Współdziałanie

forum genetyczne
mistic

Re: WspóŁdziaŁanie

Post autor: mistic » 14 maja 2007, o 18:19

Hej:), mam problem z takimi zadaniami...
1.
U myszy dominujący gen, warunkujący Żółtą barwę futerka, jest letalny i powoduje obumieranie zarodków będących homozygotami.
Gen recesywny gwarantuje szarą barwę futra.
Określ fenotypy i ich proporcje w potomstwie dwóch Żółtych myszy.

2.
Po skrzyŻowaniu dwóch odmian cebuli o białych łuskach, otrzymano w F1 wszystkie cebule o czerwonych łuskach. W F2 nastapiło rozszczeienie, czyli segregacja cach na cebule o łuskach białych i czerwonych w stosunku 9:7.
a)wyjaśnij to zjawisko
b)ustal genotypy: P1, P2, F1 i F2

3.
U kotów sprzęŻony z płcią allel dominujący warunkuje czarna sierść. Homozygoty recesywne są Żółte, a heterozygoty szylkretowe (taki kolor...).
Określ proporcje i fenotypy potomstwa, jakie wyda szylkretowa kotka skrzyŻowana z:
a)Żółtym kotem
2)kotem czarnym.

Poosze to bardzo wazne ;)

Awatar użytkownika
malgosi35
Moderator
Posty: 3912
Rejestracja: 13 lut 2007, o 13:01

Re: WspóŁdziaŁanie

Post autor: malgosi35 » 14 maja 2007, o 19:52

Zadanie 1

A- żółta
a-szara

Aa*Aa
F1
........A.....a
A....AA....Aa
a....Aa....aa

AA - nie ma - letalne
Aa:aa
2..:1
żółte:szare
____________________________________________________
Zadanie2

Komplementarne 9:7
A - substancja 1 - biała
a - brak substancji1- biała
B - substancja 2 - biała
b - brak substancji2- biała

Substancja1+substancja2=kolor czerwony
Błąd w zadaniu: rozszczepienie czerownych do białych -9:7 a nie białych do czerw.

Biała* biała
AAbb*aaBB
F1- AaBb - czerwone( bo jest A i B czyli są ich produkty)
F2

.....AB......Ab......aB......ab
AB..AABB..AABa..AaBB..AaBb
Ab..AAbb..AAbb..AaBb..Aabb
aB..AaBB..AaBb..aaBB..aaBb
ab..AaBb..Aabb..aaBb..aabb
pogrubione - czerwone cebule
rozszczepienie 9:7

fordonek12
Posty: 36
Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54

Re: Współdziałanie

Post autor: fordonek12 » 7 lis 2011, o 21:33

A tu jeszcze jedno zadanie
U dyni owoce o różnym kształcie: płaskie, okrągłe, wydłużone. Po skrzyżowaniu dyni o owocach spłaszczonych z odmiana o owocach wydłużonych otrzymano w pokoleniu f1 wszystkie osobniki o owocach spłaszczonych, a w pokoleniu f2 nastepujące liczebnosci roslin 30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych.
a. z jakim typem rozszczepień koresponduja te liczby?
b. wyjaśnij na czym polega ten typ współdziałania genów

pewnie źle to zrobiłam
P: spłaszczone AABBx wydłużone aabb
F1: spłaszczone AaBb
i wyjdzie epistaza pojedyncza recesywna 9:3:4

A_B_ spłaszczone
A_bb okrągłe
aaB_ wydłużone
aabb wydłużóne

Awatar użytkownika
malgosi35
Moderator
Posty: 3912
Rejestracja: 13 lut 2007, o 13:01

Re: Współdziałanie

Post autor: malgosi35 » 7 lis 2011, o 21:37

Nie.
A-okrągłe
a - wydłużone
B-okrągłe
b-wydłużone

efekt współdziałania: A_B_ - spłaszczone

30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych./:5

9:6:1

fordonek12
Posty: 36
Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54

Re: Współdziałanie

Post autor: fordonek12 » 7 lis 2011, o 22:22

a dlaczego dzilimy przez 5???

Awatar użytkownika
malgosi35
Moderator
Posty: 3912
Rejestracja: 13 lut 2007, o 13:01

Re: Współdziałanie

Post autor: malgosi35 » 8 lis 2011, o 00:45

Bo to jest najmniej liczna klasa i często w rozszczepieniu jest to 1. Nie jest to bezwzględna zasada ale często się sprawdza.
Zwłaszcza gdy klasa ta jest mniej liczna niż 10. Gdy jest liczniejsza niż 10 to najpierw dzielę przez 10 , sprawdzam co przypomina, jesłi nic to dzielę dalej, przez to co wyszło po podzieleniu przez 10.

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości