Strona 1 z 1

Re: WspóŁdziaŁanie

: 14 maja 2007, o 18:19
autor: mistic
Hej:), mam problem z takimi zadaniami.
1.
U myszy dominujący gen, warunkujący Żółtą barwę futerka, jest letalny i powoduje obumieranie zarodków będących homozygotami.
Gen recesywny gwarantuje szarą barwę futra.
Określ fenotypy i ich proporcje w potomstwie dwóch Żółtych myszy.

2.
Po skrzyŻowaniu dwóch odmian cebuli o białych łuskach, otrzymano w F1 wszystkie cebule o czerwonych łuskach. W F2 nastapiło rozszczeienie, czyli segregacja cach na cebule o łuskach białych i czerwonych w stosunku 9:7.
a)wyjaśnij to zjawisko
b)ustal genotypy: P1, P2, F1 i F2

3.
U kotów sprzęŻony z płcią allel dominujący warunkuje czarna sierść. Homozygoty recesywne są Żółte, a heterozygoty szylkretowe (taki kolor.).
Określ proporcje i fenotypy potomstwa, jakie wyda szylkretowa kotka skrzyŻowana z:
a)Żółtym kotem
2)kotem czarnym.

Poosze to bardzo wazne )

Re: WspóŁdziaŁanie

: 14 maja 2007, o 19:52
autor: malgosi35
Zadanie 1

A- żółta
a-szara

Aa*Aa
F1
A.a
AAAAa
aA

AA - nie ma - letalne
Aa:aa
2:1
żółte:szare

Zadanie2

Komplementarne 9:7
A - substancja 1 - biała
a - brak substancji1- biała
B - substancja 2 - biała
b - brak substancji2- biała

Substancja1+substancja2=kolor czerwony
Błąd w zadaniu: rozszczepienie czerownych do białych -9:7 a nie białych do czerw.

Biała* biała
AAbb*aaBB
F1- AaBb - czerwone( bo jest A i B czyli są ich produkty)
F2

.ABAbaBab
ABAABBAABaAaBBAaBb
AbAAbbAAbbAaBbAabb
aBAaBBAaBbaaBBaaBb
abAaBbAabbaaBbaabb
pogrubione - czerwone cebule
rozszczepienie 9:7

Re: Współdziałanie

: 7 lis 2011, o 21:33
autor: fordonek12
A tu jeszcze jedno zadanie
U dyni owoce o różnym kształcie: płaskie, okrągłe, wydłużone. Po skrzyżowaniu dyni o owocach spłaszczonych z odmiana o owocach wydłużonych otrzymano w pokoleniu f1 wszystkie osobniki o owocach spłaszczonych, a w pokoleniu f2 nastepujące liczebnosci roslin 30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych.
a. z jakim typem rozszczepień koresponduja te liczby?
b. wyjaśnij na czym polega ten typ współdziałania genów

pewnie źle to zrobiłam
P: spłaszczone AABBx wydłużone aabb
F1: spłaszczone AaBb
i wyjdzie epistaza pojedyncza recesywna 9:3:4

A_B_ spłaszczone
A_bb okrągłe
aaB_ wydłużone
aabb wydłużóne

Re: Współdziałanie

: 7 lis 2011, o 21:37
autor: malgosi35
Nie.
A-okrągłe
a - wydłużone
B-okrągłe
b-wydłużone

efekt współdziałania: A_B_ - spłaszczone

30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych./:5

9:6:1

Re: Współdziałanie

: 7 lis 2011, o 22:22
autor: fordonek12
a dlaczego dzilimy przez 5?

Re: Współdziałanie

: 8 lis 2011, o 00:45
autor: malgosi35
Bo to jest najmniej liczna klasa i często w rozszczepieniu jest to 1. Nie jest to bezwzględna zasada ale często się sprawdza.
Zwłaszcza gdy klasa ta jest mniej liczna niż 10. Gdy jest liczniejsza niż 10 to najpierw dzielę przez 10 , sprawdzam co przypomina, jesłi nic to dzielę dalej, przez to co wyszło po podzieleniu przez 10.