Laboratorium - chemia, sączenie, próżnia, odparowanie

Ogólne forum chemiczne poruszające problemy chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej
kasia d
Posty: 1
Rejestracja: 17 lut 2016, o 14:01

Laboratorium - chemia, sączenie, próżnia, odparowanie

Post autor: kasia d »

To mój pierwszy post- mam nadzieję iż zamieściłem go w odpowiednim dziale- jeżeli nie to przepraszam i proszę o jego przeniesienie.

Jestem studentką I roku biotechnologii na Polibudzie. Z chemią było u mnie zawsze na bakier. W nadchodzącym semestrze rozpoczynają się nam laborki z chemii organicznej. Analizowałam przykładowe pytania jakie zadawali prowadzący w poprzednich latach i na część sobie odpowiedziałam, na część nie potrafię. Poniżej je podaję, byłabym wdzięczna za udzielenie odpowiedzi - niektóre pewnie są bardzo proste i oczywiste, ale ze mnie ułom chemiczny i chociaż teorię mam już w małym palcu, to nie potrafię pojąć pewnych rzeczy. Oto one

1. Dlaczego podczas pracy przy próżni należy mieć okulary ? Dlaczego z próżnią trzeba się szczególnie obchodzić co może powodować wybuch ?

2. Dlaczego podczas sączenia na sączku karbowanym pierw przepłukujemy sączek samym rozpuszczalnikiem?

3. Dlaczego w przypadku sączenia pod próżnią należy po sączeniu najpierw odłączyć wąż, a dopiero potem wyłączyć próżnię?

4. Do czego służy pusta kolba ssawkowa w sączeniu pod próżnią?

5. Czy kolba ssawkowa jest potrzebna? Czy jej obecność wyklucza możliwość przedostania się wody do przesączu - wyjaśnić.

6. W jakiej dokładnie kolejności i dlaczego akurat takiej wykonujemy sączenie pod próżnią (w sensie czy pierw włączyć próżnię, wlać roztwór itd.)?

7. Dlaczego sączek nie może przekraczać wysokości lejka (sączek karbowany). Czemu wykorzystuje się sączek karbowany? Dlaczego w przypadku sączenia pod próżnią sączek nie może nachodzić na ścianki lejka?