próbna matura z CKE
próbna matura z CKE
jakie odczucia? chyba była trudniejsza od tej z operonu. może wyjaśni mi ktoś jak wygląda trans-cyklopentan?
Re: próbna matura z CKE
przecież dopiero w czwartek będzie.
-
- Posty: 4371
- Rejestracja: 9 paź 2007, o 19:58
Re: próbna matura z CKE
właśnie w czwartek trans-cyklopentan bez rysunku raczej trudno nie miałaś tego w szkole hmm no i powinien mieć jakieś podstawniki co by można względem wodoru jakoś je ustawić
Re: próbna matura z CKE
czy ktos moze pamieta jakies zadania z tej probnej matury z chemi rozszerzonej z CKE ? plisss nasza babka od chemi bedzie wystawiac takie coeny na koniec jakie wyjada z probnych matur heeelp ! bo juz w piatek mam mature !
-
- Posty: 4371
- Rejestracja: 9 paź 2007, o 19:58
Re: próbna matura z CKE
w piątek to nie przejmuj się większość osób pisze w czwartek
Re: próbna matura z CKE
Z podstawowej, ktoś coś pamięta Zalezy mi głównie na chemii organicznej, bo całej jej jeszcze nie przerobiłem, chociaż nieorganiczna też mile widziana
Re: próbna matura z CKE
Jak by ktoś miał pytania, odpowiedzi, cokolwiek
Proszę o info tu albo gg9015405
E mail dominik_[at].pl
Z góry dziękuję !
Proszę o info tu albo gg9015405
E mail dominik_[at].pl
Z góry dziękuję !
Re: próbna matura z CKE
CHEMIA = ROZSZERZONA
Zadanie 1 (2 pkt.)
Ślina to wydzielina gruczołów ślinowych, nazywanych śliniankami. W ciągu doby, w zależności od spożywanego pokarmu, ślinianki uchodzące do jamy ustnej produkują średnio 1,5 dm3 roztworu śliny. W organizmie człowieka wyróżniamy trzy pary dużych ślinianek: przyuszne, podjęzykowe, podżuchwowe.
Ślinę możemy podzielić na:
– ślinę surowiczą zawierającą enzym: amylazę ślinową (ptialinę)
– ślinę śluzową (dzięki mucynie).
Główne związki organiczne będące składnikami śliny to: mucyna, ptialina, maltaza, lizozym. Dopisz podane nazwy związków organicznych – składników śliny do ich roli w układzie pokarmowym.
Organiczny składnik śliny Rola tego składnika
enzym bakteriobójczy
ułatwia połykanie pokarmu
rozkłada maltozę na glukozę
hydrolizuje skrobię na maltozę i dekstryny
Zadanie 2 (3 pkt.)
Pewien pierwiastek X należy do bloku energetycznego p układu okresowego i ma następującą konfigurację elektronową:
X: 1s22s22px22py22pz23s23px23py13pz1
Pierwiastek ten tworzy gazowy tlenek o wzorze XO2.
a) Podaj liczbę elektronów zawartą w jonie prostym X2- tworzonym przez ten pierwiastek.
b) Tlenek XO2 można otrzymać rozpuszczając miedź w stężonym kwasie siarkowym (VI). Zapisz tę reakcję w formie jonowej skróconej.
c) Tlenek XO2 w swej budowie posiada wiązania kowalencyjne spolaryzowane i koordynacyjne. Podaj ile wiązań σ i ile wiązań π posiada cząsteczka XO2.
a) Liczba elektronów zawarta w jonie X2-: ……………………R 30……………………& #8230.
b) Równanie reakcji:
…………………… ……………………R 30……………………& #8230…………………̷ 0
c)
Liczba wiązań σ
Liczba wiązań π
1
2a
2b
2c
Zadanie 3 (2 pkt.)
Przeprowadzono reakcję chemiczną:
H2(g) + Cl2(g) 2 HCl(g)
opisaną równaniem kinetycznym: v = k[H2][Cl2]
Oblicz, jak zmieniło się stężenie chloru, jeżeli przy dwukrotnie malejącym stężeniu wodoru szybkość reakcji wzrosła 4 razy?
Zadanie 4 (2 pkt.)
