Współdziałanie genów nieallelicznych.
Barwa kolców malin uwarunkowana jest dwoma genami T i P. Gen T powoduje wytwarzanie barwników antocyjanowych zabarwiających kolce na różowo. Natomiast gen P powoduje, że barwa kolców staje się intensywnie purpurowa. Rośliny homozygotyczne w stosunku do recesywnego allelu t mają kolce zielone. Po skrzyżowaniu rośliny o kolcach zielonych z rosliną o kolcach różowych, w pokoleniu F1 wszystkie rośliny miały kolce purpurowe. Jaki był genotyp rodziców?
T_ _ _ różowe
P_ _ _ purpurowe (Czy zapis o purpurowych jest dobry?)
tt_ _ zielone
pokolenie rodzicielskie: (zielone)ttPP x (różowe)TTpp
gamety:tP , Tp
F1: TttPp
NIE ROZUMIEM SKĄD MAM WIEDZIEĆ, JAKIE SĄ GENOTYPY RODZICIELSKIE. DLACZEGO NP NIE MOŻE BYĆ ttPp i TT Pp.
Czy zapis o purpurowych jest dobry?
2. Po skrzyżowaniu ze sobą dwóch roślin z pokolenia F1 (poprzednie zadanie) o kolcach purpurowych, otrzymano rośliny o kolcach purpurowych, różówych i zielonych. W jakim stosunku liczbowym?
P: TtPp x TtPp
g:TP, Tp, tp, Tp
Czy zapis o purpurowych jest dobry?
stosunek fenotypowy 9:3:4 epistaza recesywna
tt_ _ zielone
T_P_ purpurowe
T_pp różowe
NIE ROZUMIEM JAK SIĘ TWORZY TĘ LEGENDĘ. A TO JEST PODSTAWA ZADANIA, ABY TO NA POCZĄTKU ROZPISAĆ.BŁAGAM O JASNE TEGO WYTŁUMACZENIE. BO MAM NIEDŁUGO SPRAWDZIAN.
Zamieszczam tu tabelkę z rospiską.
Proszę o wytłumaczenie mi zadań, bo nie za bardzo roumiem:((
-
- Posty: 36
- Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54
-
- Posty: 36
- Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54
Re: Proszę o wytłumaczenie mi zadań, bo nie za bardzo roumiem:((
W pierwszym zadaniu rozumiem, że trzeba skrzyżować dwie podwójne homozygoty, bo wtedy wyjdą nam jednolite dzieci.
Ale dlaczego nie może skrzyżować ttpp x TTPP. A wyjdzie w potomstwie TtPP. To chyba też bedą teraz purpurowe, bo mamy tu P, a to decyduję, że są purpurowe.
Ale dlaczego nie może skrzyżować ttpp x TTPP. A wyjdzie w potomstwie TtPP. To chyba też bedą teraz purpurowe, bo mamy tu P, a to decyduję, że są purpurowe.
Re: Proszę o wytłumaczenie mi zadań, bo nie za bardzo roumiem:((
To zadanie pokutuje w róznych podrecznikach i zbiorach zadań.
Jest często źle rozumiane.
Barwa kolców malin uwarunkowana jest dwoma genami T i P. Gen T powoduje wytwarzanie barwników antocyjanowych zabarwiających kolce na różowo: T_ - Różowe
Natomiast gen P powoduje, że barwa kolców staje się intensywnie purpurowa.
Staje się purpurowa ale pod warunkiem, że jest barwnik antocyjanowy, czyli T: T_P_ - puruprowe
Rośliny homozygotyczne w stosunku do recesywnego allelu t mają kolce zielone. tt - zielone
Po skrzyżowaniu rośliny o kolcach zielonych z rosliną: tt
o kolcach różowych,: T_pp
w pokoleniu F1 wszystkie rośliny miały kolce purpurowe. Tak jak napisałaś rodzice muszą być homozygotami by f! było jednolite. czyli:
Po skrzyżowaniu rośliny o kolcach zielonych z rosliną: ttPP
o kolcach różowych,: TTpp
ttPP*TTpp
F1: TtPp - purpurowe
TTPP - P w obecności T daje purpurowe a miały być różowe.
Jest często źle rozumiane.
Barwa kolców malin uwarunkowana jest dwoma genami T i P. Gen T powoduje wytwarzanie barwników antocyjanowych zabarwiających kolce na różowo: T_ - Różowe
Natomiast gen P powoduje, że barwa kolców staje się intensywnie purpurowa.
Staje się purpurowa ale pod warunkiem, że jest barwnik antocyjanowy, czyli T: T_P_ - puruprowe
Rośliny homozygotyczne w stosunku do recesywnego allelu t mają kolce zielone. tt - zielone
Po skrzyżowaniu rośliny o kolcach zielonych z rosliną: tt
o kolcach różowych,: T_pp
w pokoleniu F1 wszystkie rośliny miały kolce purpurowe. Tak jak napisałaś rodzice muszą być homozygotami by f! było jednolite. czyli:
Po skrzyżowaniu rośliny o kolcach zielonych z rosliną: ttPP
o kolcach różowych,: TTpp
ttPP*TTpp
F1: TtPp - purpurowe
ttpp-zieloneW pierwszym zadaniu rozumiem, że trzeba skrzyżować dwie podwójne homozygoty, bo wtedy wyjdą nam jednolite dzieci.
Ale dlaczego nie może skrzyżować ttpp x TTPP.
TTPP - P w obecności T daje purpurowe a miały być różowe.
Re: Proszę o wytłumaczenie mi zadań, bo nie za bardzo roumiem:((
P: TtPp x TtPp
g:TP, Tp, tp, Tp
TP.Tp.tP.tp
TP.pp.p.p
Tp.p.r.pr
tPPpzz
tp.P.r.z.z
9:3:4 - epistaza recesywna, i zgadza się bo t decyduje o nieujawnianiu się działania Pp
g:TP, Tp, tp, Tp
TP.Tp.tP.tp
TP.pp.p.p
Tp.p.r.pr
tPPpzz
tp.P.r.z.z
9:3:4 - epistaza recesywna, i zgadza się bo t decyduje o nieujawnianiu się działania Pp
-
- Posty: 36
- Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
redox wytłumaczenie zadania
autor: Paulina536 » 13 gru 2014, o 13:05 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 6823 Odsłony
-
Ostatni post autor: Paulina536
13 gru 2014, o 13:05
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 8611 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
13 sie 2014, o 08:08
-
-
Problematyczne zadania. Proszę o wytłumaczenie.
autor: Berberis » 18 sie 2015, o 14:29 » w Chemia w szkole i na studiach - 2 Odpowiedzi
- 15521 Odsłony
-
Ostatni post autor: Berberis
18 sie 2015, o 16:45
-
-
-
Ekstrakcja, Proszę bardzo o wytłumaczenie.
autor: downiki123 » 1 cze 2014, o 20:40 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 434 Odsłony
-
Ostatni post autor: downiki123
1 cze 2014, o 20:40
-
-
-
Proszę o wytłumaczenie zadania oraz małe rozjaśnienie tematu IR.
autor: silentperson » 9 lis 2017, o 17:08 » w Olimpiady Chemiczne - 3 Odpowiedzi
- 6344 Odsłony
-
Ostatni post autor: 00000000000000000000
12 lis 2017, o 17:41
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości