prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
Pojutrze kolos, a ja dalej nie wiem, jak rozwiązać takie zadanko. Moze ktos jest w stanie mi wytlumaczyc.?
Gen odporności na mączniaka u jeczmienia znajduje sie na chromosomie 4, tak jak gen warunkujacy obecnosc dlugich osci (obie cechy dominujace). Oddalone sa od siebie o 18 j.m. Z jakim prawdopodobienstwem pojawi sie w pokoleniu F2 osobnik wrazliwy na mączniaka i posiadajacy dlugie osci.
z krzyzowki wyszlo, ze bedą 3 takie osobniki w pokoleniu F2 (czyli po skrzyzowaniu dwoch heterozygot). ale jak z tego faktu wyliczyc prawdopodobienstwo ich wystapienia?
Gen odporności na mączniaka u jeczmienia znajduje sie na chromosomie 4, tak jak gen warunkujacy obecnosc dlugich osci (obie cechy dominujace). Oddalone sa od siebie o 18 j.m. Z jakim prawdopodobienstwem pojawi sie w pokoleniu F2 osobnik wrazliwy na mączniaka i posiadajacy dlugie osci.
z krzyzowki wyszlo, ze bedą 3 takie osobniki w pokoleniu F2 (czyli po skrzyzowaniu dwoch heterozygot). ale jak z tego faktu wyliczyc prawdopodobienstwo ich wystapienia?
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
A-odpornyjutka1987 pisze:Gen odporności na mączniaka u jeczmienia znajduje sie na chromosomie 4, tak jak gen warunkujacy obecnosc dlugich osci (obie cechy dominujace). Oddalone sa od siebie o 18 j.m. Z jakim prawdopodobienstwem pojawi sie w pokoleniu F2 osobnik wrazliwy na mączniaka i posiadajacy dlugie osci.
a-nieodporny
B-długie ości
b-krótkie ości
to są cechy sprzężone więc gdyby nie crossin-over osobniki rekombinacyjne nie powinny pojawiać się w potomstwie. Tu nie trzeba krzyżówki. jeśli odległość miedzy genemi wynosi 18j.m to znaczy że rekombinanty pojawiają się z częstością 18% a proawdopodobieństwo ich pojawienia się wynosi 0,18
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
ale skoro ogolnie rekombinanty pojawią sie z prawdopodobienstwem 0,18, to czy ten poszukiwany osobnik aaBb czy tez aaBB pojawi sie z takim samym prawdopodobienstwem jak ogolnie wszystkie rekombinanty?
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
masz rację. Częstość ich pojawiania się to (około) 9%
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
jeszcze jedno pytanie, teraz w zwiazku z wspolczynnikiem rozmnazania.
Mam podane:
a-c =30jm
c-b=20
K=0,6
R=250
otrzymano 60 rekombinantow.
ile potrojnych heterozygot uzyto do krzyzowki testowej?
ze wzoru: K= 60/x podzielone przez iloczyn a-c i c-b
0,6= 60/x podzielone przez 0,06
x= 1666,667
i nie wiem co dalej, jak wykorzystac podane R do obliczenia ilosci heterozygot. Czy trzeba x=1666,667 podzielic na 250?
Mam podane:
a-c =30jm
c-b=20
K=0,6
R=250
otrzymano 60 rekombinantow.
ile potrojnych heterozygot uzyto do krzyzowki testowej?
ze wzoru: K= 60/x podzielone przez iloczyn a-c i c-b
0,6= 60/x podzielone przez 0,06
x= 1666,667
i nie wiem co dalej, jak wykorzystac podane R do obliczenia ilosci heterozygot. Czy trzeba x=1666,667 podzielic na 250?
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
ile potrójnych heterozygot?jutka1987 pisze:x=1666,667 podzielic na 250?
250 osobników otrzymamy z 1 0s0bnika rodzicielskiego
1666,7 osobników orzymamy z X osobników rodzicielskich
X+ 1666,7*1/250
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
dziekuje bardzo, moge juz pisac kolosa:)
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
Dlaczego w tym przypadku jest 9%?malgosi35 pisze:masz rację. Częstość ich pojawiania się to (około) 9%
Re: prośba o wytłumaczenie zadania z mapowania
wrażliwy, długie ości
odporny, krótkie ości
To są odobniki rekombinacyjne. Jest ich dwa rodzaje, mniej więcej w równych ilościa. Ich częstość to 18% (wszystkich). To częstość tylko jednego rodzaju wyniesie połowę.
coś mi to nie po polsku wyszło, sorry
odporny, krótkie ości
To są odobniki rekombinacyjne. Jest ich dwa rodzaje, mniej więcej w równych ilościa. Ich częstość to 18% (wszystkich). To częstość tylko jednego rodzaju wyniesie połowę.
coś mi to nie po polsku wyszło, sorry
Ostatnio zmieniony 20 kwie 2009, o 21:31 przez malgosi35, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
redox wytłumaczenie zadania
autor: Paulina536 » 13 gru 2014, o 13:05 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 6818 Odsłony
-
Ostatni post autor: Paulina536
13 gru 2014, o 13:05
-
-
-
Problematyczne zadania. Proszę o wytłumaczenie.
autor: Berberis » 18 sie 2015, o 14:29 » w Chemia w szkole i na studiach - 2 Odpowiedzi
- 15492 Odsłony
-
Ostatni post autor: Berberis
18 sie 2015, o 16:45
-
-
-
Proszę o wytłumaczenie zadania oraz małe rozjaśnienie tematu IR.
autor: silentperson » 9 lis 2017, o 17:08 » w Olimpiady Chemiczne - 3 Odpowiedzi
- 6266 Odsłony
-
Ostatni post autor: 00000000000000000000
12 lis 2017, o 17:41
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 8586 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
13 sie 2014, o 08:08
-
-
Ekstrakcja, Proszę bardzo o wytłumaczenie.
autor: downiki123 » 1 cze 2014, o 20:40 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 427 Odsłony
-
Ostatni post autor: downiki123
1 cze 2014, o 20:40
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości