CECHY ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE

Genetyka w życiu człowieka, zwierząt, roślin i innych organizmów to najczęściej poruszane tematy na forum genetyki
czikaloka
Posty: 2
Rejestracja: 28 sty 2008, o 21:55

CECHY ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE

Post autor: czikaloka »

jestem studentką pedagogiki- nie mam zielonego pojęcia na temat biologii
dlatego proszę Was o pomoc w odpowiedzi na pytania:
1) co to są cechy jakościowe
2)ich dziedziczenie w układzie grupowym AB0 i Rh (teraz zacytowałam, bo nie rozumiem w ogóle o co w tym chodzi)

3) co to są cechy ilościowe
4)rodzaje cech ilościowych
5)rozkład normalny cech ilościowych i jego interpretacja (tu znów nie mam pojęcia o co chodzi)

proszę jeszcze raz o pomoc. wystarczą podstawowe informacje- krótkie definicje, żadnych długich rozpraw. muszę po prostu mieć jakiekolwiek pojęcie o co w tym chodzi.
bardzo na was licze!

z poważaniem
Awatar użytkownika
malgosi35
Posty: 3706
Rejestracja: 13 lut 2007, o 13:01

Re: CECHY ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE

Post autor: malgosi35 »

Jakość- białe czerwone
Gładkie-pomarszczone
lewoskrętne-prawoskrętne
czerwone-różowe-białe

Konkretne jakości które wizualnie lub innymi metodami można oznaczyć. Ich rozkład ma charakter skokowy - 1:2:1 (1*czerowne:2*różowe:1*białe) 3:1 (3*czerowone: 1*białe) 9:7, 9:3:3:1 czyli albo:albo:albo

Cechy ilościowe nie mają wyraźnych klas. są to najczęściej cechy mierzalne.
np. Wzrost: w przedziale np. od 1,6m do 2m (zależnie od czułości skali) możemy wyznaczyć klas nieskończenie wiele. Oczywiście w praktyce kierujemy się rozsądkiem np. co 5 cm.
Takimi cechami są : liczba liści tytoniu, kolor oczu u człoweka, wydokośc, długość wielkość róznych części ciała roślin i zwierzą
Rozkład cechy jakościowej ma charakter ciągły a opisuje go krzywa gausa
wykres masz tu

Kod: Zaznacz cały

pl.wikipedia.org/wiki/Rozk%C5%82ad_normalny 
[ Dodano: Pon Sty 28, 2008 23:51 ]
czikaloka pisze:5)rozkład normalny cech ilościowych i jego interpretacja (tu znów nie mam pojęcia o co chodzi)