Wśród węglowodorów niearomatycznych wyróżnia się dwa szeregi homologiczne o wzorze ogólnym CnH2n – są to alkeny i cykloalkany. W obu tych grupach węglowodorów pojawić się mogą związki o konfiguracji cis i trans.
Podaj za pomocą wzorów półstrukturalnych (grupowych) po jednym izomerycznym alkenie i cykloalkanie o konfiguracji trans i wzorze ogólnym C5H10.
Wzór półstrukturalny (grupowy) alkenu:
Wzór półstrukturalny (grupowy) cykloalkanu:
Zadanie 5 (3 pkt.)
Dokończ poniższe reakcje chemiczne. Pamiętaj, by w każdej reakcji właściwie dobrać współczynniki.
1) … Al(OH)(NO3)2 + … N2O5 → ……………………R 30……………………& #8230……
2) … Fe + … Cl2 → ……………………R 30……………………& #8230…………………
3) … NH3 + … (NH4)2HPO4 → ……………………R 30……………………& #8230……
Zadanie 6 (3 pkt.)
Żelatyna to naturalna substancja białkowa pozyskiwana z kości i chrząstek zwierzęcych. Składa się z glicyny, proliny i hydroksyproliny. Rozpuszczona w wodzie tworzy układ koloidalny – zol liofilowy, który łatwo przechodzi w żel. Żelatynę stosuje się także w kulkach paintballowych – kulka jest żelatynową skorupką wypełnioną farbą o różnej barwie, która po rozbiciu o cel pozostawia na nim ślad.
a) Zaproponuj doświadczenie, za pomocą którego wykażesz, że żelatyna ma charakter układu koloidalnego. Opisz słownie lub zilustruj odpowiednim rysunkiem swój pomysł.
b) Opisz obserwacje, jakie można dokonać podczas tego doświadczenia.
c) Podaj przykłady dwóch dowolnych roztworów wodnych o takim samym rozdrobnieniu substancji jak w roztworze żelatyny.
Zadanie 7 (4 pkt.)
W celu otrzymania monobromopochodnej etanu w reaktorze o objętości 1 dm3 zmieszano stechiometryczne ilości bromu i etanu a reakcję prowadzono w obecności światła.
a) Zapisz za pomocą wzorów półstrukturalnych (grupowych) reakcję chemiczną zachodzącą w ćwiczeniu.
b) Zakładając, że wydajność procesu wynosi 80% oblicz stężeniową stałą równowagi.
c) Określ rodzaj reakcji organicznej przeprowadzonej w tym zadaniu.
Zadanie 8 (3 pkt.)
Zbudowano ogniwo zestawiając dwa półogniwa: metaliczne półogniwo cynkowe o schemacie Zn│Zn2+ i elektrodę wodorową Pt│H2│H+ będących w warunkach standardowych (i przy założeniu, że stężenia jonów [Zn2+] = [H+] = 1 mol/dm3.
a) Podaj, korzystając z wartości potencjałów standardowych, schemat tego ogniwa.
b) Zapisz równanie reakcji biegnącej w tym ogniwie.
c) Oblicz siłę elektromotoryczną w tym ogniwie.
Zadanie 9 (2 pkt.)
Uczeń otrzymał do identyfikacji dwie probówki zawierające roztwór kwasu azotowego (V), przy czym w jednej z probówek był stężony roztwór kwasu a w drugiej rozcieńczony. Zaproponuj doświadczenie, które pozwoli zidentyfikować zawartość obu probówek.
a) Wykonaj rysunek prowadzonego doświadczenia.
b) Zapisz, jakie spostrzeżenia dokonuje
Zadanie 10 (3 pkt.)
Przeprowadzono elektrolizę stopionego wodorku sodu.
a) Zapisz reakcje zachodzące na anodzie i katodzie podczas tej elektrolizy.
b) Jaki ładunek musiał przepłynąć jeśli na elektrodach wydzieliło się 9,2 g sodu i 4,48 dm3 wodoru? Odpowiedź poprzyj odpowiednimi obliczeniami.
Zadanie 11 (2 pkt.)
Jedną ze znanych Ci teorii kwasów i zasad jest protonowa teoria Bronsteda.
Z podanego poniżej zestawu jonów wybierz te, które spełniają funkcję wyłącznie kwasów i zapisz ich reakcje z anionem fluorkowym.
HSO4‾
H3O+
H2PO4‾
NH4+
HCO3‾
Cu2+
Zadanie 12 (3 pkt.)
Podaj stopień utleniania azotu w cząsteczkach:
chlorek amonu
dimetyloamina
o-chloronitrobenzen
Zadanie 13 (1 pkt.)
W roztworze znajdują się jony: Na+, Al3+, F‾, SO42- o następujących stężeniach molowych:
[Na+] = 1,1 mola/dm3 [Al3+] = 0,2 mola/dm3
[F‾] = 1,1 mola/dm3 [SO42‾] = 0,3 mola/dm3
Ustal, jakie sole (podaj ich wzory chemiczne) i o jakich stężeniach rozpuszczono, aby przygotować ten roztwór?
Zadanie 14 (3 pkt.)
W czterech probówkach znajdują się wodne roztwory soli:
I. azotan (V) amonu
II. chlorek magnezu
III. wodorowęglan sodu
IV. fluorek baru
Wybierz i zapisz za pomocą wzorów chemicznych te sole, które w roztworze wodnym ulegają reakcji hydrolizy anionowej i zapisz te reakcje w formie jonowej skróconej.
Zadanie 15 (2 pkt.)
Ile gramów cynku w postaci jonów Zn2+ znajduje się w 500 cm3 0,2-molowego roztworu azotanu (V) cynku? Przyjmij, że stopień dysocjacji soli wynosi 100%.
Zadanie 16 (3 pkt.)
Polistyren (-[CH2CH(C6H5)]n-) polimer z grupy poliolefin otrzymywany w procesie polimeryzacji styrenu, pochodzącym zwykle z rafinacji ropy naftowej. Styropian otrzymuje się w wyniku gwałtownego ogrzewania parą wodną polistyrenu w formie granulek, wewnątrz których znajduje się niewielka ilość czynnika spieniającego. Jest nim mieszanina n-pentanu i izo-pentanu.
Zaprojektuj doświadczenie, w którym udowodnisz, że produkt termicznego rozkładu (depolimeryzacji) tego tworzywa ma charakter nienasycony.
a) Przedstaw słowny opis doświadczenia lub schematyczny rysunek.
b) Opisz obserwacje, jakich można dokonać podczas badania nienasyconego charakteru produktu tego rozkładu.
c) Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) jednego ze związków, będącego składnikiem mieszaniny spieniającej.
Zadanie 17 (2 pkt.)
Poniżej przedstawiono trzy kwasy organiczne A, B i C oraz trzy stałe dysocjacji: K1, K2, K3.
A: CH2Cl-CH2-CH2-COOH
B: CH3-CH2-CHCl-COOH
C: CH3-CH2-CH2-COOH
K1 = 9,1 · 10-3
K2 = 6,4 · 10-4
K3 = 1,5 · 10-2
a) Każdemu kwasowi A – C przyporządkuj odpowiednią wartość stałej dysocjacji.
kwas A
kwas B
kwas C
b) Uporządkuj kwasy według malejącego pH.
Zadanie 18 (3 pkt.)
Student zapisał schematycznie cykl przemian organicznych i opisał je słownie:
„Pewien związek organiczny X łatwo reaguje z wodnym roztworem wodorotlenku sodu dając substancję Y, która po łagodnym utlenianiu tlenkiem miedzi (II) lub tlenkiem chromu (VI) daje związek Z. Ten zaś poddany reakcji z amoniakalnym roztworem tlenku srebra daje kwas karboksylowy”. Dodatkowo wiadomo, że kwas ten charakteryzuje się tym, że w wyniku dehydrogenacji daje CO2 a w wyniku dehydratacji CO.
a) Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) i nazwę systematyczną tego kwasu.
b) Zapisz schemat przemian opisany przez studenta, zaznacz związki X, Y, Z oraz warunki, w których te reakcje były prowadzone.
9
Zadanie 19 (3 pkt.)
Związek X, będący monobromopochodną pewnego związku aromatycznego, poddano przemianom, które ilustruje schemat:
+ NaOH(aq) + Z
X Y O2N–O–CH2–C6H5
a) Podaj nazwy systematyczne lub potoczne związków X i Y.
b) Napisz za pomocą wzorów półstrukturalnych (grupowych) równanie reakcji, której ulega związek Z.
Zadanie 20 (4 pkt.)
W procesie otrzymywania chlorku krzemu (IV) wykorzystuje się reakcję polegająca na przepuszczeniu gazowego chloru nad mieszaniną węgla w postaci koksu z dodatkiem tlenku krzemu (IV). Produktem ubocznym takiej reakcji jest tlenek węgla o charakterze obojętnym.
a) Zapisz tę reakcję bilansując ją metodą elektronową.
Równanie reakcji: ……………………R 30……………………& #8230…………………̷ 0……
Bilans elektronowy:
b) W poniższej tabeli wpisz wzory chemiczne produktów powyższej reakcji i określ, jakie wiązania występują w cząsteczkach obu produktów reakcji.
Zadanie 21 (2 pkt.)
Pewien tripeptyd występujący w komórkach żywych ma wzór:
H H
│ │
H2N-C-CH2-CO-NH-C-CO-NH-CH2-COOH
│ │
COOH CH2SH
Napisz wzory tych produktów hydrolizy powyższego tripeptydu, które są związkami optycznie czynnymi.
Zadanie 22 (2 pkt.)
Podaj wzory jonów, których stężenie w roztworze kwasu borowego H3BO3 jest największe i najmniejsze.
Wzór jonu o najmniejszym stężeniu: ……………………R 30……….
Wzór jonu o największym stężeniu: ……………………R 30………
Zadanie 23 (3 pkt.)
Ile cm3 wody (T = 277 K, p = 1013 hPa) należy użyć, aby rozcieńczyć 200 cm3 5-molowego roztworu wodorotlenku sodu o gęstości 1,2 g/cm3 i otrzymać roztwór 8%?
Zadanie 1 (2 pkt.)
Ślina to wydzielina gruczołów ślinowych, nazywanych śliniankami. W ciągu doby, w zależności od spożywanego pokarmu, ślinianki uchodzące do jamy ustnej produkują średnio 1,5 dm3 roztworu śliny. W organizmie człowieka wyróżniamy trzy pary dużych ślinianek: przyuszne, podjęzykowe, podżuchwowe.
Ślinę możemy podzielić na:
– ślinę surowiczą zawierającą enzym: amylazę ślinową (ptialinę)
– ślinę śluzową (dzięki mucynie).
Główne związki organiczne będące składnikami śliny to: mucyna, ptialina, maltaza, lizozym. Dopisz podane nazwy związków organicznych – składników śliny do ich roli w układzie pokarmowym.
Organiczny składnik śliny Rola tego składnika
enzym bakteriobójczy
ułatwia połykanie pokarmu
rozkłada maltozę na glukozę
hydrolizuje skrobię na maltozę i dekstryny
Zadanie 2 (3 pkt.)
Pewien pierwiastek X należy do bloku energetycznego p układu okresowego i ma następującą konfigurację elektronową:
X: 1s22s22px22py22pz23s23px23py13pz1
Pierwiastek ten tworzy gazowy tlenek o wzorze XO2.
a) Podaj liczbę elektronów zawartą w jonie prostym X2- tworzonym przez ten pierwiastek.
b) Tlenek XO2 można otrzymać rozpuszczając miedź w stężonym kwasie siarkowym (VI). Zapisz tę reakcję w formie jonowej skróconej.
c) Tlenek XO2 w swej budowie posiada wiązania kowalencyjne spolaryzowane i koordynacyjne. Podaj ile wiązań σ i ile wiązań π posiada cząsteczka XO2.
a) Liczba elektronów zawarta w jonie X2-: ……………………R 30……………………& #8230.
b) Równanie reakcji:
…………………… ……………………R 30……………………& #8230…………………̷ 0
c)
Liczba wiązań σ
Liczba wiązań π
1
2a
2b
2c
Zadanie 3 (2 pkt.)
Przeprowadzono reakcję chemiczną:
H2(g) + Cl2(g) 2 HCl(g)
opisaną równaniem kinetycznym: v = k[H2][Cl2]
Oblicz, jak zmieniło się stężenie chloru, jeżeli przy dwukrotnie malejącym stężeniu wodoru szybkość reakcji wzrosła 4 razy?
Zadanie 4 (2 pkt.)
Wśród węglowodorów niearomatycznych wyróżnia się dwa szeregi homologiczne o wzorze ogólnym CnH2n – są to alkeny i cykloalkany. W obu tych grupach węglowodorów pojawić się mogą związki o konfiguracji cis i trans.
Podaj za pomocą wzorów półstrukturalnych (grupowych) po jednym izomerycznym alkenie i cykloalkanie o konfiguracji trans i wzorze ogólnym C5H10.
Wzór półstrukturalny (grupowy) alkenu:
Wzór półstrukturalny (grupowy) cykloalkanu:
Zadanie 5 (3 pkt.)
Dokończ poniższe reakcje chemiczne. Pamiętaj, by w każdej reakcji właściwie dobrać współczynniki.
1) … Al(OH)(NO3)2 + … N2O5 → ……………………R 30……………………& #8230……
2) … Fe + … Cl2 → ……………………R 30……………………& #8230…………………
3) … NH3 + … (NH4)2HPO4 → ……………………R 30……………………& #8230……
Zadanie 6 (3 pkt.)
Żelatyna to naturalna substancja białkowa pozyskiwana z kości i chrząstek zwierzęcych. Składa się z glicyny, proliny i hydroksyproliny. Rozpuszczona w wodzie tworzy układ koloidalny – zol liofilowy, który łatwo przechodzi w żel. Żelatynę stosuje się także w kulkach paintballowych – kulka jest żelatynową skorupką wypełnioną farbą o różnej barwie, która po rozbiciu o cel pozostawia na nim ślad.
a) Zaproponuj doświadczenie, za pomocą którego wykażesz, że żelatyna ma charakter układu koloidalnego. Opisz słownie lub zilustruj odpowiednim rysunkiem swój pomysł.
b) Opisz obserwacje, jakie można dokonać podczas tego doświadczenia.
c) Podaj przykłady dwóch dowolnych roztworów wodnych o takim samym rozdrobnieniu substancji jak w roztworze żelatyny.
Zadanie 7 (4 pkt.)
W celu otrzymania monobromopochodnej etanu w reaktorze o objętości 1 dm3 zmieszano stechiometryczne ilości bromu i etanu a reakcję prowadzono w obecności światła.
a) Zapisz za pomocą wzorów półstrukturalnych (grupowych) reakcję chemiczną zachodzącą w ćwiczeniu.
b) Zakładając, że wydajność procesu wynosi 80% oblicz stężeniową stałą równowagi.
c) Określ rodzaj reakcji organicznej przeprowadzonej w tym zadaniu.
Zadanie 8 (3 pkt.)
Zbudowano ogniwo zestawiając dwa półogniwa: metaliczne półogniwo cynkowe o schemacie Zn│Zn2+ i elektrodę wodorową Pt│H2│H+ będących w warunkach standardowych (i przy założeniu, że stężenia jonów [Zn2+] = [H+] = 1 mol/dm3.
a) Podaj, korzystając z wartości potencjałów standardowych, schemat tego ogniwa.
b) Zapisz równanie reakcji biegnącej w tym ogniwie.
c) Oblicz siłę elektromotoryczną w tym ogniwie.
Zadanie 9 (2 pkt.)
Uczeń otrzymał do identyfikacji dwie probówki zawierające roztwór kwasu azotowego (V), przy czym w jednej z probówek był stężony roztwór kwasu a w drugiej rozcieńczony. Zaproponuj doświadczenie, które pozwoli zidentyfikować zawartość obu probówek.
a) Wykonaj rysunek prowadzonego doświadczenia.
b) Zapisz, jakie spostrzeżenia dokonuje
Zadanie 10 (3 pkt.)
Przeprowadzono elektrolizę stopionego wodorku sodu.
a) Zapisz reakcje zachodzące na anodzie i katodzie podczas tej elektrolizy.
b) Jaki ładunek musiał przepłynąć jeśli na elektrodach wydzieliło się 9,2 g sodu i 4,48 dm3 wodoru? Odpowiedź poprzyj odpowiednimi obliczeniami.
Zadanie 11 (2 pkt.)
Jedną ze znanych Ci teorii kwasów i zasad jest protonowa teoria Bronsteda.
Z podanego poniżej zestawu jonów wybierz te, które spełniają funkcję wyłącznie kwasów i zapisz ich reakcje z anionem fluorkowym.
HSO4‾
H3O+
H2PO4‾
NH4+
HCO3‾
Cu2+
Zadanie 12 (3 pkt.)
Podaj stopień utleniania azotu w cząsteczkach:
chlorek amonu
dimetyloamina
o-chloronitrobenzen
Zadanie 13 (1 pkt.)
W roztworze znajdują się jony: Na+, Al3+, F‾, SO42- o następujących stężeniach molowych:
[Na+] = 1,1 mola/dm3 [Al3+] = 0,2 mola/dm3
[F‾] = 1,1 mola/dm3 [SO42‾] = 0,3 mola/dm3
Ustal, jakie sole (podaj ich wzory chemiczne) i o jakich stężeniach rozpuszczono, aby przygotować ten roztwór?
Zadanie 14 (3 pkt.)
W czterech probówkach znajdują się wodne roztwory soli:
I. azotan (V) amonu
II. chlorek magnezu
III. wodorowęglan sodu
IV. fluorek baru
Wybierz i zapisz za pomocą wzorów chemicznych te sole, które w roztworze wodnym ulegają reakcji hydrolizy anionowej i zapisz te reakcje w formie jonowej skróconej.
Zadanie 15 (2 pkt.)
Ile gramów cynku w postaci jonów Zn2+ znajduje się w 500 cm3 0,2-molowego roztworu azotanu (V) cynku? Przyjmij, że stopień dysocjacji soli wynosi 100%.
Zadanie 16 (3 pkt.)
Polistyren (-[CH2CH(C6H5)]n-) polimer z grupy poliolefin otrzymywany w procesie polimeryzacji styrenu, pochodzącym zwykle z rafinacji ropy naftowej. Styropian otrzymuje się w wyniku gwałtownego ogrzewania parą wodną polistyrenu w formie granulek, wewnątrz których znajduje się niewielka ilość czynnika spieniającego. Jest nim mieszanina n-pentanu i izo-pentanu.
Zaprojektuj doświadczenie, w którym udowodnisz, że produkt termicznego rozkładu (depolimeryzacji) tego tworzywa ma charakter nienasycony.
a) Przedstaw słowny opis doświadczenia lub schematyczny rysunek.
b) Opisz obserwacje, jakich można dokonać podczas badania nienasyconego charakteru produktu tego rozkładu.
c) Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) jednego ze związków, będącego składnikiem mieszaniny spieniającej.
Zadanie 17 (2 pkt.)
Poniżej przedstawiono trzy kwasy organiczne A, B i C oraz trzy stałe dysocjacji: K1, K2, K3.
A: CH2Cl-CH2-CH2-COOH
B: CH3-CH2-CHCl-COOH
C: CH3-CH2-CH2-COOH
K1 = 9,1 · 10-3
K2 = 6,4 · 10-4
K3 = 1,5 · 10-2
a) Każdemu kwasowi A – C przyporządkuj odpowiednią wartość stałej dysocjacji.
kwas A
kwas B
kwas C
b) Uporządkuj kwasy według malejącego pH.
Zadanie 18 (3 pkt.)
Student zapisał schematycznie cykl przemian organicznych i opisał je słownie:
„Pewien związek organiczny X łatwo reaguje z wodnym roztworem wodorotlenku sodu dając substancję Y, która po łagodnym utlenianiu tlenkiem miedzi (II) lub tlenkiem chromu (VI) daje związek Z. Ten zaś poddany reakcji z amoniakalnym roztworem tlenku srebra daje kwas karboksylowy”. Dodatkowo wiadomo, że kwas ten charakteryzuje się tym, że w wyniku dehydrogenacji daje CO2 a w wyniku dehydratacji CO.
a) Podaj wzór półstrukturalny (grupowy) i nazwę systematyczną tego kwasu.
b) Zapisz schemat przemian opisany przez studenta, zaznacz związki X, Y, Z oraz warunki, w których te reakcje były prowadzone.
9
Zadanie 19 (3 pkt.)
Związek X, będący monobromopochodną pewnego związku aromatycznego, poddano przemianom, które ilustruje schemat:
+ NaOH(aq) + Z
X Y O2N–O–CH2–C6H5
a) Podaj nazwy systematyczne lub potoczne związków X i Y.
b) Napisz za pomocą wzorów półstrukturalnych (grupowych) równanie reakcji, której ulega związek Z.
Zadanie 20 (4 pkt.)
W procesie otrzymywania chlorku krzemu (IV) wykorzystuje się reakcję polegająca na przepuszczeniu gazowego chloru nad mieszaniną węgla w postaci koksu z dodatkiem tlenku krzemu (IV). Produktem ubocznym takiej reakcji jest tlenek węgla o charakterze obojętnym.
a) Zapisz tę reakcję bilansując ją metodą elektronową.
Równanie reakcji: ……………………R 30……………………& #8230…………………̷ 0……
Bilans elektronowy:
b) W poniższej tabeli wpisz wzory chemiczne produktów powyższej reakcji i określ, jakie wiązania występują w cząsteczkach obu produktów reakcji.
Zadanie 21 (2 pkt.)
Pewien tripeptyd występujący w komórkach żywych ma wzór:
H H
│ │
H2N-C-CH2-CO-NH-C-CO-NH-CH2-COOH
│ │
COOH CH2SH
Napisz wzory tych produktów hydrolizy powyższego tripeptydu, które są związkami optycznie czynnymi.
Zadanie 22 (2 pkt.)
Podaj wzory jonów, których stężenie w roztworze kwasu borowego H3BO3 jest największe i najmniejsze.
Wzór jonu o najmniejszym stężeniu: ……………………R 30……….
Wzór jonu o największym stężeniu: ……………………R 30………
Zadanie 23 (3 pkt.)
Ile cm3 wody (T = 277 K, p = 1013 hPa) należy użyć, aby rozcieńczyć 200 cm3 5-molowego roztworu wodorotlenku sodu o gęstości 1,2 g/cm3 i otrzymać roztwór 8%?
Re: próbna matura z CKE
to nie jest matura z CKE!
Re: próbna matura z CKE
. dziwną zasadę ma Twoja nauczycielka - matura próbna jest dla ucznia, po to żeby zobaczył jak wygląda praca z arkuszem, zarządzanie czasem na egzaminie. nie powinna na podstawie wyniku wystawiać ocen końcowych.kakusia pisze:czy ktos moze pamieta jakies zadania z tej probnej matury z chemi rozszerzonej z CKE ? plisss nasza babka od chemi bedzie wystawiac takie coeny na koniec jakie wyjada z probnych matur heeelp ! bo juz w piatek mam mature !
Re: próbna matura z CKE
no tak ja te zuwazam ze to jest bez sensu ale przeciez nie bedziemy sie z nia klocic to nasza wychowayczyni / poza tym z nauczycielem sie i tak nie wygra / wiec tzreba sie pogodzic z tymi ocenami jakie nam wystawi dlatego jakby ktos juz pisal i pamietal cokolwiek to bylam bym bardo wdzieczna a ta matura co wczesniej ktos wyslala to krazy na necie od wtorku chyba z wiekszosc i tak pisala dzisiaj
Re: próbna matura z CKE
Ludzie piszcie kto dzis sie zmierzyl z maturka z chemii rozszerzona! Jak wam poszlo? Ja mam mieszane uczucia, strasznie duzo tego bylo
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 0 Odpowiedzi
- 8675 Odsłony
-
Ostatni post autor: Liwermor
20 sty 2018, o 08:51
-
- 5 Odpowiedzi
- 5397 Odsłony
-
Ostatni post autor: Seeba
3 sty 2015, o 15:43
-
- 39 Odpowiedzi
- 39262 Odsłony
-
Ostatni post autor: dominika120896
13 kwie 2016, o 11:49
-
- 5 Odpowiedzi
- 22467 Odsłony
-
Ostatni post autor: meganka
23 kwie 2015, o 10:51
-
-
Problematyczne zadanie - próbna matura WSiP
autor: iza942 » 25 lis 2015, o 18:14 » w Chemia w szkole i na studiach - 5 Odpowiedzi
- 4724 Odsłony
-
Ostatni post autor: Cappy
10 sty 2016, o 14:11
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości