ciała

Z gr. φύσις (przyroda) - nauka o przyrodzie w najszerszym znaczeniu tego słowa. Fizyka w szkole, fizyka na studiach. Zadania domowe z fizyki. Doświadczenia fizyczne.
mateusz1082
Posty: 2
Rejestracja: 27 lut 2014, o 21:38

ciała

Post autor: mateusz1082 » 27 lut 2014, o 21:41

Witam,

Ostatnio na fizyce mieliśmy luźną rozmowę o ciałach które po opuszczeniu swobodnym z pewnej wysokości odbiją się od powierzchni i mogą wrócić na wysokość większą niż wysokość z której została puszczona, mówię od razu że nie chodzi tutaj o piłkę kałczukową,może ktoś wie co to może być i jak to zrobić, Pan z fizyki mówił że wykonanie takiego czegoś kosztuje max 5 zł i 10 minut czasu. I na jakiej zasadnie to działa wie ktoś może?

mateusz1082
Posty: 2
Rejestracja: 27 lut 2014, o 21:38

Re: ciała

Post autor: mateusz1082 » 27 lut 2014, o 21:47

Kauczukowa* przepraszam pisałem szybko nie myśląc wcale o tym.

Awatar użytkownika
Largix
Posty: 85
Rejestracja: 7 wrz 2012, o 22:30

Re: ciała

Post autor: Largix » 27 lut 2014, o 22:18

http://youtu.be/Sato3oiRbvE

Może o to chodziło? (:

[ Post via iPhone ] Obrazek

Adax82
Moderator
Posty: 1546
Rejestracja: 2 lis 2013, o 19:42

Re: ciała

Post autor: Adax82 » 28 lut 2014, o 23:07

mateusz1082,
Widziałem to na youtube: "ble, ble, ble" i dziwię się, że nauczyciel od fizyki opowiada takie rzeczy. Samo doświadczenie jest dość widowiskowe, ale jak nie ma się wiedzy to wyciąga się nieprawdziwe wnioski z obserwacji. Nie ma tu żadnej tajemnicy - jest to trywialne zjawisko i będące przedmiotem zadań na maturze z fizy R. A jak słyszę, że piłka spada z prędkością 4 m/s ( w ruchu przyspieszonym!!! bo uchwycenie takiej prędkości jest możliwe tylko i wyłącznie w określonym momencie czasowym ) to zniżamy się do poziomu podstawówki ( marnej zresztą ). A już dalsze dywagacje typu: jakby było 32 piłki to osiągnęlibyśmy prędkość światła, to już "mniej niż zero": a zjawisk relatywistycznych to nie łaska ocenić?
Czyż ktoś chociaż rozważał prawo zachowania pędu i prawo zachowania energii?
W sumie "total żenada".
Jeszcze:
mateusz1082 pisze:o ciałach które po opuszczeniu swobodnym z pewnej wysokości odbiją się od powierzchni i mogą wrócić na wysokość większą niż wysokość z której została puszczona
...jedno z tych ciał wzniesie się wyżej, ale drugie na pewno niżej, a sumarycznie układ dwóch ciał wzniesie się niżej.

Awatar użytkownika
Largix
Posty: 85
Rejestracja: 7 wrz 2012, o 22:30

Re: ciała

Post autor: Largix » 1 mar 2014, o 01:18

Adax82 pisze:Widziałem to na youtube: "ble, ble, ble" i dziwię się, że nauczyciel od fizyki opowiada takie rzeczy. Samo doświadczenie jest dość widowiskowe, ale jak nie ma się wiedzy to wyciąga się nieprawdziwe wnioski z obserwacji. Nie ma tu żadnej tajemnicy - jest to trywialne zjawisko i będące przedmiotem zadań na maturze z fizy R.
Moim zdaniem właśnie tak powinni uczyć wszyscy nauczyciele - opowiadać o rzeczach tak ciekawych, że uczeń jest na tyle zdeterminowany, żeby szukać o tym informacji w internecie. :)
To samo jest z filmikiem, który wstawiłem. To ma po prostu zainteresować innych. Wiadomo, że trzeba stosować pewne uproszczenia, właśnie po to, żeby było to bardziej zrozumiałe dla przeciętnego widza, czy też ucznia szkoły średniej/gimnazjalnej.
Adax82 pisze: A jak słyszę, że piłka spada z prędkością 4 m/s ( w ruchu przyspieszonym!!! bo uchwycenie takiej prędkości jest możliwe tylko i wyłącznie w określonym momencie czasowym ) to zniżamy się do poziomu podstawówki ( marnej zresztą ).
Przecież na filmiku pokazał, że chodzi o chwilę w której większa piłka już styka się z ziemią, a podana w przybliżeniu prędkość jest jak najbardziej prawdopodobna uwzględniając opory ruchu i wysokość z jakiej zostały wyrzucone piłki.
A w podstawówce to się uczy dzielenia, a nie fizyki!
Adax82 pisze: A już dalsze dywagacje typu: jakby było 32 piłki to osiągnęlibyśmy prędkość światła, to już "mniej niż zero": a zjawisk relatywistycznych to nie łaska ocenić?
No i znowu muszę się stanąć w obronie twórcy wyżej wspomnianego filmiku, bo mówił on, że piłka osiągnełaby prędkość zbliżoną do prędkości światła, więc raczej nie zapomniał o zjawiskach relatywistycznych. :P

Tak na koniec od siebie dodam, że moim zdaniem samo posiadanie wiedzy przez nauczyciela np. szkoły średniej nie jest jakoś imponujące, ale przekazywanie jej uczniom w sposób ciekawy i taki, żeby ich to zainteresowało to już prawdziwa sztuka. ;)

[ Post via iPhone ] Obrazek

Adax82
Moderator
Posty: 1546
Rejestracja: 2 lis 2013, o 19:42

Re: ciała

Post autor: Adax82 » 6 mar 2014, o 21:39

Largix,
Dziwię się, że opowiadasz takie rzeczy i popierasz to w jakiejkolwiek formie - jest to zastanawiające. Opowiadanie takich rzeczy przez nauczyciela fizyki jest niedopuszczalne. Jako były nauczyciel od fizyki powiem krótko: NIE!
...chcesz dalej prowadzić tę żenującą dyskusję?
p.s. znam doskonałe metody do zaznajamiania uczniów z fizyką, byleby bez ściemniania i z należytym wyjaśnianiem sedna zagadnienia. Sam zresztą zastanów się co oznacza w świetle wniosków "zbliżenie się do prędkości światła" - to tylko podpowiem: "na ile?"

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość