeśli piszę głupoty,prosze mi brutalnie wypomnieć, jest 3 w nocy, a ja dawno nie liczyłem takich rzeczy.
Re: Zadanie do rozwiązania.
Zegar, masz całkowitą rację. grzyb_m, poszedł tu inną drogą, której LO nie naucza. pH=7.
Re: Zadanie do rozwiązania.
W LO może i pH=7, na studiach korzystamy ze wzorów, co nie znaczy, że zadanie jest źle zrobione. Jest po prostu dokładniej wyliczone Co to zatem za tendencja, że w Liceum uczy się niekiedy bzdur ?
Re: Zadanie do rozwiązania.
no wybacz zeby w LO uczyli tego samego co na studiach
Re: Zadanie do rozwiązania.
A jakie wzory masz na myśli? Co tam uwzględniasz? Ja też na studiach i jakoś nie mogę zaczaić źródła Twojego rozwiązania, a wydaje się, że różnica 2,03pkta w skali pH,to spora rozbieznosc, jak nadokładniej wyliczone".grzyb_m pisze:W LO może i pH=7, na studiach korzystamy ze wzorów, co nie znaczy, że zadanie jest źle zrobione. Jest po prostu dokładniej wyliczone Co to zatem za tendencja, że w Liceum uczy się niekiedy bzdur ?
Powiedz chociaż, co wg Ciebie, w roztworze,jak słusznie policzyłeś - 0,2 molowym CH3COONa, w któym pooza jonami octanowymi i Na+ mamy tylko i wylacznie we wzglednej równowadze H3O+ i OH-, może nam windować pH do aż 9,03.
-
- Posty: 1396
- Rejestracja: 5 lip 2007, o 06:50
Re: Zadanie do rozwiązania.
Grzyb policzył w sposób który odzwierciedla prawdziwą wartość pH, to właśnie ta, a nie ta licealna daje wynik podobny do tego zmierzonego doświadczalnie.
Różnica w pH jest tak duża, ponieważ w sposobie licealnym nie uwzględnia się stopnia i stałej hydrolizy. pH należy obliczać uwzględniając rodzaj soli, tutaj jest to r-r słabego kwasu i mocnej zasady i trzeba sobie wyprowadzić kilka rzeczy.
Wyprowadzony wzór na stężenie jonów wodorotlenkowych po hydrolizie soli słabego kwasu i mocnej zasady:
[OH-]=\(sqrt[1]{ frac{Kw * Cs}{Ka}\)
Kw - iloczyn jonowy wody
Ka - stałą kwasu octowego
Cs - stężenie soli
Różnica w pH jest tak duża, ponieważ w sposobie licealnym nie uwzględnia się stopnia i stałej hydrolizy. pH należy obliczać uwzględniając rodzaj soli, tutaj jest to r-r słabego kwasu i mocnej zasady i trzeba sobie wyprowadzić kilka rzeczy.
Wyprowadzony wzór na stężenie jonów wodorotlenkowych po hydrolizie soli słabego kwasu i mocnej zasady:
[OH-]=\(sqrt[1]{ frac{Kw * Cs}{Ka}\)
Kw - iloczyn jonowy wody
Ka - stałą kwasu octowego
Cs - stężenie soli
Re: Zadanie do rozwiązania.
bo naukę w LO trzeba od czegoś zacząć- od podstaw. wiadomo, że ona jest w wielu miejscach naciągana, tak jak ma to miejsce np. przy obserwacjach w doswiadczeniach. no ale coz- w lo nauka nie jest po to, aby wykorzystywac ja w praktyce, od tego sa studia.
tak czy inaczej sposob Zegara jest w tym miejscu najbardziej odpowiedni.
tak czy inaczej sposob Zegara jest w tym miejscu najbardziej odpowiedni.
-
- Posty: 1396
- Rejestracja: 5 lip 2007, o 06:50
Re: Zadanie do rozwiązania.
A potem za te podstawy można usłyszeć na I roku że jesteś baranem po zaocznym technikum mięsno-spożywczym, nie nadającym się na studia na których wymaga się krzty myślenia (tekst prawie że autentyczny). Z tego co pamiętam niektóre podstawy bardziej przeszkadzały niż pomagały jak się kontynuuje chemię na studiach ]ulala pisze:bo naukę w LO trzeba od czegoś zacząć- od podstaw
Zgadzam się że rozwiązanie Zegara (w LO) jest okej ]
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Uv-vis - zadanie do rozwiązania
autor: carofnica » 29 cze 2014, o 16:07 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 2519 Odsłony
-
Ostatni post autor: carofnica
29 cze 2014, o 16:07
-
-
-
Pytanka odnośnie laboratorium m.in zadanie do rozwiązania
autor: chemik młody » 16 paź 2022, o 17:26 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 2392 Odsłony
-
Ostatni post autor: chemik młody
16 paź 2022, o 17:26
-
-
- 0 Odpowiedzi
- 12884 Odsłony
-
Ostatni post autor: Cytrulina
22 cze 2015, o 18:09
-
- 2 Odpowiedzi
- 13763 Odsłony
-
Ostatni post autor: hapanek
28 maja 2015, o 14:22
-
- 3 Odpowiedzi
- 18332 Odsłony
-
Ostatni post autor: yoytek
29 mar 2015, o 19:25
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości