Problematyczne zadania
Re: Problematyczne zadania
Talib
zad 1 alfa 1 mi wyszła=0,38 wiec [H+]1=0,019 co juz jest wynikiem wiekszym niz podano w odpowiedziach poza tym nie wiem dlaczego w odp nie uwglednia sie jonów wodorowych powst. w 2 etapie dysocjacji
Zad 2 wyszło mi juz wczesniej [H+]= 0,575 mol/dm3
Zad 3 wyszło mi wczesniej C1=0,0058 mol/dm3 a C2= 0,0044 mol/dm3 bo alfy sa mniejsze od 5% wiec zastosowałam wzory uproszczone. ale w tej odp której mi nie ucieło jest 1,94 mol/dm 3 czyli wynik duzo wiekszy
Zad 4
H2SO4 H+ + HSO4 -
HS04- H+ + S04 2-
dlaczego nie mzona tego obliczyc tak:
alfa jeden =100% wiec [H+]1= [HSO4 -] = 0,0038 mol/dm3
[H+]= c1+c2*alfa2
szczerze mowiąc nie rozumiem za bardzo twojego sposobu rozwiazania tego zadania. jesli mozesz to prosze rozpisz jak to liczysz dokładnie
zad 1 alfa 1 mi wyszła=0,38 wiec [H+]1=0,019 co juz jest wynikiem wiekszym niz podano w odpowiedziach poza tym nie wiem dlaczego w odp nie uwglednia sie jonów wodorowych powst. w 2 etapie dysocjacji
Zad 2 wyszło mi juz wczesniej [H+]= 0,575 mol/dm3
Zad 3 wyszło mi wczesniej C1=0,0058 mol/dm3 a C2= 0,0044 mol/dm3 bo alfy sa mniejsze od 5% wiec zastosowałam wzory uproszczone. ale w tej odp której mi nie ucieło jest 1,94 mol/dm 3 czyli wynik duzo wiekszy
Zad 4
H2SO4 H+ + HSO4 -
HS04- H+ + S04 2-
dlaczego nie mzona tego obliczyc tak:
alfa jeden =100% wiec [H+]1= [HSO4 -] = 0,0038 mol/dm3
[H+]= c1+c2*alfa2
szczerze mowiąc nie rozumiem za bardzo twojego sposobu rozwiazania tego zadania. jesli mozesz to prosze rozpisz jak to liczysz dokładnie
Re: Problematyczne zadania
Zad
Zmieszano równe objetości 0,1 molowych roztworów chlorków żelaza II i żelaza III. Obliczyć stężenie molowe jonów chlorkowych w otrzymanym roztworze przy założeniu, że sole te dysocjuja w 100%
Dobrze rozwiązałem ?
Fecl2 = Fe2+ + 2cl-
Fecl3 = Fe2+ + 3cl-
C=[ 0,1 mol/dm3 * 2 + 0,1 mol/dm3 * 3 ] / 2 = 0,25 mol/dm3
Zmieszano równe objetości 0,1 molowych roztworów chlorków żelaza II i żelaza III. Obliczyć stężenie molowe jonów chlorkowych w otrzymanym roztworze przy założeniu, że sole te dysocjuja w 100%
Dobrze rozwiązałem ?
Fecl2 = Fe2+ + 2cl-
Fecl3 = Fe2+ + 3cl-
C=[ 0,1 mol/dm3 * 2 + 0,1 mol/dm3 * 3 ] / 2 = 0,25 mol/dm3
Re: Problematyczne zadania
tylko t jednostki na górze to same mole a nie mol/dm3
Re: Problematyczne zadania
Ok a skąd w odp było 0,25 mol/dm3 ?
Re: Problematyczne zadania
dlatego, że rozcieńczasz jeden roztwór drugim. powstały r-r jest 0,05 molowy wobec FeCl2 i 0,05 molowy wobec FeCl3
Re: Problematyczne zadania
To może i ja poproszę o pomoc.
HN3 + Zn Zn(N3)2 + N2 + NH3
- Giardia Lamblia
- Posty: 3156
- Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19
Re: Problematyczne zadania
Nie jestem pewien, czy takie rozwiązanie jest w 100% poprawne, ale:
Jeżeli narysujemy sobie cząsteczkę azotowodoru: To widzimy, że 2 atomy azotu są na 0 stopniu utlenienia, a 1 atom na -I
Z równania widzimy, że azot po stronie produktów przyjmuje albo -III stopień utlenienia (amoniak), albo 0 (azot, sól kwasu azotowodorowego), albo -I (sól kwasu azotowodorowego) więc interesują nas tylko te atomy azotu, które zmieniają stopień utlenienia - atomy azotu bezpośrednio złączone z wodorem.
-I . -III
N + 2e- N
Zn Zn2+ + 2e-
Jak mamy zbilansowane elektrony, które zostały przekazane, to trzeba zbilansować teraz resztę. Wychodzi na to, że tylko jedna cząsteczka azotowodoru jest używana do tworzenia amoniaku - a przecież mamy jeszcze sól kwasu azotowodorowego, zawierającą 2 cząsteczki reszty kwasowej. Potrzebujemy więc 2 dodatkowych cząsteczek azotowodoru po lewej stronie:
3HN3 + Zn Zn(N3)2 + N2 + NH3
Dzięki temu ilość atomów wodoru się zgadza, wraz z całą resztą.
Jest to moja twórcza interpretacja, a nie wiedza książkowa, więc mogę gdzieś się mylić.
Jeżeli narysujemy sobie cząsteczkę azotowodoru: To widzimy, że 2 atomy azotu są na 0 stopniu utlenienia, a 1 atom na -I
Z równania widzimy, że azot po stronie produktów przyjmuje albo -III stopień utlenienia (amoniak), albo 0 (azot, sól kwasu azotowodorowego), albo -I (sól kwasu azotowodorowego) więc interesują nas tylko te atomy azotu, które zmieniają stopień utlenienia - atomy azotu bezpośrednio złączone z wodorem.
-I . -III
N + 2e- N
Zn Zn2+ + 2e-
Jak mamy zbilansowane elektrony, które zostały przekazane, to trzeba zbilansować teraz resztę. Wychodzi na to, że tylko jedna cząsteczka azotowodoru jest używana do tworzenia amoniaku - a przecież mamy jeszcze sól kwasu azotowodorowego, zawierającą 2 cząsteczki reszty kwasowej. Potrzebujemy więc 2 dodatkowych cząsteczek azotowodoru po lewej stronie:
3HN3 + Zn Zn(N3)2 + N2 + NH3
Dzięki temu ilość atomów wodoru się zgadza, wraz z całą resztą.
Jest to moja twórcza interpretacja, a nie wiedza książkowa, więc mogę gdzieś się mylić.
Re: Problematyczne zadania
Algebraiczne rozwiązanie jest w 100% poprawne co do reakcji, które ciężko potraktować jako klasyczne reakcje redoks. Wiąże się to z samym, kontrowersyjnym pojęciem stopnia utlenienia. Przypomnij sobie jak to jest z tiosiarczanami, aminami aromatycznymi.
Twoje rozwiązanie matematycznie jest poprawne, aczkolwiek opiera się na znajomości struktury związku (bez tego nie ruszysz) oraz założeniu, że jeden z atomów azotu ma taki a taki stopień utlenienia. A to w przypadku HN3 nie jest już takie trywialne jak w prostszych związkach.
Twoje rozwiązanie matematycznie jest poprawne, aczkolwiek opiera się na znajomości struktury związku (bez tego nie ruszysz) oraz założeniu, że jeden z atomów azotu ma taki a taki stopień utlenienia. A to w przypadku HN3 nie jest już takie trywialne jak w prostszych związkach.
Re: Problematyczne zadania
ja mam pytanie czy to jest zad na poziom maturalny? bo czuje sie zdołowany jesli tak
Re: Problematyczne zadania
Generalnie nie, ale kto ich tam (w CKE) wie
Re: Problematyczne zadania
adamantan, a jaki azot ma st w tym azydku?
Re: Problematyczne zadania
mar2451, dzięki chyba tak to właśnie powinno wyglądać. Algebraiczna metoda, też wygląda prawidłowo, szkoda, że nigdy nie może mi wejść do głowy
Nie musisz, robiłem kilka innych podobnych przykładów i wyznaczasz stopień utlenienia tak samo w każdym innym związku. Nie zapominajmy, że stopień utlenienia to nie jest fizyczna wartość tylko wymyślona przez chemików, między innymi dlatego, żeby łatwiej było bilansować równania redoks.Twoje rozwiązanie matematycznie jest poprawne, aczkolwiek opiera się na znajomości struktury związku (bez tego nie ruszysz) oraz założeniu, że jeden z atomów azotu ma taki a taki stopień utlenienia. A to w przypadku HN3 nie jest już takie trywialne jak w prostszych związkach.
Są różne, dlatego wyznaczasz taki, żeby ich suma w czasteczce zwiazku byla rowna 0, czyli -1/3, przy bilansie elektronów mnożysz to po prostu razy 3 (bo 3 azoty) i POWINNO łatwo wyjść. W większości przypadków to się sprawdza, po prostu ten jest konkretniejszy.adamantan, a jaki azot ma st w tym azydku?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
problematyczne zadania z biologii
autor: psylocybina » 1 paź 2014, o 15:17 » w Arkusze maturalne z biologii - 0 Odpowiedzi
- 21479 Odsłony
-
Ostatni post autor: psylocybina
1 paź 2014, o 15:17
-
-
-
problematyczne zadania obliczeniowe
autor: hsaler » 2 mar 2018, o 11:54 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 7186 Odsłony
-
Ostatni post autor: hsaler
2 mar 2018, o 11:54
-
-
-
witowski 2015 problematyczne zadania
autor: bedziedobrzeXd » 24 lip 2015, o 15:18 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8523 Odsłony
-
Ostatni post autor: atenuacja
27 lip 2015, o 14:20
-
-
-
Andrzej PERSONA : problematyczne zadania
autor: Medyk 300 » 18 lip 2015, o 13:28 » w Poprawa matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8873 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
26 lis 2015, o 12:37
-
-
- 4 Odpowiedzi
- 4636 Odsłony
-
Ostatni post autor: Biologis
27 mar 2017, o 22:05
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 13 gości