12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i radość.
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Giardia Lamblia, dziękuję za odpowiedź.
Strasznie jestem zła na siebie za punkt stracony w taki sposób. Wiedziałam przecież, o co chodzi.
Strasznie jestem zła na siebie za punkt stracony w taki sposób. Wiedziałam przecież, o co chodzi.
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Hej!
Miałabym ogromną prośbę żeby jakaś dobra dusza zaanalizowała moją odpowiedź do zadania 23b. Samej ciężko mi obiektywnie ocenić poza tym bio była zawsze moją piętą Achillesa. Wgląd do pracy maturalnej miałam 2.07. Moja odpowiedź do zadania to : Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa
byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś mi to wytłumaczył
Miałabym ogromną prośbę żeby jakaś dobra dusza zaanalizowała moją odpowiedź do zadania 23b. Samej ciężko mi obiektywnie ocenić poza tym bio była zawsze moją piętą Achillesa. Wgląd do pracy maturalnej miałam 2.07. Moja odpowiedź do zadania to : Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa
byłabym bardzo wdzięczna gdyby ktoś mi to wytłumaczył
- kalcytonina
- Posty: 86
- Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Napisałaś tak jakby to glikoproteina posiadała receptory a oprócz tego Niestety to zdanie jest wg mnie całkiem niepoprawne.Dariaa pisze: Glikoproteina, gdyż posiada ona receptory, które znajdują się na błonie komórkowej komórki gospodarza umożliwiające wchłoniecie wirusa
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
kalcytonina, dzięki za odpowiedź, a jakbyś jeszcze mogła się wypowiedzieć co do tego jakbym np. napisała tak jak w Bukale bakterie, rośliny, grzyby że glikoproteiny rozpoznają receptory-specjalne miejsca na błonie komórkowej komórki zwierzęcej to jak uważasz też by było źle? Bo pisząc tą odpowiedź chyba moim zamysłem było to że jak wirus wniknie do komórki zwierzęcej to nie będzie w ogóle odpowiedzi układu immunologicznego. I jeszcze jedno jakby uwzględnić te elementy co napisałam wyżej to myślisz, że wtedy zostałoby to uwzględnione?
- kalcytonina
- Posty: 86
- Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Glikoproteiny wiążą/łączą się z receptorami komórki i dzięki temu mogą wniknąć do komórki. Słowo rozpoznają jest trochę dziwne(tak jakby była inteligentna), ja unikam takich sformułowań, tylko przy bardziej rozbudowanych/skomplikowanych strukturach bym taki zapis stosowała np. użyłabym, że receptor rozpoznaje, ale, że glikoproteina ale jak tak jest w podręczniku (chociaż znam z autopsji, że rzeczy z podręcznika nie uznawali - i to nawet pod względem merytorycznym).Dariaa pisze:glikoproteiny rozpoznają receptory-specjalne miejsca na błonie komórkowej komórki zwierzęcej
Tylko tutaj i tak odbiegamy od samego zadania, bo tam pytanie brzmiało: Podaj, który element w budowie wirionu HIV odpowiada za utrudnione
rozpoznawanie tego wirusa przez układ odpornościowy zainfekowanej osoby.
Odpowiedź uzasadnij.
więc sam mechanizm wnikania do komórki będzie właśnie taki, ale utrudnione rozpoznawanie jest przez te czynniki opisane i uzasadnione, które są zawarte w kluczu - np. duża zmienność glikoprotein trudniejsze rozpoznawanie ich przez przeciwciała. A tutaj to, że są glikoproteiny i łączą się z receptorami komórki i do niej wnikają oznacza, że wirus może wniknąć do niej zanim zostanie rozpoznany przez układ odpornościowy. - ale nie wiem, czy to nie jest zbyt naciągany jak na maturę argument, bo właściwie glikoproteiny wirusa potem znajdą się chyba na błonie komórki i też mogłyby być tam rozpoznane(chyba, że wszystkie się połączą z receptorami czy jakoś inaczej się ukryją") - nie chcę się zbytnio wymądrzać, pewnie ktoś inny będzie wiedział ale w każdym razie nawet jakby tak było to trzeba zawrzeć ten argument w odpowiedzi, bo sam mechanizm nie odpowiada na pytanie.
