Jak długo żyją nasze komórki?

Cytologia, inaczej biologia komórki - nauka o budowie wewnętrznej i funkcji podstawowej jednostki budulcowej organizmów żywych jaką jest komórka.
gothgoesblonde
Posty: 3
Rejestracja: 15 lut 2015, o 12:07

Jak długo żyją nasze komórki?

Post autor: gothgoesblonde »

Cześć, jestem zupełnie zielony z biologii ale czytałem gdzieś, że wszystkie komórki w naszym ciele wymieniane są +/- co pół roku. Czyli tak jakby. jesteśmy całkiem inną osobą co pół roku? Może to jakaś bzdura ale jeśli nie to proszę rozwiać moje wątpliwości.
neuroprogramista
Posty: 8
Rejestracja: 27 lis 2014, o 15:33

Re: Życie komórki

Post autor: neuroprogramista »

Nie jestem pewny czy wszystkie. Naskórek,erytrocyty (chyba co 80-120 dni) i inne składniki morfotyczne po dłuższym czasie,nabłonek jelit chyba co 2 miesiące. Ale co z siatkówką i np. OUN, mogą powstawać nowe neurony w mózgu ale całość chyba nigdy nie jest wymieniana. I co z mięśniami. Wiele wątpliwości, trzeba poczekać aż ktoś je wyjaśni.
Pozdrawiam
AnnaWP
Posty: 3453
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 12:58

Re: Życie komórki

Post autor: AnnaWP »

Co do komórek, to oczywiście - miocyty i neurony są długowieczne i nie powstają nam nowe, pomijając drobne odstępstwa.
Jednak w obrębie komórki wszystko też płynie - panta rei po prostu.
Składniki komórki podlegają ciągłej wymianie, mitochondria rosną, dzielą się, stare są usuwane, błony komórki się stale przebudowują, cząsteczki chemiczne są rozkładane, syntetyzowane nowe, w dodatku organizm prowadzi stałą wymianę otoczeniem.
A więc spokojnie mogę założyć, że w obrębie komórki istniejącej od 40 lat w osobniku o tym wieku, rzecywiście może nie być ani jednego atomu, który występował tam w chwili narodzin.

Kwestia tego, czym jesteśmy my jako osoby, jest mocno dyskusyjna. Tak naprawdę organizm to jedno, a osoba to już inna sprawa - w mojej subiektywnej i wcale nie pretendującej do bycia wyrocznią opinii osobę wyznacza świadomy istnienia umysł.