Strona 1 z 2

słowa klucz

: 9 maja 2014, o 18:39
autor: adert123
Hejka! maturka tuż tuż z biologii. Moglibyście napisać jakieś rady co do rozwiązywania arkusza z biologii? jakie słowa są tzw. kluczami? mam nadzieje, że nie wyśmiejecie i nie olejecie tego tematu pozdrawiam i powodzonka w poniedziałek

Re: słowa klucz

: 9 maja 2014, o 23:25
autor: cernentia
ja mam kilka zasad, którymi się kieruje rozwiązując arkusz.

1. Podkreślam kluczowe słowa w pytaniach, to pomaga. Rzecz, o którą mnie pytają, partykuły nie jak i również polecenie: Wyjaśnij, opisz, napisz jak, napisz dlaczego, czemu, itp. Dzięki tamu nic się nie pomiesza, na pytanie przeczące nie odpowiesz twierdząco przez pomyłkę, kiedy każą ci wyjaśnić, to wyjaśnisz itd.

a) wyjaśnij - odpowiadasz : co? po co? dlaczego? - Taka SYTUACJA ma miejsce, ABY umożliwić, DZIĘKI TEMU czyli ciąg przyczynowo-skutkowy, to dość ważne
b) podaj wniosek - tu ważna jest dedukcja albo indukcja, na podstawie tekstu musisz dojść do tego, czego od ciebie chcą
c) opisz schemat - nie pomijaj żadnego etapu, podawaj dokładne liczby, używaj fachowych sformułowań biologicznych, nie wstawiaj części od siebie. Analiza schematu to analiza schematu a nie popis wiedzy.
d) Skonstruuj tabelę - znaczy skonstruuj, a nie skonstruuj i uzupełnij

2. Wracam do pytania po rozwiązaniu zadania i sprawdzam czy wszystkie części pytania zostały przeze mnie zrealizowane. Często odpowiadamy tylko na pierwszą jego część i w pośpiechu przechodzimy do następnego podpunktu.

3. Pamiętam o opisaniu osi na wykresie i umieszczeniu jednostek. Jeśli to wykres słupkowy przy osi słupków nie umieszczamy grotu na strzałce. Skalujemy oś.

4. Jeszcze nikt nie zwrócił uwagi na to, iż przywykliśmy do złej terminologii w genetyce, często każą zapisać nam krzyżówkę i chcą od nas szachownicy. Szachownicy nazywana jest błędnie krzyżówką i może w końcu ktoś ten błąd wyłapie. Najlepiej robić jedno i drugie, czyli np.

krzyżówka - Aa x AA (obok zaznaczamy płeć jeśli występuje)
i sachownca wiemy jak wygląda, krateczki i lecimy. Pamiętać o gametach w lewym górnym rogu

Jak coś mi się jeszcze przypomni to napiszę, powodzenia!

Re: słowa klucz

: 9 maja 2014, o 23:30
autor: Edenista
A jak narysuje groty stzalek przy wykresie sltpkowym to blad? Odejmuja za ta pkt?


Re: słowa klucz

: 9 maja 2014, o 23:35
autor: iSzymur
cernentia pisze:3. Pamiętam o opisaniu osi na wykresie i umieszczeniu jednostek. Jeśli to wykres słupkowy przy osi słupków nie umieszczamy grotu na strzałce. Skalujemy oś.
pierwsze słyszę, ktoś potwierdzi?

Re: słowa klucz

: 9 maja 2014, o 23:35
autor: mathiej
Nie, ale muszą być jednostki to ma znaczenie na zmiennej zależnej i niezależnej.

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 09:01
autor: Reakcja
Tak patrzę po zadaniach w zbiorze Omegi w związku z tymi wykresami słupkowymi i widzę, że oni też tych grotów nie dają. Ale w odpowiedziach o tym nie ma nic mowy. Żadnych wskazówek odnośnie tego. Zwrócono tylko uwagę na estetykę, odpowiednie podziałki, podpisanie osi. Na maturze z maja 2007 w zadaniu 9 proszono narysować diagram słupkowy i w odpowiedziach są groty, także tak czy siak jest ok.

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 11:20
autor: Ilendil
Grotów się nie stawia jeżeli wartość nie wzrasta, jeżeli przykładowo mamy natężenie słońca w jednostkach umownych: 1,2,3,4,5,6,7 do dajemy grot bo mamy tendencję wzrastającą, natomiast jeżeli mamy np. rodzaj nawozu": sztuczny, naturalny to nie dajemy grotu bo nic nie wzrasta.

Dowiedziałem się że mogą za to odjąć punkty, natomiast jest to jedna z tych rzeczy zależna od egzaminatora". Swoją drogą matura z biologii jest najmniej uczciwa bo tyle rzeczy zależy od tego na jakiego egzaminatora trafimy .

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 12:17
autor: cernentia
No właśnie, nie wiadomo kto będzie naszym sprawdzającym, a nie jest jakiś trudna rzecz do zapamiętania, by powstrzymać się w niektórych przypadkach od narysowania tego grotu, więc lepiej nie polemizować czy jest punkt czy nie, tylko wykonać wykres ładnie, estetycznie.

Tak mi się jeszcze przypomniało, ja często nieuważnie czytam polecenia i przez to rodzą się błedy, wspomniałam już o podkreślaniu ważnych słów, to jeszcze zwrócę uwagę na konkretny typ zadania, na którym wiele osób polega, mianowicie:

(jakiś dłuższy wstęp do zadania, przykładowo tekst o gąbkach) a po nim polecenie: Podkreśl cechy budowy charakterystyczne dla gąbek.

a) są beztkankowcami
b) posiadają układ krwionośny zamknięty
c) są autotrofami
d) są filtratorami
e) posiadają zredukowany układ oddechowy
f) występują wyłącznie w środowisku wodnym

i ja mądra z rozpędu podkreślam również d i f. no bo przecież się zgadza, pasuje do gąbek, tylko że niekoniecznie są to już cechy budowy tych organizmów. W stresie można popełnić bardzo głupie błędy. Jak nie macie z nimi problemów to super, a tym którzy mają gorąco polecam to podkreślanie poleceń i wracanie do nich podczas sprawdzania arkusza.

O i jeszcze jeden przykład, gdzie osobom zdarza się popełnić błąd. Jak łańcuchy pokarmowe konstruujemy dobrze, to z siecią troficzną ludzie mają problem. Pamiętajcie: Grot idzie w kierunku wyższego rzędu, zarówno w łańcuchu jak i w sieci.

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 12:33
autor: cernentia
Oooo i mam jeszcze jedno, taka przykładowa krzyżówka z hemofilią
XHXh x XhY

XHXh XhXh XHY XhY

wiele źródeł podaje, że hemofilia w układzie homozygotycznym jest letalna. my wiemy, że to nieprawda, ale jeśli tak powiedzą nam na maturze, to musimy uznać, że tak jest. w każdym razie, może to być zupełnie inna krzyżówka, w której układ homozygotyczny recesywny dajmy na to, jest letalny.

Pisząc stosunek genotypowy i fenotypowy zapominamy o istnieniu jednej możliwości - letalnej, której już nie bierzemy pod uwagę, czyli:

1:1:1 (nosicielka, zdrowy, chory)

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 17:07
autor: PatrycjaW94
cernentia pisze:Skonstruuj tabelę - znaczy skonstruuj, a nie skonstruuj i uzupełnij
Nie bardzo rozumiem co masz na myśli? Przecież nigdy nie zostawia się pustej tabeli?

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 18:11
autor: cernentia
Niekoniecznie się ją uzupełnia. Trzeba dokładnie czytać polecenia. Jak jest: skonstruuj tabelę w której porównasz. to wtedy się uzupełnia.

A są zadania, gdzie masz ją tylko skonstruować i zostawić niewypełnioną. Często jest tak przy projektowaniu doświadczeń. Zaprojektuj tabelę, która posłuży do porównania wyników po wykonaniu doświadczenia.

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 18:20
autor: iSzymur
nie ma zadań z narysowaniem tabeli i nieuzupełnieniem jej, tak jak nie ma zadań z narysowaniem osi wykresu i nieuzupełnieniu wykresu. wymyślasz jakieś pierdoły, tak jak z tymi wykresami słupkowymi

Re: słowa klucz

: 10 maja 2014, o 18:35
autor: cernentia
nie chcesz, nie czytaj. ja robiłam takie zadania, nie pochodziły z arkusza maturalnego, ale zawsze mogą się zdarzyć. skoro są na chemii, to czemu nie na biologii? A chcesz to rysuj milion grotów przy nieskalowanych osiach i oznacz oś x: głupota