- kalcytonina
- Posty: 86
- Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Trzeba by napisać, że umożliwia SZYBKIE wniknięcie - bo wtedy ma przewagę nad innymi wirusami właśnie dzięki obecności glikoproteiny. Przez to układ odpornościowy ma mniej czasu na wychwycenie wirusa.(ale przy założeniu jak w poprzednim poście - nie wiem czy na pewno dobrym, ale chyba jakby było złe to zwalczenie choroby byłoby znacznie łatwiejsze niż jest)kalcytonina pisze:A tutaj to, że są glikoproteiny i łączą się z receptorami komórki i do niej wnikają oznacza, że wirus może wniknąć do niej zanim zostanie rozpoznany przez układ odpornościowy.
- kalcytonina
- Posty: 86
- Rejestracja: 22 cze 2014, o 16:10
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
- co oczywiście nie oznacza łatwe, bo w dalszym ciągu atakowane są przede wszystkim lifocyty T.kalcytonina pisze:zwalczenie choroby byłoby znacznie łatwiejsze
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Dziękuję za odpowiedź i w ogóle za czas, który poświęciłaś żeby mi to wytłumaczyć
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Cześć!
Piszę z prośbą, czy ktoś mógłby ocenić kilka moich odpowiedzi z matury z biologii rozszerzonej z 2014 roku. Oglądałam swoją maturę w OKE i mam kilka wątpliwości, nie rozumiem, dlaczego nie dostałam w tych zadaniach punktu:
Zadanie 8
Na dwóch grupach roślin (1 i 2) przeprowadzono doświadczenie, mające na celu wykazanie,
że CO2 jest konieczny do procesu fotosyntezy. Przebieg doświadczenia przedstawiono
na rysunku (zaprezentowano tylko pojedyncze rośliny z każdej grupy).
b) Wyjaśnij, w jakim celu rośliny na początku doświadczenia zostały umieszczone
na kilka dni w miejscu bez dostępu światła.
Napisałam, że bez dostępu światła nie zachodziła fotosynteza, więc nie była syntetyzowana skrobia, co skutkowało obniżeniem jej poziomu tak, że był on podobny w obu grupach. Punktu nie dostałam – dlaczego?
Zadanie 10
Współczynnik oddechowy WO (RQ) to iloraz objętości dwutlenku węgla wydalonego przez
organizm i objętości zużytego tlenu. W przypadku zużywania węglowodanów jako źródła
energii współczynnik przyjmuje wartość równą jedności, dla białek – około 0,9,
a dla tłuszczów – około 0,7. U pewnego gatunku owada, którego larwy są roślinożerne,
mierzono zmiany wartości WO podczas procesu przeobrażania. Stwierdzono, że przed
przejściem w stadium poczwarki, kiedy larwy stały się nieruchliwe i nie pobierały pokarmu,
ich współczynnik oddechowy zmniejszył się z 0,99 do 0,85.
Na podstawie przedstawionych informacji podaj przypuszczalne wyjaśnienie spadku
wartości współczynnika WO u badanego owada. Tutaj napisałam, że jako larwy pobierające pokarm roślinny=węglowodany WO wynosił 0,99, ale kiedy larwy nie pobierały pokarmu ich źródłem energii stały się częściowo białka i tłuszcze i dlatego WO spadł. Również bez punktu.
Zadanie 18
W tabeli przedstawiono dane dotyczące średniej zawartości mioglobiny w mięśniach
szkieletowych wybranych ssaków lądowych oraz tych ssaków wodnych, które całe życie lub
jego większość spędzają w toni wodnej, aktywnie pływając i nurkując. Wyjaśnij, uwzględniając rolę mioglobiny, związek dużej zawartości mioglobiny
w mięśniach wymienionych ssaków wodnych ze środowiskiem i trybem ich życia. Napisałam, że ssaki wodne aktywnie nurkujące i pływające potrzebują dużo energii, w związku z czym ich mięśnie szkieletowe zawierają dużą ilość mioglobiny w mięśniach szkieletowych, która dostarcza im tlen. Nie wspomniałam o tym, że okresowo pobierają powietrze – to błąd? Dlatego nie mam punktu?
Oto link do klucza odpowiedzi Bardzo proszę o wyjaśnienia i z góry dziękuję.
A co do glikoprotein w zadaniu 23b) też napisałam, że mogą się one połaczyć z receptorami błony limfocytu T i zostać rozpoznane jako komórki organizmu i myślałam, że to dobrze
Piszę z prośbą, czy ktoś mógłby ocenić kilka moich odpowiedzi z matury z biologii rozszerzonej z 2014 roku. Oglądałam swoją maturę w OKE i mam kilka wątpliwości, nie rozumiem, dlaczego nie dostałam w tych zadaniach punktu:
Zadanie 8
Na dwóch grupach roślin (1 i 2) przeprowadzono doświadczenie, mające na celu wykazanie,
że CO2 jest konieczny do procesu fotosyntezy. Przebieg doświadczenia przedstawiono
na rysunku (zaprezentowano tylko pojedyncze rośliny z każdej grupy).
b) Wyjaśnij, w jakim celu rośliny na początku doświadczenia zostały umieszczone
na kilka dni w miejscu bez dostępu światła.
Napisałam, że bez dostępu światła nie zachodziła fotosynteza, więc nie była syntetyzowana skrobia, co skutkowało obniżeniem jej poziomu tak, że był on podobny w obu grupach. Punktu nie dostałam – dlaczego?
Zadanie 10
Współczynnik oddechowy WO (RQ) to iloraz objętości dwutlenku węgla wydalonego przez
organizm i objętości zużytego tlenu. W przypadku zużywania węglowodanów jako źródła
energii współczynnik przyjmuje wartość równą jedności, dla białek – około 0,9,
a dla tłuszczów – około 0,7. U pewnego gatunku owada, którego larwy są roślinożerne,
mierzono zmiany wartości WO podczas procesu przeobrażania. Stwierdzono, że przed
przejściem w stadium poczwarki, kiedy larwy stały się nieruchliwe i nie pobierały pokarmu,
ich współczynnik oddechowy zmniejszył się z 0,99 do 0,85.
Na podstawie przedstawionych informacji podaj przypuszczalne wyjaśnienie spadku
wartości współczynnika WO u badanego owada. Tutaj napisałam, że jako larwy pobierające pokarm roślinny=węglowodany WO wynosił 0,99, ale kiedy larwy nie pobierały pokarmu ich źródłem energii stały się częściowo białka i tłuszcze i dlatego WO spadł. Również bez punktu.
Zadanie 18
W tabeli przedstawiono dane dotyczące średniej zawartości mioglobiny w mięśniach
szkieletowych wybranych ssaków lądowych oraz tych ssaków wodnych, które całe życie lub
jego większość spędzają w toni wodnej, aktywnie pływając i nurkując. Wyjaśnij, uwzględniając rolę mioglobiny, związek dużej zawartości mioglobiny
w mięśniach wymienionych ssaków wodnych ze środowiskiem i trybem ich życia. Napisałam, że ssaki wodne aktywnie nurkujące i pływające potrzebują dużo energii, w związku z czym ich mięśnie szkieletowe zawierają dużą ilość mioglobiny w mięśniach szkieletowych, która dostarcza im tlen. Nie wspomniałam o tym, że okresowo pobierają powietrze – to błąd? Dlatego nie mam punktu?
Oto link do klucza odpowiedzi Bardzo proszę o wyjaśnienia i z góry dziękuję.
A co do glikoprotein w zadaniu 23b) też napisałam, że mogą się one połaczyć z receptorami błony limfocytu T i zostać rozpoznane jako komórki organizmu i myślałam, że to dobrze
- Giardia Lamblia
- Posty: 3156
- Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
julia2803, rozumiem, że piszesz słowo w słowo swoją odpowiedź?
Dodatkowo - to nie brak syntezy sam w sobie sprawił, że jej poziom się obniżył. To brak syntezy i zużywanie zmagazynowanej skrobi.
Chociaż jest to trochę czepianie się.
Tak, tutaj chodzi o odniesienie się do faktu, że ssaki wodne/nurkujące nie mogą pobierać tlenu kiedy tego chcą, tylko muszą specjalnie się w tym celu wynurzać. Więcej mioglobiny sprawia, że nie muszą się wynurzać tak często jak chociażby nurkujący człowiek.
zad. 8 dyskusyjne,
zad. 10 nie wiem dlaczego straciłaś punkt
To, że nie zachodzi fotosynteza nie oznacza, że skrobia w ogóle nie jest syntezowana (jakby było napisane glukoza, to ok). Myślę, że tutaj był błąd.julia2803 pisze:Napisałam, że bez dostępu światła nie zachodziła fotosynteza, więc nie była syntetyzowana skrobia, co skutkowało obniżeniem jej poziomu tak, że był on podobny w obu grupach. Punktu nie dostałam – dlaczego?
Dodatkowo - to nie brak syntezy sam w sobie sprawił, że jej poziom się obniżył. To brak syntezy i zużywanie zmagazynowanej skrobi.
Chociaż jest to trochę czepianie się.
Nie za bardzo jest się do czego doczepić. Na pewno tak napisałaś?julia2803 pisze:jako larwy pobierające pokarm roślinny=węglowodany WO wynosił 0,99, ale kiedy larwy nie pobierały pokarmu ich źródłem energii stały się częściowo białka i tłuszcze i dlatego WO spadł.
Ssaki lądowe też potrzebują dużo energii - niektóre mogą potrzebować jej nawet więcej niż wodne ssaki.julia2803 pisze:ssaki wodne aktywnie nurkujące i pływające potrzebują dużo energii, w związku z czym ich mięśnie szkieletowe zawierają dużą ilość mioglobiny w mięśniach szkieletowych, która dostarcza im tlen. Nie wspomniałam o tym, że okresowo pobierają powietrze – to błąd? Dlatego nie mam punktu?
Tak, tutaj chodzi o odniesienie się do faktu, że ssaki wodne/nurkujące nie mogą pobierać tlenu kiedy tego chcą, tylko muszą specjalnie się w tym celu wynurzać. Więcej mioglobiny sprawia, że nie muszą się wynurzać tak często jak chociażby nurkujący człowiek.
zad. 18 na pewno źle,0 p. – za odpowiedź niepełną, która nie uwzględnia roli mioglobiny lub znaczenia jej dużej ilości w mięśniach dla zwierząt wodnych, które są bardzo aktywne i okresowo pobierają powietrze, ale odnosi się tylko do środowiska lub trybu życia, lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną, np. transportuje tlen, lub brak odpowiedzi
zad. 8 dyskusyjne,
zad. 10 nie wiem dlaczego straciłaś punkt
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
A czy mógłby ktoś odnieść się do zad. 28 c) wiem że moja odp jest bardzo rozległa i pewnie dlatego coś pokręciłam i ostatecznie mam za nią 0 pkt, ale może spróbuje ją ktoś ocenić, bo nie daje mi spokoju.
28 C) Wyjaśnij dlaczego wśród potomstwa tych kotów nie pojawią się szylkretowe samce.
Odpowiedziałam: Samce otrzymują od ojca chromosom Y a od matki która była homozygotą dominującą otrzymują chromosom X z dominującym allelem B warunkującym rudą barwę. Tylko heterozygoty mogą być szylkretowe a wyłącznie osobniki płci żeńskiej mogą być heterozygotami, ponieważ mają dwa allele danego genu na dwóch chromosomach. U samców nie ma żadnego allelu na chromosomie Y więc mogą być tylko homozygotami a nigdy nie będą heterozygotami.
( i sama nie wiem dlaczego dodałam to że mogą być tylko homozygotami", dopiero gdy oglądałam pracę zwróciłam na to uwagę, czy to stwierdzenie jest tym uderzającym błędem?)
No i jeszcze dręczy mnie zad 11 nie przyznano mi punktu za uzasadnienie odp/ D Większa poj. płuc
Odpowiedziałam: Większa pojemność płuc umożliwia pobranie większej objętości powietrza, przy jego niskiej zawartości w powietrzu organizm może być odpowiednio dotleniony, ponieważ duża ilość powietrza umożliwia sprawną wymianę gazów między pęcherzykami płucnymi i powietrzem atmosferycznym oraz między pęcherzykami a krwią.
Za wszelkie cenne uwagi dziękuję.
28 C) Wyjaśnij dlaczego wśród potomstwa tych kotów nie pojawią się szylkretowe samce.
Odpowiedziałam: Samce otrzymują od ojca chromosom Y a od matki która była homozygotą dominującą otrzymują chromosom X z dominującym allelem B warunkującym rudą barwę. Tylko heterozygoty mogą być szylkretowe a wyłącznie osobniki płci żeńskiej mogą być heterozygotami, ponieważ mają dwa allele danego genu na dwóch chromosomach. U samców nie ma żadnego allelu na chromosomie Y więc mogą być tylko homozygotami a nigdy nie będą heterozygotami.
( i sama nie wiem dlaczego dodałam to że mogą być tylko homozygotami", dopiero gdy oglądałam pracę zwróciłam na to uwagę, czy to stwierdzenie jest tym uderzającym błędem?)
No i jeszcze dręczy mnie zad 11 nie przyznano mi punktu za uzasadnienie odp/ D Większa poj. płuc
Odpowiedziałam: Większa pojemność płuc umożliwia pobranie większej objętości powietrza, przy jego niskiej zawartości w powietrzu organizm może być odpowiednio dotleniony, ponieważ duża ilość powietrza umożliwia sprawną wymianę gazów między pęcherzykami płucnymi i powietrzem atmosferycznym oraz między pęcherzykami a krwią.
Za wszelkie cenne uwagi dziękuję.
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
Giardia Lamblia, dziękuję bardzo za szybką odpowiedź i wyjaśnienia
i tak, starałam się napisać dosłownie to, co w arkuszu.
Z tego co pamiętam a propos zad 8. miałam postawiony ptaszek po słowie obniżony poziom, tak jakby to było niewłaściwe słowo, ale wg mnie to już czepianie się.
w zad 10. miałam podkreślone stały się częściowo białka i tłuszcze ale nie rozumiem błędu.
Dodam jeszcze, że oba te zadania zostały mi z początku zaliczone po 1pkt oba (widziałam w karcie odpowiedzi) a potem przekreślone jednak na 0pkt (przez drugiego egzaminatora)
i tak, starałam się napisać dosłownie to, co w arkuszu.
Z tego co pamiętam a propos zad 8. miałam postawiony ptaszek po słowie obniżony poziom, tak jakby to było niewłaściwe słowo, ale wg mnie to już czepianie się.
w zad 10. miałam podkreślone stały się częściowo białka i tłuszcze ale nie rozumiem błędu.
Dodam jeszcze, że oba te zadania zostały mi z początku zaliczone po 1pkt oba (widziałam w karcie odpowiedzi) a potem przekreślone jednak na 0pkt (przez drugiego egzaminatora)
Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad
a jeśli chodzi o zad 18. to już rozumiem, o co chodzi
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Rozszerzona matura z biologii i geografii
autor: konrados111 » 8 cze 2015, o 19:04 » w Matura z Biologii - 1 Odpowiedzi
- 9124 Odsłony
-
Ostatni post autor: persil1991
10 cze 2015, o 23:02
-
-
- 2 Odpowiedzi
- 4121 Odsłony
-
Ostatni post autor: Verill
28 sie 2018, o 09:36
-
-
Synteza ATP -matura z biologii-pomocy !
autor: alica_12 » 10 maja 2014, o 12:20 » w Zadania domowe z biologii - 2 Odpowiedzi
- 3452 Odsłony
-
Ostatni post autor: Giardia Lamblia
21 maja 2014, o 18:45
-
-
-
Dodatkowa matura z biologii dla absolwenta
autor: ambisios » 28 gru 2014, o 20:00 » w Matura i egzaminy na uczelnie - 6 Odpowiedzi
- 2265 Odsłony
-
Ostatni post autor: ambisios
1 sty 2015, o 15:49
-
-
-
Trudna sytuacja, a matura z biologii
autor: nelly0123 » 15 sty 2015, o 19:40 » w Matura i egzaminy na uczelnie - 18 Odpowiedzi
- 4782 Odsłony
-
Ostatni post autor: olciaaaa
28 sty 2015, o 17:23
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości