Hej:), mam problem z takimi zadaniami.
1.
U myszy dominujący gen, warunkujący Żółtą barwę futerka, jest letalny i powoduje obumieranie zarodków będących homozygotami.
Gen recesywny gwarantuje szarą barwę futra.
Określ fenotypy i ich proporcje w potomstwie dwóch Żółtych myszy.
2.
Po skrzyŻowaniu dwóch odmian cebuli o białych łuskach, otrzymano w F1 wszystkie cebule o czerwonych łuskach. W F2 nastapiło rozszczeienie, czyli segregacja cach na cebule o łuskach białych i czerwonych w stosunku 9:7.
a)wyjaśnij to zjawisko
b)ustal genotypy: P1, P2, F1 i F2
3.
U kotów sprzęŻony z płcią allel dominujący warunkuje czarna sierść. Homozygoty recesywne są Żółte, a heterozygoty szylkretowe (taki kolor.).
Określ proporcje i fenotypy potomstwa, jakie wyda szylkretowa kotka skrzyŻowana z:
a)Żółtym kotem
2)kotem czarnym.
Poosze to bardzo wazne )
Współdziałanie
Re: WspóŁdziaŁanie
Zadanie 1
A- żółta
a-szara
Aa*Aa
F1
A.a
AAAAa
aA
AA - nie ma - letalne
Aa:aa
2:1
żółte:szare
Zadanie2
Komplementarne 9:7
A - substancja 1 - biała
a - brak substancji1- biała
B - substancja 2 - biała
b - brak substancji2- biała
Substancja1+substancja2=kolor czerwony
Błąd w zadaniu: rozszczepienie czerownych do białych -9:7 a nie białych do czerw.
Biała* biała
AAbb*aaBB
F1- AaBb - czerwone( bo jest A i B czyli są ich produkty)
F2
.ABAbaBab
ABAABBAABaAaBBAaBb
AbAAbbAAbbAaBbAabb
aBAaBBAaBbaaBBaaBb
abAaBbAabbaaBbaabb
pogrubione - czerwone cebule
rozszczepienie 9:7
A- żółta
a-szara
Aa*Aa
F1
A.a
AAAAa
aA
AA - nie ma - letalne
Aa:aa
2:1
żółte:szare
Zadanie2
Komplementarne 9:7
A - substancja 1 - biała
a - brak substancji1- biała
B - substancja 2 - biała
b - brak substancji2- biała
Substancja1+substancja2=kolor czerwony
Błąd w zadaniu: rozszczepienie czerownych do białych -9:7 a nie białych do czerw.
Biała* biała
AAbb*aaBB
F1- AaBb - czerwone( bo jest A i B czyli są ich produkty)
F2
.ABAbaBab
ABAABBAABaAaBBAaBb
AbAAbbAAbbAaBbAabb
aBAaBBAaBbaaBBaaBb
abAaBbAabbaaBbaabb
pogrubione - czerwone cebule
rozszczepienie 9:7
-
- Posty: 36
- Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54
Re: Współdziałanie
A tu jeszcze jedno zadanie
U dyni owoce o różnym kształcie: płaskie, okrągłe, wydłużone. Po skrzyżowaniu dyni o owocach spłaszczonych z odmiana o owocach wydłużonych otrzymano w pokoleniu f1 wszystkie osobniki o owocach spłaszczonych, a w pokoleniu f2 nastepujące liczebnosci roslin 30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych.
a. z jakim typem rozszczepień koresponduja te liczby?
b. wyjaśnij na czym polega ten typ współdziałania genów
pewnie źle to zrobiłam
P: spłaszczone AABBx wydłużone aabb
F1: spłaszczone AaBb
i wyjdzie epistaza pojedyncza recesywna 9:3:4
A_B_ spłaszczone
A_bb okrągłe
aaB_ wydłużone
aabb wydłużóne
U dyni owoce o różnym kształcie: płaskie, okrągłe, wydłużone. Po skrzyżowaniu dyni o owocach spłaszczonych z odmiana o owocach wydłużonych otrzymano w pokoleniu f1 wszystkie osobniki o owocach spłaszczonych, a w pokoleniu f2 nastepujące liczebnosci roslin 30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych.
a. z jakim typem rozszczepień koresponduja te liczby?
b. wyjaśnij na czym polega ten typ współdziałania genów
pewnie źle to zrobiłam
P: spłaszczone AABBx wydłużone aabb
F1: spłaszczone AaBb
i wyjdzie epistaza pojedyncza recesywna 9:3:4
A_B_ spłaszczone
A_bb okrągłe
aaB_ wydłużone
aabb wydłużóne
Re: Współdziałanie
Nie.
A-okrągłe
a - wydłużone
B-okrągłe
b-wydłużone
efekt współdziałania: A_B_ - spłaszczone
30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych./:5
9:6:1
A-okrągłe
a - wydłużone
B-okrągłe
b-wydłużone
efekt współdziałania: A_B_ - spłaszczone
30 o owocach okrągłych, 5 o wydłuzonych i 45 o owocach spłaszczonych./:5
9:6:1
-
- Posty: 36
- Rejestracja: 16 paź 2011, o 18:54
Re: Współdziałanie
a dlaczego dzilimy przez 5?
Re: Współdziałanie
Bo to jest najmniej liczna klasa i często w rozszczepieniu jest to 1. Nie jest to bezwzględna zasada ale często się sprawdza.
Zwłaszcza gdy klasa ta jest mniej liczna niż 10. Gdy jest liczniejsza niż 10 to najpierw dzielę przez 10 , sprawdzam co przypomina, jesłi nic to dzielę dalej, przez to co wyszło po podzieleniu przez 10.
Zwłaszcza gdy klasa ta jest mniej liczna niż 10. Gdy jest liczniejsza niż 10 to najpierw dzielę przez 10 , sprawdzam co przypomina, jesłi nic to dzielę dalej, przez to co wyszło po podzieleniu przez 10.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości